Permalänk
Inaktiv

Vad ska man torka bort cpu/gpu-pasta med?

Jo jag har Isopropylalkohol men använde tops är det rätt gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Jo jag har Isopropylalkohol men använde tops är det rätt gjort?

Tops fungerar bra. Allt som inte lämnar rester, t.ex. ludd är bäst.

Permalänk

Jag brukar ta bort det som går med ett gammalt kreditkort eller dyl. Sen tar jag tops.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Tops sen kör jag med kaffefilter. Funkar perfekt

Permalänk
Medlem

Kaffefilter fungerar superbt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Tops fungerar bra. Allt som inte lämnar rester, t.ex. ludd är bäst.

Jasså? Men lämnar inte tops rester i form av strån? Jag har hört att kaffefilter är bra men det har jag tyvärr inte. Vet du vart man kan köpa ludd någonstans?

Skrivet av hjorten66:

Jag brukar ta bort det som går med ett gammalt kreditkort eller dyl. Sen tar jag tops.

Okej okej! Kör med detta

http://www.inet.se/produkt/6308524/zalman-varmeledande-lim

Zalman värmeledande lim men det fungerar skitdåligt till cpu:n. Har inte sänkt temperaturen alls. Och jag går efter Arctic Silvers rekommendationer för Intel Core 2 Quad

http://www.arcticsilver.com/pdf/appmeth/int/hl/intel_app_meth...

Horisontell linje på min Q6600.

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Jasså? Men lämnar inte tops rester i form av strån? Jag har hört att kaffefilter är bra men det har jag tyvärr inte. Vet du vart man kan köpa ludd någonstans?

Haha, du kan få köpa ludd för 50kr av mig, hittade lite i naveln precis.

Tror du missuppfattade, han menar att något som inte lämnar ludd eller annan skit efter sig funkar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Jasså? Men lämnar inte tops rester i form av strån? Jag har hört att kaffefilter är bra men det har jag tyvärr inte. Vet du vart man kan köpa ludd någonstans?

Jag menade att det inte ska lämna ludd, inte en produkt som heter det. Var lite otydlig där. Tops har gått bra för mig, annars någon pappershandduk som inte luddar eller lämnar rester av något slag. Hushållspapper är väl inte bäst, men det fungerar bra enligt mig.

Skrivet av dj christian:

Okej okej! Kör med detta

http://www.inet.se/produkt/6308524/zalman-varmeledande-lim

Zalman värmeledande lim men det fungerar skitdåligt till cpu:n. Har inte sänkt temperaturen alls. Och jag går efter Arctic Silvers rekommendationer för Intel Core 2 Quad

http://www.arcticsilver.com/pdf/appmeth/int/hl/intel_app_meth...

Horisontell linje på min Q6600.

Kör du med värmeledande lim!? Går det ens att ta bort efterråt? Det är till för kylflänsar som inte kan fästas på andra sätt, och borde sitta permanent. Vanlig kylpasta ska du använda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Jag menade att det inte ska lämna ludd, inte en produkt som heter det. Var lite otydlig där. Tops har gått bra för mig, annars någon pappershandduk som inte luddar eller lämnar rester av något slag. Hushållspapper är väl inte bäst, men det fungerar bra enligt mig.

Kör du med värmeledande lim!? Går det ens att ta bort efterråt? Det är till för kylflänsar som inte kan fästas på andra sätt, och borde sitta permanent. Vanlig kylpasta ska du använda.

Jo men vad menar du att det inte går att ta bort? Vore konstigt om det inte gick och ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Jo men vad menar du att det inte går att ta bort? Vore konstigt om det inte gick och ta bort.

Det är värmeledande lim, det är gjort för att vara starkt nog att hålla kvar en kylfläns helt av sig självt, och är inte gjort för vanliga processorers kylare.

Permalänk
Medlem

En våt tops lämnar inget ludd.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Fungerar inte bensin och hushållspapper?

Permalänk
Medlem

Isopropylalkohol och tops använde jag, sen tyckte jag att toppsen luddade så jag tog en microfibertrasa (typ en ren dammtrasa) som avslutade jobbet. Det har funkat för mig sen dess.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Fungerar inte bensin och hushållspapper?

Bensin, förutom att det är väldigt lättantändligt och avger hälsovådliga ångor, är tämligen kasst som rengöringsmedel eftersom det inte löser upp olja (och därmed fingeravtryck).

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Jag brukar andvända några runda bomuls pads som jag tror är till för att ta bort smink på ica och ta lite medecinsk bensin på dem

Visa signatur

CPU:Intel Core I7 2600K (Socket 1155) MOBO:Asus P8P67 Deluxe GPU:Asus gtx 780 ti RAM:Kingston HyperX 2400 MHz 8GB (Dual channel) SSD:Force 3 120GB, OCZ Revodrive x2 HDD:Samsung Spinpoint F3 1TB Chassi:Corsair 750D PSU:Corsair Tx650 v2Ljud:Pro-Ject HeadBox II Hörlurar: Sennheiser hd600+ATH-M50 Högtalare: Dali Ikon 2 Mikrofon: Samson go mic Mus: Logitech G700 Matta: steelseries Qck+ Skärmar: en Asus Ve247h x3| citera mig för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oggelito:

Isopropylalkohol och tops använde jag, sen tyckte jag att toppsen luddade så jag tog en microfibertrasa (typ en ren dammtrasa) som avslutade jobbet. Det har funkat för mig sen dess.

Inte dyrt o köpa mikrofibertrasa i längden eller vet du vart man köpa billigt någonstans?

Permalänk

Men det är bara att ta någon vanlig fibertrasa från tvätten och kanske tvätta en extra gång! Det behöver inte vara så fruktansvärt rent och luddfritt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag kör med tops och aceton. den röda UTAN olja, funkar skit bra

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk

Har kört med tops i alla år och det har aldrig varit några problem, brukar inte ens bli någon synligt ludd eller liknande kvar på prollen när man är klar. Brukar väl gå åt ~3 tops(dvs 6 "toppar") till en CPU. Brukar ändå torka av en extra gång med putsduk innan jag anser mig klar.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

skit va alla är petiga med rengöringen, själv kör jag med vanligt dasspapper bara, har alltid gjort och det blir rent.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Skithuspapper + röd aceton, avslutar jobbet med en trasa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dasspapper funkar bra om man bara blåser rent efter. Vill man vara lite extra noggran så kan man ta en trasa (gammalt lakan osv) CRC Elektronikrengöringsmedel funkar bra, eller hederlig aceton.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

skit va alla är petiga med rengöringen, själv kör jag med vanligt dasspapper bara, har alltid gjort och det blir rent.

Håller med jävla kärringar här, själv river jg bort det med skägget
Nä men seriöst så tar jag också dasspapper eller hushållspapper beroende på vilket som finns närmast
Har funkat bra i 15 år minst

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Håller med jävla kärringar här, själv river jg bort det med skägget
Nä men seriöst så tar jag också dasspapper eller hushållspapper beroende på vilket som finns närmast
Har funkat bra i 15 år minst

tummen upp... dasspapper is the shit!!!

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

aceton kemiskt ren + tops

Permalänk
Medlem

Använder kemiskt ren aceton (går att köpa i vanliga matbutiker) samt tops.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Använd INTE värmeledande lim. Kör istället på MX-4 eller AS5.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

* MSI P67A-GD55 * Intel i7 2600K 4,6 @ 1,386v * Noctua NH-U12P SE2 *
* ADATA 2x8GB @ 1600 * Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB *
* Samsung SSD 256 GB Pro* Corsair AX 850W 80+ GOLD *
* Corsair Graphite 600T * Win7 Home 64-bit * Yamakasi 2703 led ips *
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk

Jag brukar använda sirap

Visa signatur

Gaming rigg: Sönder för tillfället
Laptop: HP elitebook 840 g2
Mobil: Samsung galaxy s8+