Permalänk

Vad tycker ni om BenQ GL2450 ?

Hej!

Som trådnamnet lyder...Någon med erfarenhet av skärmen? Tänkte beställa ikväll beroende på betyg av er.

Är det några man kan lita på är det Sweclockare!

EDIT:
Ska användas främst för spel.

Länk till den: http://www.inet.se/produkt/2203334/benq-tft-24-gl2450

Är backlight bleed "helt borta" med LED istället för LCD?

Ser att en del ogillar foten, säger att den är väldigt instabil. Någon som vet mer om det?

Tack!

Permalänk

Bra och prisvärd, ett vettigt köp om man vill hålla på med lite av varje.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag har en som andraskärm.
Väldigt nöjd - bra bild och ingen backlight bleed, och sen kan man inte begära så mycket för det priset.
Det enda minuset jag har är foten, den är ganska klumpig och det går inte att t.ex vrida den sidledes och upp/ner är lite begränsat, men det är inget direkt stort problem. Instabil är den dock inte.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Okej hur är LED jämfört med LCD i allmänhet?

Permalänk
Medlem

Det är ett vanligt fel som folk gör, men LED och LCD är egentligen "samma sak".
LED är en form av LCD - GL2450 t.ex är en LCD-skärm, men den använder sig av LED-belysning.
Det går inte att skilja begreppen åt, förstår du vad jag menar?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Jaha tack så mycket

Så det är bara bakbelysningen some annorlunda? Men om båda är så lika, vad är det då som gör att LED oftast har mindre backlight bleed? För det trodde jag berodde på de flytande kristallerna ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Addeman_88:

Jaha tack så mycket

Så det är bara bakbelysningen some annorlunda? Men om båda är så lika, vad är det då som gör att LED oftast har mindre backlight bleed? För det trodde jag berodde på de flytande kristallerna ?

LED har faktiskt snarare större problem med BLB men det varierar från modell till modell och från exemplar till exemplar.

Permalänk

Ajdå, hur är GL2450HM jämfört med G2420HDBL? Svårt att greppa skillnaderna. Förkortningarna HM och HDBL står förmodligen för något viktigt. Trodde även att GL var BenQs LED - skärmar, men enligt cdon är G2420HDBL LED-belyst. Någon som vet skillnaderna på de båda skärmarna?

Permalänk
Medlem

Jag har i söndags köpt Benq GL2750HM och är helt nöjd med den. Ingen BLB alls. Men jag använder den inte till spel utan bara vanlig surf.
Bra bild, bra inställningsmöjlighet och verkar vara snabb..
HM markerar att man har inbyggda högtalare inget annat. i övrigt likadan som GL2*50

Permalänk
Medlem

Skönt att höra! Blev dock lite osäker då jag såg att G2420HDBL säljs för ca. 1500-2000 medan GL2450HM (mycket nyare?) säljs för 1400->

Känns konstigt att en senare släppt skärm kostar mindre! Självklart beror det på vem som säljer osv. men ändå...Blev lite nyfiken på varför det är så.

Permalänk
Inaktiv

Köpte en på kompletts skottårsrea för 1200 kr, dock LCD varianten. Kommer antingen imorrn eller nästa vecka, jag hör av mig med åsikter!

Permalänk
Medlem

Har haft den som sekundärskärm i ungefär en månad och är väldigt nöjd, är lite bleed för mig uppe och nere men inget man direkt märker av. Och för priset så är det en väldigt bra skärm.

Visa signatur

ASUS Maximus VI Gene | Intel i7 4770k |Corsair H80i |Asus GTX 780ti DCUII OC |Silverstone Strider 650w gold | 256 GB Samsung 840| 16 GB G.skill Ares | Bitfenix Phenom | Windows 7 Professional 64bit // Kringutrustning: Zowie Celeritas | Zowie EC1 Blue|Steelseries 9 HD|Logitech G35/Audio-Techninca ATH M50 | BenQ XL2410T | BenQ GL2450 | Nexus 5

Permalänk

Är det en edge-LED eller array-led? Dvs. är belysningen från kanterna eller rakt bakifrån. Har förstått att edge-LED ökar risken för BLB

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Till höger står en GL2450 - Till vänster är en XL2410T med (massiv) backlight bleed - där kan du jämföra lite.

Båda skärmarna har edge-LED har jag för mig, men det betyder ju som synes inte automatiskt att det blir BLB.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Vet du möjligtvis någon märkbar skillnad mellan G2420HDBL och GL2450 ? Verkar som sagt som att den föregångaren fortfarande håller ett högt pris. Kan det vara så att den har "riktig" LED och inte edge-LED?

Permalänk
Inaktiv

Någon som kan säga vad de har för inställningar på skärmen? Är lite osäker på hur de optimala inställningarna ska se ut, lyckas inte få till det bra. :/