server 2003 problem nybörjare

Permalänk

server 2003 problem nybörjare

Har ett litet problem. Har en server 2003 som jag tänkt att använda till tre olika användare. Har installerat roller som filserver och AD. Har också skapat en användare och där kan jag logga in lokalt men problemet är att jag inte kan logga in när servern är ansluten till en switch. Kan tilläggas att jag är fullständigt nybörjare på server. Vad gör jag för fel. Nu har jag kopplat som följande. Server>switch>dator här skriver jag serverns ip men inget händer.

Permalänk
Medlem

Det är lite luddigt skrivet, men jag antar att det du försöker göra är att logga in på en klient och det funkar inte? Var menar du att du skriver in serverns ip? Den bör delas ut automatisk av servern men då måste du installera DHCP-rollen också.

För att kunna nyttja klient-server-funktionen måste klienten anmälas in i domänen. För att göra det måste du ha ett konto med administrativa rättigheter i domänen.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

* Har du gjort datorn medlem i din domän?
* Har du en DHCP (Router eller inbyggda DHCP i srv 2003)?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka fel får du när du försöker ansluta via nätverket?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Okej jag gör ett försök till. Installerar nu rollen DHCP server. Kommer sen att koppla servern till en switch och i switchen tre datorer. Hur kommer datorerna till logginsidan på servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av server2003:

Okej jag gör ett försök till. Installerar nu rollen DHCP server. Kommer sen att koppla servern till en switch och i switchen tre datorer. Hur kommer datorerna till logginsidan på servern?

Det finns inget som heter "Hur kommer datorerna till logginsidan på servern?".

Du ansluter datorerna till domänen du skapat och därigernom kommer du logga in med det användarnamn och lösenord du tilldelat i AD:et.

Som Wolfclaw skrev lite längre upp.

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk

Användarna har fått namn som pelle@home.systems. jag följde denna guiden http://www.youtube.com/watch?v=4_QsrIdkjiA&feature=related en dum fråga hur ansluter jag datorerna till domänen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av server2003:

Användarna har fått namn som pelle@home.systems. jag följde denna guiden http://www.youtube.com/watch?v=4_QsrIdkjiA&feature=related en dum fråga hur ansluter jag datorerna till domänen?

Vilken klient? XP, Vista W7? Äldre? Du måste ge mer konkret information för att vi ska kunna hjälpa dig

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem

Du maste tanka pa att basic och home upplagor inte tillater dig att ansluta till en domain.

Permalänk

Då har jag gjort datorerna medlemmar i min domän som är "home.systems klienterna har Windows 7 Ultimate. När jag loggar in med klientdatorn loggar jag in med pelle@home.systems då kommer jag bara till ett skrivbord på den lokala datorn och inte servern. Dessutom är där färre ikoner på skrivbordet också. Vad gör jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av server2003:

Då har jag gjort datorerna medlemmar i min domän som är "home.systems klienterna har Windows 7 Ultimate. När jag loggar in med klientdatorn loggar jag in med pelle@home.systems då kommer jag bara till ett skrivbord på den lokala datorn och inte servern. Dessutom är där färre ikoner på skrivbordet också. Vad gör jag fel?

Vänta nu? DU ansluter inte till "servern" du Loggar in med ett konto vars profil ligger på servern. Alltså, att förklara hur det hela hänger ihop kommer at lång tid. Det bästa är om du köper en bok o lär dig från grunden. . .

Det du kommer se när du loggar in är precis helt rätt. Dina inställningar du har när du loggar in lokalt är lokalt på din dator. Nu loggar du in med inställningar gjorda på servern. Det är hela poängen. DU har alltså en desktop från "scratch" eller en dekstop som är konfad enligt din profil på servern.

Vill du att din desktop ska se ut som den gör Lokalt måste du replikera dina instälölningar till servern men tro mig det kommer bli problem dels för att du kör en nyare klient än serveroperativet och dels för att det aldrig blir riktigt bra med själva replikeringen.

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem

Du kommer ju inte att kunna se samma skrivbord, endast om du loggar in som administrator@home.system...

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrax:

Vänta nu? DU ansluter inte till "servern" du Loggar in med ett konto vars profil ligger på servern. Alltså, att förklara hur det hela hänger ihop kommer at lång tid. Det bästa är om du köper en bok o lär dig från grunden. . .

Det du kommer se när du loggar in är precis helt rätt. Dina inställningar du har när du loggar in lokalt är lokalt på din dator. Nu loggar du in med inställningar gjorda på servern. Det är hela poängen. DU har alltså en desktop från "scratch" eller en dekstop som är konfad enligt din profil på servern.

Vill du att din desktop ska se ut som den gör Lokalt måste du replikera dina instälölningar till servern men tro mig det kommer bli problem dels för att du kör en nyare klient än serveroperativet och dels för att det aldrig blir riktigt bra med själva replikeringen.

Att köra Server 2003 och AD utan att ens veta vad du sysslar med är helt meningslöst. Det enda du kommer få är det du har nu och du har precis uppnått det du ville ha men resultatet är inte vad du ville se. Och vill du komma längre än så här måste du nog tyvärr köpa en bok o läsa lite

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk

Okej nu trillade polletten ner. Vi har kört Windows Home server innan så tar ett tag och vänja sig. Tyvärr förlorade vi enorm många filer så därför väljer jag nu server 2003 istället. Varför syns inte alla ikoner när jag loggar in vilken typ är det som inte syns?
Håller fullständigt med att köra server med AD är meningslöst, men det är ju så otroligt roligt att hålla på och pilla kanske man lär sig om ett år eller så.

Permalänk
Medlem

Du lar dig inte spec mkt bara med en klient och ett par anvandare tvyarr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av server2003:

Okej nu trillade polletten ner. Vi har kört Windows Home server innan så tar ett tag och vänja sig. Tyvärr förlorade vi enorm många filer så därför väljer jag nu server 2003 istället. Varför syns inte alla ikoner när jag loggar in vilken typ är det som inte syns?
Håller fullständigt med att köra server med AD är meningslöst, men det är ju så otroligt roligt att hålla på och pilla kanske man lär sig om ett år eller så.

Extremt kul är det! Din server profil måste du ordna med GPO (Group Policy Objects) dvs när du loggar in så bestämmer du prtevis vad som ska visas på din profl etc. Goggla lite på GPO och pilla med det. Extremt kul men VÄLDIGT mycket att ställa in. Du kan t.ex. med GPO ställa in om du ska ha tillgång till kontrollpanelen, den här datorn etc.

Lycka till!

EDIT: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc737816%28v=ws.10...

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk

Då har jag skummat igenom GPO och om man säger som så att sakna några inställningar gör man ju inte. En annan sak hur kommer jag in som administratör i servern genom en klients dator går det. Hur får man in internet i server vilket sett är bäst.

Permalänk
Medlem

Administrator@domain...

Du kan ju inte bara skriva "Hur får man in internet på servern", vad menar du ? Jag tror att du får börja skilja på begreppen lite ifall du vill bli förstådd, server och nätverk t.ex. Det är ju trots allt ett nätverk du har skapat dig där.

Permalänk
Skrivet av server2003:

Då har jag skummat igenom GPO och om man säger som så att sakna några inställningar gör man ju inte. En annan sak hur kommer jag in som administratör i servern genom en klients dator går det. Hur får man in internet i server vilket sett är bäst.

Antar att du vill komma åt att styra servern från en klient?
Isåfall kör du rdp mot servern. I windows 7 ultimate (svenska) heter det anslutning till fjärrskrivbord. Där skriver du i serverns ip adress och loggar in med serverns admin konto.

För att få tillgång till internet på din server, går du in på egenskaper för ditt tcp/ip v4 protokoll på din nätverksanslutning och fyller i din routers ipadress under gateway.

Permalänk
Medlem

Du behöver nog läsa på lite mer om grundläggande klient-server-förhållande och få en förståelse för hur en domän faktiskt fungerar och varför den används. Det blir väldigt svårt att vara till någon hjälp när du inte själv riktigt vet vad det är du vill uppnå.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Tycker du går lite fört fort fram. Glöm AD och Domän så länge. Börja med att få igång servern och få igån RDP (remote desktop) så du kan fjärrstyra den från en klient. Lägg till ett par lokala admin konton som du tänkt använda, installera alla uppdateringar och ta en backup på hela konfigurationen.

Sen kan du börja med att sätt upp DHCP om du nu måste ha det. Om det är några få datorer så rekomenderar jag att köra manuellt tilldelade Fasta IP adresser. Eller låte en router sköta DHCP. Men om du vill testa ändå så kolla här:
http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/dhcp_serv...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

jag tackar så enormt mycket för all hjälp jag får. Ni som tycker jag borde läsa på mer har rätt till 100% men som jag skrev är det så j**la kul så man blir lite övermodig. Men nu funkar allt som det är tänkt har t.o.m ställt in i AD att ungarna endast får vara ute på nätet till kl 10.00 och den andra till kl 09.00 och nu förstår man hur överdrivet det är med en server till hemmet. Rollen som filserver är den användbar i hemmet eller är det overkill också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av server2003:

jag tackar så enormt mycket för all hjälp jag får. Ni som tycker jag borde läsa på mer har rätt till 100% men som jag skrev är det så j**la kul så man blir lite övermodig. Men nu funkar allt som det är tänkt har t.o.m ställt in i AD att ungarna endast får vara ute på nätet till kl 10.00 och den andra till kl 09.00 och nu förstår man hur överdrivet det är med en server till hemmet. Rollen som filserver är den användbar i hemmet eller är det overkill också?

Det är riktigt kul. Synd att du inte kör 2008, där finns det mkt mer att leka med i GPO och fungerar bättre med windows 7 och vista clienter. Filserver är det enda jag använder hemma, så det är absolut användbart. Väldigt enkelt att sätta upp med backup osv, har väl ca 4TB lagring i min nu :).

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det är riktigt kul. Synd att du inte kör 2008, där finns det mkt mer att leka med i GPO och fungerar bättre med windows 7 och vista clienter. Filserver är det enda jag använder hemma, så det är absolut användbart. Väldigt enkelt att sätta upp med backup osv, har väl ca 4TB lagring i min nu :).

Det låter ju riktigt intressant är nog det jag är ute efter. Orkar du förklara lite mer. Kan man köra mjukvaru RAID med server 2008?

Permalänk
Medlem
Skrivet av server2003:

Det låter ju riktigt intressant är nog det jag är ute efter. Orkar du förklara lite mer. Kan man köra mjukvaru RAID med server 2008?

Du kan köra soft ware RAID med både 2003 och 2008. Kolla här:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc786912(v=ws.10)....

Själv kör jag bara lösa volymer då jag inte har nått som jag behöver ha backup på. Det bästa sättet är att dela ut volymerna i nätverket och "mounta" dom på klienterna.

Om man vill ha en bra backup (typ lite som dropbox) så högerklickar man på sin mountade volym och väljer "tillgänglig offline". Dvs att filerna du har på nätverksvolymen lagras lokalt också. Detta synkroniseras så fort servern och klienten är i samma nätverk. (i kobination med VPN så kan man göra detta över WAN). Så om du sitter med en laptop på ett fik och jobbar med dina filer mot den volymen, så synkroniseras den med kopian som är på servern så fort du kommer hem. (eller direkt om du kör VPN).

EDIT: hoppas jag inte är för luddig nu

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Du kan köra soft ware RAID med både 2003 och 2008. Kolla här:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc786912(v=ws.10)....

Själv kör jag bara lösa volymer då jag inte har nått som jag behöver ha backup på. Det bästa sättet är att dela ut volymerna i nätverket och "mounta" dom på klienterna.

Om man vill ha en bra backup (typ lite som dropbox) så högerklickar man på sin mountade volym och väljer "tillgänglig offline". Dvs att filerna du har på nätverksvolymen lagras lokalt också. Detta synkroniseras så fort servern och klienten är i samma nätverk. (i kobination med VPN så kan man göra detta över WAN). Så om du sitter med en laptop på ett fik och jobbar med dina filer mot den volymen, så synkroniseras den med kopian som är på servern så fort du kommer hem. (eller direkt om du kör VPN).

EDIT: hoppas jag inte är för luddig nu

Ingen fara jag fatta vad du menar. Alla tips är välkomna. Får nog titta på 2008 men enligt killarna på jobbet var det svårare att köra med en "kopia" även om företaget har volymlicens. Därför blev det 2003. Måste rusa men återkommer i kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av server2003:

ungarna endast får vara ute på nätet till kl 10.00 och den andra till kl 09.00

Går inte dina barn i skolan & så? Vad gör de hemma på förmiddagarna?

Skrivet av server2003:

företaget har volymlicens. Därför blev det 2003.

Ni har väl knappast någon volymlicens till serverlicensen så vad menar du egentligen?

Permalänk
Skrivet av cbtcp:

Går inte dina barn i skolan & så? Vad gör de hemma på förmiddagarna?

Ni har väl knappast någon volymlicens till serverlicensen så vad menar du egentligen?

Sportlov på din första fråga och på fråga två tror jag du vet svaret själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av server2003:

Sportlov på din första fråga och på fråga två tror jag du vet svaret själv.

Kan du förklara för andra då för JAG förstår inte vad du menar.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett visst antal licenser man kan nyttja ifall man kör med enterprise, kanske det han menar ?