Amerikansk tv-kanal besöker Foxconn

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

kanske gäller dom med överklassjobb på kontor .. andra är för trötta för att orka ha ett liv efter jobbet, även i sverige..

Bara för att man arbetar på kontor betyder det inte att man är är pigg som en apa på tjack när arbetsdagen tagit slut. Däremot är livet för kort för att arbeta med något man avskyr med tanke på hur stor del av ens vakna vuxna liv man faktiskt spenderar på arbetet.
Man mår faktiskt bra av att arbeta, göra något meningsfullt och träffa andra människor.
Att sitta arbetslös hemma blir man bara fattig och bitter av.

Sen finns det i och för sig en mindre del som är "allergiska" mot att arbeta, de ska vara j*vligt glada att de bor i Sverige och vårt sociala skyddsnät tar hand om dem. Men det är en annan historia.

Tillbaka till topic. Om arbetssituationen är vidrig i foxconns fabriker är det i första hand ledningen som är ansvarig. Om dom inte skärper sig bör Apple som storkund utöva inflytande, om Apple värderar sina vinstmarginaler högre bör konsumenterna utöva sitt inflytande på Apple. Ingen är egentligen helt utan ansvar.
Men det verkar ju ändå som att fabriken i alla fall har blivit lite bättre och det är ju positivt, även om det finns utrymmer för förbättring. Det är ju inte heller bara lönen som spelar roll, något att göra utöver att slava i fabriken hade säkert fått kineserna på lite bättre humör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

kanske gäller dom med överklassjobb på kontor .. andra är för trötta för att orka ha ett liv efter jobbet, även i sverige..

Jo men visst kan man annars välja att vara en äcklig parasit som lever på bidrag trots att man är arbetsför istället. Förstår mig fan inte på dagens folk och speciellt mycket av ungdomen som inte vill göra rätt för sig....

Insåg nu att detta inte är speciellt riktat mot dig utan snarare bör tas som en generel reaktion på debatten i denna tråd.

Permalänk
Avstängd

Att göra rätt för sig är naturligtvis viktigt. Det faktum att vi blir av med arbetstillfällen på grund av att storföretag kan upphandla slavarbetskraft i tredje världen gör det inte enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Får de mat för 5kr? Lycka till att hitta det i Sverige, är ju ca 40% av en timlön för dem, bättre prisförhållande än i Sverige.

Tror du att det är bra mat de får för 5 kr? Eller att det är mycket?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueson:

Tror du att det är bra mat de får för 5 kr? Eller att det är mycket?

Definera bra mat. Det är antagligen inte undermålig föda, i synnerhet inte om man tar hänsyn till vad som serveras överlag i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueson:

Tror du att det är bra mat de får för 5 kr? Eller att det är mycket?

Vad har du för källa på att de får dålig mat, och att de får lite mat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Att göra rätt för sig är naturligtvis viktigt. Det faktum att vi blir av med arbetstillfällen på grund av att storföretag kan upphandla slavarbetskraft i tredje världen gör det inte enklare.

Nu upphandlar kineserna "slavarbetskraft" (som du tjatar om i varje inlägg) i Europa istället: http://www.spiegel.de/international/business/0,1518,816851,00...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Får de mat för 5kr? Lycka till att hitta det i Sverige, är ju ca 40% av en timlön för dem, bättre prisförhållande än i Sverige.

Kolla upp hur mycket pengar en.portion skolmat i svetige kostar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Nu upphandlar kineserna "slavarbetskraft" (som du tjatar om i varje inlägg) i Europa istället: http://www.spiegel.de/international/business/0,1518,816851,00...

Det gäller ju att hålla lönerna nere.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

För det första så är det din kommun och inte utbildningsministern du ska beklaga dig över då skolan är kommunaliserad sedan 1991 (av ingen mindre än Göran Persson). Det är din hemkommun som beslutar om budget för maten och inte stora stygga Björklund. Vad i hela världen betyder "sen vill han sänka itn i skolorna, vi ungdomar pissar på han"?

Kommunalisering var förövrigt ett stort jävla misstag... Men det var ett diskussionsämne för en annan tråd.

Såg på nån intervju att han vill ta bort pengar från ITn i skolorna i Sverige och att man ska satsa på annat.
Jahopp, nu jävlar blir det att skicka hotbrev till kommunalrådet i jkpg o skriva hur dålig maten är här, de kommer skita ner sig så dålig osm maten e här

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Kolla upp hur mycket pengar en.portion skolmat i svetige kostar...

Skickades från m.sweclockers.com

Helt seriöst, om jag tar en stor jääävla portion med mat på min tallrik så kostar det på min skola 6 spänn, det får jag inte ens en happy meal för. Vafan e det i maten.... Vet detta genom rådet i skolan eller vad det heter då rektorn tog upp maten och berättade vad maten kostade... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Helt seriöst, om jag tar en stor jääävla portion med mat på min tallrik så kostar det på min skola 6 spänn, det får jag inte ens en happy meal för. Vafan e det i maten.... Vet detta genom rådet i skolan eller vad det heter då rektorn tog upp maten och berättade vad maten kostade... :/

Det lär kosta betydligt mer om man slår ut alla kostnader runt skolmaten, lokalerna och personalen kostar också. Plus en massa kommunal ineffektivitet.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Halldin:

Det är inte bara Apple som är Foxconns kunder

Precis, många som använder dom

Fel i vilket fall som helst, eller ja hemskt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av mfm:

Det lär kosta betydligt mer om man slår ut alla kostnader runt skolmaten, lokalerna och personalen kostar också. Plus en massa kommunal ineffektivitet.

Absolut, men en fet tallrik med mat kostar 6 kronor. Du försvarar det?

Permalänk
Medlem

Hoho hallå? Fattar inte i vilken värld ni levt i egentligen, alla ni som tycker att det är förfärliga förhållanden på Foxconn? Visst det är förjävligt men fundera på hur alla era andra prylar, kläder, elektronik, barnens leksaker och krimskrams ni har hemma tillverkas? Tänk på det nästa gång ni beställer från till exempel Deal Extreme. Jag menar anledningen till att vi kan köpa billigt skit är ju att det ser ut så här.

Skulle tro att Foxconn ligger ganska bra till när det gäller arbetsförhållanden om man jämför med många andra fabriker i Kina och andra låglöneländer.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Skrivet av SalamandernJoe:

Nej, det är ett påstående och båda bisatserna är korrekta (att du ens med berått mod kan hävda att vi inte tagit ut det i minskad arbetstid är ett stort skämt).

Olja var inte en resurs under flera miljarder år, så att spekulera är småaktigt, och vi talar dessutom inte enbart om energi.

Kapitalism = fri byteshandel.

Visst ser vi en ändring av sakernas tillstånd, där allt fler lyfts ur fattigdom allt snabbare. Nej, de måste inte fördelas jämnt. De fördelas efter ägande. Det jag skapat äger jag. Det jag förvärvat via handel äger jag. Det kallas ekonomisk frihet, vilket leder till välstånd.

EDIT: Ja, jag anser att "jordens resurser" inte ska fördelas "jämnt". Att fördela implicerar att någon fördelar, men jag kan gladeligen stycka upp ditt hem och dina monetära medel och skicka till Somalia, om du har dåligt samvete för att andra inte bor i ditt hus istället för dig.

Ingen fördelar det jag äger, likaså fördelar inte jag det någon annan äger. Varför någon skulle ha befogenhet att fördela mina ägodelar och dessutom anses planera mina utgifter bättre än jag kan implicerar en tro på någon slags allvetande diktator, vilket jag betackar mig för.

Så man är en allvetande diktator om man vill ha fri sjukvård...? Please...

Permalänk
Skrivet av Spennis:

Senast jag kollade så fanns inte "besittningsrätt" med i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna.

Är diktatur motsatsen till ekonomisk frihet? Ahaaaaaa.... Och vad menar du med att "det ser ut som det gör i Kina"? Du har ju nyss förespråkat ekonomisk tillväxt, och såvitt jag vet så är Kina världens andra största ekonomi (and counting...) . Diktatur = tillväxt = motsatsen till ekonomisk frihet? Jag fattar inte...

Ja, jag ska kanske göra det, nu när du flyttade in på Sweclockers i Januari 2012.

Edit: Ps. Vill inte ödsla mer tid på någon som gått med i ett forum för att trolla.

Besittningsrätten är väl beskriven i artikel 17, så du får läsa den noggrannare nästa gång. Sluta anklaga människor för att vara troll i tid och otid, särskilt när du själv har fel.

Article 17.

(1) Everyone has the right to own property alone as well as in association with others.
(2) No one shall be arbitrarily deprived of his property.

Diktatur är inte detsamma som tillväxt, som du har skrivit.

Motsatsen till ekonomisk frihet är ingen ekonomisk frihet. Man kan ha tillväxt i en diktatur också, och ändå sakna ekonomisk frihet. Underlättade den förklaringen förståelsen? Visst är ekonomisk tillväxt önskvärt.

Visst är Kina världens andra största ekonomi, vilket är apdåligt med tanke på att befolkningen motsvarar 4 stycken USA.

Kinas diktatur konfiskerar människors land och tvingar dem till lågbetalda jobb och spär på effekten med valutamanipulation. De har en planekonomi, vilket resulterar i att det ser ut som det gör där. Det och att de inte hängde med i industrialiseringen.

För att avsluta förstår jag inte varför du tror att tillväxt är synonymt med ekonomisk tillväxt? Det är två skilda begrepp. Precis som det inte är okej att vara slavägare och uppnå tillväxt på det sättet. Men jag antar att du trollade, för det måste du väl ändå förstå?

Permalänk
Skrivet av sinan:

bästa jag hört
"you can either be a country that buys or you can be a country that makes them, you cant be both"
Amerikaner önskar de hade så mycket disciplin som kineserna har

Nja, det handlar snarare om den ekonomiska diskrepansen. Det är för dyrt att producera dem i USA. Har ingenting med disciplin att göra, eller tror du 1,2 miljarder kineser har någon genetiskt betingad disciplin?

Permalänk
Skrivet av tomten51:

Hur tänker vi? Ja det ska du få hör!

Jag tänker såhär, "jag" jobbar 8tim om dagen 5 dagar i veckan, "jag" arbetar inte med något som kan skada min hälsa om de kan undvikas då vi har mycket bra arbetsskyddslagar. Jag har pension och sjukvård som gör att jag kan leva gott tills jag blir kanske 80 år om jag har tur och "jag" tjänar en löjligt mycket större % av mitt upphälle än de i U länder.

sedan finns de mänsikor runt om i värden som jobbar allt från 5 till 7 dagar i veckan, igen övertid, de jobbar 8 till 12 timmar om dagen, ingen övertid. Många av dessa mänsikor har inga arbetsskydslagar, ingen sjukvård och ingen pansion. De lever kanske 60 år och de sista åren är knappast några produktiva eller trivsamma.

jag frågar mig.. Vad pratar du om?

man önskar att vi konsumenter kunde skapa lite tryck på de vi köper produkter från men denna tråd ger mig inte mycket hopp även om jag sett några likasinnade här som verkar ha tänkt till.. Det kanske har mest att göra med medelålder här på forumet, hoppas jag

Varför tror du att det har blivit så i diktaturer då? Det är avsaknaden av ekonomisk frihet och demokrati som orsakar sådana förhållanden. Eller är det någon speciell råvara i Sverige som genererat välstånd åt samtliga svenskar? Du styr vem du handlar av. Marknaden efterfrågar till ett visst pris. Marknaden är du och jag.

Permalänk
Skrivet av conluceo:

Problemet här handlar endast om apples gränslösa girighet. Vi räknar lite på det här.

Du har ca. 1000000 Foxconn arbetare som arbetar i genomsnitt 10 timmar om dan, 6 dagar i veckan 52 dagar om året. Vi sätter genomsnittslönen till generösa 3 dollar i timmen. Du har då en total lönekostnad på 9.3 miljarder. Om vi säger att vi DUBBLADE den genomsnittlige arbetaren lön och utgår från att hela den bördan läggs över på apple skulle företaget fortfarande gå med 17 miljarder (17 000 000 000) dollar I vinst. Vinsten minskar iofs med 34%, men betänk då att det är helt utan några som helst prishöjningar för konsumenter eller något.

Jag har också räknad högt i exemplet ovan, alla Foxconn's arbetare arbetar inte för Apple, och betänk även att exemplet är att DUBBLA lönerna. Apple är giriga kapitalistsvin som borde bli de första som ställs mot väggen när revolutionen kommer.

Sen kan man ju givetvis betänka det faktum att bojkott kanske inte gör så mycket, en liten del av pengarna kommer ju även de underbetalda arbetarna till godo. Påtryckningar och lagstiftning för att tvinga företag i västvärlden att ta ansvar för sina underleverantörer och deras arbetsförhållanden säger jag.

För att de sålt produkter som människor vill ha?

Snarare är väl problemet att det är gynnsamt för kineser att anta sådana anbud. Är jag ett svin om jag köper en tjänst av dig billigt? Ta ett rejält snack med Hu Jintao och be honom avgå till fördel för kapitalism och demokrati så skulle läget ändras på riktigt, utan konstgjorda ingrepp i ekonomin.

Ett företag har bara så mycket vinst deras kunder tillåter. Ska du ställa Sveriges småföretagare mot väggen också?

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Jag skulle vara mycket förvånad om det inte fanns någon som kritiserade honom. Så är det ju med allt och alla.
Klart man kan ifrågasätta saker liksom det finns folk som ifrågasätter exempelvis månlandingen och evolutionen.

Så du menar att det inte är fakta att folk som har det sämre ställt ekonomiskt överlag har sämre hälsa?

Det jag efterfrågar är att det inte blir oproportionerligt stora ekonomiska skillnader. Exempelvis att stora delar av tillgångarna kontrolleras av få.
Det handlar absolut inte om att folk inte ska kunna ha det olika ställt ekonomiskt, utan bara att det inte ska bli orimligt.

Edit igen:
Haha, och att Skattebetalarnas Förening är bland dem som kritiserar Wilkinson, det är ju föga förvånande. Som någon skrev på SvD: ”Oj, gillar inte skattebetalarnas förening jämlikhet? Vad ska SvD påstå härnäst, att mlljöpartiet ogillar miljöförstöring eller att von Holstein älskar entreprenörer?”

Här en artikel på SvD där författarna svarat på den kritik som framförts av en Maria Eriksson: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/replik-jamlikhetsanden_4...

Det är riktigt att intresseorganisationer ofta företräder sina intressen. Skarp iakttagelse, må jag säga.

Visst finns det människor vars arbete värderas till 10 miljoner i månaden. Vem tror du sätter löner? Gud? Löner dikteras av marknaden, inte av våra tankar om vad som är "för mycket".

Hela valutans idé är att värdet sätts av oss som handlar med den. Således är argumentet att "knappast något någon gör på denna jord som är värt tio miljoner i månaden i lön." falskt.

Visst finns det människor som ifrågasätter månlandningen och evolutionen. Dock är deras argument felaktiga. Jag tror jag måste betona detta, argumenten. Man värderar argument för sig, inte vem de kommer ifrån.

Nazister: "Haha, klart icke-nazister kritiserar oss xD"
Black power-rasister: "Haha, klart icke-blackpower kritiserar oss xD"
Dödsstraffsanhängare: "Haha, klart folk som är emot dödsstraff kritiserar oss, vad ska man säga? Vem hade kunnat gissa det haha"

Liksom what?

Rekommenderar seriös läsning dock, eller "konstigt att författarna försvarar sin egen bok om omjämlikhet. Vad kommer härnäst? Att miljöpartiet är emot miljöförstöring?"

Seriösa slutsatser kan man få från typ Ivy League-universitet.

" Oxford regularly contends with Cambridge for first place in the league tables, and consistently ranks in the world's top 10 universities.
Oxford is a member of the Russell Group of research-led British universities, the Coimbra Group, the G5, the League of European Research Universities, and the International Alliance of Research Universities. It is also a core member of the Europaeum and forms part of the 'Golden Triangle' of British universities."

Varifrån vi hittar Oxford University Press, vilka ger ut... "The Oxford Handbook of Economic Inequality".

"The Oxford Handbook of Economic Inequality presents a new and challenging analysis of economic inequality, focusing primarily on economic inequality in highly developed countries. Bringing together the world's top scholars this comprehensive and authoritative volume contains an impressive array of original research on topics ranging from gender to happiness, from poverty to top incomes, and from employers to the welfare state. The authors give their view on the state-of-the-art of scientific research in their fields of expertise and add their own stimulating visions on future research. Ideal as an overview of the latest, cutting-edge research on economic inequality, this is a must have reference for students and researchers alike.

The essential guide for students and researchers interested in economic inequality
Contains 27 original research contributions from the top names in economic inequality"

Vem litar man på? Jo, bevisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalamandernJoe:

Ja, annars vet alla att får man chansen producerar man känsliga elektroniska komponenter i skitiga härbärgen.

Ja och vad säger du då om detta ?
Är det också påhittat ?

https://www.idg.se/2.1085/1.434223/sa-fuskade-foxconn-vid-ins...

Glömde länken
Permalänk
Medlem
Skrivet av lundunistudent:

För att de sålt produkter som människor vill ha?

Snarare är väl problemet att det är gynnsamt för kineser att anta sådana anbud. Är jag ett svin om jag köper en tjänst av dig billigt? Ta ett rejält snack med Hu Jintao och be honom avgå till fördel för kapitalism och demokrati så skulle läget ändras på riktigt, utan konstgjorda ingrepp i ekonomin.

Ett företag har bara så mycket vinst deras kunder tillåter. Ska du ställa Sveriges småföretagare mot väggen också?

Med samma logik skulle du ju kunna avlägsa köpansvaret för feta medelålders pedofiler som köper barn i thailand. Är det deras fel att de köper en tjänst? Problemet måste ju vara att det är så lönsamt för barnen att kränga sex. Och om du visste något om kina så råder just nu den renaste formen av råkapitalism i många av deras FTZ.

Och angående småföretagarna, om du skamlöst utnyttjar arbetskraft under närmast slavliknande förhållanden så ja, då bör även de ställas mot väggen när den dagen kommer.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om nån redan postat den här länken innan. Men som väntat så verkar den där inspektionen varit uppgjord och det var väl ingen som blev förvånad? Välkomna till Kina.
http://www.idg.se/2.1085/1.434223/sa-fuskade-foxconn-vid-insp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hur tänker du nu? Så att så stort företag som Apple har inte skyldighet att se till så att deras produktion tillverkas på ett humant och miljövänligt vis? Apple beställer enorma volymer vilket gör de väldigt heta som kunder, självklart kan Apple sätta krav på underleverantörerna och det bör de också göra. Detta kan omöjligt göras till foxconns fel efter som om de inte levererar till Apples krav(pris) så går kunden någon annanstans där samma problem kommer uppstå som på foxconn. Det kommer alltid finnas fabriker som pressar sin arbetskraft hårdare eller tar fram produkter på ett billigare men mer miljövidriga vis.

Om inte Apple ska ta ansvar(som troligen är största kunden, vem är det då som ska? Är det du som slutkund? Ska du behöva kontrollera varje produkt du köper så att den är framtagen på ett humant och miljövänligt vis? Nä precis, det är ingen slutkund som gör det, man är bara intresserad av att få sin produkt så billigt det går. Så vem ska då ta ansvaret?

Visst det finns säkert reglemente här och där men de fungerar uppenbarligen väldigt dåligt, troligen är kraven för låga helt enkelt eller så har man för dålig insikt för att kunna ha kontroll på det.

problemet ligger altså hos apple enligt dig, samtidigt skulle samma fabrik finnas i sverige skulle sveriges arbetsmarknadskrafter pressa upp lönerna och villkoren.

därför kan man se på det som att landet som tillåter företaget att operera inom dess gränser har det största ansvaret att skydda sin arbetskraft.

problemet är att landet i sig kanske vill ha jobben(pengarna) mer än arbetskraften!?

problem nummer två är kanske att det inte delas ut lika mycket antidepressiva som i detta landvi bor i ?

själv tycker jag att det är lätt att bara se en sida av myntet. inte många kommentarer som tar upp myntet i ett spegelhus här inte..

bash ftw! fanboy! är mer för swec!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Skrivet av lundunistudent:

Det är riktigt att intresseorganisationer ofta företräder sina intressen. Skarp iakttagelse, må jag säga.

Skillnaden är att det ligger i vissas intresse är att inte bara bry sig om sina egna intressen. Vissa ser helheten och menar på att man inte får glömma bort att marknaden består av människor, inte bara pengar. Man kan säga att vissa är mer oegoistiska än andra.

Skrivet av lundunistudent:

Visst finns det människor vars arbete värderas till 10 miljoner i månaden. Vem tror du sätter löner? Gud? Löner dikteras av marknaden, inte av våra tankar om vad som är "för mycket".

Hela valutans idé är att värdet sätts av oss som handlar med den. Således är argumentet att "knappast något någon gör på denna jord som är värt tio miljoner i månaden i lön." falskt.

Så det är så enkelt? Låt pengarna styra så blir det bra? Jag förstår inte hur man kan resonera så.
Problemet är att den humanitära biten ofta kommer i skymundan. Alla är ju inte med och handlar med valutan i samma utsträckning. Vissa har ju löjligt mycket pengar att röra sig med, men det menar du att de har förtjänat?

Vad är det som gör att en exempelvis en proffsfotbollsspelare är värd så stora summor pengar för det han gör? Är det rimligt? Är det ”oss som handlar med valutan” som har påverkat det?

Jag tycker absolut att man ska kunna tjäna pengar och att det ska finnas en rörligt marknad, men det ska inte ske till bekostnad på att en massa människor sliter ihjäl sig bara eller har det ekonomiskt uselt. Det måste finnas en rimlig ekonomisk grundnivå för alla innan man börjar fokusera på ”evig tillväxt”.

Det behövs något som balanserar så ekonomin inte ”tippar över”.

”Ten myths about capitalism”
http://english.pravda.ru/business/companies/15-02-2012/120518...

Detta verkar intressant: http://equalmoney.org/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

En normal timlön i Kina för industriarbetare ligger på ca 4 kr i timmen, de som tjänar lägst på foxconn tjänar alltså DUBBELT så mycket i timmen. Reportage som utelämnar vad medellönen i u-landet man granskar ligger på är djupt oärliga.

Att man man betalar för mat och sovplats är desutom standard i Kina...

Sammanfattat så kan man säga att de som arvetar på foxconn har det bra mycket bättre än de flesta inom denna arbetskategori, att jämföra svenska löner med löner i u-länder är helt irrelevant...

Permalänk
Medlem

Jag har sett mycket kommentarer om huruvida lönen arbetarna tjänar på företaget räcker till mat. Att jobba endast så att man kan äta kallas för slaveri.
Slaveri övergår till förvärvsarbete när man drar en proportionell nytta av det mervärde man skapar. Exempel: Om man endast odlar så att der räcker till en själv är det förvarvsarbete, om man odlar så att det blir över och av överproduktionen kan öka sin livskvalitet kallas det fövärvsarbete, men om man däremot odlar och det finns en överproduktion som inte leder till ökad livskvalite kallas det igen för slaveri. (tidiga agrikulturer, fria bönder, slavarbetare på plantage)

Den huvudsakliga frågan är: Hur kommer det sig att arbetare på Volvo/Saab/Eriksson har råd att köpa de produkter de tillverkar i sina fabriker men arbetare på Foxconn inte kan det?

Var tar mervärdet vägen?

Permalänk
Medlem

Jag vill också påpeka att argumenten om hur illa arbetarna hade haft de om de inte arbetade på företaget kan liknas vid: "Hur mycket bättre det är att inte bli våldtagen två gånger om dagen utan endast en gång." Bara för att alternativet kan anses värre gör det inte det befintliga moraliskt.

Permalänk