RMA upplevelser. Ranka dina ärenden.

Permalänk
Medlem

Logitech

G25 växelspak trasig-
Ringde Logitech sverige support och beskrev mitt problem, han jag pratade med skicka ny ratt direkt och sa att jag kunde behålla den gamla som var sönder.

G5 mus- Glapp i sladden, jag bad om de kunde skicka bara en nya sladd, men de skicka en helt ny mus, samma sak här jag kunde behålla min gammla.

Z-5500 Huvudenhet, Ringde och de skickade en ny huvudenhet dagen efter.

g15- Lcd display slutade fungera efter cola över bordet, fick nytt här med trots jag beskrev varför det gått i sönder.

10/10

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

JMEData

3/10
Allt började med att min gamla dator med ASUS crosshair formula IV 4gb Corsair XMS3 och AMD phenomII x4 började bluescreena så fort jag spelade eller kollade på flash.
iaf misstänker att det är fel på grafikortet så köpte ett nytt GTX460, Samma fel okej Tänker mig då att det är ram minnena så bytar ut dem mot ett par A-data Gaming series , Samma fel.
iaf åker in till JMEData och får lämnar in sakerna för garantifel, 6 veckor senare får jag hämta ut dem samt betala en summa på 750 kr för att dem inte hittade några fel, kommer hem kopplar in allt igen och samma fel uppstår direkt även efter byte av HDD och ny installation av windows 7, hör av mig till JMEData direkt och dem ber mig komma in med hela datorn,
sagt och gjort jag kommer in med hela och dem säger at dem skall kolla på det gratis iom att jag redan betalat 750 kr. 8 veckor senare får jag tillbaka datorn och och då med en räkning på 800 kr för nya ram-minnen, detta accepterar inte jag och kontaktar konsumentsombudsmannen och efter att ha hitat med ARN så fick jag helt nya saker och pengarna tillbaks.

dock skall man inte behöva vänta 14 veckor för att få en fungerande dator samt att dom inte verkar vara riktigt serviceminded.

Netonnet
?/10

väntar på besked med vad som händer med min ASUS laptop efter att jag upptäckt en spricka i nere i vänstra kanten av ramen runt skärmen efter att ha fått tillbaks den från Infocare efter ett garantiärende.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

BenQ, 9/10

XL2410T, extrem backlight bleeding.
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Kontaktade Inet där jag köpt skärmen som i sin tur bad mig kontakta BenQ och gav mig deras tele-nummer.
Ringer numret, får svar inom en minut av en hjälpsam kille som ber mig skriva ner skärmens serienummer och att fylla i ett formulär på deras (svenska/nordiska) hemsida.
Fyller i formuläret, och skickar in det.
Får svar via e-mail mindre än 24 timmar senare där de berättar att skärmen verkar felaktig, och att de skickar en ny till mig omgående, och att jag ska skicka tillbaks den gamle i samma veva. (så man slipper sitta utan skärm och vänta).
Snabbt och smidigt, nu väntar jag bara på att skärmen ska dyka upp. Ger dom 2 dagar till innan jag sänker betyget.

Edit: -1 poäng då den nya skärmen som BenQ skickade till mig inte fungerar. Blir till att kontakta dem imorgon igen och hoppas på fortsatt bra service...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Webbhallen:
En Dell skärm som brann upp efter tre dagars användande. Fick en ny över disk, dock var de lite ledsna över att jag kastat lådan redan, så dagen efter körde jag in och slängde in kartongen till dem från den nya skärmen. Alla nöjda och glada!

Permalänk
Medlem

Fråga angående RMA av ett radeon 6950 med pajad VRAM till komplett. Jag har nu skrivit ut den godkända returansökan men undrar om man måste skicka den i originalkartong samt alla medföljande tillbehör eller räcker det med kortet i en ESD-påse och bra emballage? Jag har nämligen inte kvar kartongen :/

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att du inte behöver orginalkartongen.

Jag köpte en hel dator av komplett och fick inte med någon kartong alls.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Bumpar så det blir fler inlägg!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Logitech:

Haft ett defekt G35, G15 och en G27 ratt och har fått alla tre utbytta.

10/10

Dustin:

Mitt Rampage II Moderkort gick sönder och efter felsökning fick jag ASUS P8Z68 Deluxe, i7 2600K och Corsair Vengeance 16GB för endast 2000 kr. Har även fått mitt nätaggregat krediterat utan att de ens felsökte det.

10/10

Komplett:

Razer Blackwidow som blev utbytt pga att det var defekt. Snabb felsökning och bra service.

10/10

Visa signatur

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 2600K @ 3,40 GHz | ASUS P8P67 Deluxe | XFX Radeon 7970 Black Edition 3 GB | Corsair Vengeance 4x4GB | Samsung HD103UJ ATA 1 TB | Corsair Force GT 120GB | Corsair AX750W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sennheiser PC360 | Qpad MK-80 | Qpad 5K |

Permalänk
Medlem

Var nu och posta iväg grafikkortet som vanligt brev till komplett då det tydligen skulle kosta 200 pix att skicka som paket vilket känns lite i överkant för en skokartong på 1kg. Hoppas dom inte börjar jiddra med tanke på att det stod på deras sida att man skulle posta som paket.

Permalänk

Komplett:

Hade ett Razer Carcharias som började glappa och ljudet försvann. Fick det enkelt utbytt, minus dock till att de skickade till pick up point så jag fick åka in till centrum för att hämta ut det.

7/10

Inet X2:

Xonar D1 som inte längre gav något ljud. Fick det utbytt mot ett Essence STX då jag la till några slantar. Felsökningen tog dock nästan 1,5 veckor. 8/10

En 4-GB Vengeance sticka gav errors och blåskärmar. Fick utbytt till en ny fungerande efter ungefär 1 vecka. 9/10.

Och nu ska jag skicka tillbaka mitt TX650W till Komplett som jag haft i ungefär 2,5 år efter att det nu brann upp.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Nu har jag skickat iväg min mus till Steelseries. Får se hur det går och vad som kommer tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Corsair H80 hos Dustin och det visade sig att pumpen lät som en hårddisk som jobbar 24/7 och som börjar tröttna.
Mailade om detta igår, och efter egen research är detta tydligen ett problem som kan uppstå hos vissa enheter av produkten.
Idag får jag ett mail om att de skickar en ny produkt + att jag får skrota den gamla på plats.

Det kallar jag bra lösning.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Idag fick jag hämta ut mitt nya Raider på posten! Grym hantering av Bitfenix!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Köpte mig en Corsair H80 hos Dustin och det visade sig att pumpen lät som en hårddisk som jobbar 24/7 och som börjar tröttna.

Berätta gärna hur det gick.
Jag har också en H80 och min pump låter också som en arbetande hårddisk. Det är irriterande men inte värre än att jag klarar mig, dock är jag orolig att den kanske håller på att långsamt gå sönder. (dock är CPU:n fortfarande sval.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Köpte ett razer Tron tangentbord av razerstore.co.uk för ett tag sen. När jag mottog det var lacken dåligt utförd och tangentbordets bakgrundsbelysning läckte igenom, såg riktigt tråkigt ut. Jag mailade självklart direkt med en utförlig beskrivning och bilder på problemet, trotts detta tog det ungefär 3-4veckor innan de äntligen erkännde felete och var villiga att byta ut det (det tog dem ungefär 5 dagar att svara på varje mail, även om det var ett svar på ett av deras tidigare). De bad mig att klippa sladden på tangentbordet så skulle de skicka ut ett nytt. Jag gjorde detta och då klagade de på att jag inte klippte sladden på rätt ställe trotts att det inte stod var jag skulle klippa i instruktionerna. Så jag fick klippa sladden igen och vänta ytterligare 5 dagar på ett svar.

Därefter får jag ett mail som säger att bilden nu är acceptable men dom har inga tangentbord i lager så jag får vänta cirka en månad. Då jag endast hade ett tangentbord (förutom mitt dinovo mini som inte är speciellt kul att sitta med 24/7) var jag riktigt förbannad och bad dem lösa det på ett bättre sätt, tex ge mig ett billigt tangentbord medans de väntar på ersättningsbordet. Enligt mig borde de inte bett mig klippa sladden innan de hade nya på lagret. Deras svar på detta var att jag skulle gå och fråga mina grannar om jag kunde låna ett tangentbord av dem medans jag väntade. De menade alltså att jag skulle låna en grannes tangentbord i runt en månad, det är nog det löjligaste jag har hört från support...

Tillslut fick jag tag på en av cheferna på avdelningen som lyckades ordna fram ett tangentbord relativt snabbt. Hela ärendet tog runt 2 månader och jag var utan tangentbord i runt 3 veckor.

1/10 - 1 poäng för att jag faktiskt fick ett tangentbord...

Permalänk
Medlem

Kan ju komma med en liten update...
Än så länge ser det inte ut som Steelseries kommer plocka hem så många poäng.
I RMA instruktionerna ber de en att skicka rekommenderat så att man får ett Kolli-ID. Jag gör självklart det och uppdaterar support "tråden" med den informationen. Men utan något svar. Det kändes som jag hade en monolog. Och de få svaren som kom (kändes som om) var från de botar som inte klarade kraven för att "jobba" för EA... (Hemska alltså.)
Sen får jag frågan, how have you experienced our support.De fick svaret, Bad, I'm unsatisfied! Då fick jag svar direkt att jag skulle ge dem ett "tracking number", men det hade ju de redan fått. Lite segt.
Såhär kan det se ut då:

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Kan ju komma med en liten update...
Än så länge ser det inte ut som Steelseries kommer plocka hem så många poäng.
I RMA instruktionerna ber de en att skicka rekommenderat så att man får ett Kolli-ID. Jag gör självklart det och uppdaterar support "tråden" med den informationen. Men utan något svar. Det kändes som jag hade en monolog. Och de få svaren som kom (kändes som om) var från de botar som inte klarade kraven för att "jobba" för EA... (Hemska alltså.)
Sen får jag frågan, how have you experienced our support.De fick svaret, Bad, I'm unsatisfied! Då fick jag svar direkt att jag skulle ge dem ett "tracking number", men det hade ju de redan fått. Lite segt.
Såhär kan det se ut då:http://i.imgur.com/giN6f.png

update?:)

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

update?:)

Kommer... Snart förhoppningsvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Inaktiv

Bra tråd!

Komplett 10/10

Har haft ett antal delar som har gått sönder under åren och jag har alltid fått möjlighet att lägga pengar emallan och få en bättre vara

Webhallen 10/10

En av mina Samsung 2TB dog och jag gick bara in till Webhallen i Sundbyberg och gick fich en ny och gick därifrån. Mycket bra skött.

Permalänk
Medlem

NetOnNet, köp av BluRay-spelare, en LG, LG670N närmare bestämt.

Efter att ha läst Råd Och Röns tester bar det iväg till lagershoppen i Borås.
Skulle köpa en BluRay-spelare med 3D-stöd, i det paketet skulle det ingå 2st 3D-BluRay filmer; Tron och Despicable Me.
Enligt hemsidan skulle detta gå loss för 1590:-
Schysst tänkte jag, bättre pris än alla konkurrenter + 2st filmer då.
Gick och betalade, satte mig i bilen och åkte hem.

Kollade kvittot när jag kom hem, 1690:-
Jaha 100 spänn mer? Ja kunde ju vara feltryck på sidan.

Öppnade förpackningen och trodde jag skulle mötas av en BluRay-spelare och filmer, men där i låg maskinen och en kontroll + alla vanliga tillbehör (batterier, manualer etc etc).

Happ lätt besviken kopplade jag in maskinen i alla fall, den startar. Jag skriver in Wi-Fi inställningarna, uppdaterar drivrutinerna/programvaran. Sätter i en BluRay-film, knaaak knaaak, krrrrrrr ''DISC ERROR'' samma sak X antal gånger med olika skivor.

Tillbaka, surmulen, till NetOnNet. Förklarar felet med maskinen, saknaden av filmerna och att jag betalat 100:- mer än vad som stod på hemsidan.

Hon förklarade att det var en kampanj och filmerna fanns att hämta en bit från hyllan där spelaren låg och att priset först då ändras till 1590:- i och med kampanjen, okej fine, förklaringen var ju inte bara rimlig utan korrekt också. Angående felet sa hon att det är bara att gå in och plocka en ny, så hon tittade inte ens om det var fel på den jag lämnade in.

Allt gick smärtfritt, jag fick en ny maskin, filmerna jag skulle ha och blev 100:- rikare.

10/10 ger jag NetOnNet i RMA-ärendet.

5/10 För dålig skyltning och att första kassören inte sa något. Lite konstigt att en kund missar 100:- rabatt + 2st 3D-filmer på köptet? Jag tycker då det.

Blev en likadan maskin, efter en uppdatering funkade den klockrent.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Inet

Antec h20 620 som låter som ett J*vla stridsflygplan

Mailar inet, Dom ber mig komma in med den för att dom ska reparera den :S.

Kostar mig mer pengar att åka dit med den än vad en ny kostar...

Inet är dock bra butik ändå

Visa signatur

i5-2500K@5Ghz - Antec KÜHLER H2O 620 - MSI P67A-C45 - OCZ Agility Sata III 120 GB - Crucial M500 250GB - 20GB 1600mhz xms3 - GTX 560 TI OC 1Gb - OCZ sXs2 700W

c2d E6750@3 ghz - GA-EP35-DS3 P35 - 8 Gb 800Mhz xms2 - HD5670 1024MB - CGS 600W

Permalänk
Medlem

Komplett.se

8/10

Fick fel på ett HD7970, kontaktar komplett, de säger åt mig att göra en RMA anmälan på deras hemsida vilket jag gör.
Dagen efter kommer ett mail om att min RMA förfrågan blivit godkänd och att jag ska skicka in kortet.
Allt funkar smidigt och snabbt men det jag stör mig på är att jag var tvungen att fråga efter en förbetald frakthandling för att inte behöva betala frakten själv.

Tycker alla företag borde skicka en frakthandling utan att man ska behöva fråga. De är ju trots allt skyldiga att betala returfrakten om det är fel på varan.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Alina.se 10/10

Min 120hz Samsung skärm hade en död pixel. Kontaktade Alina och dom bytte ut skärmen snabbt och smidigt. Tror inte ens Samsungs pixelgaranti gällde där utan dom gjorde det på eget bevåg. Det kallar jag fantastisk kundservice! Pixelgarantin är en lömsk garanti där tillverkarna förbehåller sig att skicka ut defekta skärmar utan garanti. Alina gjorde det dom egentligen inte behövde och bytte ut skärmen. Mitt nya favoritföretag, kommer beställa allt jag kan därifrån hädanefter. Dessutom är leveranstiderna i allra högsta klass.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått veta att Steelseries har skickat en ny mus... Det är ju bra det även fast det var lite krångligt.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Jag har nu fått veta att Steelseries har skickat en ny mus... Det är ju bra det även fast det var lite krångligt.

Och nu fick jag hem ett paket. Och vad fanns i det kan man undra! Jag trodde jag skulle få en Kinzu v2 eftersom Kinzu inte säljs längre. Men det var bättre än så. Fick Kinzu v2 Pro! Det känns ju bra.
Av mig får SteelSeries 7.5/10. Supporten var lite halvdan men jag fick iaf en produkt tillslut.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

#1 Lämnade in moderkort, cpu, ram och grafikkort. Moderkortet var sönder, fick tillgodo på senaste värdet av moderkoret. Uppgraderade till sandybridge. 8/10 Kunde varit lite snabbare!

#2 Lämnade in 2500k på felsökning, tog 3 dagar. Inget fel påvisades slapp debitera 10/10!

Båda på inet!

Permalänk
Medlem

Logitech 1/10

Supportpersonen var hotfull i tonen och höjde rösten mot mig när jag försökte förklara vad som var fel med min MX 518. Han ville VERKLIGEN inte veta att samma sak hade hänt med mina två andra MX518 (sladden börjar glappa). Jag började småskratta åt den något absurda situationen när personen i andra änden, som faktiskt ska hjälpa dig, istället låter väldigt hotfull och nästan skriker åt dig. Dock ger jag ett poäng för att han faktiskt skickade ett mail så att UPS kan hämta upp musen... Kanske årets minst serviceminded person?

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Logitech 1/10

Supportpersonen var hotfull i tonen och höjde rösten mot mig när jag försökte förklara vad som var fel med min MX 518. Han ville VERKLIGEN inte veta att samma sak hade hänt med mina två andra MX518 (sladden börjar glappa). Jag började småskratta åt den något absurda situationen när personen i andra änden, som faktiskt ska hjälpa dig, istället låter väldigt hotfull och nästan skriker åt dig. Dock ger jag ett poäng för att han faktiskt skickade ett mail så att UPS kan hämta upp musen... Kanske årets minst serviceminded person?

Det lät ju inte bra alls! Hatar dålig service!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har haft tre Reklamationsärenden hos komplett:

1. Ett moderkort la av, RMA:ade, skickade iväg det och fick tillbaka det lagat efter ett par veckor. Allt ok förutom att två veckor utan moderkort är lång tid. 7/10

2. En kylare jag köpte på fyndmarknaden saknade en monteringsplatta. Komplett skickade en helt ny kylare och jag behövde inte skicka tillbaka den gamla. 10/10

3. En fläktkontroller jag köpte hade två silverfärgade fronter istället för en svart och en silver. Komplett skicade en ny och jag fick behålla den gamla. 10/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Corsair 10/10 !

Har haft olika sorters problem med någon trasig fläkt, SSD problem, och en trasig frontpanel till ett 500R chassi.

Drog ett mail till dom och förklarade situationen.
Varje gång har dom varit riktigt snälla och gett mig sakerna gratis : )
Hem leverans med UPS dessutom

Så måste säga att Corsair hittils har varit det mest trevliga företaget någonsin att ta kontakt med.

Tummen upp för dom!

Edit: fick ingen ny SSD, så ingen får för sig det nu. Men dom skickade en ny SATA3.0 sladd och ett 8gb usb minne som plåster på såren
(löste sig förövrigt med ny firmware)