Samsung visar fyrkärnig Exynos i 32 nm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Jag blev riktigt nyfiken på hur pass bra en Sgs2 egentligen är, har programmerat lite på samma CPU men då har den inte suttit i en telefon. Så på vägen hem från gymmet så stannade jag på jobbet för att lånen hem en Sgs2, ville ju köra lite benchmarks.

Började med att spela lite GTA och endast efter 10 minuter inser jag att vissa ljuseffekter helt enkelt inte finns och får i mellan åt framerate trops. Sedan spelkänslan lite off och ytterligare lite testandes så är det uppenbart att phys motorn inte är helt optimal och skiljer sig en hel del emot PS2. Grafiken hänger alltså med okay men inte fysiken och det märks när det blir många saker som ska studsa om kring och klocka med varandra.

När jag sedan gräver vidare så visar det sig att vissa partikel effekter och även en del ljuseffekter så ligger Sgs2 inte på PS1 nivå ens. Tar man ett spel som tex Soulblade till PS1 och scenerna som är på en flotte i en fors så skulle aldrig en Sgs1 klara av det. Det skummanade vattnet som reflekterar ljuset (grymt snyggt för att vara på PS1) är helt enkelt för mycket när man inte har en ordentlig FPU. Just flyttalsberäkningar är ARM CPUs svaga sida.

Angående Infinity Blade: Frågan är hur mycket som är förrendrat på launch trailern, jämför men med visuals videon så ser man att visa delar måste vara förrendrade. Men måste säga att det ändå säga att det ser riktigt bra ut.

Kort svar nej, inte rent grafiskt...

Frågan är vad man menar med tekniskt i detta fallet.

Det finns det PS1 spel som har bättre partikeleffekter än Infinity Blade
Ljuseffekter så skulle man kunna göra bättre i PS2.

Det är vad man kan se direkt. Men precis som på Sgs2 så tror jag att det är fysiken som inte alls kommer att vara jämförbar med PS2. Även om det är ren spekulation ifrån min sida så har jag svårt att se att CPUn klara så pass avancerade fysikberäkningar som PS2 klarar. PS2 har inte bara en vanlig FPU utan dessutom två stöd processorer var av en är specialiserad på fysikberäkningar vilket för att det bli extremt svårt för små mobila enheter att mäta sig i detta typ av beräkningar.

Min personliga slutsats blir således: Ja en Sgs2 kan få spel att se lika bra/bättre ut än PS2 men det kommer att saknas lite saker som man kanske inte tänker på så det kanske inte spelar så stor roll. Dock kommer det inte bli samma äckelkänsla spel som kräver en bra fysikmotor.

dock får du nog tänka lite på att GTA3 troligtvist är bra mycket bättre optimerat på Ps2:an än på mobilen. tror inte dom statsade så enormt på mobilportningen egentligen. att man sedan kan köra båda nintendo 64 emulator och ps1 emulator är ju ett teckan på att kraften finns där.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

dock får du nog tänka lite på att GTA3 troligtvist är bra mycket bättre optimerat på Ps2:an än på mobilen. tror inte dom statsade så enormt på mobilportningen egentligen. att man sedan kan köra båda nintendo 64 emulator och ps1 emulator är ju ett teckan på att kraften finns där.

Jo du har en poäng angående optimeringen men det spelar ingen roll egentligen för ingen mobil enhet idag har tillräckligt bra flyttalsberäkningar jämfört med PS2 så att göra fysik motorer som mäter sig med PS2 kommer dröja ett tag. Jag har testat par olika emulatorer och inte hittat någon som fungerar bra och när det gäller PS1 emulator så tappar man alltid partikeleffekterna.

Exynos 5250, Samsungs nyaste ARM CPU som kommer i nästa generation mobiltelefoner, antagligen släpps den precis innan jul, har inte en chans att mäta sig med PS2 när det gäller flyttalsberäkningar. Den är extremt mycket bättre rent CPU mässigt men det var ju ingen överraskning. Kan göra lite bench tester i morgon för att visa skillnaden, just nu måste jag fixa lite buggar i programvaran som ska visas på mässan imorgon