Nvidia i flest grafikkort – tar marknadsandelar från AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Självklart är den vinklad, vi pratar PR nu, vad som får Svensson att köpa. Det var inte frågan om prisvärdhet alls, inte hellet frågan om vilket kort som matchar vilket i pris. Detta är en ren fråga om PR och varumärke, och där spelar det självklart roll att NVidia tenderar att ha, och länge har haft, övertaget.

I princip kan man säga att varumärket är exakt vad folk tänker så fort de hör namnet. Hör du Ferrari tänker du en sak, hör du Volvo tänker du en annan. Sen spelar det ingen roll vilken bransch du applicerar det på. Varumärken får sin egen hype -det är Blizzard/Bioware/Whatever som gjort det så det MÅSTE vara ett bra spel, det är Apple så det MÅSTE vara en bra, hip, stabil whatever produkt.

FAKTA: Starka varumärken säljer.

FAKTA: NVidia är ett starkt varumärke. Likaså Intel. Likaså Apple. Likaså HP. Likaså Dell.

FAKTA: AMD är inte ett starkt varumärke.

Ur försäljningssynpunkt är att jämföra AMD och NVidia som att jämföra Acer och Apple. Det syns i statistiken också.

jag har inte sagt imot att Nvidia inte är ett starkt varumärke om du kommer ihåg från när jag skrev sist så skrev jag att många köper nvidia bara för att dom har hört att nvidia är bra. dom har ingen koll alls på produkterna men dom känner till namnet och tror att det är bäst. Dock så håller inte 95% (siffra tagen ur arslet) av alla som köper grafikkort koll på vilken tillverkare som har det bästa kortet. så det får inte så stor inverkan av samma anledning som Ferrari det är knappast så att alla som köper bil håller koll på vilken som är den senaste och snabbaste bilen från Ferrari och vilken som är bäst, dom känner bara till att Ferrari gör exklusiva åtråvärda bilar.

det är alltså en IDE om att dom skulle ha det bäst vilket du kan se på alla fanboys är en effektiv grej, vi som håller koll på vilket kort som är bäst är bara en liten bråkdel av marknaden.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av The Mupp:

jag har inte sagt imot att Nvidia inte är ett starkt varumärke om du kommer ihåg från när jag skrev sist så skrev jag att många köper nvidia bara för att dom har hört att nvidia är bra. dom har ingen koll alls på produkterna men dom känner till namnet och tror att det är bäst. Dock så håller inte 95% (siffra tagen ur arslet) av alla som köper grafikkort koll på vilken tillverkare som har det bästa kortet. så det får inte så stor inverkan av samma anledning som Ferrari det är knappast så att alla som köper bil håller koll på vilken som är den senaste och snabbaste bilen från Ferrari och vilken som är bäst, dom känner bara till att Ferrari gör exklusiva åtråvärda bilar.

Självklart har du rätt, och poängen var just detta.

"95%" av alla som köper grafikkort koll på vilken tillverkare som har det bästa kortet just nu, men om en tillverkare dominerar för länge på den fronten slår det igenom och blir just det här: "många köper nvidia bara för att dom har hört att nvidia är bra".

Att NV dessutom är riktigt duktiga på att göra reklam för sig själva ligger dem inte direkt i fatet heller. Huruvida reklamen är hundraprocentigt faktamässigt korrekt är definitivt tvivelaktigt (men det är knappast all tvättmedel- och skönhetsproduktsreklam heller) - men de syns och underhåller varumärket.

AMD å andra sidan för en diskret tillvaro i ett hörn där de är i en marknadsmässigt destruktiv spiral. Det spelar ingen roll hur bra produkter de levererar när det mesta man hört om (eller av) dem på sista tiden är;

"Respected VP in charge of graphics development leaves AMD"
"AMD is sued by leading OEM for delivering faulty chips"
"AMD is struggling to reinvent itself"
"We're letting go of the high performance market"
"AMD fires over 1400 staff"
"AMD is becoming irrelevant on the market"
"AMD VP tried to show the new 28nm GPU, bogged down by questions about faulty promises of Bulldozer"
"AMD Bulldozer: The Titanic of the IT industry"

(samtliga är rubriker från PC World)

Det har inget att göra med Radeon. Inget alls. Men det förhindrar inte att deras varumärke försvagas enormt även på den fronten. Det tar tid, lång tid, att bygga upp deras varumärke igen eftersom få stora rubriker skapas av saker som fungerar som det är tänkt, men mängder av saker som inte gör det. Ett varumärke är ett förtroende, och efter Bulldozerfiaskot är AMD's uruselt.

Det är allt det här jag tror skadar AMD hårdast. ATi hade inte befläckats av Bulldozer och all den press det skapade om bolaget, men AMD är AMD och AMD's namn är, i dagsläget, synonymt med ett absolut massivt fiasko.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

De flesta är väldigt skeptiska mot AMD, eftersom de historiskt sett har levererat sämmre driv rutiner osv. Och avsaknaden av physx är en stor nackdel då spel använder mer och mer fysik effekter.

Vette katten, har kört med båda amd och nvidia sen 2006 och för mig har det strulat ungefär lika mycket.
Bland annat överhettande 7900gtx, lövblås 5770 till coilwhinande/lövblås GTX275. 4850, 4830 och ett gammalt 6600 GT ligger också bland troféerna.

Att amd inte har physx är ingen stor nackdel, knappt några spel som använder det. När physex väl används är det för det mesta Titta-här-vilka-häftiga-effekter: effekter.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Det med folk som klagar på drivers. Jag förstår faktiskt inte det på AMD´s sida . jag har kört på AMD/ATI 4870,5870,6950 och kompis 5870 , 7970. Ingen av oss har haft några problem. Så det där med drivers är en stor lögn som de flesta insatta vet. Vet inte hur det är på nvidia sidan. Men antar att det inte är direkt några stora problem där heller. Antingen är ni troll. eller så bara hade ni sån sjuk otur , eller kanske det är skit bakom spakarna. Men alltid kul med lite konkurans mellan Lagen

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Självklart har du rätt, och poängen var just detta.

"95%" av alla som köper grafikkort koll på vilken tillverkare som har det bästa kortet just nu, men om en tillverkare dominerar för länge på den fronten slår det igenom och blir just det här: "många köper nvidia bara för att dom har hört att nvidia är bra".

Att NV dessutom är riktigt duktiga på att göra reklam för sig själva ligger dem inte direkt i fatet heller. Huruvida reklamen är hundraprocentigt faktamässigt korrekt är definitivt tvivelaktigt (men det är knappast all tvättmedel- och skönhetsproduktsreklam heller) - men de syns och underhåller varumärket.

AMD å andra sidan för en diskret tillvaro i ett hörn där de är i en marknadsmässigt destruktiv spiral. Det spelar ingen roll hur bra produkter de levererar när det mesta man hört om (eller av) dem på sista tiden är;

"Respected VP in charge of graphics development leaves AMD"
"AMD is sued by leading OEM for delivering faulty chips"
"AMD is struggling to reinvent itself"
"We're letting go of the high performance market"
"AMD fires over 1400 staff"
"AMD is becoming irrelevant on the market"
"AMD VP tried to show the new 28nm GPU, bogged down by questions about faulty promises of Bulldozer"
"AMD Bulldozer: The Titanic of the IT industry"

(samtliga är rubriker från PC World)

Det har inget att göra med Radeon. Inget alls. Men det förhindrar inte att deras varumärke försvagas enormt även på den fronten. Det tar tid, lång tid, att bygga upp deras varumärke igen eftersom få stora rubriker skapas av saker som fungerar som det är tänkt, men mängder av saker som inte gör det. Ett varumärke är ett förtroende, och efter Bulldozerfiaskot är AMD's uruselt.

Det är allt det här jag tror skadar AMD hårdast. ATi hade inte befläckats av Bulldozer och all den press det skapade om bolaget, men AMD är AMD och AMD's namn är, i dagsläget, synonymt med ett absolut massivt fiasko.

95% har inte alls koll dom går in på siba och kommer ut med et 520 och tror dom kommer kunna köra bf3. sen bara för att man har bra marknadsföring behöver det inte betyda att man har dom bästa produkterna, du har rätt i det mesta du skriver men du överdriver ganska rejält effekten av att ha det vassaste kortet för genomsnitts svensken.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

Det med folk som klagar på drivers. Jag förstår faktiskt inte det på AMD´s sida . jag har kört på AMD/ATI 4870,5870,6950 och kompis 5870 , 7970. Ingen av oss har haft några problem. Så det där med drivers är en stor lögn som de flesta insatta vet. Vet inte hur det är på nvidia sidan. Men antar att det inte är direkt några stora problem där heller. Antingen är ni troll. eller så bara hade ni sån sjuk otur , eller kanske det är skit bakom spakarna. Men alltid kul med lite konkurans mellan Lagen

Håller med, har aldrig haft några problem med mitt första 5450 eller mitt nuvarande 6870

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk

Jag är störtnöjd med min AMD dator och hoppas att AMD kommer att bli som fågel fenix ur askan liks =PP

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

95% har inte alls koll dom går in på siba och kommer ut med et 520 och tror dom kommer kunna köra bf3. sen bara för att man har bra marknadsföring behöver det inte betyda att man har dom bästa produkterna, du har rätt i det mesta du skriver men du överdriver ganska rejält effekten av att ha det vassaste kortet för genomsnitts svensken.

Säljer SIBA ens hårdvara? Jag ryser av bara tanken. Nu skulle jag aldrig köpa en färdig burk, men jag skulle inte ens förlita mig på dom att köpa en märkesdator, ännu mindre komponenter.

Kan även tänka mig vilken målgrupp som handlar den typen av produkter på SIBA och vilka tvister det kan resultera i. SIBA kan inte skilja på fabriksfel/handhavande fel precis lika lite som konsumenten...vilken mardröm.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem

Spelar ju ingen större roll vem som säljer flest. För företagen är det ju generellt viktigast vem som säljer flest av flaggskeppskorten för det är där de har marginaler. AMD borde ligga bra till ju länge Nvidia inte får ut nya generationen, och sedan får man väl se hur bra den är jämfört med AMD också.

Jämför typ nokia som säljer fantastiskt många telefoner. I antal.

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

De flesta är väldigt skeptiska mot AMD, eftersom de historiskt sett har levererat sämmre driv rutiner osv. Och avsaknaden av physx är en stor nackdel då spel använder mer och mer fysik effekter.

Håller med - jag skulle gärna sätta in ett AMD-kort i mitt bygge, där jag kör en 64-bit Ubuntu 11.10/Win7 Pro dubbelboot, som efterträdare till den gamla GeForce 7900GTX som hängt med sedan 2007, men jag vågar inte, då rapporter om krånglande AMD-drivrutiner för Linux är legio. Så när jag äntligen bestämmer mig för att byta min nuvarande 24-tum, 1920 x 1200-skärm till en 27-tummare på 2560 x 1440 pixlar kommer kortet nog att komma från den gröna gänget - problemet är att jag är i valet och kvalet om just vilket NVIDIA-kort jag ska välja....

Henri