Fredagspanelen 31: AMD Radeon HD 7700, Nvidia Kepler och IT-politik

Permalänk
Medlem

INTE överklockat jonas???
Man kan ju nästan tro att du har flyttat till norge och döpt om sidan till www.noclockers.no

Skrivet av emilakered:

110% säkra på resultaten
Skickades från m.sweclockers.com

Dvs aldrig för mer än 100% säker är ju omöjligt att kunna vara :=)

Skål på er alla klockare.
Dvs inte jonas

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Jag var inne och sneglade på panelen fösta gången vid 19-hugget.. Då var den 720p och är fortfarande 720p. Luktar snarast fel i din ände, serru!

Permalänk

Dessa anti tablet fanboys bör pröva en tablet innan man säger något. Jag t ex var en av dem tills jag prövade en av en polare... nu måste jag bara ha en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Väntar som *** på Micro stuttering genomgången... När ?

Den har redan varit i en tidigare avsnitt.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

670 Ti kommer troligtvis även vara ett prisvärt kort då nvidia riskerar att förlora fler kunder till amd

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Den har redan varit i en tidigare avsnitt.

Han talar om det mätbara testet som dom har arbetat fram inte den subjektiva upplevelsen som har varit i ett panel inslag.
Dvs dom kan mäta (enligt vad dom sagt i alla fall) och därmed göra jämförelser som tex FPS i olika spel,moderkort,cpu,drivrutiner vad det nu är som kan spela in i detta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Fredagspanelen blir bara bättre och bättre. Utan tvekan ett självklart inslag i min standardhelg. Trots att jag längtar som aset till varje avsnitt tycker jag att det är bra att det bara är varannan vecka, så det inte blir för mycket av det goda.

-Detta inlägg skrivet på mitt Corsair K90-

Permalänk
Medlem

Vad tycker du om halv fabrikatet då?
Lite missvisande tycker jag allt det är att dom inte skriver ut klart och tydligt att vissa knappar har rubberdome.
Hade dom skrivit ut det på kartong och spec så är det väl ok men nu försöker dom ju dra till med liten fuling tycker jag.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickN:

Åhh snacka om nostalgi när man hör "full throttle". Det var så jävla bra - det var verkligen SÅ bra.

Spelade om det på mobilen nyligen. Även om kontrollen sög lite var det klart värt det, härligt men på tok för kort spel!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Du har rätt om UDK, Emil.

Om jag inte tar fel på sifforna så är det gratis att tjäna pengar på den upp till och med hela 50 000 amerikanska dollar innan man behöver köpa en lisence från Epic Games för att få fortsätta att sälja.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Datavetare

Angående kommentaren om att AMD är illa ute om program inte kommer börja använda GPUn relativt snart för att snabba upp beräkningar.

1. AMDs APU fungerar redan idag riktigt bra trots att det "bara" är grafik man använder GPU-delen till. Framförallt på enklare datorer/netbooks så är ju AMDs Brazos plattform riktigt bra då den har snabbare GPU och snabbare prestanda per CPU-tråd (vilket är klart viktigare än total prestanda över alla CPU-trådar på desktop) än Atom.

2. Det kommer ta lång tid innan programmen kommer börja använda GPUn i någon större utsträckning. OpenCL har funnit sedan 2008 och det används ändå extremt lite idag. DirectCompute (DX11) har funnits sedan 2009 och även detta används extremt lite i dagens program. Microsoft håll just nu på att designa det API som man tror kommer vara framtiden för GPGPU-programmering i framtiden, C++ AMP. Det kommer i bästa fall dröja 5-6 år innan vi ser någon större användning av C++ AMP i kommersiella program.

Men tror ändå inte AMD ligger speciellt illa till. Llano är trots allt en riktigt bra plattform för laptops i 5000-8000kr och en väldigt stor andel av de laptops som säljs till hemma-marknaden ligger i detta span. Och även om netbooks är mer eller mindre ett skällsord idag och försäljningen är minskande (men ändå >100M) så går ju Brazos riktigt bra på system kring 3000kr.

Problemet för AMD är kanske att de inte har något vettigt att erbjuda på laptop-sidan när man når 10.000 kr. Bortsätt från Apples datorer är det få konsumentmodeller som ligger här, men däremot så ligger företags-laptops i detta span så Intel har i praktiken denna väldigt lönsamma marknad helt för sig själva. Företags-modeller säljs i väldigt stora volymer och här är CPU långt mycket viktigare än GPU. De flesta jobbat trots allt på sina jobb-laptops och då är Intels GPU definitivt tillräckligt snabb + att i detta segment är kostnaden för en diskret GPU inte ett problem om man nu gör något som är GPU-intensivt.

Och det riktigt stora problemet för AMD är att Intel äger marknaden för data-center. Intels uppradande av rekordkvartal på rekordkvartal kommer till stor del av en enorm tillväxt av de absolut dyraste Xeon modellerna. Här pratar vi CPUer som kostar $1000-$4000 styck och som säljs mer rejäl marginal.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tycker att efterbehandling på filmer verkar intressant. Vilka program finns det som gör så att filmerna man spelar upp ser bättre ut? Vilka olika tekniker använder dessa program,(tex interlacing nämns i videon)?

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Avstängd

Vad är det här longtail video?
Varför använder ni inte bara YouTube?

Permalänk
Medlem

Emil: "Fast, Du överklockar väl inte ens kom just fram till?"
Jonas: *rolling eyes* "Sshhhhhhhhh"

Satte ölen i halsen när jag såg det

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Det finns ju många streaminglösningar med skiftande kvalité. Har ni funderat på några andra lösningar än youtube?

Rent generellt så blir jag bara irriterad när ett klipp inte ligger på U-tuben, kan dock mest bero på att jag vill klicka på "visa på youtube" och köra ett lite bredare format än vad siten kan erbjuda.

Permalänk
Medlem

Oh please! Gör en Deutchland special.

Det gör inget om den inte blir så proffsigt gjord, Det är ju trots allt lite grejen att ni Bara ställer er framför kameran och snackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNIX1337:

Jag tycker att efterbehandling på filmer verkar intressant. Vilka program finns det som gör så att filmerna man spelar upp ser bättre ut? Vilka olika tekniker använder dessa program,(tex interlacing nämns i videon)?

Finns myckte sådana inställningar i mer avancerade codec packs. FFDShow har gott om interlace och brusreducering för den som är intresserad.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Skulle också hålla med om att 16:9 är bättre på surfplattan. Då man får större valmöjlighet. Landskap eller porträtt, helt beroende på vad man gör för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Dessa anti tablet fanboys bör pröva en tablet innan man säger något. Jag t ex var en av dem tills jag prövade en av en polare... nu måste jag bara ha en.

Men till vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag 4;3 är bättre till tablet om man vill använda dem till annat än film och youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lika bra fredagspanel som alltid

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Avstängd

Var inte Apple-butiken ca 1989-1991 på Sveavägen i stockholm Apple's egen butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

När kommer 720p?

Bra fråga! Om man tittar på Fredagspanelen, själv lyssnar jag bara (i stort sett) från min mobil/headset när jag sitter på tåget! Blir lite "Sweclockers radio" och väldigt trevligt är det!!

Så jag undrar:

När kommer Ljudfilen?

Skrivet av Triton242:

Men till vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Titta på film på bussen/tåget så är ju en platta oslagbar t e x!!

Väldigt bra jobbat! Det märks att ni börjar bli "varma i kläderna" nu, om man jämför med dom första panelerna.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]