Fundering kring klockning av lite äldre CPU.

Permalänk

Fundering kring klockning av lite äldre CPU.

Hejsan alla glada.

Jag har just kommit över en rätt so läcker liten leksak.

Spec:
Nydatorn: 286:SX | CPU: Intel 80286 @ 6 MHz | RAM: 640 KB | GPU: cga color, 64kb.

Hur klockar man en sådan skönhet?

Hjälp önskas, snartast, går lite långsamt, sisådär 25 minuters uppstart och skall man se på 720p film kan man åka på semester mellan varje frame.
Som sagt, hjälp önskas snarast.

Tack för svar

Visa signatur

~ Life is all about Smiles & Cries ~

Permalänk
Medlem

Du har ingen "turbo"-knapp detta vet jag förekom på en del 386-modeller

Du får ta och leta upp manualen till moderkortet och se om du kan ställa om några jumprar så att du tvingar cpu:n att jobba snabbare.

Permalänk
Medlem

Leta reda på en matteprocessor först, det ger en bra prestandaökning.
Sen klarar de flesta 286'or ganska enkelt 8mhz, vissa t.o.m 10 (!).
Det brukar sitta byglar på moderkortet för att ändra klockan.
Men var försiktig, i vissa extremfall så blir CPU'n så varm att man måste montera nån slags kylanordning på den !
640kb RAM räcker och blir över, det vet ju alla.
Om inte så har jag nog några 30-pins minnen ligger.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Du har ingen "turbo"-knapp detta vet jag förekom på en del 386 modeler.

Du får ta och leta upp manualen till moderkortet och se om du kan ställa om några jumprar så att du tvingar cpu:n att jobba snabbare.

Tack för ett seriöst svar.

Gjorde detta inlägg endast för ironi, har tråkigt, och ville ge folk ett gott skratt.

Hade en gammal maskin förr som hade dom specifikationerna, den hade en turbo-knapp, en riktigt skön maskin på den tiden, spelade "Commander Keen" och King's Quest serien på den.

Men tack för svaret.

Visa signatur

~ Life is all about Smiles & Cries ~

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Leta reda på en matteprocessor först, det ger en bra prestandaökning.
Sen klarar de flesta 286'or ganska enkelt 8mhz, vissa t.o.m 10 (!).
Det brukar sitta byglar på moderkortet för att ändra klockan.
Men var försiktig, i vissa extremfall så blir CPU'n så varm att man måste montera nån slags kylanordning på den !
640kb RAM räcker och blir över, det vet ju alla.

Kul att se att folk fortfarande kommer ihåg hur dessa skönheter fungerar.

Imponerad!

Visa signatur

~ Life is all about Smiles & Cries ~

Permalänk
Medlem

Var man inte tvungen att byta kristaller på vissa moderkort/cpuer också? (eller är jag ute och cyklar?)

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Skrivet av Xburk:

Var man inte tvungen att byta kristaller på vissa moderkort/cpuer också? (eller är jag ute och cyklar?)

Kristaller vet jag inget om, men det fanns äldre maskiner som ABC 80 och likande som hade kristaller, där man kunde byta, men dom var väl mer lämpade för styrjobb och liknande, NASA använde sådana i sina rymdfärjor vad jag läst och hört, för dom var mycket exakta i sina beräkningar pga. deras låga klockfrekvens.

Visa signatur

~ Life is all about Smiles & Cries ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Var man inte tvungen att byta kristaller på vissa moderkort/cpuer också? (eller är jag ute och cyklar?)

E inte säker på modell men det känns som att byta oscillator skulle vara ett ganska bra sätt att klocka äldre processorer. Även ifall motståndet i samband till oscillatorn är utbytbart så bör man kunna sänka resistansen lite och på så sätt få högre klock.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro