Permalänk
Medlem

Hjälp med bildskärm till pc!

Jag hade tänkt att köpa en ny skärm till min dator. Har denna :

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347592#extra

och hade tänkt byta till denna:

http://produkter.mediamarkt.se/store/malmo-stora-bernstorp/da...

Blir det en stor skillnad ? Köpte ganska nyligen en dator från inet som en kille här byggde till mig. Supernöjd med datorn. Men när jag spelar så slöar det lite när jag förflyttar mig (sims 3). Kan det ha med skärmen att göra? Hz o såna grejer ? Ni kanske kan se om ni kollar spec. på den jag har nu. ? Jag är kass på datorskärmar

Permalänk
Skrivet av sandra01:

Jag hade tänkt att köpa en ny skärm till min dator. Har denna :

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347592#extra

och hade tänkt byta till denna:

http://produkter.mediamarkt.se/store/malmo-stora-bernstorp/da...

Blir det en stor skillnad ? Köpte ganska nyligen en dator från inet som en kille här byggde till mig. Supernöjd med datorn. Men när jag spelar så slöar det lite när jag förflyttar mig (sims 3). Kan det ha med skärmen att göra? Hz o såna grejer ? Ni kanske kan se om ni kollar spec. på den jag har nu. ? Jag är kass på datorskärmar

Du får förklara lite bättre vad som menas med "slöar". Om du menar att bilden blir suddig när du flyttar kameran i sidled så kan det bli bättre med 120hz. Den skärmen du länkat till är dubbelt så dyr som andra 27 tum utan "120hz" men ger inte bättre bild i form av färger etc.

Permalänk
Medlem

Sims är ett väldigt dåligt optimerat spel, jag misstänker att det är låg fps du lider av. Kolla vad du ligger på för fps när du förflyttar dig och du märker att det sölar ner. Med fraps kan du kolla din fps http://www.fraps.com/download.php

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Du får förklara lite bättre vad som menas med "slöar". Om du menar att bilden blir suddig när du flyttar kameran i sidled så kan det bli bättre med 120hz. Den skärmen du länkat till är dubbelt så dyr som andra 27 tum utan "120hz" men ger inte bättre bild i form av färger etc.

Det där är ju en 120hz skärm, men en väldigt överprisar, du betalar en hel del för designen, skulle kolla på benQ 120hz kanske?

Permalänk
Medlem

Det var mest för att jag var sugen på 3D :p. Såg nu att jag länkade till fel. Skulle isf köpa 23 tummaren som har stöd för 3D. Denna vet jag inte om den hade ? Ja alltså spelet funkar bra när jag står still. Men när jag börjar flytta runt så blir det liksom hackigt. Om jag snurrar i rummet så flyter det inte på utan kan ibland ta tre varv sådär pang bom bara. Haha, förstår ni vad jag menar?

Finns det nån lösning på detta?

Men kommer en 120 hz skärm ge en bättre bild än den jag har? Har ni nån tips på en annan 3D skärm som är bra o lite billigare?

Ska kolla det där med fps... Vad är det för nåt egentligen?

Permalänk
Medlem

Installerade den där fraps grejen men vet inte riktigt vad det är jag ska kolla efter ?

Permalänk
Skrivet av sandra01:

Det var mest för att jag var sugen på 3D :p. Såg nu att jag länkade till fel. Skulle isf köpa 23 tummaren som har stöd för 3D. Denna vet jag inte om den hade ? Ja alltså spelet funkar bra när jag står still. Men när jag börjar flytta runt så blir det liksom hackigt. Om jag snurrar i rummet så flyter det inte på utan kan ibland ta tre varv sådär pang bom bara. Haha, förstår ni vad jag menar?

Finns det nån lösning på detta?

Men kommer en 120 hz skärm ge en bättre bild än den jag har? Har ni nån tips på en annan 3D skärm som är bra o lite billigare?

Ska kolla det där med fps... Vad är det för nåt egentligen?

Det låter som låg fps, vilket programmet kommer att hjälpa dig ta reda på. Om det är så kommer skärmen inte att göra det hela ett dugg bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Det låter som låg fps, vilket programmet kommer att hjälpa dig ta reda på. Om det är så kommer skärmen inte att göra det hela ett dugg bättre.

Okej, men hur kollar jag fps? Har en liten ruta framme nu ? Ser jag det när jag kör igång spelet eller? Går det att fixa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandra01:

Installerade den där fraps grejen men vet inte riktigt vad det är jag ska kolla efter ?

Starta fraps, välj FPS fliken, välj en "overlay hotkey", starta sims, tryck på kappen du valde så får du en mätare som visar hur många bilder per sekund som visas(FPS). Försök få spelet att slöa och notera din fps just då. Ligger den över 30 så är det inte här felet ligger men jag tror att det gör det.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Det kommer inte bli mindre hackigt av en ny monitor, det är datorn det är fel på isåfall.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat. När den hackar som mest hoppar den ner till 30 nåt. Ibland händer det att det står 20 nåt men oftast ligger den på 100 nåt :p. Om det säger nånting?

Dessa grejerna valde killen ut till mig i alla fall. Det är väl ändå jättebra för sims ?

HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3
CPU Core i5 2500K
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/VENGEAN/1,5VBLUE
Cooler Master Hyper 212 Plus CPU cooler AMD/Intel
GK PCIe MSI GF 560 GTX Ti 1GB GDDR5 2
PSU XFX P1-750S-NLB9 ATX 12V
Kab Fractal Design Define R3/SVART/NO-PSU
Windows®7 Home Swe 64-bit Single OEI, SP1
Montering inet.se
DVD±RW Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH-222AB/BEBE
MK MSI P67A-GD65 Socket 1155, P67, ATX B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Det kommer inte bli mindre hackigt av en ny monitor, det är datorn det är fel på isåfall.

Men om man bortser från det. Kommer jag se nån skillnad bildmässigt ? Både på sims och även annat på datorn? Bilder, filmer osv. Allmänt...

Permalänk
Skrivet av sandra01:

Men om man bortser från det. Kommer jag se nån skillnad bildmässigt ? Både på sims och även annat på datorn? Bilder, filmer osv. Allmänt...

Förutom att den är större, har 3D och kanske lite bättre färger så är det pretty much samma sak. Tänk dig att köpa ny TV, en 27" istället för 22", så stor skillnad kommer det bli. Och din dator är asbra, ska lätt klara sims, men sen är sims antagligen crappigt optimerat också så det är kanske inget att göra åt? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Förutom att den är större, har 3D och kanske lite bättre färger så är det pretty much samma sak. Tänk dig att köpa ny TV, en 27" istället för 22", så stor skillnad kommer det bli. Och din dator är asbra, ska lätt klara sims, men sen är sims antagligen crappigt optimerat också så det är kanske inget att göra åt? :S

Jag misstänkte att det var sims det var fel på.. Attans! Däremot började det strula efter nya tillägget. Kanske det var "sämre kvalitet" på det eller va man ska säga. Kommer ett nytt tillägg i mars. Kanske dem har gjort det bättre så att det löser sig igen ?

Tack så jättemycket för er hjälp i alla fall