AMD laddar om med nya Bulldozer på 95 W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bewise:

8120 och 8150 har ju båda 125w i specifikation men i riktiga tester så verkar det skilja mellan dom två.

FX-8120 är ju inte speciellt törstig i stockklock, riktigt trevligt att se.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Trodde jag förklarat det, det är ett riktvärde, och det enda det betyder är att det kan finnas en del exemplar av 8120 som överskrider 95W i värsta fall. Sedan kan det också finnas exemplar som ligger på 80W, för alla processorer av en modell säljs inte med samma spänning. Så är det med både Intel och AMD. Så det kan utan problem skilja 40W utan att det är något konstigt med det, dessutom förstärks skillnaderna av nätaggregatens ineffektivitet och förluster i moderkortets strömförsörjning. 40W skillnad på processorn kan utan problem ge 55W i väggen utan att AMD gjort det minsta fel. Du har inte noterat att det kan skilja en hel del mellan Intel-processorer med samma TDP också? 23W mellan 3960X och 3930K, rätt stor skillnad för 100MHz och lite cache. 16W mellan 2500K och 2600K. Värt att notera är att i7 drar 15W mer än Bulldozer trots bara 5W högre TDP.

Skrivet av Ratatosk:

FX-8120 är ju inte speciellt törstig i stockklock, riktigt trevligt att se.

Aleshi: Jo såg att du hade gjort det, var lite trög av mig och missade det totalt, det är bra med infon du ger. Och intressant, visar ju om man bara ska köra stock så är det inte så jäkla farligt som det har varit prat om. Även det med Intel var intressant att se!

Ratatosk: Nä verkligen inte, bättre än vad jag trodde vilket är som du säger trevligt att se. Har funderat på Piledriver men vet inte om jag orkar vänta så länge och nu när 95 wattare är på g så kommer jag ha ögona öppna på hur dom kommer prestera och bete sig.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Har funderat på Piledriver men vet inte om jag orkar vänta så länge och nu när 95 wattare är på g så kommer jag ha ögona öppna på hur dom kommer prestera och bete sig.

Har vi något hum om när piledriver kommer? I höst?

Vet inte om vi kommer få se så mycket tester på strömförbrukning av de nya 95-wattarna, det är ju fortfarande samma processor så lär väl inte vara högaktuellt på testsidorna direkt. Vore trevligt att se lite jämförelser dock, så vi ser om vi gissat rätt här i tråden

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Har vi något hum om när piledriver kommer? I höst?

Vet inte om vi kommer få se så mycket tester på strömförbrukning av de nya 95-wattarna, det är ju fortfarande samma processor så lär väl inte vara högaktuellt på testsidorna direkt. Vore trevligt att se lite jämförelser dock, så vi ser om vi gissat rätt här i tråden

Precis som du säger så lär piledriver dyka upp där runt höst, med tur kanske augusti men jag hoppas inte allt för mycket på nå tidig lansering.
Nä förvisso, kanske dyker det upp nåt mindre test men är nog ingen prio. Ja verkligen, får vi se om det blev nånting till det positivare vilket jag hoppas på.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Precis som du säger så lär piledriver dyka upp där runt höst, med tur kanske augusti men jag hoppas inte allt för mycket på nå tidig lansering.
Nä förvisso, kanske dyker det upp nåt mindre test men är nog ingen prio. Ja verkligen, får vi se om det blev nånting till det positivare vilket jag hoppas på.

Det sades något om Q2 för FM2 och Q3 för AM3+. Tror det är mer Q4 respektive Q1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det sades något om Q2 för FM2 och Q3 för AM3+. Tror det är mer Q4 respektive Q1.

Okej på så vis, jag var mindre insatt på socklarna. Är det enorm skillnad mellan FM2 och AM3+? Jag har som sagt inga förväntningar på att det kommer lanseras på tid utan är inställd på att det kommer senare men kommer det tidigare så är det bara positivt.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bewise:

Okej på så vis, jag var mindre insatt på socklarna. Är det enorm skillnad mellan FM2 och AM3+? Jag har som sagt inga förväntningar på att det kommer lanseras på tid utan är inställd på att det kommer senare men kommer det tidigare så är det bara positivt.

FM2 är avsedd för proccessorer med grafikkretsar, nästa generation Trinity släpps enligt rykten Q2, AM3+ används i de fall grafikkretsar saknas, nästa generation Vishera släppt enligt rykten Q3, både Vishera och Trinety, är nästa generation av Bulldozer kallad Piledriver.

Jag är mer optimistisk än Aleshi, steget mellan Bulldozer och Piledriver är inte så stort, nästa generation bör komma skapligt snart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

FM2 är avsedd för proccessorer med grafikkretsar, nästa generation Trinity släpps enligt rykten Q2, AM3+ används i de fall grafikkretsar saknas, nästa generation Vishera släppt enligt rykten Q3, både Vishera och Trinety, är nästa generation av Bulldozer kallad Piledriver.

Jag är mer optimistisk än Aleshi, steget mellan Bulldozer och Piledriver är inte så stort, nästa generation bör komma skapligt snart.

Då hänger jag med! Vi får hoppas att det blir så positivt det kan bli.

Påtal om strömkonsumtion och effektivisering:

http://www.nordichardware.com/news/69-cpu-chipset/45381-amd-p...

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Då hänger jag med! Vi får hoppas att det blir så positivt det kan bli.

Påtal om strömkonsumtion och effektivisering:

http://www.nordichardware.com/news/69-cpu-chipset/45381-amd-p...

Vi får se helt enkelt.
Värt att tillägga är att FM2 får som mest 2 moduler utan cache, medan AM3+ får 4 moduler. Tror faktiskt att FM2 kan vara den bättre designen då AM3+-kretsarna kan komma att fortsätta att lida av värmeproblem och för stor die.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vi får se helt enkelt.
Värt att tillägga är att FM2 får som mest 2 moduler utan cache, medan AM3+ får 4 moduler. Tror faktiskt att FM2 kan vara den bättre designen då AM3+-kretsarna kan komma att fortsätta att lida av värmeproblem och för stor die.

Det får vi Inte omöjligt, ser ut som att det kan pekas mot det men förhoppningsvis att det inte blir så eller om det blir så kommer det vara ett litet problem.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed