Permalänk

Antec Kühler 920 och egen kylpasta?

Ska installera en ANTEC KUHLER 920, men råkade skrapa bort kylpastan som redan fanns påsatt direkt ur kartong.

Jag har kylpasta, men kommer den vara lika bra. Heter "Arctic Silver 5".

Åsikter?

Tackar!

Rubrik skriven i CAPS.
Visa signatur

Intel i7-3770k @ 4.5 GHz HT ON (Antec Kuhler H20 920) | ASUS P8Z68-V/GEN 3 (Socket 1155) | Corsair 8.00 GB Dual-Channel DDR3 1600MHz (8-8-8-24-2T) | ASUS GTX 580 DirectCU II | Corsair 900W PSU | Corsair SSD | 120 GB Western Digital 1TB HD | WINDOWS 7 64-bit Home Premium | LCD BENQ G2420HD 1080p @ 75Hz

Permalänk
Medlem

arctic silver anses väll vara en av de bästa? oavsett är det väldigt lite temperaturskillnad med olika typer av kylpasta, skilljer några enstaka grad på sin höjd villket oftast är inom felmarginalen.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

arctic silver anses väll vara en av de bästa? oavsett är det väldigt lite temperaturskillnad med olika typer av kylpasta, skilljer några enstaka grad på sin höjd villket oftast är inom felmarginalen.

Håller med föregående talare, tror inte du kommer till att se någon markant skillnad men arctic 5 är nog mycket bättre än original.

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk

Tackar för svar!

Är det inte en "inbrännings-period" med mer "flytande" kylpastor?

Visa signatur

Intel i7-3770k @ 4.5 GHz HT ON (Antec Kuhler H20 920) | ASUS P8Z68-V/GEN 3 (Socket 1155) | Corsair 8.00 GB Dual-Channel DDR3 1600MHz (8-8-8-24-2T) | ASUS GTX 580 DirectCU II | Corsair 900W PSU | Corsair SSD | 120 GB Western Digital 1TB HD | WINDOWS 7 64-bit Home Premium | LCD BENQ G2420HD 1080p @ 75Hz

Permalänk
Medlem

Jag har för mig det är runt 200 timmar för AC5.

Jag använder AC5 till min Antec Kuhler 920 och skillnaden mellan ny applicerad för en vecka sen och nu är nästan 10c i full load.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Skrivet av ecidemon:

Jag har för mig det är runt 200 timmar för AC5.

Jag använder AC5 till min Antec Kuhler 920 och skillnaden mellan ny applicerad för en vecka sen och nu är nästan 10c i full load.

Så ingen fara om man tycker att den är "lite för varm" i början...?

Visa signatur

Intel i7-3770k @ 4.5 GHz HT ON (Antec Kuhler H20 920) | ASUS P8Z68-V/GEN 3 (Socket 1155) | Corsair 8.00 GB Dual-Channel DDR3 1600MHz (8-8-8-24-2T) | ASUS GTX 580 DirectCU II | Corsair 900W PSU | Corsair SSD | 120 GB Western Digital 1TB HD | WINDOWS 7 64-bit Home Premium | LCD BENQ G2420HD 1080p @ 75Hz

Permalänk
Medlem

Nix, det stabiliseras ganska fort. Dock brukar skillnaden inte vara så stor, några få grader.Artic har förövrigt bra kylpasta.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagmaDawg:

Så ingen fara om man tycker att den är "lite för varm" i början...?

Korrekt. Där av så kanske du ska vänta med att klocka så mycket direkt i början tills det stabiliserats eller i alla fall inte stress testa datorn för hårt.
Det krävs att datorn används och processorn blir lite varm men att den också stängs av så det blir kallt igen. Inom en vecka med AC5 så ska det ha satt sig helt.

Så anledningen till att jag monterade om min kylare var att när jag satte i grejerna första gången så applicerade jag kylpastan genom att smeta ut den som jag alltid gjort tidigare med ett gammalt telefonkort.
Tyckte mina temps var lite höga även efter några dagars användande.
Läste sedan lite guider här och såg en video på "linje" metoden samt att det är även det som rekommenderas för AC5 så jag bestämde mig för att göra om det och prova.
Resultatet efter några dagar var bättre än förut.

Till en början så var det varmare än det varigt tidigare (mätte som högst runt 82c under första dagen på varmaste kärnan och även Tcase gick över 72c vilket den inte ska göra!), men nu är temperaturerna mycket bättre. Runt 66-67c på varmaste kärnan och Tcase på 56-57c men jag har även tweakat volten lite och fått ner den en aning sen första testet.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Skrivet av ecidemon:

Korrekt. Där av så kanske du ska vänta med att klocka så mycket direkt i början tills det stabiliserats eller i alla fall inte stress testa datorn för hårt.
Det krävs att datorn används och processorn blir lite varm men att den också stängs av så det blir kallt igen. Inom en vecka med AC5 så ska det ha satt sig helt.

Så anledningen till att jag monterade om min kylare var att när jag satte i grejerna första gången så applicerade jag kylpastan genom att smeta ut den som jag alltid gjort tidigare med ett gammalt telefonkort.
Tyckte mina temps var lite höga även efter några dagars användande.
Läste sedan lite guider här och såg en video på "linje" metoden samt att det är även det som rekommenderas för AC5 så jag bestämde mig för att göra om det och prova.
Resultatet efter några dagar var bättre än förut.

Till en början så var det varmare än det varigt tidigare (mätte som högst runt 82c under första dagen på varmaste kärnan och även Tcase gick över 72c vilket den inte ska göra!), men nu är temperaturerna mycket bättre. Runt 66-67c på varmaste kärnan och Tcase på 56-57c men jag har även tweakat volten lite och fått ner den en aning sen första testet.

Skrivet av Gorham:

Nix, det stabiliseras ganska fort. Dock brukar skillnaden inte vara så stor, några få grader.Artic har förövrigt bra kylpasta.

----

OK! Min i7-2600K ligger nu runt 35-42 celsius på idle. Är inne på dag 2, med nya processorn, kylaren och kylpastan. Är det normal temp?

Kör jag Battlefield 3 på ULTRA nu, så borde temperaturen vara jäkligt hög?

En annan grej: mitt moderkort är 60 grader i idle. Har programmet "Speccy" (www.speccy.com). Ska jag oroa mig?

P.S.: Kommer vänta med klockningen

Visa signatur

Intel i7-3770k @ 4.5 GHz HT ON (Antec Kuhler H20 920) | ASUS P8Z68-V/GEN 3 (Socket 1155) | Corsair 8.00 GB Dual-Channel DDR3 1600MHz (8-8-8-24-2T) | ASUS GTX 580 DirectCU II | Corsair 900W PSU | Corsair SSD | 120 GB Western Digital 1TB HD | WINDOWS 7 64-bit Home Premium | LCD BENQ G2420HD 1080p @ 75Hz

Permalänk
Medlem

Är inte inbränningsperioden en myt? Arctic silver säger själva att det är så, men jag såg något test på olika kylpastor och då testade de även inbränningsperioden. Visade sig att det blev bättre cirka 1 timme inbränning men sedan blev det stabilt sämre.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Är inte inbränningsperioden en myt? Arctic silver säger själva att det är så, men jag såg något test på olika kylpastor och då testade de även inbränningsperioden. Visade sig att det blev bättre cirka 1 timme inbränning men sedan blev det stabilt sämre.

Källa?

Nja, läser man Arctics instruktioner så står det uttryckligen att det tar tid och flera cykler

Citat:

Due to the unique carrier fluid used and the shapes and sizes of the thermally
conductive particles in Arctic Silver's thermal compounds it will take multiple
thermal cycles to achieve maximum particle to particle thermal conduction and
for the heatsink to metal cap interface to reach maximum conductivity. (This
period will be longer in a system without a fan on the heatsink.) On systems
measuring actual internal core temperatures via the CPU's internal diode, the
measured temperature will often drop slightly to significantly over this "break-in"
period. This break-in will occur during the normal use of the computer as long as
the computer is turned off from time to time and the interface is allowed to cool.

Break-In Period by Thermal Compound:
Arctic Silver 5:
Break-in period: 200 hours (Break-in period will occur during normal use.)
Temps will drop several degrees over the break-in period measured with a thermal
diode in the hottest part of the CPU core.

Céramique:
Break-in period: 25 hours (Break-in period will occur during normal use.)
Temps will drop several degrees over the break-in period measured with a thermal
diode in the hottest part of the CPU core.

Arctic Alumina:
Break-in period: 36 hours (Break-in period will occur during normal use.)
Temps will drop several degrees over the break-in period measured with a thermal
diode in the hottest part of the CPU core.

Matrix:
Break-in period: 300 hours (Break-in period will occur during normal use.)
Temps will drop several degrees over the break-in period measured with a thermal
diode in the hottest part of the CPU core.

Det är inte myt med ac5, man ser skillnad. Det kan skilja sig på hur mycket, men det blir skillnad i princip varje gång.
_Alla_ kylpastor behöver inte inbränningsperiod.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Källa?

Nja, läser man Arctics instruktioner så står det uttryckligen att det tar tid och flera cykler

Citat:

Due to the unique carrier fluid used and the shapes and sizes of the thermally
conductive particles in Arctic Silver's thermal compounds it will take multiple
thermal cycles to achieve maximum particle to particle thermal conduction and
for the heatsink to metal cap interface to reach maximum conductivity. (This
period will be longer in a system without a fan on the heatsink.) On systems
measuring actual internal core temperatures via the CPU's internal diode, the
measured temperature will often drop slightly to significantly over this "break-in"
period. This break-in will occur during the normal use of the computer as long as
the computer is turned off from time to time and the interface is allowed to cool.

Break-In Period by Thermal Compound:
Arctic Silver 5:
Break-in period: 200 hours (Break-in period will occur during normal use.)
Temps will drop several degrees over the break-in period measured with a thermal
diode in the hottest part of the CPU core.

Céramique:
Break-in period: 25 hours (Break-in period will occur during normal use.)
Temps will drop several degrees over the break-in period measured with a thermal
diode in the hottest part of the CPU core.

Arctic Alumina:
Break-in period: 36 hours (Break-in period will occur during normal use.)
Temps will drop several degrees over the break-in period measured with a thermal
diode in the hottest part of the CPU core.

Matrix:
Break-in period: 300 hours (Break-in period will occur during normal use.)
Temps will drop several degrees over the break-in period measured with a thermal
diode in the hottest part of the CPU core.

Det är inte myt med ac5, man ser skillnad. Det kan skilja sig på hur mycket, men det blir skillnad i princip varje gång.
_Alla_ kylpastor behöver inte inbränningsperiod.[/QUOTE]
[/QUOTE]
Jodå, jag vet att de säger det etc etc. Ska bara hitta källan till det jag sa. Och hoppas att jag inte kommer ihåg fel, va ett tag sedan jag läste det.

Edit: Har för mig att det var här jag läste det, hittar det dock inte nu tyvärr.

För övrigt, hade inte tackat nej till att köpa indigo xtreme för ~140:-, alltid perfekt resultat etc

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Justerade rubrik. Var vänlig skriv inte med endast versaler i rubriken i framtiden.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?