Panasonic TX-42C3E, vilket grafikkort till min PC/HTPC för film och musik?

Permalänk
Medlem

Panasonic TX-42C3E, vilket grafikkort till min PC/HTPC för film och musik?

Köpte en Panasonic Viera TX-P42C3E på rean hos komplett igår och funderar på vilket grafikkort som är bäst att köpa, ett ATI/AMD eller ett nVidia?

Har ett ATI HD4850 just nu så har bara S-Video ut och vill så klart använda HDMI nu. Det kommer att kopplas in i min receiver som är en Onkyo TX-SR508 och sedan in i TV'n.

Enligt denna 8 månader gamla test så ska man antingen välja ett AMD 6570 om man vill ha det enkelt och mer post-processing möjligheter. Vill man däremot ha möjligheten att ställa in custom refresh rates så ska man köpa ett nVidia GT 430.

TV'n Stöder dessa bildformar: 480i, 480p, 576i, 576p, 720p, 1080i, 1080p men upplösningen är 1024x768 (XGA) vilket då betyder att den kan ta emot olika bildformat men visar det i 1024x768?

Onkyo TX-SR508 stöder dessa bildformat: 480p, 576p, 720p, 1080i, 1080p

Jag använder ju receivern för musik också, just nu kör jag ut allt ljud via digital optisk kabel.

Min första tanke är att köra ut ljud och bild via HDMI till TV'n först eftersom den klarar av fler bildformat än vad receivern gör. För att det ska fungera smidigt vid filmtittande så måste TV'n som jag förstår det ha "Audio return channel (ARC)"? Jag vill inte spella upp något ljud via TV'n utan bara mina högtalare som är kopplade till receivern. Och jag antar att det blir problem när jag endast ska lyssna på musik om inte TV'n är på, eller klarar den av att skicka vidare ljudet ändå? Och hur påverkar detta ljudkvaliten?

Kommer jag ens att behöva bry mig om att receivern inte har stöd för 480i och 576i material eller kan jag koppla HDMi'n direkt till receivern istället för TV'n?

Och hur gör jag med upplösningen, ska jag försöka få grafikkortet att skicka ut 1024x768 eller behövs inte det utan receivern/TV'n fixar det bra själv?

Rent praktiskt kör jag ju helst PC -> Receiver -> TV via HDMi även om allt är placerat i en TV-bänk så avstånd är inget problem om det är bättre med PC -> TV -> Receiver, men den kopplingen känns som en omväg vid musiklyssnande och eftersom jag ändå inte vill använda TV'ns högtalare vid filmtittande.

Många funderingar men hört om folk som har olika problem, t.ex. frame drops, och vill så klart undvika det om det är möjligt.

Jag använder XMBC som mediacenter.

Uppskattar all hjälp och input jag kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

TV'n Stöder dessa bildformar: 480i, 480p, 576i, 576p, 720p, 1080i, 1080p men upplösningen är 1024x768 (XGA) vilket då betyder att den kan ta emot olika bildformat men visar det i 1024x768?

Ja det är precis vad det betyder. Tvn skalar om bilden till 1024x768.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Har ett ATI HD4850 just nu så har bara S-Video ut och vill så klart använda HDMI nu. Det kommer att kopplas in i min receiver som är en Onkyo TX-SR508 och sedan in i TV'n.

Har inte detta ATI kort redan funktionalitet så du kan med rätt adapter ändra från DVI till HDMI och få med ljudet? Eller använder du alla DVI-utgångar på kortet redan?

TV:n är som sagt 1024x768, men gör rimligen en rätt bra jobb på att skala om insignaler i 720p och 1080p eftersom den i princip alltid är tvungen att göra det för vanligt TV-bruk Kör du på detta spår bör det inte vara några problem att köra HDMI-kablaget från PC till receiver till TV.

Väljer du istället att köra "native" 1024x768 är det risk för att du får en utdragen bild, eftersom plasman i praktiken inte har kvadratiska pixlar. Beroende på grafikkortets inställningsmöjligheter kan du ev komma runt detta - läs detta inlägg:
#11786293
... plus att kanske inte receivern klarar behandla denna signal på ett vettigt vis innan det går till TV:n, dvs du får ge dig på PC->TV->Receiver med de frågetecken det innebär.

Kolla mer i den här relativt färska tråden för lite inspiration:
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Då bör denna fungera (har just ett Powercolor HD4850)?

http://www.inet.se/produkt/5408583/ati-dvi-till-hdmi-adapter

EDIT: Och sedan 2 st. sådana här för att koppla PC -> Receiver -> TV?

http://www.inet.se/produkt/8200755/hdmi-kabel-1-4-ha-ha-0-5m-...

Permalänk
Medlem

Japp, borde funka!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Köpte en DVI-HDMI adapter och det funkar bra frånsett några saker. Jag kör med extended desktop för att kunna komma åt IRC/MSN/Browser på din vanliga skärm även när jag kollar något på TVn. Är då TVn avslagen så kommer den "utsträckta" delen av skrivbordet på den vanliga skärmen istället för den bild som normalt visas på de. Ser alltså inget aktivitetsfält eller skrivbordsikoner. Sätter jag på TVn så går blir det som det borde vara, den utsträckta delen hamnar på TVn och aktivitetsfältet/ikoner på datorskärmen.

Ljudet ut till receivern funkar bra med TVn avslagen.

Kör PC-Receiver-TV.

Något som haft liknande och löst det?

Permalänk
Medlem

Har samma fel som dessa verkar ha:

http://www.sevenforums.com/graphic-cards/164578-dual-monitor-...

Att min TV anses vara monitor 1 av windows även fast CCC visar "rätt".