Fråga om 4-pinskontakten på ett moderkort

Permalänk
Medlem

Fråga om 4-pinskontakten på ett moderkort

Varför ska det finnas en extra kabel som bara är jobbig och förstör utséendet i burken? Varför följer inte den med i 24-pinskontakten?

Permalänk
Medlem

Är det inte den som ger ström till CPU:n?

Visa signatur

Phenom II X4 955BE | 8 GB PC3-12800 1600MHz | GA-990FXA-UD3 | Sapphire Radeon HD 6950>6970 2 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordulv:

Är det inte den som ger ström till CPU:n?

Jag vet inte, men varför kan i så fall inte den kontakten vara ihop med 24-pinskontakten så att man slipper dra kablar till enskilda komponenter?!

24-pinskontakten försörjer ju allt med ström, förutom CPU:n? Helvetes jävlar vad dumt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deflekt:

24-pinskontakten försörjer ju allt med ström, förutom CPU:n? Helvetes jävlar vad dumt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Efter en snabbläsning på Wikipedia verkar det som att CPU:n kräver en dedikerad strömlinje. På high-end kort och CPU:er krävs till och med 4 extra pins, dvs en 8 pins kontakt.

Själv tycker jag inte fular till det så möe men jag drar kablarna bakom moderkortet...

Visa signatur

Phenom II X4 955BE | 8 GB PC3-12800 1600MHz | GA-990FXA-UD3 | Sapphire Radeon HD 6950>6970 2 GB

Permalänk
Medlem

Cpuer började dra mer ström än 24-pinskontakten orkade leverera till både cpu och pci-e portar. Ledningsbanorna därifrån till vrm är kort vilket är optimalt för placeringen. Min teori

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Cpuer började dra mer ström än 24-pinskontakten orkade leverera till både cpu och pci-e portar. Ledningsbanorna därifrån till vrm är kort vilket är optimalt för placeringen. Min teori

Sämst teori. Det finns gott om plats för att dra fyra st banor från 24-pinskontakten upp till CPU:n på ett moderkort. Helvete, varför är det så dumt gjort?!

Permalänk
Medlem

Man placerade den där för att man inte kunde ha mera transistorer vid 24-pins kontakten. min teori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deflekt:

Sämst teori. Det finns gott om plats för att dra fyra st banor från 24-pinskontakten upp till CPU:n på ett moderkort. Helvete, varför är det så dumt gjort?!

Nej längden kopparbana på moderkortet blir kortare vilket alltid är ett plus. Sedan är konstruktionen av ett moderkort välldigt komplicerad och man kan bli begränsad av att man inte kan dra en ledningsbana där man vill.

Permalänk
Medlem

Crazy tråd? Välj ett moderkort utan den om du tycker det är så dumt.
(Annars dra kabeln på baksidan)

Visa signatur

Why!?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Deflekt:

Sämst teori. Det finns gott om plats för att dra fyra st banor från 24-pinskontakten upp till CPU:n på ett moderkort. Helvete, varför är det så dumt gjort?!

Umm... vad du vill flytta är i så fall inte bara kontakten utan hela VRM-modulen, eftersom det är en hel enhet.

Vad är då VRM-modulen? Jo, titta på den övre kylflänsen. Allt från där den börjar i vänsterkanten (inkluderat kondingarna under kanten) till kanten på kylarramen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

En 24-pin kontakt kan inte förse datorn med obegränsat med ström och hålla sig inom de krav och specifikationer som finns. Så när 24-pin inte längre räckte till så la man till en kontakt ist för att ändra en redan utbredd standard.

Min teori.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deflekt:

Sämst teori. Det finns gott om plats för att dra fyra st banor från 24-pinskontakten upp till CPU:n på ett moderkort. Helvete, varför är det så dumt gjort?!

Har du testat att routa flera plan över halva kortet som drar omkring 10 A? Dessutom så måste du koppla av som satan för att slippa att lastmoduleringen stör andra signaler. Nej, dra strömmen i kabel dit den behövs - iaf när det är stora förbrukare. Men gillar du inte mycket strömkablar så kan du ju använda ett atom kort med singel 12V matning så slipper du PSU helt - snyggt blir det. Går det spela på? Nej, självklart inte.

Är det inte tokigt att behöva dra ström till grafikkorten också - fula kablar där också och ett par hundra W kan man självklart köra genom PCI-E kontakterna eller hur var det nu...

Permalänk
Medlem

gå och gråt hos tillverkarna kanske?

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |