Video: Överklockning med flytande kväve i testlabbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawavs:

Stämmer det här verkligen? Jag har gjutit ganska många år med bly och har bränt mig vid ett antal tillfällen. Jag använder iof en legering men det är iaf 90-95% bly.

Nu gillar jag inte riktigt att använda det som källa, men mythbusters har testat det. Omständigheterna måste vara rätt specifika (tillräckligt varmt bly, tillräcklig mängd fukt på huden osv) men de testar faktiskt att doppa fingrarna själva och bränner sig inte.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem

Otroligt informativ och kul video, tack!

Permalänk
Medlem

När det gäller mjukvara, kör du bara in en installation av windows 7 + drivers och sen 3dmark, cpu-z etc och inget annat? Eller kör du nåt special optimerat windows etc?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Vatten är tyngre än mineralolja, dvs. Om det bildas vatten någonstans som sedan faller i badet så landar det på komponenter.
Det går säkert att lösa men det bästa är nog att kyla själva oljan. Fryspunkten på en "vanlig" mineralolja ligger på -30 men tänk då på att den också blir väldigt trögflytande vid låga temperaturer vilket ytterligare kan spela in om man nu skall köra kväve kylning.

Det bästa jag kan tänka mig är att man kyler hela badet och samtidigt har en extern källa för kylning av CPU samt GPU precis som WapoChill.
Frågan är ju om det ger mer effekt än att direkt hälla flytande kväve i en pot som i videon.

Så du menar alltså att jag säkert har ESD skadat mina komponenter som jag haft sedan 90 talet på vilka jag inte märker några som helst effekter.
Vad är den stora grejen då? Skiten fungerar forfarande prima och har flera saker som fortfarande fungerar prima.

Att extremtesta dom är väl lite pointless med tanke på att det inte hur till någon sorts användning jag nyttjar dom till.
Har kört 48 timmars tester på nyare datorer för att kolla stabiliteten på en överklocking. Inga problem alls så långt... Det är först när man försöker "drömklocka" saker som det blir instabilt och hej hå det beror nog mer på att man inte kan få en stabil klockning på dom komponenterna vid en viss gräns oavsett ESD band eller ens Intel labb miljöer.

Hur långt skall man egentligen gå för att testa efter ESD skada... Köra en svets över alla komponenter eller?
Anledningen att vanliga användare inte märker av ESD skador är för att vanliga användare inte utsätter sina komponenter för press dom inte är gjorda att tåla.

Och någon sa att "vi har fått in alldeles för många RMA för att kunna ignorera ESD".
Jasså, det kan inte bero på tillverkaren då? Jag har ju sett hur fler och fler tillverkare tummar på kvaliten under alla åren och vräker ut skumma kretsar som alla uppvisar problem. Så byter man den till en annan tillverkare som inte uppvisar några problem och problemen är lösta.
På sista tiden har tillverkare verkligen börjat tumma med kvaliteten i sina kretsar så det förklarar nog den ökade RMA vågen. Iaf mer än ESD paranoian.

Jag hade skrivit ett ganska långt inlägg men jag inser att det är meningslöst. Du måste förstå att ESD är vetenskapligt bevisat sedan långt tillbaka i tiden. Att du nu försöker få folk här på forumet att tro att det inte är något stort problem är ett STORT problem i sig. Man kan inte undervisa folk om saker man knappt förstår sig på själv. Jag har aldrig nämnt något om din dator från 90-talet. Det jag försökte få fram var att du omöjligt kan veta hur det ligger till med de upp mot 1000-tal datorer du byggt. Eller du kanske har personlig kontakt och service med respektive köpare?

Näh ursäkta! Nu blev det lite överdrivet från min sida. Jag förstorar din betydelse i det hela. De flesta på forumet inser nog att du är lite skruvad.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Entusiast

Det roliga med ESD-skador är ju att det inte ger specifika felkoder och typiska fel utan det kan bli vad som helst beroende på vad man råkar ha sönder. Det är därför oerhört svårt att koppla ett specifikt fel till just ESD. Får du bluescreen ibland så kan det vara ESD, instabila minnen kan vara ESD, grafikkort som inte klockar så högt som det borde kan vara ESD. Listan kan göras hur lång som helst. Många här kan därför mycket väl ha problem med ESD-skadad utrustning utan att man kopplar det till just ESD.

Jag använder inte heller anti-statarmband när jag pillar i datorn men jag vet i alla fall vad jag riskerar och jag säger inte att det är ofarligt som många andra gör.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Så länge det finns vatten att koka och temperaturen är hög nog (i fallet bly) så skpas det en skyddande lufthinna över huden.
Lägg en stor droppe vatten på en VARM platta så ser du effekten. Droppen svävar på luften som skapas.

Samma kan ske om du ställer en blöt kastrull på plattan, den hoppar omkring (lite, inte som en känguru) eller rent av glider av plattan.

För det första finns det redan inlägg ang detta som stämmer.
För det andra så bildas det ingen luft, utan vattenånga.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad så finns det en gammal film där de sätter världsrekord.

http://www.wimp.com/toonuts/

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

Innebär leidenfrost-effekten att kvävet varit mycket farligare att få på sig om det varit, låt säga minus 100 grader celsius?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Skoj med videon, mer sånt här tack!

Vad är kablarna som sitter på pottarna för något? Till en tempgivare?

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk

Tycker det är lite lustigt att även MSI-Jonas säger ”helt enkelt” stup i kvarten. Alltså inget SweC-Jonas är ensam om.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma