Permalänk
Inaktiv

AMD 1100T temp fråga!

jo det e så att jag har bytt ut min cpu imot en 1100t och jag har lite fråger angående tempen, har kollat i core temp, pc probe II. fan speed och alla säger olika ligger på 3c+ - på dom. sen så verkar det vara fler som haft samma problem att core är 15-20c kallare en cpu temp. så det jag undrar är finns det nått program som visar rätt på core/cpu? sen att den ligger på 27-30c ide och 42-45max, känner att det kan inte stämma heller efter som min gammla låg på 41ide/54max. eller var tror ni?

Permalänk
Medlem

Jag räknar, och många andra, samt fått bekräftat från AMD att räkna med Core-temp och lägg till 10c vid idle, vid load så jämnar det ibland ut sig men ändå inte.

Men jag använder mig utav CPUtemp ändå, så om CPUtemp och Coretemp är likadana vid load så har de jämnat ut sig, om Coretemp fortfarande är ca 10c~ lägre så kör på CPUtemp.

Sen ska man heller aldrig klocka/ha en sådan temp att man är precis på maxgränsen, hellre 5c kallare och en lite lägre klock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timeless Visions:

jo det e så att jag har bytt ut min cpu imot en 1100t och jag har lite fråger angående tempen, har kollat i core temp, pc probe II. fan speed och alla säger olika ligger på 3c+ - på dom. sen så verkar det vara fler som haft samma problem att core är 15-20c kallare en cpu temp. så det jag undrar är finns det nått program som visar rätt på core/cpu? sen att den ligger på 27-30c ide och 42-45max, känner att det kan inte stämma heller efter som min gammla låg på 41ide/54max. eller var tror ni?

har samma problem, dock fungerar AMD Overdrive toppen, det enda som visar rätt temp för mig, så testa det, kanske fungerar för dig me
41 i idle? hade du stockkylare då eller?

EDIT: sen tror jag inte att dina temps vid load är helt omöjliga. min 1090T har jag i 4Ghz lite bättre kylning doch (H100) ligger på 50 vid max load. så att du med än bra luftkylare med standard klock ligger på max 42-45 låter ganska rimligt!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Inaktiv

nej samma kylare som jag har nu därför jag blev lite fundersam. men luften känns svalare med den här cpun en 940be

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timeless Visions:

nej samma kylare som jag har nu därför jag blev lite fundersam. men luften känns svalare med den här cpun en 940be

Som sagt, alla program visar fel i idle, eftersom givarna inte är så noggranna på låga temperaturer, det finns ingen anledning eftersom de är till för överhettningsskydd.

Har du runt 22-23 grader i rummet kan 35-40 vara normal CPU-temp ungefär. Precis som Core ofta visar ca 10 grader för lite i låg temp, så kan ju CPU visa ett par grader för mycket antar jag. Det är ingen idé att jämföra annat än load/max load temperaturer egentligen. Iaf inte så länge idle håller sig under 50 grader, annars kan man ha fel på kylare osv.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Som sagt, alla program visar fel i idle, eftersom givarna inte är så noggranna på låga temperaturer, det finns ingen anledning eftersom de är till för överhettningsskydd.

Alla program visar ju inte fel i idle,(kanske för honnom) visar rätt i för mig.. så de så ligger på 34 idle o ca:50 max load med min CPU i sign

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Alla program visar ju inte fel i idle,(kanske för honnom) visar rätt i för mig.. så de så ligger på 34 idle o ca:50 max load med min CPU i sign

Det är ju inte programmen som visar fel, det är tempgivarna som rapporterar fel.

Hur vet du att du inte egentligen har 30 grader idle?
Har du mätt med en annan tempgivare eller är det vad du tror är rätt?
Är det på core eller CPU?

Som sagt, på de flesta AMDs jag haft och andra har, så visar coretemp lågt i idle och CPU kan vara lite högt, sen jämnar det ut sig ju högre man kommer.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det är ju inte programmen som visar fel, det är tempgivarna som rapporterar fel.

Hur vet du att du inte egentligen har 30 grader idle?
Har du mätt med en annan tempgivare eller är det vad du tror är rätt?
Är det på core eller CPU?

Som sagt, på de flesta AMDs jag haft och andra har, så visar coretemp lågt i idle och CPU kan vara lite högt, sen jämnar det ut sig ju högre man kommer.

ja det fattar vi båda två
jo visst det finns en liten felmarginal, men det finns där alltid på allt:P det kan skilja +- någon grad:P har mätt med annan tempgivare, men det är ju inte 100% exakt,
Det är core temp

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Min är enligt AMD Overdrive 31c på Cores och 42c på CPU (TMPIN1) just nu, idle.
Corsair H60

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Min är enligt AMD Overdrive 31c på Cores och 42c på CPU (TMPIN1) just nu, idle.
Corsair H60

CPU temp 10 grader över core temp, ngn av dom är fel kör du standard klock?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av ronz:

Min är enligt AMD Overdrive 31c på Cores och 42c på CPU (TMPIN1) just nu, idle.
Corsair H60

Har du överklockat?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Nae jag har inte klockat alls, i load går CPU Temp upp mot maximalt 60 grader, och cores på 45-50

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken