Gröngöling inom överklockning med lite frågor och tacksam för hjälp :)

Permalänk

Gröngöling inom överklockning med lite frågor och tacksam för hjälp :)

Har läst en hel del om överklockning och planerar att ge mig i kast med detta lite försiktigt inom kort och har lite frågor angående det.
Slutgiltigt mål med överklockningen: Stabil 24/7 på bra temperatur med nuvarande kylning, ca 75grader vid full load bör väl vara säkert?

1. Har hört att vilket moderkort man har spelar en viss roll i hur mycket man kan överklocka. Några tips på passande som är kompatibelt med min CPU?

2. Har även hört att ram minnena kan spela en viss roll, bör jag byta de jag har?

3. Kan 1000w nätagg räcka för riggen?

4. Något annat jag bör tänka på angående min utrustning?

5. Vid stresstest på processorn så väljer jag mellan prime95 och OCCT. Personligen föredrar jag OCCT men spelar det någon roll vilket som används?

6. Övrigt att tänka på?

Datorn idag:
Intel Core i7 970 3,2GHz Socket 1366 Box
Corsair H70, push-pull med med följande fläktar.
Gigabyte GA-X58A-USB3
Veritech Value Ram DDR3 PC10666/1333MHz 4GB (2st)
C: Corsair Force Series F115 115GB (3st i raid 0)
D: Western Digital Caviar Green WD20EARS 64MB 2TB
Nvidia GeForce ENGTS250 DK/DI/1GD3 512MB (ska uppgraderas till gtx 550 eller bättre inom snar framtid, 2st i sli)
500w nätagg (ska också uppgraderas snart)
CM Storm Scout (Svart)

Ursäkta alla frågorna men har inga vänner som är vana vid överklockning och finns inga datorbutiker med personal på orten som vill hjälpa till/ svara på frågor vid överklockning

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk

1. Vet att det finns moderkort som har dubbla 8-pins kontakter för cpu har för mig det var classefied eller nått sånt men hur bra det funkar i praktiken vet jag inte riktigt. Men skulle säga att alla moderkort för 1366 klockar likvärdigt eftersom det är samma styrkrets X58. Och inte som det var på 775 med en massa olika som X48 och P45 osv.

2. Du borde skaffa 3 stickor eftersom du har 1366

3. 1000 Watt behöver du nog inte. Men runt 700watt så landar du på en bra nivå om du nu behöver byta överhuvudtaget.

5. Nej dom göra i princip samma sak. Prime funkar fint för mig iaf

Lycka till

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Bazooka_tim:

1. Vet att det finns moderkort som har dubbla 8-pins kontakter för cpu har för mig det var classefied eller nått sånt men hur bra det funkar i praktiken vet jag inte riktigt. Men skulle säga att alla moderkort för 1366 klockar likvärdigt eftersom det är samma styrkrets X58. Och inte som det var på 775 med en massa olika som X48 och P45 osv.

2. Du borde skaffa 3 stickor eftersom du har 1366

3. 1000 Watt behöver du nog inte. Men runt 700watt så landar du på en bra nivå om du nu behöver byta överhuvudtaget.

5. Nej dom göra i princip samma sak. Prime funkar fint för mig iaf

Lycka till

2. Har funderat på det, och mitt moderkort klarar av 6 stickor, men oftast fått kommentaren att "8GB räcker" men ska kolla på det, de stickorna var ändå väldigt billiga

3. Lokala datorbutiken rekommenderade 700-800w när jag inte ska överklocka så därför jag funderade på om jag skulle ta snäppet starkare.
Fast har fått rekommendation på 600-700watt vid överklockning när jag testat cooler masters psu calc med lite olika siffror för överklockningen (kollat runt lite vad folk haft för siffror i olika forum etc) med gtx 560 Ti (2 i SLI)

Liten följdfråga angående nätagg, hur viktigt är det med 80 plus-certifiering?

5. Ok, kanske mer en smaksak men skadar ju aldrig att fråga

Tack

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk

Jo 8GB räcker nog gott och väl. Anledningen jag tyckte du skulle skaffa 3 stickor istället för två eftersom 1366 stöder tri channel. Ja det är ju klart. Dom får ju mer betalt för ett 1000watt agg. Typiskt försäljare om du frågar mig XD. Ja 560Ti är ett väldigt prisvärt kort speciellt i sli vad jag har sett. Ja det är väl bra att kolla efter. Finns ju en del skräp agg där ute.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Bazooka_tim:

Jo 8GB räcker nog gott och väl. Anledningen jag tyckte du skulle skaffa 3 stickor istället för två eftersom 1366 stöder tri channel. Ja det är ju klart. Dom får ju mer betalt för ett 1000watt agg. Typiskt försäljare om du frågar mig XD. Ja 560Ti är ett väldigt prisvärt kort speciellt i sli vad jag har sett. Ja det är väl bra att kolla efter. Finns ju en del skräp agg där ute.

De kostar bara ~180kr stycket exkl. frakt så kan nog hitta ett par hundralappar som bränner i fickan då
Sant fast denna butiken har gett mig ganska mycket rabatterat pris/grattis då jag handlat en hel där, brukar handla där när internet priserna inte är så mycket lägre än vad de tar i butiken Grovt räknat så har jag fått delar/rabatter till ett totalpris på 2000:- så klagar inte på deras service
Men då vet jag att jag ska kontrollera så de har sån märkning

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem

Svaren kan vara lite efter, skrev ihop detta för några timmar sedan men glömde posta

1. Ditt modekort e bra som det är att överklocka och som ovan sa det finns vissa kort som kan tillföra mer ström till cpun samt bättre komponenter vilket gör att man kan överklocka mer men man brukar klara sig väldigt bra med modekort som ditt.

2.Ram minnen spelar ingen direkt roll när man klockar förutom när man klockar med fsb men det gör man ju inte man använder ju multipel och som ovan sa eftersom du kör lga1366 ska du köra trippel channel memory alltså antingen 3st eller 6st minnes moduler, du kanske skulle köpa ett kit med corsair vengeance 3x4GB.

3.1000watt räcker gott o väl.

5. Ja dessa program är helt okej skillnaden mellan dom är att prime95 presenterar en mer realistisk max load om man tex renderar film eller gör något krävande medans OCCT kör man om man vill veta att den e stabil till 100% men man kan inte binda OCCT konst last till något i verkligheten som skulle pressa cpun såpass tungt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Svaren kan vara lite efter, skrev ihop detta för några timmar sedan men glömde posta

1. Ditt modekort e bra som det är att överklocka och som ovan sa det finns vissa kort som kan tillföra mer ström till cpun samt bättre komponenter vilket gör att man kan överklocka mer men man brukar klara sig väldigt bra med modekort som ditt.

2.Ram minnen spelar ingen direkt roll när man klockar förutom när man klockar med fsb men det gör man ju inte man använder ju multipel och som ovan sa eftersom du kör lga1366 ska du köra trippel channel memory alltså antingen 3st eller 6st minnes moduler, du kanske skulle köpa ett kit med corsair vengeance 3x4GB.

3.1000watt räcker gott o väl.

5. Ja dessa program är helt okej skillnaden mellan dom är att prime95 presenterar en mer realistisk max load om man tex renderar film eller gör något krävande medans OCCT kör man om man vill veta att den e stabil till 100% men man kan inte binda OCCT konst last till något i verkligheten som skulle pressa cpun såpass tungt.

1. Ok, bra att veta

2. Jag ska titta på det eller om jag skaffar fler av nuvarande ramminnena, får se vad plånboken tillåter.

3. Bazooka_tim nämnde att 700w bör räcka men då vet jag ungefär var jag ska lägga mig för att ha lite utrymme för uppgradering i framtiden

5. Okej, lutar då åt att jag testar båda programmen för att få ett så trovärdigt resultat som möjligt då målet är 100% stabil för nördande och lite torrent laddande men inte så ofta jag har igång datorn över natten då den står i mitt sovrum

Ny fråga: läser lite överklockningsforum för att lära mig mer och mer, har då sprungit på uttrycket "folding usage" och undrar vad det betyder.

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...