Alan Wake för PC en vinstaffär på 48 timmar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av astrob0y:

Yes! Så klockrent skrivet. Ok om jag använder det nästa gång någon tar upp Steam som någon typ av frälsare?

Fritt fram AFAIK.

Skrivet av dubbelmacka87:

Vadå löjligt mycket? Dom har grymma sales. Dom spel jag köpt har varit billigare än att köpa i butik oftast.

Jo typ 4-5 gånger per år i någon dag, annars? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Valves skapar ett monopol på PC-spelmarknaden där de "smyger" in sin klient i alla spel. Det gynnar inte mig som konsument när jag tvingas såväl låsa mina köpta spel och tvingas använda deras DRM-klient för att använda mina spel. Du kan knappt köpa ett nytt spel idag som inte använder Steamworks, förutom typ Ubisoft och EA's titlar. Vi har fått ett monopol i ett monopol då Windows operativsystem krävs för att spela och dessutom deras klient för att kunna använda spelen. Spelen i Steam-butiken kostar alltid löjligt mycket och går i regel alltid att köpa billigare i konkurrerande onlinebutiker (GreenManGaming, Gamersgate exempelvis) eller i fysisk form med frakt inräknat.

Så Valve smyger alltså in sin klient i andra utvecklares spel i hemlighet? Det är väl snarare ett val som utvecklarna har valt att ta för att de kanske inte har egna resurser till eget DRM eller Community bygge? Du vet väl också att GMG använder sig av en egen klient och för det mesta skickar ut koder för att registrera spelet på Steam? Du tycker också att det är bra att tjänster som Origin poppar upp som enbart erbjuder titlar från EA och står som ensam utgivare i framtiden för EA-titlar? Sist jag kollade så erbjuder Steam spel från de flesta stora spelutgivarna och inte enbart från sig själva. Om det är någon som ska smutskastas i den här DRM-sfären som uppstått nu så är det Origin och inte Steam. Origin är inte mycket bättre och knappast en fördel över Steam i det här fallet.

Misstolka mig inte, jag är inte någon som höjer Steam till skyarna men jag använder det och jag har inga problem med det. Jag håller med om att Steam är dyrt ibland och jag har köpt många av mina spel på Steam från GMG för mer än halva priset (inkl nya titlar). Men det är inte Steam som sätter priserna heller utan det sker i samarbete med utgivaren och Valve.

Att de har skapat ett monopol kan jag inte riktigt hålla med om. De har erbjudit ett alternativ som nu har blivit en självklarhet för många utvecklare som valt att utnyttja tjänsten och på så vis har UTVECKLARNA skapat ett monopol för sina egna spel och inte Valve.

Valve satte sig i en god position när de satsade på nerladdningsbara spel och klient när Steam lanserades. Och de blev i stort sätt ensamma på marknaden. Ska de beskyllas för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

konstig artikel...pc-spelaren får en konvertering av ett åldrande spel och vi pessimistiskt lagda ska sluta vara neg?

Poängen blir väl då att en konvertering av ett åldrande spel betalade sig själv i intäkter på 48 timmar. Det betyder att varenda kopia de säljer efter det är ren vinst. Det borde ju med väldigt enkel logik betyda att ett nytt spel inte borde ha några problem med att gå runt heller. Och att det kan bevisas är någonting att vara glad över.

Sen vill det ju till att spelen är något att ha innan de börjar sälja, men att man inte kan göra bra produkter är en dålig anledning till att säga att marknaden är dålig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vimm:

Så Valve smyger alltså in sin klient i andra utvecklares spel i hemlighet? Det är väl snarare ett val som utvecklarna har valt att ta för att de kanske inte har egna resurser till eget DRM eller Community bygge? Du vet väl också att GMG använder sig av en egen klient och för det mesta skickar ut koder för att registrera spelet på Steam? Du tycker också att det är bra att tjänster som Origin poppar upp som enbart erbjuder titlar från EA och står som ensam utgivare i framtiden för EA-titlar? Sist jag kollade så erbjuder Steam spel från de flesta stora spelutgivarna och inte enbart från sig själva. Om det är någon som ska smutskastas i den här DRM-sfären som uppstått nu så är det Origin och inte Steam. Origin är inte mycket bättre och knappast en fördel över Steam i det här fallet.

Misstolka mig inte, jag är inte någon som höjer Steam till skyarna men jag använder det och jag har inga problem med det. Jag håller med om att Steam är dyrt ibland och jag har köpt många av mina spel på Steam från GMG för mer än halva priset (inkl nya titlar). Men det är inte Steam som sätter priserna heller utan det sker i samarbete med utgivaren och Valve.

Att de har skapat ett monopol kan jag inte riktigt hålla med om. De har erbjudit ett alternativ som nu har blivit en självklarhet för många utvecklare som valt att utnyttja tjänsten och på så vis har UTVECKLARNA skapat ett monopol för sina egna spel och inte Valve.

Valve satte sig i en god position när de satsade på nerladdningsbara spel och klient när Steam lanserades. Och de blev i stort sätt ensamma på marknaden. Ska de beskyllas för det?

Utvecklarna har definitivt valt att använda Steamworks. Det är konsumenterna som det "smygs" för.

GMG har en egen klient, har varken påstått att de har eller inte har någon sådan. Det jag syftade på var Steamworks-nycklar.

EA kommer erbjuda spel från fler utgivare än de själva, se exempelvis: http://www.shacknews.com/article/72124/origin-enlists-11-more...
EA's tjänst är fortfarande rätt ny. Steam byggdes inte på en dag.

Origin kräver inte alltid att Origin-klienten är igång när man kör spel som aktiverats med denna klient. Det är en fördel mot Steam. GoG's lösning är dock mycket bättre då den är helt DRM-befriad även om det i dagsläget innebär att spelen som erbjuds har ett par år på nacken istället.

Jag har inga större problem med att använda tjänsten (337 spel aktiverade i dagsläget) men inser samtidigt vilka brister som finns och hur de påverkar mig som konsument. En bättre lösning vore att du själv som konsument fick välja vart du aktiverar ditt spel eller betalar lite till för att få en DRM-fri utgåva. Det om något vore som jag ser den absolut bästa lösningen och bör rent teoretiskt tilltala alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Origin kräver inte alltid att Origin-klienten är igång när man kör spel som aktiverats med denna klient. Det är en fördel mot Steam. GoG's lösning är dock mycket bättre då den är helt DRM-befriad även om det i dagsläget innebär att spelen som erbjuds har ett par år på nacken istället.

Jag har inga större problem med att använda tjänsten (337 spel aktiverade i dagsläget) men inser samtidigt vilka brister som finns och hur de påverkar mig som konsument. En bättre lösning vore att du själv som konsument fick välja vart du aktiverar ditt spel eller betalar lite till för att få en DRM-fri utgåva. Det om något vore som jag ser den absolut bästa lösningen och bör rent teoretiskt tilltala alla.

Jo absolut. Det vore en valmöjlighet som borde bli verklighet. Jag har själv Bad Company 2 reggat på Origin (mestadels för att jag har tappat bort min fysiska skiva) och startar det utanför Origin. Dock så är det ett äldre spel och ett spel som tidigare använde sig av Steamworks. Jag hade uppskattat att kunna regga min fysiska kopia på Steam för community fördelarna för att kunna joina servrar genom Vänner-listan men ack, det gick ej.

GoG ska ha stor eloge. De har väldigt entusiastiska människor bakom sig (Cd Projekt (Witcher 2 DRM-Free)) och sköts väldigt exemplariskt.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

konstig artikel...pc-spelaren får en konvertering av ett åldrande spel och vi pessimistiskt lagda ska sluta vara neg?

Åldrande eller ej, när det kom ut så svor jag för att det inte tänkt släppas till pc. Kollade playthroughs på youtube för att jag så desperat ville spela det.

Vissa speltillverkare som Dice, Remedy + några till behöver nog aldrig oroa sig över förluster pga nätpirater. För dom släpper spel med så pass hög kvalite varje gång att det finns en stor skara goda människor som mer än gärna betalar.

Permalänk
Medlem

spelet är värt det, läste i recensioner att dom tyckte spelet var halvbra och inte alls vad man förväntat sig.. men jag är sjukt nöjd med det, det är ett spel som faktiskt har riktigt bra gameplay.. jävligt bra story och vacker grafik.

spel som dessa får nog även de gamla piraterna att handla lite.

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av najtrows:

spelet är värt det, läste i recensioner att dom tyckte spelet var halvbra och inte alls vad man förväntat sig.. men jag är sjukt nöjd med det, det är ett spel som faktiskt har riktigt bra gameplay.. jävligt bra story och vacker grafik.

spel som dessa får nog även de gamla piraterna att handla lite.

Konsolspel har alltid så sjukt höga förväntningar på sig av någon anledning. Jag har själv spelat spelet i några dagar nu och jag tycker det är en väldigt bra konvertering. Spelet i sig har väldigt bra presentation och spelbarhet. En otroligt bra upplevelse hittills.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vimm:

Att de har skapat ett monopol kan jag inte riktigt hålla med om.

Skrivet av Vimm:

i stort sätt ensamma på marknaden.

Nä, inget monopol där inte....

Permalänk
Medlem

Antar att många spelföretag tror att pc marknaden är död när dom gör ett skit spel som ingen vill köpa. Men kolla på alla bra spel på pc som säljer som smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubbelmacka87:

Åldrande eller ej, när det kom ut så svor jag för att det inte tänkt släppas till pc. Kollade playthroughs på youtube för att jag så desperat ville spela det.

Vissa speltillverkare som Dice, Remedy + några till behöver nog aldrig oroa sig över förluster pga nätpirater. För dom släpper spel med så pass hög kvalite varje gång att det finns en stor skara goda människor som mer än gärna betalar.

True, kolla t.ex. Max Payne, toppade ju tom. Half Life när de va nytt. väldigt lyckat spel

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Nä, inget monopol där inte....

Ganska larvigt av dig att förfalska en åsikt som stämmer överens din egen när du tog båda påståenden ur kontext. Steam stod som ensam distributionskanal tack vare ett community-verktyg som de valde att öppna upp till fler parter. Hur kan de ha monopol på spelen när valet att distribuera spelen gjorts aktivt och strategiskt av spelutgivarna och inte Steam/Valve?

Permalänk
Medlem

Jag har inte laddat ner ett spel på flera år, jag köper de spel som är värdiga ett köp helt enkelt, finns allt för mycket skit som släpps.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Ganska larvigt av dig att förfalska en åsikt som stämmer överens din egen när du tog båda påståenden ur kontext. Steam stod som ensam distributionskanal tack vare ett community-verktyg som de valde att öppna upp till fler parter. Hur kan de ha monopol på spelen när valet att distribuera spelen gjorts aktivt och strategiskt av spelutgivarna och inte Steam/Valve?

Mest troligt för att man läser på internet att folk blir arga/förbannade/uppretade när det släpps spel som inte kommer på Steam. Som att Steam är den enda källan att köpa spel på.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

många här använder bra som ett argument. har alltid trott att bra är en högst subjektivt känsla...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Riktigt härligt att se att PC är tillbaka på banan.

Jag köper ALLA mina spel nuförtiden.

Gör faktiskt samma sak.

Laddade ner tidigare men har nu tagit bort allt ner laddat oavsett hur långt jag hade kommit i spelen.

Och ser man på! plötsligt så kom känslan tillbaka från förr

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Precis som om jag hade stulit en bil så har jag svårt för att känna någon som helst attraktion till spel dom har laddats ner. Har slutat helt med piratandet och står ut som ett horn ur en bebis stjärt i dom kretsarna jag oftast umgås kan jag erkänna. Men jävlar i mig om det inte har blivit roligare att läsa reviews, sitta o tagga inför releaser och köpa nya vägghyllor för att man får så många fodral hemma. Spel, serier och filmer har fått ett värde igen på något sätt.

Permalänk
Medlem

Spelar spelet nu efter releasen och det är fan det läskigaste jag gjort på länge! UÄK!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

Precis som om jag hade stulit en bil så har jag svårt för att känna någon som helst attraktion till spel dom har laddats ner. Har slutat helt med piratandet och står ut som ett horn ur en bebis stjärt i dom kretsarna jag oftast umgås kan jag erkänna. Men jävlar i mig om det inte har blivit roligare att läsa reviews, sitta o tagga inför releaser och köpa nya vägghyllor för att man får så många fodral hemma. Spel, serier och filmer har fått ett värde igen på något sätt.

Kan inte annat än hålla med
I min glada ungdom så tankade man hem allt, mest då föräldrarna behöll hela studiemedlet under gymnasiet och man i bästa fall fick 2-3spel/år. Visst kunde man sommarjobba men det var inte alltid man fick något, och dator-delar var dyra, samt piratkopiering så enkelt och accepterat, alla gjorde det ju...
Dock så kom det sig snabbt att spelen blev tråkigare, ladda hem, dra igenom, ta bort och dra hem något nytt. Ibland satt man med fusk eller liknande bara för att klara ut dem snabbare, man spelade för att ha spelat, inte för att ha kul (då spelen inte var kul längre).

Mitt "uppvaknande" blev när jag blev ihop med min tjej, hon hade en 360 och där fick man (på den tiden) lov att köpa sina spel om man ville lira. Kontrollen var horribel för mig som van PC-spelare men spelen var trots det så mycket roligare, plöjde ner långt mer tid med de få titlar hon hade, spelade dem om igen etc som på den gamla goda SNES-tiden. Visst kunde man pirata även på konsol, men jag kände också att det dödade känslan, spelen blev återigen tråkiga och fattiga...jag slutade helt med det och köpte alla mina spel istället, och har sedan dess haft så mycket roligare om än jag inte spelat allt
Köper det mesta från zavvi (import från UK) och sparar ett par hundra på release, eller väntar 3-4 månader och får "nya" spel för 150-200kr, mycket spel för pengarna. Även de få spel jag fortfarande lirar på Pc köper jag, och gillar jag ett spel mycket köper jag minst 2 ex för att stödja utvecklarna. Som varandes "hederlig" kund så får spelen ett så mycket större värde, de blir kul igen
Jag byter aldrig in spel utan kan låta dem samla damm i någon månad innan jag tar fram dem och spelar igen, och har grymt kul fortfarande

OnT:
Tror det var Ubisoft som sa att en konsol-portning av ett spel ska sälja minst 50 000exemplar för att gå med vinst (ren portning), mer om det är en " bra dedikerad PC version" som med ex. Alan Wake. Visst säljer spel även på PC, men försäljningen är fortfarande låg (generellt sett) jämfört med konsol och de spel som säljer är de som inte är stora på konsol (RTS, MMO och casual-satsningar).
Säg the Witcher 2, har sålt över en miljon exemplar på PC vilket är riktigt bra, men utvecklarna påstår att det samtidigt piratkopierats minst 4,5 miljoner gånger (bara vad de vet). Ett konsolspel som bara når just över en miljon anses vara dåligt, en AAA-titel som The Witcher 2 skulle kallas katastrofalt. PC som plattform är inte död, men den har dåliga vanor som den bör göra sig av med (piratkopiering) för att få tillbaka utvecklarna, istället för att desperat hålla fast vid att vissa, nischade titlar säljer bra (men ändå piratas ännu bättre).

Permalänk
Medlem

Jag köper spel som jag tycker är bra. Och min samling har blivit rätt så stor. Men jag köper aldrig spel om jag inte har fått prova, spelar ingen roll om det är Blizzards Diablo 3 eller Dice Battlefield 3. Man får ju inte lämna tillbaka spel som man var missnöjd med.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Jag tror på en ljus framtid för spelbranschen. Många i den yngre generationen har inte längre 1050 i månaden att röra sig med. Utan har

Det betyder att fler väljer att köpa sina spel istället för att enbart ladda ned dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Då blir jag nyfiken på vilka spel du gillar. Några exempel?

Alan Wake är mycket välgjort på många sätt med både härlig story och karaktärer, historisk gruvstad med skyltar som berättar (tänk gamla riktiga adventures á la Gabriel Knight) och bra balans mellan berättandet och action, utom möjligen i slutet där det blev lite väl mycket action och för lite berättande. Manuskriptsidorna man hittar bidrar också till stämningen. Grafiskt så är det faktiskt det spel som belastat mitt 6970 mest. Lyckades köra fläkten 100% så att jag knappt hörde ljudet, lol! Men inga hack, bra jobbat av Remedy. Synd att min låda krävde referensdesign, men aldrig märkt av det förrän nu. Definitivt ett av de bättre spelen de senaste 10 åren.

Jag gillar det mesta som ger bra spelupplevelse..Storyn i alan wake är hyffsad men däremot spel känslan suger. Konsollspel konverterat till pc,brrrrr

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag är äldre och har kört Steam sedan starten. Bästa som hänt i mina ögon. Vad exakt är det som inte gillas? Principsaker eller något verkligt problem? Jag kan ha förståelse för båda om man bara förklarar. Jag vägrar EA pga deras uppköp och förstörelse/negativa påverkan, nu senast BioWare, vilket innebär inget ME3 fast ME1 är i min 10-i-topp genom alla tider. En principsak. Det räcker att se vad som hände med Dragon Age och deras katastrofsläpp av DA2 efter uppköpet. För att inte tala om day1 DLC till ME3 med en mycket viktig karaktär som borde varit i spelet från början.

Håller med, jag är också "äldre" ock älskar steam, släpps inte spelet på seam så köper jag det inte.. tex.. BF3 och Crysis 2

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

många här använder bra som ett argument. har alltid trott att bra är en högst subjektivt känsla...

Naturligtvis.
Men med bra tror jag de flesta menar, välgjort samt gillas av de flesta som gillar den typ av spel.

Du kanske tycker ghost recon eller va de nu hette från ubisoft är jättebra, men är du ensam om att tycka det o de bara säljer ett ex så är det inte ett "bra" spel.

Permalänk
Medlem

Roligast är ju att spelet typ skulle vara PC-exklusivt till en början..

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Har nog mer o göra med hur bra det är om det säljer eller inte. Däremot så kan de säkert komma undan med ett skräpsläpp om det är en uppföljare på något bra. Men man låter sig oftast bara luras en gång.

Så bra här är ifall det säljer bra...utifrån hur spelaren uppfattar spelet? Got it.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Så bra här är ifall det säljer bra...utifrån hur spelaren uppfattar spelet? Got it.

Reklam säljer både usla och bra spel, men dom bra blir ihågkomna.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk

Alan wake är verkligen fantastiskt . Klarade det på boxen vid releasen men eftersom det tycks bjuda på lite göttare grafik så blir det ett köp till pc också...men det här spelet kan ni ändå i tr påstå att det ska spelas med tangentbord och mus? Bara tanken gör mig snurrig. Men jag
Antar att det stödjer box-kontrollen?

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Kan inte annat än hålla med
I min glada ungdom så tankade man hem allt, mest då föräldrarna behöll hela studiemedlet under gymnasiet och man i bästa fall fick 2-3spel/år. Visst kunde man sommarjobba men det var inte alltid man fick något, och dator-delar var dyra, samt piratkopiering så enkelt och accepterat, alla gjorde det ju...
Dock så kom det sig snabbt att spelen blev tråkigare, ladda hem, dra igenom, ta bort och dra hem något nytt. Ibland satt man med fusk eller liknande bara för att klara ut dem snabbare, man spelade för att ha spelat, inte för att ha kul (då spelen inte var kul längre).

Mitt "uppvaknande" blev när jag blev ihop med min tjej, hon hade en 360 och där fick man (på den tiden) lov att köpa sina spel om man ville lira. Kontrollen var horribel för mig som van PC-spelare men spelen var trots det så mycket roligare, plöjde ner långt mer tid med de få titlar hon hade, spelade dem om igen etc som på den gamla goda SNES-tiden. Visst kunde man pirata även på konsol, men jag kände också att det dödade känslan, spelen blev återigen tråkiga och fattiga...jag slutade helt med det och köpte alla mina spel istället, och har sedan dess haft så mycket roligare om än jag inte spelat allt
Köper det mesta från zavvi (import från UK) och sparar ett par hundra på release, eller väntar 3-4 månader och får "nya" spel för 150-200kr, mycket spel för pengarna. Även de få spel jag fortfarande lirar på Pc köper jag, och gillar jag ett spel mycket köper jag minst 2 ex för att stödja utvecklarna. Som varandes "hederlig" kund så får spelen ett så mycket större värde, de blir kul igen
Jag byter aldrig in spel utan kan låta dem samla damm i någon månad innan jag tar fram dem och spelar igen, och har grymt kul fortfarande

OnT:
Tror det var Ubisoft som sa att en konsol-portning av ett spel ska sälja minst 50 000exemplar för att gå med vinst (ren portning), mer om det är en " bra dedikerad PC version" som med ex. Alan Wake. Visst säljer spel även på PC, men försäljningen är fortfarande låg (generellt sett) jämfört med konsol och de spel som säljer är de som inte är stora på konsol (RTS, MMO och casual-satsningar).
Säg the Witcher 2, har sålt över en miljon exemplar på PC vilket är riktigt bra, men utvecklarna påstår att det samtidigt piratkopierats minst 4,5 miljoner gånger (bara vad de vet). Ett konsolspel som bara når just över en miljon anses vara dåligt, en AAA-titel som The Witcher 2 skulle kallas katastrofalt. PC som plattform är inte död, men den har dåliga vanor som den bör göra sig av med (piratkopiering) för att få tillbaka utvecklarna, istället för att desperat hålla fast vid att vissa, nischade titlar säljer bra (men ändå piratas ännu bättre).

Du är en fantastisk människa, vet du det? Fler borde inse värdet av att köpa originaltitlar. Oavsett vart man står i den moraliska frågan så får man alltid ett visst mervärde av att ha gjort rätt för sig. Man lär sig att uppskatta spelen mer och jag tror att man förminskar allt arbete och slit bakom ett spel när man piratar. Många säger att man vill "testa" spelet först...bullshit! Det finns demos som ger en klar bild över produktens helhet. Eller vill ni klara spelet först för att se "hur långt det är?" jag köper ofta spel på releasen utan att pirata. Lite research och demos ger mig en bra bild över den kommande titeln. Fungerar det för mig, fungerar det för fler.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem

Går inte alan wake att pirata? Har jag svårt att tro..
Det är väl singelplayer?

Hur kan det då sälja??