Permalänk
Medlem

TV-kabel, RJ45-Coax?

Hejsan!

Har nyligen flyttat till nytt hus och här i huset finns det inga TV-uttag :S Det enda som finns är RJ 45-uttag för internet.
Jag behöver då en kabel som går in i TV:n och som sedan går in i ett internetuttag.

Det jag kan hitta som verkar funka är denna--> http://www.elbutik.se/product.html/anslutningskabel-r/tv-xu10...

Kommer denna att funka? Har för mig att Kjell ska ha såna här kablar, men jag hittar inte på deras sida...

Permalänk

Det kan gå att använda en sådan kabel i varje ände, som en ren "förlängning" av koaxkabeln.
Fast egentligen är dom tänkta att kopplas mot en mediacentral med en sådan här:
http://www.elbutik.se/product.html/tv/radiomodul--a111?catego...

Permalänk
Hedersmedlem

Säker på att du inte har Telia smart i huset ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Hejsan!

Har nyligen flyttat till nytt hus och här i huset finns det inga TV-uttag :S Det enda som finns är RJ 45-uttag för internet.
Jag behöver då en kabel som går in i TV:n och som sedan går in i ett internetuttag.

Det jag kan hitta som verkar funka är denna--> http://www.elbutik.se/product.html/anslutningskabel-r/tv-xu10...

Kommer denna att funka? Har för mig att Kjell ska ha såna här kablar, men jag hittar inte på deras sida...

Du får ingen TV-bild med den där. Det du behöver är någon service från TV-leverantör som ger dig TV via internet. T.ex Telia, bahnhof, tele2 m.fl. Kolla upp leverantörer och se vilka som kan leverera till din adress.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Antagligen har du IP-TV och ska ha nätverkskabeln till en digital TV-box som sedan ansluts till TV via någon av de outputs som boxen har stöd för.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryptomast3r:

Det kan gå att använda en sådan kabel i varje ände, som en ren "förlängning" av koaxkabeln.
Fast egentligen är dom tänkta att kopplas mot en mediacentral med en sådan här:
http://www.elbutik.se/product.html/tv/radiomodul--a111?catego...

Exakt en sådan har vi!

Vi har ingen box eller sådant och vi har BBB som operatör, men jag vet inte ifall de också står för TV:n.

Men om man använder en sådan som Cryptomaster menar, hur ska man då göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Exakt en sådan har vi!

Vi har ingen box eller sådant och vi har BBB som operatör, men jag vet inte ifall de också står för TV:n.

Men om man använder en sådan som Cryptomaster menar, hur ska man då göra?

Hur du än vrider och vänder på det måste du betala, och om du har BBB som leverantör så kan du kolla med dem vad som ingår i ditt abonnemang. Antagligen bara internet, annars borde du varit medveten om det. Man får vanligtvis med hårdvara typ mediabox eller liknande när man köper ett tv-abonnemang.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hur du än vrider och vänder på det måste du betala, och om du har BBB som leverantör så kan du kolla med dem vad som ingår i ditt abonnemang. Antagligen bara internet, annars borde du varit medveten om det. Man får vanligtvis med hårdvara typ mediabox eller liknande när man köper ett tv-abonnemang.

Hmm, även om vi bara ska ha gratiskanalerna? Räcker det inte bara att man köper en sån kabel och kopplar in den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Hmm, även om vi bara ska ha gratiskanalerna? Räcker det inte bara att man köper en sån kabel och kopplar in den?

Utan antennuttag, inga gratiskanaler. Fråga hyresvärden om ni ens har gratiskanaler.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Är det en villa ni bor i ?
Och ni har en sådan modul jag länka till i mediacentralen ?

För bara frikanalerna så är det marknätet som gäller, alltså en antenn som ansluts till RF-in anslutningen.
F-kontakten med gängor i toppen på modulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryptomast3r:

Är det en villa ni bor i ?
Och ni har en sådan modul jag länka till i mediacentralen ?

För bara frikanalerna så är det marknätet som gäller, alltså en antenn som ansluts till RF-in anslutningen.
F-kontakten med gängor i toppen på modulen.

Yes, villa och vi har en sån sak

Just nu använder vi en miniantenn till ena TV:n och vi får på detta sätt in kanalerna, så det du menar är att vi bara ska köra på såhär? Sladdarna är bara till för om man ska ha betalda kanaler?

Permalänk

Modulen är till för att sprida ut samma antennsignal till flera tv apparater.
Vad man gör då är att mata in antennsignalen i modulen, och sedan "patchar" du ut signalen till respektive uttag. I detta fall en liten patchkabel till det uttaget som går till rummet där tv'n står.

Sedan i rummet där tv'n står så kör du den kabeln du länka till tidigare för att kunna sätta in den i tv'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryptomast3r:

Modulen är till för att sprida ut samma antennsignal till flera tv apparater.
Vad man gör då är att mata in antennsignalen i modulen, och sedan "patchar" du ut signalen till respektive uttag. I detta fall en liten patchkabel till det uttaget som går till rummet där tv'n står.

Sedan i rummet där tv'n står så kör du den kabeln du länka till tidigare för att kunna sätta in den i tv'n.

Jaha, då förstår jag, tack

Får se hur vi gör...