Permalänk

Val av CPU kylare

Tjena, nu har jag kört med AMD:s stock kylare länge nog och har tänkt byta till en mycket tystare och bättre kylare, men har lite svårt att välja då jag helst inte vill köpa för över 600 kr. Det är också så att jag inte har värdens mest rymliga chassi (kolla signaturen) och har inte så mycket plats för någon stor kylare.

Jag tänkte från början köra på Hype 212 pro eftersom jag sett många av er här har rekommenderat den, men den håller på att försvinna värkar det som då man kan köpa den som billigast för ca 400 kr.

Jag har också kollar på Antec Kühler H2O 620 och detta är väll den jag känner mest för jag känner mest för just nu.

Även har jag kollat på Noctua NH-U12P SE2 men tycker denna är lite dyr ( också fula fläktar ) men jag är lite osäker på om den passar också :/

Så vad tycker ni?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Tjena, nu har jag kört med AMD:s stock kylare länge nog och har tänkt byta till en mycket tystare och bättre kylare, men har lite svårt att välja då jag helst inte vill köpa för över 600 kr. Det är också så att jag inte har värdens mest rymliga chassi (kolla signaturen) och har inte så mycket plats för någon stor kylare.

Jag tänkte från början köra på Hype 212 pro eftersom jag sett många av er här har rekommenderat den, men den håller på att försvinna värkar det som då man kan köpa den som billigast för ca 400 kr.

Jag har också kollar på Antec Kühler H2O 620 och detta är väll den jag känner mest för jag känner mest för just nu.

Även har jag kollat på Noctua NH-U12P SE2 men tycker denna är lite dyr ( också fula fläktar ) men jag är lite osäker på om den passar också :/

Så vad tycker ni?

Tack på förhand

Jag har alltid kört med noctua och tycker de funkar riktigt bra, min rekommendation.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Noctua här också. Det slutna vattenkylningssystemen är säkert bra, speciellt eftersom värmen försvinner ut ur burken men jag vill undvika vatten. Har man inget vatten är risken för läckage obefintlig

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Noctua här också. Det slutna vattenkylningssystemen är säkert bra, speciellt eftersom värmen försvinner ut ur burken men jag vill undvika vatten. Har man inget vatten är risken för läckage obefintlig

Så tänkte jag också först men har nu "lärt" mig att chansen för att det ska läcka är minimal/väldigt liten Sen om det mot förmodan skulle läcka så ersätter Antec datorn OM som dom nu säger kan bevisa att det är vatten kylaren som orsakat att datorn gått sönder.

Permalänk
Medlem

eller så är denna att rekomendera om du vill köra luftkylning.

http://www.inet.se/produkt/6308733/thermalright-silver-arrow-...

Utdrag från Sweclockers forum:

Thermalright kan konstruera kylare, och Silver Arrow är ytterligare ett bevis för detta. Modellen kombinerar två utmärkta 140 mm PWM-fläktar med en högpresterande kylfläns, och resultatet är seger över konkurrenterna utan att för den skull landa på extrem ljudnivå. Med varningsflaggor för massiv storlek och viss blockering av minnesplatser är Silver Arrow testets bästa kylare.

Fördelar:Bäst i Test

Utmärkt prestanda
Tyst vid låga varvtal
Godkänd ljudnivå vid belastning
Gedigen montering
PWM-kontrollerad fläktlösning

Nackdelar:

Blockerar minnen med höga kylflänsar
Ingen medföljande grenkontakt för PWM

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk

Noctua...bättre än kompakt vattenkylning...även tystare!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av kagstrom2100:

Tjena, nu har jag kört med AMD:s stock kylare länge nog och har tänkt byta till en mycket tystare och bättre kylare, men har lite svårt att välja då jag helst inte vill köpa för över 600 kr. Det är också så att jag inte har värdens mest rymliga chassi (kolla signaturen) och har inte så mycket plats för någon stor kylare.

Jag tänkte från början köra på Hype 212 pro eftersom jag sett många av er här har rekommenderat den, men den håller på att försvinna värkar det som då man kan köpa den som billigast för ca 400 kr.

Jag har också kollar på Antec Kühler H2O 620 och detta är väll den jag känner mest för jag känner mest för just nu.

Även har jag kollat på Noctua NH-U12P SE2 men tycker denna är lite dyr ( också fula fläktar ) men jag är lite osäker på om den passar också :/

Så vad tycker ni?

Tack på förhand

köpte en Antec Kühler H2O 620 igår och är djävligt nöjd med den, inga problem och kyler väldigt bra, stressade den igår och kom aldrig över 60 grader

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Skrivet av hasse42sthlm:

köpte en Antec Kühler H2O 620 igår och är djävligt nöjd med den, inga problem och kyler väldigt bra, stressade den igår och kom aldrig över 60 grader

Nice

Permalänk
Skrivet av Gloremir:

eller så är denna att rekomendera om du vill köra luftkylning.

http://www.inet.se/produkt/6308733/thermalright-silver-arrow-...

Utdrag från Sweclockers forum:

Thermalright kan konstruera kylare, och Silver Arrow är ytterligare ett bevis för detta. Modellen kombinerar två utmärkta 140 mm PWM-fläktar med en högpresterande kylfläns, och resultatet är seger över konkurrenterna utan att för den skull landa på extrem ljudnivå. Med varningsflaggor för massiv storlek och viss blockering av minnesplatser är Silver Arrow testets bästa kylare.

Fördelar:Bäst i Test

Utmärkt prestanda
Tyst vid låga varvtal
Godkänd ljudnivå vid belastning
Gedigen montering
PWM-kontrollerad fläktlösning

Nackdelar:

Blockerar minnen med höga kylflänsar
Ingen medföljande grenkontakt för PWM

Jo denna är säkert väldigt bra men tror den inte passar i mitt chassi och den går även över min budget gräns :/

Permalänk
Medlem

212 finns ju en ny version kallad Evo. Strax under 300kr.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Max höjd CPU-kylare 163 mm på ditt chassi och en silver arrow är 163. så tveksamt:/

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Tempel:

212 finns ju en ny version kallad Evo. Strax under 300kr.

Jo men den är väl inte lika bra? Tror jag kommer ihåg att den har en 90 mm fläkt

Permalänk
Medlem

Vatten alla dar i veckan

Permalänk
Medlem

jag har hyper 212, och är nöjd, Satte på fractal design silence fläktar "push n pull" på och ljudnivån är skrämmande:P kyler min CPU bra.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Jo men den är väl inte lika bra? Tror jag kommer ihåg att den har en 90 mm fläkt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=445829,1008748

Båda har 120mm.

http://www.maximumpc.com/article/%5Bprimary-term%5D/cooler_ma...

Kolla på temperaturerna. Den smiskar Pro när det blir höga temperaturer att den är aningens sämre på den lägre klockade beror ju på annan fläkt som går lägre i varv och då låter mindre.

http://www.overclockersclub.com/reviews/cm_hyper212_evo/4.htm

Tänk på att den bara har en 120mm när du jämför med dom andra som tex Noctua D14.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Kanske blir 212 evo ändå då jag kollade på en video nyss där dom jämförde plus och evo, den enda skillnaden var att heatpipsen går ihop där den möter CPU:n. Också var fläken på evo lite "bättre"

Permalänk
Medlem

Kör själv på en Corsair H60, väldigt nöjd so far!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Kanske blir 212 evo ändå då jag kollade på en video nyss där dom jämförde plus och evo, den enda skillnaden var att heatpipsen går ihop där den möter CPU:n. Också var fläken på evo lite "bättre"

Bästa budgetalternativet, så även jag rekommenderar den.

Visa signatur

5950X, 3090