Permalänk
Medlem

OC i7 2600k med P8Z68-V funderingar

Hallå i stugan,

Jag klockade min CPU från 3.4 - 4.5 vilket var lätt som en plätt, körde prime95 i några timmar utan errors samt spelat ca 30+ tim utan några problem.
CPUn har kommit upp i som mest 66 grader när jag mätt med RealTemp under mina speltimmar och under Prime95 som kom jag upp som mest 77 på en av coren. Är detta helt OK?

Jag tror mig veta varför min temp inte ligger lägre och det är för att Noctua NH-D14 kylflänsen ligger mot flänsen på ena minnesmodulen (idiot planering), jag var orolig att det skulle gå ännu värre eftersom minnesmodulen är lite sned men får tydligen bra kontakt ändå, likaså cpufläkten.

Ett alternativ jag tänkt på är att montera av fläkten, klippa av ett par eller tre flänsar så den inte tar i minnet osv, men just nu funkar allt förutom några grader varmare än jag hade förväntat mig, vad säger ni andra köra vidare som jag gör???

CPU-Z visar 1.288-1.296 i core voltage under full load.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det är en gräns på 98 grader, eller iaf runt om. Man brukar ju säga att allt under 80-90 är bra . Men jag är uppe i de tempsen i extrem load med min i5a. Men 66 är ju inte dåligt. Plus att i prime så blir det ju full load. Det blir det inte i spel (inte för mig i alla fall). Så du får väl räkna med att du kommer ligga på 66 grader när du spelar och 77 vid full load.

Helt acceptagelt tycker jag. Om du ska klippa av eller inte vill inte jag lägga mig i. Det får du bestämma själv

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Tack Wisdof för ditt svar, då tutar jag vidare

Permalänk

Jag har liknande temps på min i5 2500K @ 4,5GHz, så tempen skulle jag inte oroa mig för.
Jag skulle kanske oroa mig för om kylare trycker en minnesmodul snett, men det är svårt att ge ett definitivt svar när man inte vet hur snett det är. Har du otur kan du få kontiga fel pga sprickor i lödningarna på minnet om det är så illa att det är PCBn på minnesmodulen som böjer sig. Är det bara kylflänsarna på minnena som flexar lite så är det mindre risk för problem.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.