Ojämna färger (och färgmättnad) på u3011

Permalänk
Medlem

Ojämna färger (och färgmättnad) på u3011

Hej!

Bestämde mig i torsdags efter ett halvår av velande fram och tillbaka för att köpa Dells u3011. Sagt och gjort så anlände den dagen efter, och jag kände att detta är den för mig perfekta skärmen just nu.

I går insåg jag dock något som jag ogillar, och det är precis som trådtiteln antyder en viss ojämnhet i färgerna och färgmättnaden (om man nu kan säga så) på skärmen.

Mitt första problem är att skärmen gradvis blir blåare och blåare på vänstra halvan av skärmen. Samma sak sker på högerkanten också, men där är det bara någon centimeter, vilket jag inte upplever direkt störande. Detta syns hur som helst främst när jag är inne på hemsidor med ljus bakgrund, exempelvis Sweclockers, där vänstra skärmhalvan av sidan blir mycket gråare, eller snarare mer blågrå, än den högra.

Det andra problemet är som tidigare nämnt färgmättnaden. Färgerna känns bra överlag, men upp åt vänstra hörnet till bleknar de väldigt mycket, vilket är väldigt störande då jag när jag kodar kör en texteditor med klara färger mot mörk bakgrund i fullskärm.

Jag kan också passa på att nämna att jag vid filmtittande och spelande, som visserligen inte sker lika ofta då skärmen är inköpt främst i arbetssyfte, upplever jag inte dessa båda problem som störande.

Det jag vill fråga er som har u3011 eller andra IPS-skärmar tillverkade av Dell (eller andra tillverkare för den delen) är om detta är ett vanligt problem? Detta är min första IPS-skärm, så jag är ju aningen okunnig. Kan ju också passa på att fråga om detta kanske är något som blir bättre med tiden, när man har kört den något hundratal timmar eller så?

Kanske är det så att man vänjer sig vid detta, men det känns ändå inte helt okej när man spenderat nästan tio lakan på en skärm.

Tack på förhand!

Liten redigering: problemet verkar ändå vara relativt vanligt, tyvärr. Denna tråd ger lite mer information för den intresserade.
Kvarstår gör dock min andra fråga om det blir bättre med tiden. Om någon vet, svara gärna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måndagsex? Jag hade inte alls det du beskriver när jag fick min skärm. Den är enastående på alla sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Måndagsex? Jag hade inte alls det du beskriver när jag fick min skärm. Den är enastående på alla sätt.

Åh, då har väl jag haft otur (eller du tur). Kanske värt att kolla om det går att byta skärmen.

Edit: kan ju passa på att fråga: hur hög ljusstyrka är/var din skärm inställd på? Min kom förinställd på 50%, men om jag ökar den till 100% upplever jag att båda problemen bättras en aning. Synd bara att 100% ljusstyrka gör mina ögon illa.

Det förvånar mig dock att Dell enbart verkar kolla mitten på skärmen när det kommer till färgtemperaturen...

Skulle dock gärna vilja höra lite mer från andra u3011-ägare innan jag bestämmer mig för något!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zetsu:

Åh, då har väl jag haft otur (eller du tur). Kanske värt att kolla om det går att byta skärmen.

Edit: kan ju passa på att fråga: hur hög ljusstyrka är/var din skärm inställd på? Min kom förinställd på 50%, men om jag ökar den till 100% upplever jag att båda problemen bättras en aning. Synd bara att 100% ljusstyrka gör mina ögon illa.

Det förvånar mig dock att Dell enbart verkar kolla mitten på skärmen när det kommer till färgtemperaturen...

Skulle dock gärna vilja höra lite mer från andra u3011-ägare innan jag bestämmer mig för något!

Min var inställd på 50 % och det är vad jag har på den även i dag.

Permalänk
Skrivet av Zetsu:

Hej!

Bestämde mig i torsdags efter ett halvår av velande fram och tillbaka för att köpa Dells u3011. Sagt och gjort så anlände den dagen efter, och jag kände att detta är den för mig perfekta skärmen just nu.

I går insåg jag dock något som jag ogillar, och det är precis som trådtiteln antyder en viss ojämnhet i färgerna och färgmättnaden (om man nu kan säga så) på skärmen.

Mitt första problem är att skärmen gradvis blir blåare och blåare på vänstra halvan av skärmen. Samma sak sker på högerkanten också, men där är det bara någon centimeter, vilket jag inte upplever direkt störande. Detta syns hur som helst främst när jag är inne på hemsidor med ljus bakgrund, exempelvis Sweclockers, där vänstra skärmhalvan av sidan blir mycket gråare, eller snarare mer blågrå, än den högra.

Det andra problemet är som tidigare nämnt färgmättnaden. Färgerna känns bra överlag, men upp åt vänstra hörnet till bleknar de väldigt mycket, vilket är väldigt störande då jag när jag kodar kör en texteditor med klara färger mot mörk bakgrund i fullskärm.

Jag kan också passa på att nämna att jag vid filmtittande och spelande, som visserligen inte sker lika ofta då skärmen är inköpt främst i arbetssyfte, upplever jag inte dessa båda problem som störande.

Det jag vill fråga er som har u3011 eller andra IPS-skärmar tillverkade av Dell (eller andra tillverkare för den delen) är om detta är ett vanligt problem? Detta är min första IPS-skärm, så jag är ju aningen okunnig. Kan ju också passa på att fråga om detta kanske är något som blir bättre med tiden, när man har kört den något hundratal timmar eller så?

Kanske är det så att man vänjer sig vid detta, men det känns ändå inte helt okej när man spenderat nästan tio lakan på en skärm.

Tack på förhand!

Liten redigering: problemet verkar ändå vara relativt vanligt, tyvärr. Denna tråd ger lite mer information för den intresserade.
Kvarstår gör dock min andra fråga om det blir bättre med tiden. Om någon vet, svara gärna.

Det principiella problemet med ojämn ljusstyrka över skärmytan finns på ALLA skärmar oavsett pris och gäller alla skärmar, IPS som TN som andra, frågan är mest om du har onormala eller normala nivåer. Det är svårt att utröna av meddelandet. Kalibreringsprogram med puckar brukar kunna mäta upp detta, och då får en procentavvikelse från mitten hur mycket ljusstyrkan varierar.

Vissa avvikelser och variationer i färgtemperatur är också normalt. Men är det grova avvikelser är något givetvis fel. Men för att kunna mäta det korrekt behöver du en kalibrator, vilken man kan få för 1.5-2k.

Variationera kan också bero på hur skärmen är inställd, skärmarnas ojämnhet beror ofta på ljusstyrkan. Vissa skärmar är mer ojämna när man drar ned ljusstyrkan. Så kolla om du har ställt in din skärm optimalt.

Permalänk
Skrivet av Zetsu:

Det förvånar mig dock att Dell enbart verkar kolla mitten på skärmen när det kommer till färgtemperaturen...

När man profilerar/kalibrerar en skärm mem skärmkalibrator sätter man den på MITTEN, och man kalibrerar färg och ljusstyrka i mitten, dvs man har oftan iallafall nästa perfekt match i mitten direkt efter kalibrerig. Sen är det alltid lite avvikelser ut mot kanterna. Problemet är att en icc profil för en skärm inte kan kompensera bort ojämnheter över skärmytan. icc profilen kan kompensera färgerna och korrektioner till gammakurvor men ojämnheter i skärmytan i dessa parametrar är upp till kvaliteten på skärmen.

Dock så kan tex ojämnheter i vittemp med ljusstyrka och annat till stor del förbättras eller förvärras beroende på hur man ställer in skärmen innan profilering. Speciellt mer avancerad skärmar och wide gamut skärmar kan vara lite piller att få perfekt. Men utan kalibrator får man ställa in skärmen på ögonmått / testbilder

Permalänk
Medlem

Min är också ganska OK.
Finns såklart lite backlight bleed och vid helt svart bild så är ljuset inte helt perfekt jämt.
Jämfört med min förra skärm (Eizo S2410W med s-pva panel, satans bra skärm) så är den egentligen sämre på allt utom responstid.
Men den är inte så mycket sämre att jag ångrar mig.
Dock så verkar u3011 vara lite ojämn i kvaliten (eller så beror det på hur kräsna ägarna är.)
Förväntar man sig en super-duperskärm med bästa panelen nånsin så lär man ju bli besviken (den är ju trots allt bland de billigaste 30" man kan köpa)
Men den matchar garanterat en 24" för 5-6k och en 27" för 7-8k.

Men till TS så tycker jag absolut att du skall kontakta Dell (eller mer troligt försäljningsstället) och be om ett byte.
För man ska inte acceptera färgavvikelser på sättet du beskriver.
Lite ojämn ljusstyrka är en sak, färger är en annan.

Permalänk
Medlem

Jag älskar min Dell U3011 men jag har varit nära ett par gånger att beställa denna skärmen:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807183

Här är en recension av skärmen för er som är intresserade: http://www.anandtech.com/Show/Index/4196?cPage=4&all=False&so...

Permalänk
Medlem

Inget tftcentral har anmärkt på om skärmen och dess panel så skulle tro att du fått ett dåligt ex.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Får tacka så jättemycket för alla svar!

Upplevde det som så pass illa att jag har valt att skicka tillbaka skärmen till Inet, i hopp om att få en ny, bättre. Lät på killen jag talade med över mail som att jag kunde få en ny just för att min skärm var... Ny.

Rapporterar förmodligen tillbaka när jag fått denna "reparerad" eller fått en ny!

Visa signatur
Permalänk

Jag beställde också från Inet , men har inte haft några problem. Riktigt nöjd:) Hoppas att du får en ny snart. Det ända jag kunde klaga på att färgerna inte var så bra i PC läge. Ändrar man till Mac så blir det riktigt fina färger.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Jag beställde också från Inet , men har inte haft några problem. Riktigt nöjd:) Hoppas att du får en ny snart. Det ända jag kunde klaga på att färgerna inte var så bra i PC läge. Ändrar man till Mac så blir det riktigt fina färger.

Låter märkligt för jag tycker färgerna är klockrena i pc läge. Jag använder standard inställningen 50 ljus och 50 contrast.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Låter märkligt för jag tycker färgerna är klockrena i pc läge. Jag använder standard inställningen 50 ljus och 50 contrast.

Jag tycker de ser bleka och tråkiga ut, men det är nog meningen.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Jag tycker de ser bleka och tråkiga ut, men det är nog meningen.

Dem ska ju inte vara överdrivna utan visas korrekt. Men bleka nej inte på min skärm ialla fall.