Permalänk
Medlem

i7 2600K Offset vägrar klocka ner.

Tjena, sitter på ett nybygge och tänkte klocka lite för första gången.
Har läst på i flera månader innan jag införskaffade den just så att när jag väl fick den så skulle jag inte sitta som ett frågetecken.

Nu sitter jag här ändå, sökningar på Asus forums och här på Sweclockers gav mig ingen information - och Google har bara gett mig förklaringar på vad "offset klockning" är.

Jag har en i7 2600K monterad i en Asus Maximus IV Extreme P67.
Några dagar sedan då jag satt och filade lite på de pre-made inställningarna för 4,2Ghz samt 4,6Ghz "CPU Level Up".

Då fungerade allt perfekt, processorn klockade ner sig vid idle, och dök upp i 4,2 när belastningen krävde det.

Jag läste några guider om offset, la in lite nya settings, och nu vägrar den klocka ner sig?
Efter försök med 3 olika mallar med "base settings that'll help you get started" - så har jag samma bekymmer, den vill bara inte klocka ner sig.
Nu har jag resettat mina bios återigen ett flertal gånger för att försöka återskapa då allt fungerade, men till ingen lycka alls.

Wat do.

Detta är under 1%~ cpu användning.
Notera att det inte står (16-42) som det gjorde när det faktiskt fungerade.
http://i.imgur.com/zEslN.png

Visa signatur

|Intel Core i7 2600K |Asus Maximus IV Extreme P67 |Gigabyte 7970 WindForce |16GB Corsair Vengeance LP |Corsair AX1200W |Fractal Design Define XL |Corsair H80 |Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perhaps:

Tjena, sitter på ett nybygge och tänkte klocka lite för första gången.
Har läst på i flera månader innan jag införskaffade den just så att när jag väl fick den så skulle jag inte sitta som ett frågetecken.

Nu sitter jag här ändå, sökningar på Asus forums och här på Sweclockers gav mig ingen information - och Google har bara gett mig förklaringar på vad "offset klockning" är.

Jag har en i7 2600K monterad i en Asus Maximus IV Extreme P67.
Några dagar sedan då jag satt och filade lite på de pre-made inställningarna för 4,2Ghz samt 4,6Ghz "CPU Level Up".

Då fungerade allt perfekt, processorn klockade ner sig vid idle, och dök upp i 4,2 när belastningen krävde det.

Jag läste några guider om offset, la in lite nya settings, och nu vägrar den klocka ner sig?
Efter försök med 3 olika mallar med "base settings that'll help you get started" - så har jag samma bekymmer, den vill bara inte klocka ner sig.
Nu har jag resettat mina bios återigen ett flertal gånger för att försöka återskapa då allt fungerade, men till ingen lycka alls.

Wat do.

Detta är under 1%~ cpu användning.
Notera att det inte står (16-42) som det gjorde när det faktiskt fungerade.
http://i.imgur.com/zEslN.png

du behöver inte krångla med offset klockning på en SB processor.. du behöver bara köra det 4.6ghz steget och ha vcore och allt sådant på auto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

du behöver inte krångla med offset klockning på en SB processor.. du behöver bara köra det 4.6ghz steget och ha vcore och allt sådant på auto

kör man med auto så får du se till att ha koll på vcore och temp
för vcore drar iväg med dvs auto inställningar och för hög vcore är inte att rek vid 24/7 andvändning

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

kör man med auto så får du se till att ha koll på vcore och temp
för vcore drar iväg med dvs auto inställningar och för hög vcore är inte att rek vid 24/7 andvändning

min håller sig runt 30-35'c på 4,8ghz med noctua kylaren i sign när jag lirar WoW som är typ det ända pc spel jag lirar så det är inte så att SB processorer blir varma precis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uvania:

min håller sig runt 30-35'c på 4,8ghz med noctua kylaren i sign när jag lirar WoW som är typ det ända pc spel jag lirar så det är inte så att SB processorer blir varma precis

Troll

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av Uvania:

min håller sig runt 30-35'c på 4,8ghz med noctua kylaren i sign när jag lirar WoW som är typ det ända pc spel jag lirar så det är inte så att SB processorer blir varma precis

handlade ju inte riktigt om värme eller inte..utan att du matar ström mer än nödvändigt och sliter på dina grejer^^

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ARAGON_GBG:

handlade ju inte riktigt om värme eller inte..utan att du matar ström mer än nödvändigt och sliter på dina grejer^^

Han pratar bara strunt, och "30c i spel" ja eller hur..om han bor utomhus då kanske

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Har du C1E Support i bios?

Om du har det så ska den stå på "C1E Support Enabled"

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

min håller sig runt 30-35'c på 4,8ghz med noctua kylaren i sign när jag lirar WoW som är typ det ända pc spel jag lirar så det är inte så att SB processorer blir varma precis

Ja om inte trollvarning på detta så har du uppenbara problem med att hålla dig till sanningen...

Permalänk
Skrivet av robalm:

Han pratar bara strunt, och "30c i spel" ja eller hur..om han bor utomhus då kanske

precis:)

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Skrivet av Uvania:

min håller sig runt 30-35'c på 4,8ghz med noctua kylaren i sign när jag lirar WoW som är typ det ända pc spel jag lirar så det är inte så att SB processorer blir varma precis

Trolls gonna keep on trolling.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Har du C1E Support i bios?

Om du har det så ska den stå på "C1E Support Enabled"

Kikade runt på alla flikar men kunde inte finna detta : /
Nuvarande efter ett snabbt byte utav kylpasta så ser det ut såhär, dock så vill jag få ner volten ännu mer, samt att den klockar ner sig i idle.
http://i.imgur.com/Z51o6.png

Bilder på mina settings:
Turbo Ratio Multiple: 45
http://i.imgur.com/VSNSP.jpg
http://i.imgur.com/ADDdu.jpg
http://i.imgur.com/CgDyv.jpg

Det konstiga är att volten verkar vara sjukt låg i bios, men väl inne i OS så dyker den upp till turboläges-volten.

Visa signatur

|Intel Core i7 2600K |Asus Maximus IV Extreme P67 |Gigabyte 7970 WindForce |16GB Corsair Vengeance LP |Corsair AX1200W |Fractal Design Define XL |Corsair H80 |Corsair Force GT 120GB |

Permalänk

anledningen till att volten e låg i bios e ju för datorn e i idle eftersom du kör offset,enda jag kan tänkas komma på.

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:
Skrivet av ARAGON_GBG:

handlade ju inte riktigt om värme eller inte..utan att du matar ström mer än nödvändigt och sliter på dina grejer^^

Skrivet av robalm:

Han pratar bara strunt, och "30c i spel" ja eller hur..om han bor utomhus då kanske

Skrivet av milla_66:

Ja om inte trollvarning på detta så har du uppenbara problem med att hålla dig till sanningen...

Skrivet av Sampabowie:

Trolls gonna keep on trolling.

http://i.imgur.com/gpr0H.jpg

sa jag full load? jag tog bara ett normalt scenario som jag brukar göra mycket här har ni screenshot..

den är uppe i nästan 80c i full load och när jag lirar bf3 ligger det på runt 55 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

http://i.imgur.com/gpr0H.jpg

sa jag full load? jag tog bara ett normalt scenario som jag brukar göra mycket här har ni screenshot..

den är uppe i nästan 80c i full load och när jag lirar bf3 ligger det på runt 55 grader

min temp 14C? Har du nollgradigt inomhus eller?

Visa signatur

[Lenovo X250 i7 8gb] [Lenovo x220 i7 8gb] [Asus PB278Q 1440p] [Sennheiser PC 360] [Grado SR80i]
[iPhone 6] [iPad 3] [Sennheiser hd25-1 ii] [Shure se215]

Permalänk
Avstängd

"min håller sig runt 30-35'c på 4,8ghz med noctua kylaren i sign när jag lirar WoW"

Ingen har sagt något om full load, du visar en bild från wow och en temp på 54-57c, men läser man ovan så säger du att du låg på 30-35 i wow.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av smogy:

min temp 14C? Har du nollgradigt inomhus eller?

nej men runt 17-18 grader iaf kan vara kallare vid datorn eftersom den står jämte ett fönster som är öppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

"min håller sig runt 30-35'c på 4,8ghz med noctua kylaren i sign när jag lirar WoW"

Ingen har sagt något om full load, du visar en bild från wow och en temp på 54-57c, men läser man ovan så säger du att du låg på 30-35 i wow.

räknar man alla 4 cores ? visste jag inte.. och nu kom jag på att jag fortfarande har troll avatar

nä men mina sensorer i processorn kan vara defekta då? har iaf aldrig upplevt några problem med denna överklockningen

iaf brukar jag räkna den coren som är varmast när jag spelar och då ligger jag mellan 30-35'c och kärnan brukar ligga på 25-40% load

när jag kör Prime95 som jag gjorde när jag nyss hade klockat den så toppade processorn 86'c men hur ofta händer det att man använder alla 4 cores till 100%?

http://i.imgur.com/C9DMr.jpg

där har ni screenshot efter 3 minuters prime95.. orkade inte lägga ner mer tid än det

Permalänk
Skrivet av robalm:

"min håller sig runt 30-35'c på 4,8ghz med noctua kylaren i sign när jag lirar WoW"

Ingen har sagt något om full load, du visar en bild från wow och en temp på 54-57c, men läser man ovan så säger du att du låg på 30-35 i wow.

54-57 är hans max.temp, det visar 22-29 vid bildtillfället. Dock tvekar jag på sensorerna när det visar "min14c" så tror det gäller defekta sensorer såvida burken inte står i en frys. Gissningsvis visar tempen ca 15c för lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

54-57 är hans max.temp, det visar 22-29 vid bildtillfället. Dock tvekar jag på sensorerna när det visar "min14c" så tror det gäller defekta sensorer såvida burken inte står i en frys. Gissningsvis visar tempen ca 15c för lågt.

det är väldigt kallt men jag tror också sensorerna visar fel, men det är verkligen runt 13-14 grader där datorn står för den står jämte ett öppet fönster, vanligtvis är den aldrig under 19c som minimum så 5 grader fel räknar den nog, har bara ett budget moderkort från asrock så

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

54-57 är hans max.temp, det visar 22-29 vid bildtillfället. Dock tvekar jag på sensorerna när det visar "min14c" så tror det gäller defekta sensorer såvida burken inte står i en frys. Gissningsvis visar tempen ca 15c för lågt.

Tror som dig, man kan inte ligga så bra med luftkylning på en 4,8 GHz klock.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GBG:

anledningen till att volten e låg i bios e ju för datorn e i idle eftersom du kör offset,enda jag kan tänkas komma på.

Det är ju detta som är hela grejen - varför vill det inte fungera när jag är inne i OS?

Visa signatur

|Intel Core i7 2600K |Asus Maximus IV Extreme P67 |Gigabyte 7970 WindForce |16GB Corsair Vengeance LP |Corsair AX1200W |Fractal Design Define XL |Corsair H80 |Corsair Force GT 120GB |