Permalänk
Medlem

Vad är en bra dator?

Hejsan , jag är en tjej på 18 år som gör ett arbete om datorer . Jag håller på med ett projektarbete om datorer och jag har inte så bra kunskaper , så jag undrar ifall någon kan hjälpa mig och ge mig bra svar på vas en dator ska klara av för att vara bra och inte dålig ? Alltså vilka egenskaper ska den ha? Vart går gränsen?

Permalänk

Jättesvår fråga, beror ju helt på vilket användningsområde man har. Om man ska kolla på film eller spela spel eller bara surfa.

Ett mening som "spela upp film i full hd upplösning utan att bilden hackar" brukar ju användas ofta för filmdatorer.
Vid spel är de ungefär samma, fast man vill att de spelet man spelar ska gå och spela utan "lagg".

Idag är väl en fyrkärning processor och ett grafikkort för runt 2000-2500kr vanligast här på forumet. Sen finns de såklart folk som kör med mindre samt mer prestanda, men genomsnittet ligger nog där ungefär.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

det viktigaste är nog att den uppfyller användarens krav.

datorer kan användas till en hel del olika saker, ganska svårt att generalisera vad en bra dator är, på grund av detta.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Den bästa datorn som du kan få är den som uppfyller dina krav.
Simple as that!
Min farmor släktforskar och kollar sin mail på sin dator, så jag byggde en dator för detta. Den klarar dock inte spel alls eftersom den innehar en dålig inbyggd grafikkrets.
Enligt henne så är detta den bästa datorn någonsin, men enligt mig så är den jättedålig. Men som en vanlig intellektuell person förstår så spelar det ingen roll vad jag eller, gustav das gamer tycker, för den datorn är perfekt för min farmor som använder den, och det gör den till en bra/perfekt dator.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Dempaa:

Hejsan , jag är en tjej på 18 år som gör ett arbete om datorer . Jag håller på med ett projektarbete om datorer och jag har inte så bra kunskaper , så jag undrar ifall någon kan hjälpa mig och ge mig bra svar på vas en dator ska klara av för att vara bra och inte dålig ? Alltså vilka egenskaper ska den ha? Vart går gränsen?

Det är väldigt, väldigt subjektivt.

Jag jobbar som IT-tekniker inom offentlig förvaltning och vi har ett dussintal olika modeller av datorer att erbjuda våra användare. Vilken dator de "ska ha" beror helt enkelt på vilka behov de har. Ska det bara vara en bärbar skrivmaskin med möjlighet till surf och vpn oavsett var de är får de billigaste modell, en rumsdator som ska klara enklare spel, lite film och eventuellt fotoredigering blir kraftigare. Ska de arbeta med CAD eller dylikt blir det en betydligt kraftigare modell, och ska de köra 3D-rendering eller liknande blir det den kraftigaste vi har på listan.

Vad jag vill säga med det är att man i första hand måste titta till "kundens" behov. Den dator som matchar kundens nuvarande, och helst kommande inom en period på 2-4 år (beroende på utbytestakt) är en bra dator. En dator som antingen misslyckas med detta eller går för långt utöver dessa är en dålig dator alternativt ett dåligt köp.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Varför korspostar du!

En bra dator är en dator som klarar allt, d v s en dator som klarar allt du vill ha den till

Sen är ju frågan vad du vill ha den den till? Men som svar på din fråga, en bra dator har bra hårdvara! den klarar allt och är en bra dator!!

Sen är ju den ekonomiska faktorn en avgörande roll, hur mycket är man villig på att lägga. Men för att få en bra dator, idagens hårdvara räknat, minst 4000-6000kr

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Dempaa:

Hejsan , jag är en tjej på 18 år som gör ett arbete om datorer . Jag håller på med ett projektarbete om datorer och jag har inte så bra kunskaper , så jag undrar ifall någon kan hjälpa mig och ge mig bra svar på vas en dator ska klara av för att vara bra och inte dålig ? Alltså vilka egenskaper ska den ha? Vart går gränsen?

Som de flesta redan har svarat, så får man ju först ställa upp kriterier för vad datorn skall användas till, först därefter kan man fundera över vilka komponenter den minst bör innehålla.

Olika kriterier kan vara:

- Surf/kontorsarbete/flashspel/enklare fotoredigering (typ fixa röda ögon och omskalning av bilder).
=> klaras på i princip alla datorer av modernare snitt, även nettop/netbook. Låga krav på processor, grafikkrets, minne, moderkort, nätaggregat och hårddisk

- HD-filmuppspelning (fungera som HTPC för uppspelning av HD-filmer i förslagsvis 1080p (som bland annat Blu-Ray stöder).
=>Ställer aningen mer krav på hårdvaran, främst på grafikkretsen, förutsatt att man ställer in att filmuppspelning skall hårdvaruaccelereras av grafikkretsen, men de flesta moderna grafikkretsar stöder detta, även integrerade kretsar (om man inte har behov av att filtrera och justera signalen). Använder man inte hårdvaruaccelerering får processorn göra jobbet och då ställs högre krav på processorn. Ofta ställs krav på att komponenterna skall vara effektsnåla, så att man kan använda få kylfläktar och få ned ljudnivån. För det mesta klarar man sig med ett relativt klent nätaggregat (400W eller lägre) och chassin med låg chassiventilation (krav på litet chassiformat är även rätt vanligt).

- Allrounddator, som klarar ovanstående, men även ströspelande utan alltför höga krav på grafikkvalitet och upplösning.
=> Ställer lite högre krav på både processor och grafikkort, integrerad grafik är för det mesta lite väl klen, utan det behövs ett separat mellanklassgrafikkort. Lite högre krav ställs på nätaggregat (400W-550W), eftersom datorn kräver mer effekt med kraftigare grafikkort och processor. Likaså ställs lite högre krav på chassiventilationen, eftersom komponenterna kräver lite mer effekt, dock inte mer än att ett standard mini/midi-tower funkar utan problem.

- Speldator som skall klara de flesta nya spel i hög grafikkvalitet och minst 1920x1080 upplösning
=> Ställer ännu högre krav på främst grafikkort (högre mellanklass till high-end), men även till viss del på processorn (Phenom II x4/x6, Bulldozer FX6100/FX8120/FX8150, Intel i5 2300 eller bättre). Flergrafikkortslösningar har blivit vanligare, så lite högre krav ställs även på moderkortet (flera PCI-e x16 portar). Nätaggregat med högre kapacitet behövs (550W eller däröver) och krav ställs på god chassiventilation och utrymme för långa grafikkort.

- Renderings/beräkningsdator som kör tunga beräkningar, med program som är gjorda för att utnyttja processorer med många kärnor
=> Ställer höga krav på processorn (Intel i7 är populär här), dock inte alltid på grafikkortet. Vissa program kan dock utnyttja grafikkortet för att utföra beräkningar snabbare än vad processorn mäktar med och då är det ofta ett dyrt arbetsstationsskort (Quadro/FireGL som används)

- Bildbehandlingsdator för ambitiöst hobbyredigerande av bilder eller semi-professionellt bildredigerande
=> Rätt bra processor (i5 2500K kanske), för det mesta inga högre krav på grafikkort om inte programmet som används kan utnyttja grafikkortet för att snabba upp beräkningar (de flesta beräkningar utförs av processorn i de flesta fotoredigeringsprogram, men vissa filter eller effekter kan köras på grafikkortet), mycket internminne är bra då bilder i RAW-format är stora, även en stor hårddisk för lagring av bilderna är bra att ha

Man kan tänka sig fler kriterier (om man tänker på det här forumet, så gillar ju många av användarna att överklocka sina datorer, vilket ställer andra krav på hårdvaran), men de ovanstående täcker väl in rätt många användare/användningsområden. Har man ställt upp sina kriterier, så kan man sedan undersöka vilka komponenter som motsvarar minkraven på prestanda för ett visst användningsområde (även det är ju högst subjektivt iofs)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dempaa:

Hejsan , jag är en tjej på 18 år som gör ett arbete om datorer . Jag håller på med ett projektarbete om datorer och jag har inte så bra kunskaper , så jag undrar ifall någon kan hjälpa mig och ge mig bra svar på vas en dator ska klara av för att vara bra och inte dålig ? Alltså vilka egenskaper ska den ha? Vart går gränsen?

Man skulle kunna säga att en dyrare dator är en bättre dator, även om det inte riktigt stämmer. Rent sett till prestanda är t.ex. Apples datorer ofta sämre än PC:ns motsvarigheter till samma pris, dock bjuder Apple på lite godsaker som deras egna program och arbetsmiljö (operativsystem) om man nu föredrar det framför den "vanliga datorn". Ska man jämföra datorer spelar därför Apple i en liga för sig, det finns inget budgetalternativ för deras maskiner.

Om man generaliserar PC:n stämmer dock ovanstående påstående i de allra flesta fall, åtminstone då man själv bygger datorn. En billig dator klarar oftast bara skrivprogram, surf och musik medan ett dyrare hemmabygge klarar alla de tidigare nämnda sakerna och dessutom spel riktigt bra. Priset man får betala för det, bortsett från en lite högre kostnad, kan dock vara att man måste kompensera på buller/ljudnivå, storlek, utseende och liknande.

De tidigare svaren du har fått är mycket bra men kanske lite avancerade. Generellt sett kan man säga att till en användbar dator, för praktiskt taget allt utom spel, så är alla nya grejer på marknaden helt okej. Det finns ingenting nytt att köpa som är oacceptabelt långsamt för basuppgifter som att skriva, se på bilder, lyssna på musik eller surfa. Kvaliteten är det en annan sak med, framför allt till lådan som levererar ström till datorn (nätaggregatet), där flera billiga tillverkare gör mycket undermåliga produkter.

Men, som tidigare nämnt, om du kan utveckla din definition på en "bra dator" (t.ex. ska den vara så billig som möjligt men ändå användbar? Ska det vara en dator som överlever så långt som möjligt innan den blir så långsam att du verkligen måste byta för att kunna "hänga med"? Ska den ha speciella säkerhetslösningar?), så ställer vi gärna upp och svarar på dina frågor!

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

okej, tack så mkt detta hjälpte verkligen