Permalänk
Medlem

Kylning till ny 2700k

Hej. Ska uppgradera mig och köra en i7 2700k och hade först tänkt att köra på Corsair H40 (kom över den billigt, ca 400 ny)
Men sen råkade jag snubbla över en tråd hur hans H50 har läckt i hela hans dator. (men man ska väl inte läsa skräckhistorier på internet så här sent)

Men lite nojig blir man när man har uppgraderat för 13 tusen totalt.
Har ännu inte fått delarna, så finns fortfarande chans att ändra
ordern till en vanlig CPU kylning med fläktar.

Frågan är väl hur ni upplevt alla nya slutna vattensystem som säljs? tex antecs, och corsairs.
Har ni hört mycket om att de ska ha läckt? har man böjt slangarna extremt, och kanske skadat dom så får man ju skylla sig själv.
Men utan fysisk påverkan?

Hur väl fungerar en H40 tex?

Eller ska man slopa idén helt och köra på något annat?
Tänkte mest att jag vill ha något stabilt då det kommer överklockas ovanför 4.2Ghz i alla fall.

Permalänk
Medlem

Någon? Någon lär ju sitta på någon slags kylningslösning med en i7 2600k eller liknande.
Och veta om den lösningen är bra eller dålig.

Diskussion please:P gärna lite gradantal också
(Kanske bör nämna att det ska sitta i en Corsair Carbide 500R, så själva luftflödet i chassit är inget problem iallafall)

Permalänk
Medlem

Kolla på de dyrare slutna vattenkylarna respektive Silver Arrow.
Har en Corsair H70 och kan säga att slangarna går att böja ganska mycket utan skador. Jag ångrar lite att jag inte köpte en Silver Arrow istället måste jag ändå säga, inte för att det är något fel på min nuvarande kylare men en bra luftkylare känns ändå säkrare i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Någon? Någon lär ju sitta på någon slags kylningslösning med en i7 2600k eller liknande.
Och veta om den lösningen är bra eller dålig.

Diskussion please:P gärna lite gradantal också

Innan jag uppgraderade till datorn in SIG så hade jag ett LGA 775 MSI p35 moderkort med en intel c2d E6750 2.66Ghz klockad till 3.6ghz. Den var luftkyld med en Zalman nvidia edition vad den nu hette

Hur som helst. Tanke var att min bror skulle få ta det moderkortet, processorn och minnet när jag köpte nytt, men eftersom han har min gamla gamla amd 64 3000+ dator så behövdes också kylning och nätagg. så innan jag beställde allt så köpte jag ett extra nätagg och en antec kuhler 920.

Så jag installerade kylaren där och den gav lite bättre prestanda än tidigare, inte för att temperaturerna var höga förut.

Nu är det uppgraderat i all fall och kylaren och nya nätagget fick då följa med och kylaren fungera bra till 2600k processorn också och det är åter igen överklockat.

Jag ville helt enkelt ha fläktstyrningen och övervakningen som 920 erbjuder via intern usb koppling så det var därför jag valde just den över Corsairs lösningar.

Jag har ställt egen fläktkurva och den håller processorn på bra temperatur och låter inte mycket, på max varv dock låter den otroligt mycket.

Jag har än så länge bara stött på läckor från CoolIT system i mitt slump surfande (de gör åt Corsair) men det är ovanligt.

Enligt tester så skiljer sig de olika lösningarna inte mycket i prestanda men efter som jag själv inte provat dem så kan jag inget säg om de andra. En polare använder H80 till sin i7a och är mycket nöjd.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem

Lite nervös blir man ju faktiskt.
Kan någon förklara hur ett "slutet system" börjar läcka -.-?

Om man nu inte har skadat det på något sätt.

Permalänk

Passa dig för coolIT:s kylare bara:) men har hört "många" som har gått sönder från antec och corsair. Mest h2o 620 och h50 (så dom "biligare" kylarna... Har sett en som en h100 fik sönder (inte i Sverige)
Men nackdelen med slutna vatten är att om dom går sönder, då kommer vare sig leverantören eller grossisten stå för skadorna, enda som är att du kommer få en ny kylare(inte för jag tror man vill det om ens dator har gått sönder pga den:p men hemförsäkningen ska gälla på såna skador men blir en säkert en stor självriskkostnad på säkert 1000-2000kr...(inte för skaderisken är stor men händer tyvärr:(
En till grej är att dom blir mycket dyrare om du vill få en tyst dator måste du köpa andra fläktar helst PnP. Och säg kylaren 700-900+(fläkt)120x2(lite biligare fläktar) så lite över 100kr blir det....
Medans säg en silver arrow som du kan köra om du kör oklockat helt passivt, sen är det PWM fläktar så kommer vara så gott som ljudlös när du tex kollar film eller vanligt surfande.
Sen finns ju archon150. Är nog en av dom absolut bästa kylarna på marknaden:)
Men som sagt har du råd skulle och vill ha en bra dator kör på vatten, men är Lixom lite 50/50 vad du tar enligt mig

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av adfi:

Lite nervös blir man ju faktiskt.
Kan någon förklara hur ett "slutet system" börjar läcka -.-?

Om man nu inte har skadat det på något sätt.

Är oftast vid slangen närmast pumpen eller själva blocket:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

kör på en thermalright silver arrow. Luftkylning när den är som bäst

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Min h60 har suttit i i 1.5 år och har inte läckt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste nog vara lika stor chans som att vinna på triss att det ska gå sönder och läcka, och det lär ju inte hända ;).
Tänk på hur många som sålts och hur många "skräckhistorier" du läst och jämför...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag hade Noctua NH-D14 som kylare i min förra dator. upplevde dock att den inte riktigt var sådär super bra.
Visst den gör sitt jobb.

Men har fortfarande runt 55-60 C i LOAD.

Säg att jag nu ska använda H40, skulle ni rekommendera kylpastan som är färdigapplicerad? eller ska jag använda min Artic silver 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Någon? Någon lär ju sitta på någon slags kylningslösning med en i7 2600k eller liknande.
Och veta om den lösningen är bra eller dålig.

Diskussion please:P gärna lite gradantal också
(Kanske bör nämna att det ska sitta i en Corsair Carbide 500R, så själva luftflödet i chassit är inget problem iallafall)

Tjo!

Jag kör med en Noctua NH-D14 till min överklockade i7 2600k (för närvarande 4,5ghz) och är sjukt nöjd. Kör fläktarna på lägsta varvtal med en Zalman fläktkontroller, låter verkligen ingenting. Ligger på ca 32-33 grader i idle. Har inte kört prime 95 på ett tag nu men har för mig att jag kom upp i 66-67 grader på någon av kärnorna då. Jag skulle rekommendera den kylaren alla dagar i veckan till den som nöjer sig med luftkyld cpu.

MVH Eken

Visa signatur

CHASSI: Cooler Master ATCs 840: CPU: i7 2600k@4,5ghz: GPU: MSI GeForce RTX 2070 8GB ARMOR: HDD: wd 500gb caviar x2: SSD: Samsung Evo 860 256gb: RAM: Corsair vengeance LP 16gb 1600mhz: Bluray: Asus BW-12B1LT: PSU: Corsair RM 750x: MODERKORT: Asus Sabretooth p67: CPU KYLARE: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken76:

Tjo!

Jag kör med en Noctua NH-D14 till min överklockade i7 2600k (för närvarande 4,5ghz) och är sjukt nöjd. Kör fläktarna på lägsta varvtal med en Zalman fläktkontroller, låter verkligen ingenting. Ligger på ca 32-33 grader i idle. Har inte kört prime 95 på ett tag nu men har för mig att jag kom upp i 66-67 grader på någon av kärnorna då. Jag skulle rekommendera den kylaren alla dagar i veckan till den som nöjer sig med luftkyld cpu.

MVH Eken

Låter helt okej, har sett bättre resultat med vatten kylning dock :P. men även sämre så, hehe.

Permalänk

55-60grader i Max är inget farligt:)
Men som sagt sluten vatten vs luft för samma pris tycker jag luft är bättre då det är tystare (oftast) men vatten kyler lite bättre i idel:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

55-60grader i Max är inget farligt:)
Men som sagt sluten vatten vs luft för samma pris tycker jag luft är bättre då det är tystare (oftast) men vatten kyler lite bättre i idel:)

Min NOCTUA låter som fan enligt mig. Ska bli intressant att jämföra med H40.
Borde få delarna imorgon eller på måndag.

Permalänk
Medlem

Noctua D-14 och Zalman CNPS12x är båda riktigt bra kylare när det kommer till luft, däremot så väger de en del.

På vatten kylningsidan så kan jag rekommendera antingen en
H80 eller H100. H80'n är en 120rad medans H100 är en 240rad(120x2)

Väldigt svårt att ge temps på dessa då de regleras av rum temp, samt luft flödet i chassit. tex. Min 2600k i 4.8GHz ligger på 60-70c fullload beroende på tempraturer i rummet. (Noctua D-14) Har haft samma temps på en annan dator med samma komponenter i princip fast med H80 som kylning. Hoppas det ger dig lite att gå på

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Skrivet av adfi:

Min NOCTUA låter som fan enligt mig. Ska bli intressant att jämföra med H40.
Borde få delarna imorgon eller på måndag.

Om du klagar på en noctua så är du kräsen;) (om det inte är fel på fläktarna) och du kör dom på max kanske?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

55-60grader i Max är inget farligt:)
Men som sagt sluten vatten vs luft för samma pris tycker jag luft är bättre då det är tystare (oftast) men vatten kyler lite bättre i idel:)

Skrivet av Failbygge:

Om du klagar på en noctua så är du kräsen;) (om det inte är fel på fläktarna) och du kör dom på max kanske?

De körs på ungefär 1000RPM.

Låter en del faktiskt. Är precis att man kan sova med datorn på. :P.

Permalänk
Skrivet av adfi:

De körs på ungefär 1000RPM.

Låter en del faktiskt. Är precis att man kan sova med datorn på. :P.

Låter konstigt... Aja ska bli kul och höra om vattenkylaten då:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Haha. Kommer troligtvis att sätta ihop datorn imorgon. och förhoppningsvis så fungerar den på första försök ;):

Men som jag frågade innan i tråden. Fungerar den färdig applicerade kylpastan bra? Funderar på att testa den iaf. och skulle jag ha lite för hög temp så drar jag på lite Artic Silver 5 istället.

Permalänk

När jag skaffade min 2600K så velade jag länge men bestämde mig tillslut för Noctua D14 då jag fick uppfattningen av att den är tystare än de slutna vattensystemen.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

När jag skaffade min 2600K så velade jag länge men bestämde mig tillslut för Noctua D14 då jag fick uppfattningen av att den är tystare än de slutna vattensystemen.

Vi får se hur det blir. Är det värre eller bättre?
Det märks imorgon : >. Har jag tur så väsnas den inte mer än den jag har nu i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Men som jag frågade innan i tråden. Fungerar den färdig applicerade kylpastan bra? Funderar på att testa den iaf. och skulle jag ha lite för hög temp så drar jag på lite Artic Silver 5 istället.

Skillnaden mellan dom olika pastorna är liten, för "normala" användare kan det väl kvitta med +-2 grader
http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...

Roligt att majonnäs är bättre än arctic silver matrix t.ex. kilopriset på majonnäs är nog lite lägre

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adfi:

Hej. Ska uppgradera mig och köra en i7 2700k och hade först tänkt att köra på Corsair H40 (kom över den billigt, ca 400 ny)
Men sen råkade jag snubbla över en tråd hur hans H50 har läckt i hela hans dator. (men man ska väl inte läsa skräckhistorier på internet så här sent)

Men lite nojig blir man när man har uppgraderat för 13 tusen totalt.
Har ännu inte fått delarna, så finns fortfarande chans att ändra
ordern till en vanlig CPU kylning med fläktar.

Frågan är väl hur ni upplevt alla nya slutna vattensystem som säljs? tex antecs, och corsairs.
Har ni hört mycket om att de ska ha läckt? har man böjt slangarna extremt, och kanske skadat dom så får man ju skylla sig själv.
Men utan fysisk påverkan?

Hur väl fungerar en H40 tex?

Eller ska man slopa idén helt och köra på något annat?
Tänkte mest att jag vill ha något stabilt då det kommer överklockas ovanför 4.2Ghz i alla fall.

Kör med min 2700k i 4.5GHz med phanteks kylaren i sign. Temp på kärnorna i full load ligger mellan 54-58 grader. Kunde inte vara nöjdare med den kylaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk också på att det inte bara är CPU kylaren som spelar roll. Är det varmt i rummet tar fläktarna in den varma luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Tänk också på att det inte bara är CPU kylaren som spelar roll. Är det varmt i rummet tar fläktarna in den varma luften.

får öppna dörren till balkongen så jag har runt 10 grader i rummet då. hehe