En liten fråga om pumpen till vattenkylning

Permalänk
Medlem

En liten fråga om pumpen till vattenkylning

Kanske en dum fråga men frågar ändå.

Om man placerar vattenpumpen i toppen av chassit och reservoaren i botten. Kommer då pumpen att orka pumpa upp vattnet vid fyllning av systemet? (utgår från att systemet är tomt på vatten och du fyller systemet från reservoaren)

Permalänk
Medlem

jag kan ju tycka att det borde inte spela någon roll om du verkligen fyller hela systemet..

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Nej. Däremot kommer det fungera om du "välter" lite på chassit så att vatten har möjlighet att börja rinna till pumpen .. däremot rekommenderar jag det INTE eftersom det kommer ta massa tid att fylla upp systemet när detta ska göras.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMjua:

Kanske en dum fråga men frågar ändå.

Om man placerar vattenpumpen i toppen av chassit och reservoaren i botten. Kommer då pumpen att orka pumpa upp vattnet vid fyllning av systemet? (utgår från att systemet är tomt på vatten och du fyller systemet från reservoaren)

Vatten måste rinna ner / upp till reservoaren för att den ska kunna pumpa, om du kör den utan tillgång till vatten hela tiden skadar du pumpen. Du måste antingen sätta reservoaren ovanför pumpen, eller se till att luta lådan så att vatten rinner ner till den innan du startar pumpen.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Blir då att tänka om lite. Men ska nog lösa sig.