Nya lanseringsdatum för Intel Ivy Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Japp, då vet man de. Mig gör de ingenting då jag inte tänker uppgradera till Ivy Bridge. Hoppet från Sandy Bridge till Ivy Bridge är alldeles för liten prestandavinst i för min del för att vara värt ett nytt moderkort, minne och processor.

Varför köpa allt det där nytt när ditt Sabretooth P67 stöder Ivy Bridge? Räcker ju med processor då

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Varför köpa allt det där nytt när ditt Sabretooth P67 stöder Ivy Bridge? Räcker ju med processor då

Japp, de vet jag mycke väl om. Men att köpa en Ivy Bridge till mitt nuvarande moderkort är ännu mindre värt pengarna för min del. Jag går ju miste om dom roliga och praktiska nyheterna från Ivy Bridge då. De enda som skulle kunna få mig att uppgradera till Ivy Bridge är om PCI-E 3.0 ger en märkbar prestandaförbättring jämfört med PCI-E 2. De vet ingen ännu, och jag tror inte vi kommer märka någon prestanda skillnad heller i praktiken!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Japp, de vet jag mycke väl om. Men att köpa en Ivy Bridge till mitt nuvarande moderkort är ännu mindre värt pengarna för min del. Jag går ju miste om dom roliga och praktiska nyheterna från Ivy Bridge då. De enda som skulle kunna få mig att uppgradera till Ivy Bridge är om PCI-E 3.0 ger en märkbar prestandaförbättring jämfört med PCI-E 2. De vet ingen ännu, och jag tror inte vi kommer märka någon prestanda skillnad heller i praktiken!

Fast det gör vi väl? Vet, menar jag http://www.anandtech.com/show/5264/sandy-bridge-e-x79-pcie-30...

At the launch of Intel's LGA-2011 based Sandy Bridge E CPU we finally had a platform capable of supporting PCI Express 3.0, but we lacked GPUs to test it with. That all changed this past week as we worked on our review of the Radeon HD 7970, the world's first 28nm GPU with support for PCIe 3.0.

The move to PCIe 3.0 increases per-lane bandwidth from 500MB/s to 1GB/s. For a x16 slot that means doubling bandwidth from 8GB/s under PCIe 2.1 to 16GB/s with PCIe 3.0. As we've seen in earlier reviews and our own internal tests, there's hardly any difference between PCIe 2.1 x8 and x16 for modern day GPUs. The extra bandwidth of PCIe 3.0 wasn't expected to make any tangible difference in gaming performance and in our 7970 tests, it didn't.

Why implement PCIe 3.0 at all then? For GPU compute. Improving bandwidth and latency between the CPU and the GPU are both key to building a high performance heterogenous computing solution. While good GPU compute benchmarks on the desktop are still hard to come by, we did find one that showed a real improvement from PCIe 3.0 support on the 7970: AMD's AES Encrypt/Decrypt sample application.

Simply enabling PCIe 3.0 on our EVGA X79 SLI motherboard (EVGA provided us with a BIOS that allowed us to toggle PCIe 3.0 mode on/off) resulted in a 9% increase in performance on the Radeon HD 7970. This tells us two things: 1) You can indeed get PCIe 3.0 working on SNB-E/X79, at least with a Radeon HD 7970, and 2) PCIe 3.0 will likely be useful for GPU compute applications, although not so much for gaming anytime soon.

Dold text

Och skillnaden är ju som väntat marginell...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yrch:

Fast det gör vi väl? Vet, menar jag http://www.anandtech.com/show/5264/sandy-bridge-e-x79-pcie-30...

At the launch of Intel's LGA-2011 based Sandy Bridge E CPU we finally had a platform capable of supporting PCI Express 3.0, but we lacked GPUs to test it with. That all changed this past week as we worked on our review of the Radeon HD 7970, the world's first 28nm GPU with support for PCIe 3.0.

The move to PCIe 3.0 increases per-lane bandwidth from 500MB/s to 1GB/s. For a x16 slot that means doubling bandwidth from 8GB/s under PCIe 2.1 to 16GB/s with PCIe 3.0. As we've seen in earlier reviews and our own internal tests, there's hardly any difference between PCIe 2.1 x8 and x16 for modern day GPUs. The extra bandwidth of PCIe 3.0 wasn't expected to make any tangible difference in gaming performance and in our 7970 tests, it didn't.

Why implement PCIe 3.0 at all then? For GPU compute. Improving bandwidth and latency between the CPU and the GPU are both key to building a high performance heterogenous computing solution. While good GPU compute benchmarks on the desktop are still hard to come by, we did find one that showed a real improvement from PCIe 3.0 support on the 7970: AMD's AES Encrypt/Decrypt sample application.

Simply enabling PCIe 3.0 on our EVGA X79 SLI motherboard (EVGA provided us with a BIOS that allowed us to toggle PCIe 3.0 mode on/off) resulted in a 9% increase in performance on the Radeon HD 7970. This tells us two things: 1) You can indeed get PCIe 3.0 working on SNB-E/X79, at least with a Radeon HD 7970, and 2) PCIe 3.0 will likely be useful for GPU compute applications, although not so much for gaming anytime soon.

Dold text

Och skillnaden är ju som väntat marginell...

Nja, jag vet inte du. Jag har misslyckats att hitta tester i spel mellan PCI-E 2.1 och 3.0. Programet dom testar är ju inte direkt relevant för spelprestandan. Men sen så är de här testet gjort med Socket 2011 vilket bör ge bättre prestanda med sin PCI-E kontroller jämfört med Socket 1155! Jag står fortfarande tvivelaktig till att PCI-E 3.0 just nu ger någon prestandavinst. Kepler kanske, med de återstår att se. Däremot generationen efter GeForce 600 och Radeon HD7000 serierna så kommer nog PCI-E komma till sin rätt. Men de är ett bra tag dit som sagt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Jävla Intel. Blev faktiskt lite ledsen nu. Väntat på IB sen i höstas.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Nja, jag vet inte du. Jag har misslyckats att hitta tester i spel mellan PCI-E 2.1 och 3.0. Programet dom testar är ju inte direkt relevant för spelprestandan. Men sen så är de här testet gjort med Socket 2011 vilket bör ge bättre prestanda med sin PCI-E kontroller jämfört med Socket 1155! Jag står fortfarande tvivelaktig till att PCI-E 3.0 just nu ger någon prestandavinst. Kepler kanske, med de återstår att se. Däremot generationen efter GeForce 600 och Radeon HD7000 serierna så kommer nog PCI-E komma till sin rätt. Men de är ett bra tag dit som sagt.

Skall leta lite till, har för mig att jag såg ett test i Crossfire med 2.1 vs 3.0 men hittar inte det nu...

Här är åtminstone ett riktigt speltest (men inte i crossfire och inte med 1155) http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews... Skillnaden är ju inom "felmarginalen"...

Men tror heller inte att PCI-express kommer ge nåt med Kepler i single-cardsetups. SLI, ja vem vet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yrch:

Skall leta lite till, har för mig att jag såg ett test i Crossfire testa med 2.1 vs 3.0 men hittar inte det nu...

Här är åtminstone ett riktigt speltest (men inte i crossfire och inte med 1155) http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews... Skillnaden är ju inom "felmarginalen"...

Men tror heller inte att PCI-express kommer ge nåt med Kepler i single-cardsetups. SLI, ja vem vet

När skillnaden ligger inom felmarginalerna så är de inte ett bevis på att uppgraderingen är bättre. I testet du länka så är skillnaden så liten att de inte ens går att beskriva som skillnad. De stödjer tyvärr bara mer att de är samma förutsättningar och prestandaskillnader nu som de var när man gick från PCI-E 1.1 till PCI-E 2.0. De enda som förmodligen kan ge en ökning i prestanda är om man kör CrossFire eller SLI lösningnar. Då kanske PCI-E 3.0 gör skillnad tack vare ökad bandbredd. Men frågan är fortfarande om den ökade bandbredden kommer till nytta som är märkbar.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

När skillnaden ligger inom felmarginalerna så är de inte ett bevis på att uppgraderingen är bättre. I testet du länka så är skillnaden så liten att de inte ens går att beskriva som skillnad. De stödjer tyvärr bara mer att de är samma förutsättningar och prestandaskillnader nu som de var när man gick från PCI-E 1.1 till PCI-E 2.0. De enda som förmodligen kan ge en ökning i prestanda är om man kör CrossFire eller SLI lösningnar. Då kanske PCI-E 3.0 gör skillnad tack vare ökad bandbredd. Men frågan är fortfarande om den ökade bandbredden kommer till nytta som är märkbar.

Ja men min poäng är ju just att PCI-express 3.0 inte tillför nåt i dagsläget? Så vi tycker ju samma!
Skillnad inom felmarginalen är ju inte att betrakta som någon skillnad. Sorry om jag uttryckte mig oklart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yrch:

Ja men min poäng är ju just att PCI-express 3.0 inte tillför nåt i dagsläget? Så vi tycker ju samma!
Skillnad inom felmarginalen är ju inte att betrakta som någon skillnad. Sorry om jag uttryckte mig oklart

Då är vi ense iaf. Och då förstår du nog varför jag inte uppgraderar till Ivy Bridge?

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

ja fast nej kvantiteterna som säljs på "lågpris" och "mellan" segmentet är nog betydligt högre än vad prestanda segmentet är, där med mer lukrativa
men jag kan hålla med om att vara närvarande på entusiast marknaden är lite som att ha ett stall i F1.
Bd måste vara en missberäkning marknaden är inte där amd trodde att den skulle vara när dom började med bd och tror inte piledriver kommer ändra på det tyvärr

ARM håller väl så smått på att smyga sig in på laptop marknaden, win 8 ska ju ha stöd för ARM även om det är som du säger säkert mest surfplattor och mobiler till att börja med, men som du säkert är medveten Rom byggdes inte på en dag

förövrigt kul för som väntar på Ivy Bridge att väntan inte blev så mycket längre!

Fast ändå är AMD som en liten piss i havet jämfört med Intel.
Intel är väl större än AMD, Nvidia, TSMC och Global Foundries tillsammans så jag tror knappast Intel är direkt oroade över AMDs eventuella framsteg i lågpris segmentet.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Fast ändå är AMD som en liten piss i havet jämfört med Intel.
Intel är väl större än AMD, Nvidia, TSMC och Global Foundries tillsammans så jag tror knappast Intel är direkt oroade över AMDs eventuella framsteg i lågpris segmentet.

nu när jag ändå börjat med ordspråk kan jag lika gärna fortsätta: Högmod går före fall

Nej men klart intel har otroliga ekonomiska muskler och kan anpassa sig till en marknad i förändring snabbare än amd men tror verkligen inte att dom är ignorant nog att låta amd ta marknadsandelar av dem oavsett segment utan att de ska få kämpa lite för det

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Intel "Ivy Bridge": Everyone Please Calm Down www.forbes.com/...

Citat:

I reached out to Intel this morning and received the same feedback. Jon Carvill, at Intel Media Relations, reiterated via email that the reports of an eight week delay were inaccurate and that the schedule had only been impacted a few weeks. He went on to say that they were on track with their launch guidance to be in-market for spring and they expected to ship 50% more units of Ivy Bridge in the first two quarter of production as compared to Sandy Bridge parts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Eller så kanske Apple får förhandsleverans från Intel för att släppa nya uppgraderade versioner av sitt sortiment. Jag har för mig att det hänt förut (men jag kan ju naturligtvis ha fel).

Ja, mig veterligen var de den första tillverkaren med Sandy Bridge i sina laptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av Spaderkung:

Inte så farligt ändå, hoppas inte det skjuts fram ännu mer bara!

Håller helt med. Det är som det är men förhoppningsvis blir det inget ytterligare nu.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Inaktiv

Releasen av IB är en bagatell för oss inbitna datoranvändare, tekniken medför inget revolutionerande. Visst lägre energi förbrukning vilket medför eventuell ökad frekvens vid samma temperatur som SB.. men kom igen.. de få som jagar det lilla extra.. Kul att de satsar på tri-gate och nm. Men de kunde avstått med lanseringen av teknologin till ett senare tillfälle!
Visst är jag bitter, men det saknas något i IB för att locka SB köpare att byta upp sig! -Tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Fast ändå är AMD som en liten piss i havet jämfört med Intel.
Intel är väl större än AMD, Nvidia, TSMC och Global Foundries tillsammans så jag tror knappast Intel är direkt oroade över AMDs eventuella framsteg i lågpris segmentet.

Med tanke på att Intel just lade mer pengar på forskning och utveckling än hela AMD's rörelsekapital (har för mig det var 10 miljarder, kommer inte ihåg om det var kronor eller dollar) så ja, Intel är ganska rejält mycket större än AMD.

Permalänk
Avstängd

Har inte sett denna nyhet rapporterad av vare sig

anandtech
brightsideofnews
semiaccurate
hardwarecanucks
xbitlabs
bit-tech
overclock3d
hardocp

Tom's Hardware däremot har en artikel med ett citat ifrån en av intels chefer i Kina, Sean Maloney:

Citat:

The Financial Times cites Maloney as saying that the start of sales of machines based on the 22nm Ivy Bridge has been pushed back. "I think maybe it’s June now," he's quoted as saying.

Åter igen; vem fan bryr sig om prebuilts, det som spelar roll är säljstarten av boxade cpu'er.

Permalänk

antar det blir upgrade till hösten/julen 2012 med 7970/7950+IB+MB+..........+....... orkade itne skriva allt

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Releasen av IB är en bagatell för oss inbitna datoranvändare, tekniken medför inget revolutionerande. Visst lägre energi förbrukning vilket medför eventuell ökad frekvens vid samma temperatur som SB.. men kom igen.. de få som jagar det lilla extra.. Kul att de satsar på tri-gate och nm. Men de kunde avstått med lanseringen av teknologin till ett senare tillfälle!
Visst är jag bitter, men det saknas något i IB för att locka SB köpare att byta upp sig! -Tycker jag!

Håller helt med är inte speciellt stora nyheter.. det var ju inte direkt som snäppet upp till sandy var.. Men det blir väl ett köp som den prylbögen man är;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

A-serien och E-serien ligger i lågpris segmentet. Bland presstandard system regerar Intel. Ohotat tyvärr! Och det är inte entusiast systemen som är storsäljare där utan workstation. Lågt pris = Låg presstandard = Låg vinst = Låg status ! AMD måste ta sig upp ur det träsket. Vi kan alltid hoppas på piledriver, men ....

Jo för det är ju hög status som driver ett företag.
lågt pris är inte = låg vinst. Titta bara på IKEA...

Permalänk
Avstängd

Om det hade varit konkurrens med AMD, så hade Intel varit tvingade att hålla tidsplanen. Nu gör Intel vad de vill. Och kan ta vilka priser de vill. Om det går bra för AMD, så måste Intel pressa priser och tidsplaner. Vilka tjänar på det?

Permalänk

Jag kör visserligen med I5 2500k, och känner ingen direkt lust att uppgradera än, men man får ju ändå lite respekt över vad Ivy kan klara av. http://www.brightsideofnews.com/news/2012/2/24/intel-ivy-brid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Releasen av IB är en bagatell för oss inbitna datoranvändare, tekniken medför inget revolutionerande. Visst lägre energi förbrukning vilket medför eventuell ökad frekvens vid samma temperatur som SB.. men kom igen.. de få som jagar det lilla extra.. Kul att de satsar på tri-gate och nm. Men de kunde avstått med lanseringen av teknologin till ett senare tillfälle!
Visst är jag bitter, men det saknas något i IB för att locka SB köpare att byta upp sig! -Tycker jag!

Sett ur ett HTPC perspektiv är det faktiskt rätt stort; integrerad grafik som räcker till (+ rättad 24Hz bug?) och lägre värmeutveckling gör att iaf jag kommer köra "F5 race" i lämplig webshop vid lansering
Att SB ägare sitter nöjda tror jag du har helt rätt i.

Permalänk
Skrivet av fluffmajster:

med risk för att låta som en folie hatt...så tror jag inte på att det är produktions problem....min personliga tanke är att dom vill hjälpa retailers att bli av med sandy..men det spelar ju ingen roll om jag är ute och cyklar för ivy kommer när den kommer..

ingen med alla hästar i stallet köper sandybridge när ivy ligger så nära i tiden .. om det inte är 50% rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

ingen med alla hästar i stallet köper sandybridge när ivy ligger så nära i tiden .. om det inte är 50% rabatt.

Utom möjligtvis de som är i behov av en dator nu då.. Intel lär väl prissätta så att SB fortfarande säljs som budget-IB.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Fan, jag som var taggad på att uppgradera min nuvarande rigg.. Frågan är om de ens är värt att vänta och se hur pass mkt IB presterar jämfört med SB, eller om man lika gärna kan uppgradera redan nu. Svårt val detta minsann...

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra