Permalänk
Medlem

Överklocka turbokärna?

(Jag ursäktar redan nu för min okunnighet)
Jag har en laptop med processorn AMD Quad-Core A8-3500M, och så långt jag förstått så överklockar den sig själv när det behövs.
Detta betyder väl att min dator jobbar med bara 1.5 ghz oftast, och använder bara de 2.4 som den är kapabel till när det verkligen behöver den, eller?

Om det nu är så, så undrar jag hur jag kan få min dator att jobba på 2.4ghz hela tiden?
Skulle jag bara överklocka och turbon skulle slå in så blir det väll en brasa av min dator antar jag?

Permalänk
Inaktiv

Turbon fungerar så vitt jag vet inte när man överklockar, och överklockning på bärbara går väl inte heller så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Turbon fungerar så vitt jag vet inte när man överklockar, och överklockning på bärbara går väl inte heller så bra.

Jag tänkte mig väll inte direkt en överklockning, men om man kunde få min dator att jobba med alla kärnorna samtidigt, även om jag inte gör något jättekrävande?

Permalänk
Medlem

Om du inte gör något krävande så behöver du ju inte heller någon vidare prestanda

Permalänk
Medlem

Alltså när turbocore aktiveras så klockas 2 eller flera kärnor upp till en högre klockfrekvens "det görs endast när de behövs".
Finns ingen anledning att det ska göra det när du inte använder det och det ska inte heller gå att göra att den ska ligga på en permanent turbo core frekvens.
Och det ska inte gå varken att öka turbocore eller att överklocka bärbara.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

okej, det är väll bara lite frustrerande när jag vet att det finns mer kräm i datorn som inte används, vilket är lite frustrerande när det går lite långsamt...
Men som sagt, det är kanske ingen ide?

Permalänk

Det hänger ju inte bara på processorn utan även andra saker så som RAM-minnet m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Det hänger ju inte bara på processorn utan även andra saker så som RAM-minnet m.m

Precis. Om processorn ändå måste vänta på t.ex. RAM eller HDD så spelar det absolut ingen roll om den är klockad i 100% eller 50%.

Skrivet av isakmo:

okej, det är väll bara lite frustrerande när jag vet att det finns mer kräm i datorn som inte används, vilket är lite frustrerande när det går lite långsamt...

Springer du runt i cirklar medan du väntar på bussen? Det finns ju kräm i benen annars som inte används, men hur snabbt du än springer kommer du ändå inte iväg tidigare.

Permalänk
Medlem

Ram-minnet räcker till, 8Gb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakmo:

Ram-minnet räcker till, 8Gb...

point is, det är inte cpu-klocken som gör att det går trögt eftersom den går upp vid behov.

Och antalet GB minne säger ingenting om hur snabbt det är, eller hur snabb minnesbuss du har.

Permalänk
Medlem

Hade ett program på min bärbara för ett antal år sedan som gjorde att processorn gick på "full prestanda" hela tiden, alltså att den inte klockade ner sig bara för att den kunde. kommer dock inte ihåg vad programmet hette, minns bara att det var en röd flagga eller något liknande i aktivitetsfältet.

Kan det vara något du är ute efter?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

testa att ladda ner AMD OverDrive
det fins en funktion som gör att cpu jobbar med högsta frekvensen
alt stänga av stömspar läget och aktivera prestanda mode i kontrolpanelen

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Programmet du letar efter heter ThrottleStop, går att låsa multipliern med det.

edit. vet dock inte om det stödjer din processor men du kan ju prova.

Permalänk
Medlem

Mina ram minnen är 1066mhz DDR3, så det är nog lungt.

Okej, det programmet ni pratar om gör alltså att mina processorer jobbar på full effekt hela tiden, fast utan att överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakmo:

Mina ram minnen är 1066mhz DDR3, så det är nog lungt.

Okej, det programmet ni pratar om gör alltså att mina processorer jobbar på full effekt hela tiden, fast utan att överklocka?

Ja precis, är till för att hindra datorn att klocka ner sig när den börjar bli varm (throttle) funkar på min Intel i5-2410M iaf. Tänk på att hålla koll på dina temps om du ska använda det så du inte eldar upp din dator...

Permalänk
Medlem

Springer du runt i cirklar medan du väntar på bussen? Det finns ju kräm i benen annars som inte används, men hur snabbt du än springer kommer du ändå inte iväg tidigare.

Haha---Där gjorde du min dag...