Permalänk
ADATA

Bästa moderkortstillverkaren

Vem tillverkar dom bästa moderkorten?

Visa signatur

Suljo

Permalänk
Medlem

Har bara haft (har) ett Gigabyte kort, så röstar på det

Permalänk
Medlem

Har bara haft Asus och har aldrig haft problem! Byggt datorer sen 486-tiden.. först en DX33 sen en DX40 (AMD), sen rulla det bara på..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Jag tycker asus men det här handlar ju lite om vilka/vilket som klabbat minst och om man fått måndags exemplar osv.
Gillar dock inte msi alls och gigabyte kan jag inte säga något om aldrig testat.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
ADATA

BaZZe varför gillar du inte MSI

Visa signatur

Suljo

Permalänk
Medlem

Har haft moderkort från alla 3 och de har funkat bra. haft 1 måndagsexemplar från ASUS men det löste sig rätt fort.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suljo:

BaZZe varför gillar du inte MSI

Jag har vatt nära några ggr å hoppa på MSI.. men det har slutat med Asus ändå. Hade en kompis som fick ett MSI GD65 P67 med böjda pinnar på socket (1155).. och exakt samma med samma moderkort har hänt för flera här på Swec! Det gjorde att det inte blev ett GD65 för mig nu till senaste bygget.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Asus gör bra moderkort men faller på supportandan. Jag föredrar därför oftast Gigabyte.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Har haft massa asus mb's innan, men på senaste blev det ett msi och det har fungerat så otroligt bra att nästa blir msi med, eller ett asrock.^^

Permalänk

Var är Asrock?

Permalänk
Medlem

Asrock eller EVGA.. fler alternativ tack!

Permalänk

beror på modell

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Jag har använt moderkort från samtliga tillverkare under åren o den med minst problem är antingen Asus eller Gigabyte, för mig är båda sågott som likabra, en lite edge för Asus,använder själv enbart Gigabyte eller Asus moderkort numera..
Den jag haft mest problem med under åren är Msi så dom håller jag mig ifrån numera..

Permalänk
Medlem

Jag har haft alla 3 märken. har haft små problem med alla 3 märken. Dock lägger jag min röst på asus för deras trevliga support + snabba RMA ärenden

Rma med;
asus 1 vecka från det skickades tills nytt var hemma.
Msi 3 veckor från det skickades tills nytt var hemma.
Gigabyte 6 veckor från det skickades tills nytt var hemma. (vilket är ett jäkla skämt)

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
ADATA

Gloremin- Det beror väl lite på om distributören har produkten på lager för utbyte.

Visa signatur

Suljo

Permalänk
Medlem

Har bara kört Asus hittills och aldrig haft problem, men jag skulle säga att Gigabyte är minst lika bra.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
ADATA

Warrior28 - var det längesedan du hade problem med MSI??

Visa signatur

Suljo

Permalänk

Jag föredrar Asus då jag inte har haft någon bra relation med MSI och gigabyte har jag inte haft nåt med

Visa signatur

Asus P8Z68-V PRO Gen 3 || 2500K OC 4.5 GHz || Coolit eco A.L.C || XFX Radeon HD 5770 XXX CF || 8 GB Corsair Vengance 1600 MHz || 500 GB WD || Corsair CX 500 || NZXT H2|| Packard Bell 220dx || Pioneer SA-608 || Sanyo sx 225 || Pioneer HPM 50 || Logitech Z506 || Logitech MX518 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, vart är Asrock och EVGA t ex?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
ADATA

Brickan94 - när du säger att du inte haft bra relation med MSI vad menar du då?

Visa signatur

Suljo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suljo:

Gloremin- Det beror väl lite på om distributören har produkten på lager för utbyte.

då jag har haft problem så har likadana moderkort funnits i lager. allt har handlat om svar från tillverkaren om dom godkänner RMA eller inte. och ibland har det tagit fruktansvärd tid. inget som återförsäljarna kan göra mkt åt.

måste dock faktiskt säga att man saknar sitt gamla ABIT moderkort deras support var suverän. jäkligt synd att dom inte finns kvar.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
ADATA

Gloremir - Vad jag vet så testar inte MSI korten utan ger kreditnota omgående. Både ASUS & Gigabyte testar korten innan dom erbjuder kreditnota eller ersättningsprodukt.

Visa signatur

Suljo

Permalänk

Jag är ej nöjd med mitt msi på överclocknings biten :/

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suljo:

Warrior28 - var det längesedan du hade problem med MSI??

Har inte använt msis moderkort på 1.5-2 år varsig privat eller till byggen, så kan ju inte säga hur dom är nu men själv vill jag inte chansa igen,fick nog helt enkelt.
har haft så extremt mycket problem med dom under åren så det finns inte. började runt AMD 939 sockeln till intel sockel 775-1156-1366 hade jag problem med säkert 70% av moderkorten jag köpte, både till mig själv,vänner,familj, byggen osv, tappar man förtroendet så slutar man såklart köpa varorna.

Jag köper dock fortfarande andra prylar från Msi,tex laptops,grafikkort osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suljo:

Gloremir - Vad jag vet så testar inte MSI korten utan ger kreditnota omgående. Både ASUS & Gigabyte testar korten innan dom erbjuder kreditnota eller ersättningsprodukt.

Ja inte vet jag hur dom fungerar. vet bara att jag fått vänta o varför enligt deras egna support. säger bara vad jag har upplevt. dock har jag inte haft msi nu på snart 2 år.

jag är ingen märkes fan. utan jag kollar efter vad jag behöver och sen går det på prislappen. betalar inte flera 100 mer för att det står ett visst märke på nånting.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Rekordmedlem

De tekniskt bästa moderkorten är troligen de som sitter i servrar eller klustermodeller, de är väldimensionerade och funkar länge o bra med full last.
Men som vanligt finns det inget enskilt som är bäst, som vanligt beror det på applikationen, inte ens för en speldator hemma finns det nått "bäst" generellt sett, varför tex ha ett stort blaffekort med 6 pcie platser om man endast ska ha ett grafikkort o inget mera? eller varför inte köp ett med inbyggd sas kontroller om man ska ha sas ansluten lagring ? osv....
Själv så använder jag både e sata och firewirwe och har det som önskemål, så jag har det tom på min stora laptop, en asus, men en del lär aldrig använda det, utan kanske vill ha spelgrafik före lagringsanslutningar, så håller det på med egenskaper, så det finns inget "bäst för alla" köp ett system med rätt anslutningar och prestanda för just det tilltänkta användningsfallet, och att överdimensionera för framtiden är heller inte vettigt, för framtiden kommer fort och innehåller nått helt nytt, som nu med lanseringen av thunderbolt eller trådlösa monitorer, frågan är om man ska ha sådana interface på moderkorten eller grafikkorten, thunderboltlagring via grafiken..hmmm?
Fundera på vad som är bäst just till det tilltänkta systemet, och välj efter det, prestandamässigt skiljer väldigt lite mellan olika tillverkares kort om de är likvärdiga och tänkta för samma användningsområde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
ADATA

Warrior28 - Ser att bådeInet & KOmplett bygger mycket på MSI så kanske deras kvalite och RMA har förbättrats sedan du använde dom senast?

Visa signatur

Suljo

Permalänk

För- och nackdelar enligt mig (dom jag har testat)
Asrock fördelar: bra,stabila,bra pci placering... Nackdelar:kort garanti, har tyvärr nog inte så bra servis, hört flera som haft problem med USB portar.
Asus: fördel: garanti,stabila,bra servis nackdel: tycker dom är ganska så dyra jämfört med vad man får
Msi: hade på min AMD dator. (4år sen) fördel: lång garanti,trevlig support... Nackdel: hört flera som har bränt sina z68 kort i klockning av kraftiga gkort men inget jag märkte till min...
Men som sagt det är det jag har testat och har erfarenhet av:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Suljo:

Brickan94 - när du säger att du inte haft bra relation med MSI vad menar du då?

Jo jag hade ett moderkort från MSI som lödde upp sig själv runt sydbryggan så jag skickade in det och fick ett nytt men då gick det också sönder men det hittade jag inte vad det var för något fel men då tog jag det moderkortet jag har nu istället och det går mycket bättre. Vill inte säga att MSI är bara skit utan att jag har bara inte haft en bra relation med dem och att jag föredrar Asus.

Visa signatur

Asus P8Z68-V PRO Gen 3 || 2500K OC 4.5 GHz || Coolit eco A.L.C || XFX Radeon HD 5770 XXX CF || 8 GB Corsair Vengance 1600 MHz || 500 GB WD || Corsair CX 500 || NZXT H2|| Packard Bell 220dx || Pioneer SA-608 || Sanyo sx 225 || Pioneer HPM 50 || Logitech Z506 || Logitech MX518 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Suljo:

Warrior28 - Ser att bådeInet & KOmplett bygger mycket på MSI så kanske deras kvalite och RMA har förbättrats sedan du använde dom senast?

Jobbar du för MSI?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)