Permalänk
Medlem

Överklockning av e8400 Intel core 2 duo

Hej

Sitter med en Intel core 2 duo(2*3,0) e8400 processor och skulle vilja överklocka den. Har dessvärre ingen kunskap om hur jag ska gå tillväga.
Däremot har jag funnit några trådar på diverse forum(bl.a. fanns det en här på sweclockers) men jag förstår inte hur jag ska ändra värdena på exempelvis på Vcoren eller FSB. Man ska ju göra det på BIOS men jag hittar inte vart. Hittar inte heller något om ''jumper free configuration'' (finns inte på BIOS menyn).
Något som kan guida på rätt väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Hej

Sitter med en Intel core 2 duo(2*3,0) e8400 processor och skulle vilja överklocka den. Har dessvärre ingen kunskap om hur jag ska gå tillväga.
Däremot har jag funnit några trådar på diverse forum(bl.a. fanns det en här på sweclockers) men jag förstår inte hur jag ska ändra värdena på exempelvis på Vcoren eller FSB. Man ska ju göra det på BIOS men jag hittar inte vart. Hittar inte heller något om ''jumper free configuration'' (finns inte på BIOS menyn).
Något som kan guida på rätt väg?

Har du en färdigbyggd dator ifrån butik eller ett "hemmabygge", för ifall det är en färdigbyggd ifrån butik tror jag dessvärre att du inte kan överklocka.
Detta pga att de brukar ha en låst BIOS så att man inte kommer åt "överklocknings"funktionerna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nej är ingen färdigbyggd dator från butik utan en dator jag själv monterat ihop med delar, d.v.s. "ett hemmabygge".

Antar förresten att det måste ske genom BIOS? Finns alltså inget program likt när man överklockar grafikkort?

Permalänk
Medlem

Har för mig att det måste ske igenom BIOS, ja. Men ifall du inte hittar det ( hittade inte på min gamla 8200 ) så testa att kolla ifall det finns någon annan BIOS du kan uppdatera till.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Du måste in i bios, brukar vara del eller f10 du trycker upprepat på direkt efter datorstart för att komma in.
Sedan kan det se olika ut beroende på vilket bios ditt moderkort använder.... kolla gärna i mb-manualen om du har den kvar.
Jag har själv en liknande cpu (e8500) och mitt mb (asus p5q-e) har ett amd-bios, kör cpu:n överklockat +20%, dvs 3,80 ghz vilket nog är hyfsat bra.
Kan ev pm:a dig skärmdumpar på mina inställningar om du önskar, hör av dig i så fall.