Permalänk

Överklocka för första gången i5 2500K

Tjena jag har beställt en dator från inet och tänkte överklocka den och då är frågan hur går jag till väga, är datorn tillräckligt "överklocksvänlig" eller behöver jag mer kylning? Sedan skulle jag gärna vilja veta hur mycket man bör överklocka och vad man ska använda för program för att se temperatur och hastighet etc.

Specs:
MK Gigabyte Z68AP-D3 Socket 1155, Z68, ATX B3
HD1TB Seagate SATA 6Gb/s* 64MB ST1000DM003
CPU Core i5 2500K
TR MUX-120 black OEM CPU HS w
GK PCIe GB GF GTX 560 1GB GDDR5
Cooler Master Elite 430 MATX miditower no PSU
Nätagg OCZ ModXStream PRO 500W
DVD±RW Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH-222BB/BEBE
Corsair 8GB (KIT) DDR3 VENGEANCE 1,35V WHITE

Tack på förhand
/ Felix

Permalänk

CPU-Z och HWmonitor e 2 bra program o använda att övervaka temps,volt etc
finns ju en hel del bra guider ute,bara o googla sen prova dig fram tills du känner dig nöjd och din dator e stabil o sval.
som min sign lyder kör jag själv i 4.5 ghz vilket dom flesta ligger runt.så d borde inte va nårra bekymmer för dig och uppnå.
prime95 och intelburntest e 2 andra bra program att testa din stabilitet me efter klockningen.

lycka till

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Det är lite hit och dit med program, beror helt på vad man gillar att köra

Men kan skriva ner några som är bra att ha.

OCCT - Belastar processorn
Prime95 - Belastar processorn
Intel Burn Test - Belastar processorn
BenchMarkHD x264 - Belastar processorn
FryBench - Belastar processorn
Core Temp - Kollar CPU Temps
CPU-Z - Visar lite smått och gott, bland annat volt och clockspeed

Finns ju en hel del till men tog det som jag kunde komma på
Med den kylaren bör du kunna få rätt schyssta klocks
Finns guider på forumet hur man överklockar Intel Sandybridge

Hur högt du kan överklocka processorn är olika från fall till fall men du bör i stortsett kunna komma upp i 4.4GHz

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem

Som ovan sagt HWmonitor eller coretemp.
för att belasta cpun prime95.
Sen är det ju inget säga vad man ska köra för klockfrekvens det får ju du testa dig fram till vad du tycker du behöver till det du gör på datorn.
Sen e det bara hålla koll på temperaturerna köra prime95 ett antal timmar för att se så det är stabilt.
Som ovan sagt finns en hel drös med guider både här och på andra ställe där man kan se vad andra kör för volt osv till olika klockfrekvenser, nu är varje cpu unik men det är ändå en grund punkt att utgå ifrån beroende på hur snabb cpu man vill ha.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TjaFellan:

Tjena jag har beställt en dator från inet och tänkte överklocka den och då är frågan hur går jag till väga, är datorn tillräckligt "överklocksvänlig" eller behöver jag mer kylning? Sedan skulle jag gärna vilja veta hur mycket man bör överklocka och vad man ska använda för program för att se temperatur och hastighet etc.

Specs:
MK Gigabyte Z68AP-D3 Socket 1155, Z68, ATX B3
HD1TB Seagate SATA 6Gb/s* 64MB ST1000DM003
CPU Core i5 2500K
TR MUX-120 black OEM CPU HS w
GK PCIe GB GF GTX 560 1GB GDDR5
Cooler Master Elite 430 MATX miditower no PSU
Nätagg OCZ ModXStream PRO 500W
DVD±RW Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH-222BB/BEBE
Corsair 8GB (KIT) DDR3 VENGEANCE 1,35V WHITE

Tack på förhand
/ Felix

Har du beställt ett mATX miditower till ett ATX moderkort??? hur ska du få plats med det???
den där beställningen får du nog se över.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Har du beställt ett mATX miditower till ett ATX moderkort??? hur ska du få plats med det???
den där beställningen får du nog se över.

Jag har det chassit och har inget problem med att få plats med mitt moderkort som är ATX.
Det stödjer både mATX och ATX

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Skrivet av p_stman:

Har du beställt ett mATX miditower till ett ATX moderkort??? hur ska du få plats med det???
den där beställningen får du nog se över.

Tack för hjälpen alla, ska kolla vad jag kan fixa!
Som sagt så är min beställning helt komplett och inga problem alls, så du vet troligtvis inte vad du pratar om. Jag har inte så mycket att komma med vad gäller överklockning men jag är väl smart nog att se till att allt funkar innan jag beställer komponenterna!