tips på vad jag kan göra med min server?

Permalänk
Medlem

tips på vad jag kan göra med min server?

Hej! jag har en server dator som jag har använt till en minecraft server men la ner den för det va inga som spelade. jag har den också lite som en fil server.
men jag undrar om ni kan tipsa om det finns något annat kul man kan göra med servern?

MVH noordan

Permalänk
Medlem

FTP - Skönt när man behöver komma åt data.
VPN - Bra att ha när man surfar via öppna nät.
Backup - Fyll den med diskar och ta backup dit.
Använd den till att studera virtualisering eller lära dig något annat hett ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

FTP - Skönt när man behöver komma åt data.
VPN - Bra att ha när man surfar via öppna nät.
Backup - Fyll den med diskar och ta backup dit.
Använd den till att studera virtualisering eller lära dig något annat hett ämne.

kan du gå in på lite mer vad vpn är för något? och vad virtualisering är ?
skulle vara mycket tacksam om du kunde förklara de sakerna då jag är ny inom ämnet

Permalänk
Medlem

Tj, vad har du för behov och vad är du ute efter? Jag använder min server som filserver (ftp, smb & nfs), automatisk nerladdning (sickbeard, sabnzbd, feed samt rtorrent) & backup (rsync, dropbox). Dessutom kör jag lite andra tjänser och program så som irssi och mpd.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem
Skrivet av noordan:

kan du gå in på lite mer vad vpn är för något? och vad virtualisering är ?
skulle vara mycket tacksam om du kunde förklara de sakerna då jag är ny inom ämnet

De här två artiklarna förklarar ganska bra. Men vid det här laget borde du ha kunnat googlat dig till det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_private_network
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtualization

Permalänk
Medlem
Skrivet av isch:

Tj, vad har du för behov och vad är du ute efter? Jag använder min server som filserver (ftp, smb & nfs), automatisk nerladdning (sickbeard, sabnzbd, feed samt rtorrent) & backup (rsync, dropbox). Dessutom kör jag lite andra tjänser och program så som irssi och mpd.

jag vet inte riktig vad jag har för behov. det är därför jag frågar om ni har några tips. jag skulle vilja köra en ftp server med kompisar där alla vi kan lagra filer. med om jag har rätt så måste man öppna portar i routern och det har jag inte fått att funka?
och kan man streama film från servern till min data ag har på mitt rum på något sett utan lagg ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noordan:

jag vet inte riktig vad jag har för behov. det är därför jag frågar om ni har några tips. jag skulle vilja köra en ftp server med kompisar där alla vi kan lagra filer. med om jag har rätt så måste man öppna portar i routern och det har jag inte fått att funka?
och kan man streama film från servern till min data ag har på mitt rum på något sett utan lagg ?

Beror på vad för nätverk du har etc.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Beror på vad för nätverk du har etc.

jag har via bredbands uttaget (fiber kanske det heter ?) på 100/10 har jag för mig