Ventrilo server som ska klara 25 st

Permalänk
Medlem

Ventrilo server som ska klara 25 st

Tjenare gott folk! jag har en ventrilo server som ska vara till för 25 man raid så minst 25 st kommer sitta inne på den under en viss tid, och då undrar jag om en mini-laptop klarar av att driva servern för 25 st? Är ventrilo server mycket krävande?

MvH// Mattias

Permalänk
Medlem

Tror det är bandbredden som tar slut först om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

Tror det är bandbredden som tar slut först om jag ska vara ärlig.

Jo det är la det, har 25 mb Internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsiva:

Jo det är la det, har 25 mb Internet

25mbs upp eller ner? Har du det upp så ska det inte vara några problem med hastigheten.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

25mbs upp eller ner? Har du det upp så ska det inte vara några problem med hastigheten.

ah inte riktigt 25 ner 24 och upp 21 eller nåt

Permalänk
Medlem

Kostar inte ventrilo licens? Eller skall du köra gamla versionen?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Kostar inte ventrilo licens? Eller skall du köra gamla versionen?

Det kostar för ventrilo server med fler än 8 platser. v3.0.X

Finns även crackade servrar men sånt får man ju inte göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddmaan:

Det kostar för ventrilo server med fler än 8 platser. v3.0.X

Finns även crackade servrar men sånt får man ju inte göra

Lättare att fixa en gratislicens för TS3 eller helt enkelt köra Mumble om latency är något som skall vara lågt.

Hostade för kompisens WOW spelande på en laptop tidigare med mumble, 1.80GHz Core 2 Duo.
Kör för närvarande apache2, mumble 1.2.3, wordpress, samt minecraft. Funkar utmärkt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

bandbredd kommer ta slut tidigare än datorkraften

men kör mumble istället. opensource och hur många slotts du vill till skillnad mot vent som bara har 8 om man inte kör en äldre version eller crackad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsiva:

Tjenare gott folk! jag har en ventrilo server som ska vara till för 25 man raid så minst 25 st kommer sitta inne på den under en viss tid, och då undrar jag om en mini-laptop klarar av att driva servern för 25 st? Är ventrilo server mycket krävande?

MvH// Mattias

Orkar inte läsa igenom tråden, så om du redan fått svar ber jag om ursäkt, du klarar dig på 1Mb upp om det skulle va så, codecet som de använder går på lite under 8 Kb/s vilket innebär att om 25st är inne så blir det 200Kb/s (0,2Mb/s) och då ska alla prata konstant hela tiden.
Så ja, det fungerar.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

TS3 har ju 32 slots helt gratis och bättre ljud än Ventrilo 3.0. Så TS3 känns mer rätt för dig att använda. 25/21 räcker gott och väl för 25 personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

bandbredd kommer ta slut tidigare än datorkraften

men kör mumble istället. opensource och hur många slotts du vill till skillnad mot vent som bara har 8 om man inte kör en äldre version eller crackad.

Mumble kostar pengar.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

TS3 har ju 32 slots helt gratis och bättre ljud än Ventrilo 3.0. Så TS3 känns mer rätt för dig att använda. 25/21 räcker gott och väl för 25 personer.

Du kan få 512 slots gratis på TS3.
Hittar inte vad vent har för codec, men både mumble och TS3 kör på samma iaf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Mumble kostar pengar.

inte för att vara otrevlig men, what are you smoking?

Mumble kostar inte något alls, är open source och lägsta latency av alla.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

inte för att vara otrevlig men, what are you smoking?

Mumble kostar inte något alls, är open source och lägsta latency av alla.

I have no fucking idea, vet inte vart jag läst det :S Måste ha drömt det, my bad...

Däremot så använder Mumble samma ljud codecs som TS3, så hur kan de va bättre latency?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Du kan få 512 slots gratis på TS3.
Hittar inte vad vent har för codec, men både mumble och TS3 kör på samma iaf.

Ja det går det med men vad ska med 512 slots när han har som mest 25 pers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Ja det går det med men vad ska med 512 slots när han har som mest 25 pers.

Vad spelar de då för roll om de är 32?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

I have no fucking idea, vet inte vart jag läst det :S Måste ha drömt det, my bad...

Däremot så använder Mumble samma ljud codecs som TS3, så hur kan de va bättre latency?

Don't ask me, jag har kört Ventrilo, Mumble, och TS3 på min server och Mumble har alltid varit snabbare. När jag körde Modern Warfare 2 co op med polaren och sniper uppdraget där man skulle döda NPC vid rätt tillfälle.

Varje gång jag räkna ner på Teamspeak/Ventrilo så vart det delay innan polaren fick nedräkningen. Medans på Mumble så funkade det varje gång.

Detta på samma server samma hårdvara samma ISP, bara skillnad med programvaran (Mumble/TS/Ventrilo)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Don't ask me, jag har kört Ventrilo, Mumble, och TS3 på min server och Mumble har alltid varit snabbare. När jag körde Modern Warfare 2 co op med polaren och sniper uppdraget där man skulle döda NPC vid rätt tillfälle.

Varje gång jag räkna ner på Teamspeak/Ventrilo så vart det delay innan polaren fick nedräkningen. Medans på Mumble så funkade det varje gång.

Detta på samma server samma hårdvara samma ISP, bara skillnad med programvaran (Mumble/TS/Ventrilo)

i'll second that!

finns en del test mellan vent, ts2 och mumble på youtube där man tydligt ser skillnaden. har inte sett något med ts3 ännu dock men jag har personligen upplevt att ts3 har högre latency.

dessutom är det mycket skojigare att stötta mumble som är opensource

tror man kan läsa på bla mumble faq att mumble kör lite mera finjusterad noise canceling och därför inte behöver skicka lika mycket vilket gör att det blir lägre latency. låter det vara osagt hur bra ts3 noice canceling teknik funkar i dagsläget och om det är därför det upplevs laggigare.
en stor skillnad mellan de bägge är att användarna själva styr vilket codec de skall köra i mumble. utvecklarna har tänkt att de flesta har ingen problem med download hastighet utan kan ta emot vilken kvalitet som helst. upload bestämmer man dock själv kvaliten i mumble.
i ts3 bestämmer admin codec för rum/servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Don't ask me, jag har kört Ventrilo, Mumble, och TS3 på min server och Mumble har alltid varit snabbare. När jag körde Modern Warfare 2 co op med polaren och sniper uppdraget där man skulle döda NPC vid rätt tillfälle.

Varje gång jag räkna ner på Teamspeak/Ventrilo så vart det delay innan polaren fick nedräkningen. Medans på Mumble så funkade det varje gång.

Detta på samma server samma hårdvara samma ISP, bara skillnad med programvaran (Mumble/TS/Ventrilo)

Ställde du in delayen på den kanalen då? 20ms, ska inte göra så stor skillnad, en intressant sak med Mumble, är att varje enskild person får ställa in vilken kvalitet som ska vara, vilket jag tycker finner intressant då det borde vara servern som väljer det?
Där kan du iaf ställa in att delayen ska vara 10ms om man kör på hög, så om de stämmer så har du 10 ms, ist för 20 ms. Vilket är 0.002 sekunder, en människa har en reaktionsförmåga på 0.2-0.4s om man är beredd, säger du att du märker en skillnad på 0.202 och 0.200 sekunder, så är de väl möjligt, men de låter lite otroligt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

kör en TS3 server med 100 personer inne och den drar max 15mbit/s då har jag alla kanaler på max..har inte märkt av nån delay alls...

Datorn är en sketen p4 på 2.0 GHz med 3gig minne fungerar hur bra som helst

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Ställde du in delayen på den kanalen då? 20ms, ska inte göra så stor skillnad, en intressant sak med Mumble, är att varje enskild person får ställa in vilken kvalitet som ska vara, vilket jag tycker finner intressant då det borde vara servern som väljer det?
Där kan du iaf ställa in att delayen ska vara 10ms om man kör på hög, så om de stämmer så har du 10 ms, ist för 20 ms. Vilket är 0.002 sekunder, en människa har en reaktionsförmåga på 0.2-0.4s om man är beredd, säger du att du märker en skillnad på 0.202 och 0.200 sekunder, så är de väl möjligt, men de låter lite otroligt.

jag har den på 10ms men kan inte säga mycket mer men denna videon kan, och likande upplevde jag med kompisen jag spelade.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Ställde du in delayen på den kanalen då? 20ms, ska inte göra så stor skillnad, en intressant sak med Mumble, är att varje enskild person får ställa in vilken kvalitet som ska vara, vilket jag tycker finner intressant då det borde vara servern som väljer det?

i mumble väljer man vilken codec/kvalitet som man själv skall skicka i. detta därför att de flesta personer sitter med uppkoplingar där man har mycket lägre upload än download.

om du har massa upload kan du ju välja att skicka din egen röst i super kvalitet om du nu tycker det är skoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

jag har den på 10ms men kan inte säga mycket mer men denna videon kan, och likande upplevde jag med kompisen jag spelade.

http://www.youtube.com/watch?v=LkvuI6IOpfA

http://www.youtube.com/watch?v=qMfF36NvoJc

Fast TS2 säger ju ingenting om hastigheten i TS3

*edit*
sen beror det också på vad för komprimering och codec man väljer.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Fast TS2 säger ju ingenting om hastigheten i TS3

*edit*
sen beror det också på vad för komprimering och codec man väljer.

Håller helt med, det är även äldre versioner av vent och mumble. Den första videon testar ju bara vent, testade nyss hemma på mina 2 datorer, då jag inte får till i windows 7 att öppna 2 instanser av ts3 clienten? anyway, det var ingen delay o prata om, ungefär som mumble i första videon.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Vi kör voicechatter... Väldigt bra och gratis program med låg latency som funkar på alla OS. Bäst i test när vi testade mumble/ts3/voicechatter i vår spelförening.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.