Permalänk
Medlem

Rengöring av skärm

Jag lär inte vara den första som skapar en sådan här tråd. Och troligen inte den sista. Har sökt men verkade inte hitta något, och fanns ingen sticky eller dylikt. Litar heller inte på internet då det mesta som kommer upp är flashback eller fz .. Så litar nog mer på er som sitter på sweclockers

Köpte för ca en månad sedan en ASUS G53SX(bärbar dator). Fick med en liten putsduk till skärmen jag brukar använda någon gång per dag, för att ta bort smuts. Jag ser att den fungerar men inte till fullo, varför jag helt enkelt undrar hur jag ska hålla min skärm ren för att undvika att den efter 1-2 år är full med skit? Jag själv har egentligen svårt att se smutsen då jag har synproblem, men många andra ser dem och om det t.ex., som just nu, är sol på skärmen så syns det otroligt tydligt.

Jag har läst lite snabbt om yes/fönsterputs tillsammans med mikrofiberdukar, är det något som fungerar? Finns det skydd man kan sätta på sin skärm så det är enklare att göra ren den utan att man i direkt kontakt med skärmen förstör den vid rengöring?

Tacksam för svar, långa som korta (Och ursäkta om jag var dålig på att söka)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Confuse:

Jag lär inte vara den första som skapar en sådan här tråd. Och troligen inte den sista. Har sökt men verkade inte hitta något, och fanns ingen sticky eller dylikt. Litar heller inte på internet då det mesta som kommer upp är flashback eller fz .. Så litar nog mer på er som sitter på sweclockers

Köpte för ca en månad sedan en ASUS G53SX(bärbar dator). Fick med en liten putsduk till skärmen jag brukar använda någon gång per dag, för att ta bort smuts. Jag ser att den fungerar men inte till fullo, varför jag helt enkelt undrar hur jag ska hålla min skärm ren för att undvika att den efter 1-2 år är full med skit? Jag själv har egentligen svårt att se smutsen då jag har synproblem, men många andra ser dem och om det t.ex., som just nu, är sol på skärmen så syns det otroligt tydligt.

Jag har läst lite snabbt om yes/fönsterputs tillsammans med mikrofiberdukar, är det något som fungerar? Finns det skydd man kan sätta på sin skärm så det är enklare att göra ren den utan att man i direkt kontakt med skärmen förstör den vid rengöring?

Tacksam för svar, långa som korta (Och ursäkta om jag var dålig på att söka)

Pratet om att man skulle förstöra skärmar vid rengöring är överdrivet. Det viktiga är att man håller skärmen ren.

Ta en fin trasa och små mängder diskmedel och vatten och det blir bra.

Så länge du väljer bort stålull så har du ingen anledning till oro.

Permalänk

Jag kör med vanligt utspätt handdiskmedel (Yes) på en ren blöt trasa och rengör lite försiktigt sedan sköljer jag ur trasan och torkar bort ev. diskmedelsrester.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Kör inte med fönsterputs, jag har läst att det är dåligt för skärmen.

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju också produkter framtagna för rengöring av skärmar. Vet inte om de är bättre än åvan nämnda rengöringsmedel men de är iaf bra.

AM gör bra produkter, tex denna: http://www.amdenmark.com/sort/engelsk/cleaning/85146/85146.ht...

Tror de finns att köpa på expert och liknande butiker. Kostar säkert en del, definitivt mer än diskmedel iaf. Jag har fått mina AM produkter (screen cleaner och keyboard cleaner) som varuprover så kan inte uttala mig om priset. Men de fungerar iaf bra enligt mig.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore