Permalänk

Regelbok gällande luftflöde?

Finns det några generella regler som man bör följa när man planerar luftflödet i sitt chassi? Exempelvis hur många utblås-fläktar man bör ha sett till hur många inblås-fläktar man har?

Tack på förhand, alla sorters tips uppskattas.

Permalänk

Skissa upp en bild hur du har tänkt ha fläktarna i chassi, samt vilka delar m.m du har. Då får du en bättre överblick, vart du vill t.ex lägga kylan.

Jag brukar alltid planera för att ha fler ut blås än intag, för annars stannar all uppvärmd luft kvar.
Förutom detta brukar jag planera att luften aldrig ska stå still. Utan har den t.ex gått genom min radiator och blivit uppvärmd, då ska den ut, och då antingen via fläkten i toppen på chassit, eller den som sitter på sidan.

/ Stefan

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Finns olika skolor. Vissa gillar övertryck då det till en vis del håller ute dammet och ljudnivån brukar vara lite lägre. Det är också lättare att styra luftens väg genom chassit. Nackdelen är att det kan uppstå värmefickor inne i chassit där luften står still.

Undertryck har fördelen att all luft cirkulerar men beroende på chassit kan det dra in mängder av damm. Givetvis hjälper dammfilter men det kommer alltid in nåt ändå.

Vilket chassi har du? Vissa är ju gjort för tex undertryck.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fläktar är dock inte viktigaste enligt mig. För att luft ska passera bra som möjligt måste man gömma kablarna undan från chassit (helst lägga dem bakom moderkortsplåten om det finns hål i chassit).

Permalänk
Skrivet av Steffelitix:

Skissa upp en bild hur du har tänkt ha fläktarna i chassi, samt vilka delar m.m du har. Då får du en bättre överblick, vart du vill t.ex lägga kylan.

Så här ser min dator och luftflödet ut för just nu och jag har faktiskt bara utblås just nu, hehe. Det känns lite fel att bara ha utblås, det var därför jag skapade den här tråden för att försöka att ta till mig lite mer kunskap om det här ämnet.

Jag ska kanske köpa två ytterligare Noctua-fläktar att sätta i fronten av chassit, då jag har märkt att mina mekaniska hårddiskar har stigit ett par grader i temperatur sedan jag tog bort mina två Fractal Design 140 mm-fläktar, som tidigare satt i toppen, och ersatte dem med mina 120 mm-fläktar från Noctua som tidigare satt i fronten.

Skrivet av Kent:

Finns olika skolor. Vissa gillar övertryck då det till en vis del håller ute dammet och ljudnivån brukar vara lite lägre. Det är också lättare att styra luftens väg genom chassit. Nackdelen är att det kan uppstå värmefickor inne i chassit där luften står still.

Undertryck har fördelen att all luft cirkulerar men beroende på chassit kan det dra in mängder av damm. Givetvis hjälper dammfilter men det kommer alltid in nåt ändå.

Vilket chassi har du? Vissa är ju gjort för tex undertryck.

Det där med övertryck just för att hålla damm ute känns som en vettig prioritering. Det är mycket pga. den anledningen som jag inte har någon fläkt i botten längre, bredvid nätaggregatet, då det resulterade i att det sögs in mer damm än vad det gjorde nytta med ventileringen.

Skrivet av stoltz:

Tack, jag ska kolla upp den länken!

Skrivet av Superlight:

Fläktar är dock inte viktigaste enligt mig. För att luft ska passera bra som möjligt måste man gömma kablarna undan från chassit (helst lägga dem bakom moderkortsplåten om det finns hål i chassit).

Jag har gömt kablarna så gott det går bakom moderkortsplåten. 8-pins-kontakten är väl det enda som man kan klaga över, men jag tror faktiskt att det är omöjligt att dra den bakom moderkortsplåten med tanke på var hålen är placerade, längden på 8-pins-kontaktens kabel samt att det hålet som är i närheten av där 8-pins-kontakten ska in blockeras till viss del av mina fläktar i toppen av chassit. Du kan se hur 8-pins-kontakten är dragen på bilden som jag bifogade tidigare i det här inlägget.

Så här ser baksidan ut:

Permalänk
Medlem

Jag skulle sätta dina 2 st noctua fläktar som du har i toppen och sätta dom i fronten eller bara ta 1 fläkt från toppen till fronten ( den längst bort ifrån cpun fläkten).

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Hedersmedlem

Nackdelen med ditt nuvarande setup är att luften tas in lite överallt=damm. Vad har du för cpu och grafikkort? Överklockar du?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Nackdelen med ditt nuvarande setup är att luften tas in lite överallt=damm.

Vilket skulle hjälpas genom att sätta fläktar i fronten, för att minska det nuvarande övertrycket, och därmed tas luften in i chassit mer kontrollerat och genom ställen där det faktiskt sitter dammfilter – har jag förstått det rätt?

Skrivet av Kent:

Vad har du för cpu och grafikkort? Överklockar du?

Jag har en Intel i7 2600 3,4 GHz och ett Gigabyte Radeon HD5770 SL 1 GB (passivt kylt men sin enorma kylfläns). Jag pysslar inte med någon form av överklockning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Vilket skulle hjälpas genom att sätta fläktar i fronten, för att minska det nuvarande övertrycket, och därmed tas luften in i chassit mer kontrollerat och genom ställen där det faktiskt sitter dammfilter – har jag förstått det rätt?

Jag har en Intel i7 2600 3,4 GHz och ett Gigabyte Radeon HD5770 SL 1 GB (passivt kylt men sin enorma kylfläns). Jag pysslar inte med någon form av överklockning.

Nästan korrekt, du kör undertryck just nu

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Nästan korrekt, du kör undertryck just nu

Undertryck, så var det!

Blir kanske två stycken sådana här fläktar att sätta i toppen, och så tar jag mina två nuvarande fläktar i toppen och sätter dem i fronten istället. Det känns som att det inte finns så mycket mer jag kan göra med luftflödet. Synd dock att de fläktarna ska vara så fruktansvärt dyra, 230 kronor styck...

Jag har en massa Fractal Design-fläktar liggandes, både 140 mm- och 120 mm-fläktar, som jag skulle kunna använda – men de flyttar knappt någon luft så det känns inte lönt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Undertryck, så var det!

Blir kanske två stycken sådana här fläktar att sätta i toppen, och så tar jag mina två nuvarande fläktar i toppen och sätter dem i fronten istället. Det känns som att det inte finns så mycket mer jag kan göra med luftflödet. Synd dock att de fläktarna ska vara så fruktansvärt dyra, 230 kronor styck...

Jag har en massa Fractal Design-fläktar liggandes, både 140 mm- och 120 mm-fläktar, som jag skulle kunna använda – men de flyttar knappt någon luft så det känns inte lönt.

Ta dina Noctua och sätt dom i fronten, sedan dina 140mm fläktar på lågt varv i taket. Takfläktarna har det mycket lättare än frontfläktarna då dom inte behöver slåss med dammfilter. Dessutom stiger den uppvärmde luften redan uppåt som en extra hjälp.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Grym länik har dock bra kylning redan men denna ska tipsas om

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

Jag hade gjort som någon tidigare sade, ta den främre av fläktarna i taket och sätt i den nedre frontplatsen. Jag är personligen ganska så övertygad om att du kan få till kabeldragningen lite bättre då jag själv har ett sådant chassi och liknande nätdel. Men fler komponenter Mvh Didde

Visa signatur

Main: Antec P280 - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i7 2600k - ASUS Direct CU II GTX 560ti SLI - 8GB Corsair Vengeance CL9 1600 mhz - Antec H2O 620 - Corsair Force F120 - Corsair TX650
Mobil: Samsung Galaxy S III
Laptop: HP Probook 4320s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

[IMG] 8-pins-kontakten är väl det enda som man kan klaga över, men jag tror faktiskt att det är omöjligt att dra den bakom moderkortsplåten med tanke på var hålen är placerade, längden på 8-pins-kontaktens kabel samt att det hålet som är i närheten av där 8-pins-kontakten ska in blockeras till viss del av mina fläktar i toppen av chassit. Du kan se hur 8-pins-kontakten är dragen på bilden som jag bifogade tidigare i det här inlägget.
]

Ett tips för den är att dra den mellan grafikkortet och moderkortet ungefär där den går nu bara "bakom" grafikkortet.
Ta ur grafikkortet och dra kabeln först sen sätter du tillbaks kortet igen och ja kabeln får plats där imellan inte för att det gör så mycket men lite snyggare blir det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av DiddeBanana:

Jag hade gjort som någon tidigare sade, ta den främre av fläktarna i taket och sätt i den nedre frontplatsen. Jag är personligen ganska så övertygad om att du kan få till kabeldragningen lite bättre då jag själv har ett sådant chassi och liknande nätdel. Men fler komponenter Mvh Didde

Har du några bilder på hur ditt bygge ser ut? Jag ska under morgondagen, eller ja – efter att jag har fått mig lite sömn, försöka mig på att förbättre kabeldragningen ytterligare.

Skrivet av grizzly666:

Ett tips för den är att dra den mellan grafikkortet och moderkortet ungefär där den går nu bara "bakom" grafikkortet.
Ta ur grafikkortet och dra kabeln först sen sätter du tillbaks kortet igen och ja kabeln får plats där imellan inte för att det gör så mycket men lite snyggare blir det.

Ännu ett schysst tips, tack så mycket! Det får bli min plan B, om jag inte lyckas med att dra 8-pinnarn' bakom moderkortsplåten!

Permalänk
Medlem

Jag använder samma chassi som dig
och har testat lite olika placeringar av fläktar för att se hur jag får bäst kylning.

Om du tittar på bilden här under så ser du hur jag har gjort.
Detta gav absolut bäst kylning i mitt chassi. Men notera att jag tagit bort HD buren men tror att det hade varit bäst kylning även med den kvar.

Permalänk

Jag själv är inget fan av den "klassiska" luftflödesdesignen i vanliga chassin, jag föredrar att utgå helt ifrån att varm luft stiger, vilket gör att bland annat Silverstone's Raven samt Fortress chassin är bra val

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Förklara för mig hur man skapar under/övertryck i ett chassi som inte är helt lufttätt med hjälp av några chassifläktar. Skall bli intressant att höra hur man bär sig åt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matte70:

Förklara för mig hur man skapar under/övertryck i ett chassi som inte är helt lufttätt med hjälp av några chassifläktar. Skall bli intressant att höra hur man bär sig åt

Att kalla det för över-/undertryck är väl aningen missvisande kanske. Det man är ute efter när man pratar om "övertryck" är att man skyfflar in mer luft än man skyfflar ut. Luften man skyfflar in går med fördel via dammfilter och kan fånga upp det mesta av skiten. Eftersom man skickar in mer luft än vad man skickar ut (via fläktar) så försvinner ju luft även från andra springor och hål.

Om man istället skapar ett "undertryck" så skyfflar man ut mer luft med fläktar än vad man skyfflar in. Då sugs det in luft genom de tidigare nämnda springorna och hålen som man inte kontrollerar med ett dammfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Förklara för mig hur man skapar under/övertryck i ett chassi som inte är helt lufttätt med hjälp av några chassifläktar. Skall bli intressant att höra hur man bär sig åt

Vad gäller övertryck: på samma sätt som man får vatten i ett handfat med skit i avloppet, bara markant mindre motstånd i ett chassi med stora hål för utblås.

Mitt tips är att skaffa en bra fläktkontroller och experimentera själv med in och utflödet för att hitta optimal kylning och ljudnivå till just ditt chassi.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Rent generellt:
Överu/ndertryck:
Fler fläktar in än ut ger övertryck som gör att det bara kommer in luft i lådan via fläktarna vilket gör att om man sätter dammfilter på in fläktarna så blir man av med det mesta av dammet, nackdelen är att det är lättare att man får varma områden med dålig luft cirkulation i lådan.
Fler fläktar ut ger undertryck, minskar risken för varma områden i lådan, men det kommer in damm i alla hål som finns i lådan.

Tänk på att det sitter en fläkt i nätagget, som blåser ut och bidrar till flödesbalansen i lådan, och att vissa grafikkort blåser ut luften ur lådan.
Undvik att suga in varm luft i lådan igen, brukar betyda att det är lämpligt att ta in luft i fronten och botten och blåa ut bakåt och i toppen.

Fläktar:
Jag vet att inte alla håller med men det skiljer lite mellan vettiga fläktar vid samma varvtal. Två olika fläktar låter ungefär lika mycket och flyttar ungefär lika mycket luft vid samma varvtal, så det är sälla värt besväret att byta från en modell av fläkt till en annan om man inte tar en snabbare/långsammare fläkt.

Fläktreglering är kung!
Det är mycket lättare att bygga en datorn som är knäpptyst vid låg last och låter lite vid full last än en som är knäpptyst hela tiden, och om man gör rätt går det nästan alltid att få vettig styrning via moderkortet. Det gäller bara att se till att ha fläktar som moderkortet kan styra, PWM/vanliga beroende på moderkort. Fattar inte folk som använder manuella fläktkontroller annat än för att strypa en fläkt som är för snabb och sen ändå koppla in den på styrningen i moderkortet.

Skrivet av matte70:

Förklara för mig hur man skapar under/övertryck i ett chassi som inte är helt lufttätt med hjälp av några chassifläktar. Skall bli intressant att höra hur man bär sig åt

Ingen konst.
Anta att du bara har en fläkt, blåser den in i lådan för du övertryck, blåser den ut ur lådan får du undertryck. Vist vi snackar inga stora tryck skillnader men det räcker för att avgöra om luft kommer komma in eller blåsas ut ur alla hål där det inte sitter fläktar.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Rent generellt:
Överu/ndertryck:
Fler fläktar in än ut ger övertryck som gör att det bara kommer in luft i lådan via fläktarna vilket gör att om man sätter dammfilter på in fläktarna så blir man av med det mesta av dammet, nackdelen är att det är lättare att man får varma områden med dålig luft cirkulation i lådan.
Fler fläktar ut ger undertryck, minskar risken för varma områden i lådan, men det kommer in damm i alla hål som finns i lådan.

Tänk på att det sitter en fläkt i nätagget, som blåser ut och bidrar till flödesbalansen i lådan, och att vissa grafikkort blåser ut luften ur lådan.
Undvik att suga in varm luft i lådan igen, brukar betyda att det är lämpligt att ta in luft i fronten och botten och blåa ut bakåt och i toppen.

Fläktar:
Jag vet att inte alla håller med men det skiljer lite mellan vettiga fläktar vid samma varvtal. Två olika fläktar låter ungefär lika mycket och flyttar ungefär lika mycket luft vid samma varvtal, så det är sälla värt besväret att byta från en modell av fläkt till en annan om man inte tar en snabbare/långsammare fläkt.

Fläktreglering är kung!
Det är mycket lättare att bygga en datorn som är knäpptyst vid låg last och låter lite vid full last än en som är knäpptyst hela tiden, och om man gör rätt går det nästan alltid att få vettig styrning via moderkortet. Det gäller bara att se till att ha fläktar som moderkortet kan styra, PWM/vanliga beroende på moderkort. Fattar inte folk som använder manuella fläktkontroller annat än för att strypa en fläkt som är för snabb och sen ändå koppla in den på styrningen i moderkortet.

Ingen konst.
Anta att du bara har en fläkt, blåser den in i lådan för du övertryck, blåser den ut ur lådan får du undertryck. Vist vi snackar inga stora tryck skillnader men det räcker för att avgöra om luft kommer komma in eller blåsas ut ur alla hål där det inte sitter fläktar.

Några tryckskillnader i chassit jämfört med utsidan lär man inte få hur många fläktar man en stoppar i, finns inga så täta chassin!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matte70:

Några tryckskillnader i chassit jämfört med utsidan lär man inte få hur många fläktar man en stoppar i, finns inga så täta chassin!

Dvs om man endast har inblås skulle luften bara stanna kvar inne i chassit? Självklart är det tryckskillnad även om den är liten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av DiddeBanana:

Jag är personligen ganska så övertygad om att du kan få till kabeldragningen lite bättre då jag själv har ett sådant chassi och liknande nätdel. Men fler komponenter Mvh Didde

Haha, jag lyckades! Jag blev själv väldigt nöjd, dock tycker jag lite synd om kablarna som går bakom moderkortsplåten då de får ta ganska mycket stryk när sidopanelen ska på igen på den sidan.

Lite bilder:

Min Intel 510 Series 120 GB-SSD och mina två mekaniska hårddiskar – Western Digital Caviar Green 1 TB.

Överblick.

Överblivna kablar, från chassits frontpanel, får vila på den översta hårddiskvaggan. De övriga, oanvända, vaggorna tog jag bort.

Fick ut alla fläktkablar genom samma hål, och så fick jag in 8-pins-kontakten där dessutom! Väldigt nöjd.

Kan tyvärr inte få till det snyggare här. En molex-kabel används till att ge ström till fläktkontrollern, och "på köpet" får man då också två överblivna molex-kablar som bara hänger. Den svarta kabeln går till grafikkortet, och även där blir det en överbliven kabel som då bara ligger, tar plats och ser ful ut. Tråkigt nog.

Jag tog även bort det ljuddämpande materialet från sidopanelen, där vid fläkthålet. Tyvärr är mitt grafikkort för stort för att jag ska kunna sätta en fläkt där, men nu bör det i alla fall tas in luft passivt därifrån. Det var väl en hyfsat bra idé med tanke på att jag bara har utblås?

Permalänk
Medlem

Själv har jag:

1x 140mm in i fronten (HDD/SSD)
1x 140mm in undertill (HDD / undre GPUn)
2x 120 mm in i sidan (övre GPU / moderkort+CPU)

2x 120mm ut baktill (via H80 radiatorn)
1x 120mm + 1x 140mm ut upptill.

Allt förutom radiatorfläktarna styrs av en Zalman fläktkontroller, jag är rätt nöjd.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Haha, jag lyckades! Jag blev själv väldigt nöjd, dock tycker jag lite synd om kablarna som går bakom moderkortsplåten då de får ta ganska mycket stryk när sidopanelen ska på igen på den sidan.

Lite bilder:

Jag tog även bort det ljuddämpande materialet från sidopanelen, där vid fläkthålet. Tyvärr är mitt grafikkort för stort för att jag ska kunna sätta en fläkt där, men nu bör det i alla fall tas in luft passivt därifrån. Det var väl en hyfsat bra idé med tanke på att jag bara har utblås?

Varför inte köra ut alla sladdar genom hålen i moderkortsplåten? Även låta PCI-e sladdarna gå ut genom gummit, det är ju därför dom finns. Om jag minns rätt finns det även lite plats bakom nätagget, där borde all molexskiten kunna få plats.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag tog även bort det ljuddämpande materialet från sidopanelen, där vid fläkthålet. Tyvärr är mitt grafikkort för stort för att jag ska kunna sätta en fläkt där, men nu bör det i alla fall tas in luft passivt därifrån. Det var väl en hyfsat bra idé med tanke på att jag bara har utblås?

det är väl hårddiskarna som kan få svettas lite mer då dom nu får ännu mindre luft flöde över sig.
Annars är det nog bara plus heller minus (mindre) temp menar jag ju

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Kent:

Varför inte köra ut alla sladdar genom hålen i moderkortsplåten? Även låta PCI-e sladdarna gå ut genom gummit, det är ju därför dom finns. Om jag minns rätt finns det även lite plats bakom nätagget, där borde all molexskiten kunna få plats.

Nej, någon plats bakom nätaggregatet finns det inte. 6-pins-kontakten som ska till grafikkortet skulle jag kunna dra bakom moderkortsplåten, dock hade det blivit väldigt trångt om utrymme där bakom i så fall. Jag vet faktiskt inte ens om det hade fått plats i nuläget, speciellt inte med tanke på den överblivna PCI-E-sladden som jag i så fall också hade velat dölja där bakom moderkortsplåten.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Haha, jag lyckades! Jag blev själv väldigt nöjd, dock tycker jag lite synd om kablarna som går bakom moderkortsplåten då de får ta ganska mycket stryk när sidopanelen ska på igen på den sidan.

Håller fullständigt med, får huvudvärk av att dra kablar i detta, har tyvärr ingen bild på mitt chassi dock. Men det som stör mig allra mest är molex kontakterna som absolut inte går att gömma på något vettigt sätt. Hade fractal haft några cm till på baksidan hade jag varit helnöjd med chassit men just nu så lutar det åt ett P280

Visa signatur

Main: Antec P280 - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i7 2600k - ASUS Direct CU II GTX 560ti SLI - 8GB Corsair Vengeance CL9 1600 mhz - Antec H2O 620 - Corsair Force F120 - Corsair TX650
Mobil: Samsung Galaxy S III
Laptop: HP Probook 4320s