Permalänk

Kylare till 955BE? Ej över 600!

Tjena! Dennis här och har börjat överklocka sakerna lite nu efter jag haft datorn i sisådär halvår! Men känns dock som jag vill ha en ny cpu kylare, sitter på stock i nuläget och den är ju inte det bästa.

I denna stund så kör jag i 3.6ghz utan problem, men känner dock att det pirrar lite i fingrarna alltså! Vill känna på hur det är och ligga runt/över 4ghz gränsen! Aldrig varit över den hehe, EDIT: har detta moderkort föresten - Gigabyte GA-990FXA-UD3.

Men jag prioriterar dock en väl kyld och tyst dator framför en snabb, så vad rekommenderar ni för kylare? Det ska bara vara att installera och köra! (Har hört att många även fast dom stödjer både amd/intel bara har fäste för det ena etc.) Dock osäker på vattenkylning då jag inte vill riskera några läkage, dock aldrig prövat eller ens sett något vattenkylt system i verkligheten så ska inte säga så mycket

Har kollat på dessa! Någon som prövat/äger någon av dessa eller vet hur dom är? Eller har någon annan billig kylare att rekommendera? Dela snälla med er!

~Passiv? Fläkt kylning~
Thermalright HR-02 Macho - 426kr, verkar vara en riktigt bra kylare för det priset vad jag har hört, dock ganska stor?

be quiet! DarkRock Pro C1 - 604kr, en av dom dyrare jag kollat på, vill helst inte betala över 550'ish men går inte högre än den, dock verkar ju den riktigt bra med? Och high profile minnen ska ju tydligen inte vara ett problem om man kollar i kommentarer, verkar som man kan flytta fläkten fritt.

Cooler Master Hyper 612S - 449kr, trevligt pris och verkar även denna kyla riktigt bra! Dock verkar den ju vara enorm! tittar man på bilden så ser den ju ut att ligga helt över första minnes platsen, går det att flytta minnerna ett snäpp åt höger? Minskar det prestanda? Hört talas som att det finns "Plats 1, 2, 3" etc.. bull eller sant?

~Vattenkylning~

Corsair Cooling Hydro H40 - 573kr, ganska nära gränsen även här, men verkar kyla riktigt fint och tar ju inte upp mycket plats alls! Skulle bli perfekt och dra så fläkten går ut via chassit på toppen (har en tom plats där) och minnena får plats etc.

________________________________________________________

Med vänliga hälsningar,

Dennis.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Vattenkylningen har mycket tjocka kablar så läckage på ett färdig byggt system är liten. Dock kan jag nämna att den fläkt som kommer med troligen låter mycket, sitter själv med h80 och den bullrar en hel del. Viktiga med att välja den är att se till att du kommer få plats med den sittandes vertikalt bak i burken för bästa kylförmåga, har läst att de inte gillar att sitta horisontellt i taket eller botten på lådan.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1055T 2.8ghz (klockat 3.2ghz)| Moderkort: ASUS Crosshair Formula IV |
Nätagg: Corsair AX750 750w | Grafikkort: Geforce GTX 670 2gb (Gigabyte windforce oc) |
Ram: DDR3 Kingstone 1600mhz 8GB (2x4GB) | Hårddisk: 120GB SSD OCZ Vertex 3 Max IOPS + 1TB HD 7200 RPM

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=840403

Jag körde med H60 på min 955a funka kanon och tar mindre plats än vad dom flesta högpresterande luft kylare gör.
Min är riktigt tyst då jag kopplat den till dom vanliga fläkt kontakterna på moderkortet så när jag surfar etc så idlar fäktarna bara lite.
Extremt tyst i jämförelse med stock det lovar jag.
Tror inte du hittar en efektivare/tystare kylare för max600kr dock hade jag gärna hostat upp 2hunkor till o köpte H80 som har en lite tjockare radiator.
Kan också tillägga att jag tog chassifläkten som redan satt i bak och kombinera med den som följer med så det blev en push n pull lösning.
Detta ökade kylningen med ca25% det är riktigt massivt och ändå tyst om du kör med moderkortets fläktkontroller.
Har även testat o ha luftflödet så den suger utifrån o in i chassiet det gav ytterligare några grader men det känns fel och blåsa in den varma luften i chassiet.
Det är också det en fördel tycker jag att med vattenkylningen kan du blåsa ut värmen från cpun utanför chassiet vilket du inte kan med en luft kylare.
Kör min nu min i5 2500k @4.7ghz ligger på ca75c i load 1,5timme prime95 med Corsair Hydro H60.

Hoppas jag kunde upplysa dig i dit sökande efter kylare.

Mvh Daniel

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

Dom flesta luft kylare blåser jo mot bak ventilen på chassis.
Med luft kylning är du safe. Vatten kan alltid läcka, chansen kan vara liten, men den är fortfarande där.

Macho är grym, TOM Hyper212+ evo ska klara uppgiften bra, och du kan öka effektiviteten med en fläkt till.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av hekr86:

Vattenkylningen har mycket tjocka kablar så läckage på ett färdig byggt system är liten. Dock kan jag nämna att den fläkt som kommer med troligen låter mycket, sitter själv med h80 och den bullrar en hel del. Viktiga med att välja den är att se till att du kommer få plats med den sittandes vertikalt bak i burken för bästa kylförmåga, har läst att de inte gillar att sitta horisontellt i taket eller botten på lådan.

Ah tackar! Men blir nog somsagt en luftkylare istället, iaf som första!

Skrivet av zeleni:

Dom flesta luft kylare blåser jo mot bak ventilen på chassis.
Med luft kylning är du safe. Vatten kan alltid läcka, chansen kan vara liten, men den är fortfarande där.

Macho är grym, TOM Hyper212+ evo ska klara uppgiften bra, och du kan öka effektiviteten med en fläkt till.

Jo blir nog matcho somsagt! Vad har du? Vet du hur bra minnen får plats under den? Har dom höga vegeance.

Skrivet av DannER:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=840403

Jag körde med H60 på min 955a funka kanon och tar mindre plats än vad dom flesta högpresterande luft kylare gör.
Min är riktigt tyst då jag kopplat den till dom vanliga fläkt kontakterna på moderkortet så när jag surfar etc så idlar fäktarna bara lite.
Extremt tyst i jämförelse med stock det lovar jag.
Tror inte du hittar en efektivare/tystare kylare för max600kr dock hade jag gärna hostat upp 2hunkor till o köpte H80 som har en lite tjockare radiator.
Kan också tillägga att jag tog chassifläkten som redan satt i bak och kombinera med den som följer med så det blev en push n pull lösning.
Detta ökade kylningen med ca25% det är riktigt massivt och ändå tyst om du kör med moderkortets fläktkontroller.
Har även testat o ha luftflödet så den suger utifrån o in i chassiet det gav ytterligare några grader men det känns fel och blåsa in den varma luften i chassiet.
Det är också det en fördel tycker jag att med vattenkylningen kan du blåsa ut värmen från cpun utanför chassiet vilket du inte kan med en luft kylare.
Kör min nu min i5 2500k @4.7ghz ligger på ca75c i load 1,5timme prime95 med Corsair Hydro H60.

Hoppas jag kunde upplysa dig i dit sökande efter kylare.

Mvh Daniel

Jo jag har ju ett hål längst bak i taket på chassit som ni ser här, är den där som sitter utanpå bak som man kan ta bort så är det galler ner - NZXT H2

Men tackar! Men blir nog ändå somsagt luftkylare, iaf som första kylare då jag aldrig ens kört med något annat en stock tidigare! Vattenkylning får nog bli nästa steg!

_________________

Men tackar till er alla! Nu behöver jag bara kolla upp så minnena får plats under Macho'n!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Har själv Noctua NH-U12P SE2
Pris: 573 kr

AMD Phenom II X4 955 3.2GHz @ 4GHz
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2271802

Idle temp: 35-40 grader
load temp: 55-60 grader

Kan verkligen rekommendera denna. Kan också tillägga att jag kör alla mina fläktar på lägsta.

Permalänk
Medlem

om du kan tänka dig o höja budgeten med 49kr så skulle iaf jag ha valt denna,
http://www.inet.se/produkt/6308733/thermalright-silver-arrow-...

den kyler mkt bra. bara kolla in swec´s egna test

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Skrivet av piccaboo:

Har själv Noctua NH-U12P SE2
Pris: 573 kr

AMD Phenom II X4 955 3.2GHz @ 4GHz
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2271802

Idle temp: 35-40 grader
load temp: 55-60 grader

Kan verkligen rekommendera denna. Kan också tillägga att jag kör alla mina fläktar på lägsta.

Hmm, den verkar ju dock riktigt stor hehe! Men ska kollas.

Skrivet av Gloremir:

om du kan tänka dig o höja budgeten med 49kr så skulle iaf jag ha valt denna,
http://www.inet.se/produkt/6308733/thermalright-silver-arrow-...

den kyler mkt bra. bara kolla in swec´s egna test

Jo tänkte på den! Thermalright har ju bra rykte med, men är inte den större än macho tex.? vad jag fattat så ska macho vara precis till att minnena ska få plats :/

Visa signatur

APB: Reloaded <3