Permalänk

Utblås i botten, korkat?

Jag har ett Fractal Design Define R3-chassi och det känns jättekorkat att ha en fläkt som insug i botten, då det fläktfiltret i så fall fylls med damm ungefär varje månad om man har datorn ståendes på golvet - vilket jag har. Då det fläktfiltret inte heller går att ta av och rengöra är det bara en dammsugare som lyckas med att ta bort allt damm från dammfiltret. Så då måste man alltså dammsuga det fläktfiltret varje månad, om inte oftare till och med, för att hålla det hyfsat rent där. Det filtret samlar på sig ganska mycket damm även om man inte har någon fläkt alls där.

Hur blir det om man istället sätter en lågpresterande fläkt som utblås där, vars enda funktion i så fall blir att hålla damm borta från datorns underdel. Ger det någon negativ inverkan om man har luftflödet konfigurerat på följande vis som nedanstående bild visar?

Permalänk
Medlem

Jag ser inte vad problemet är. Filtret gör sitt jobb! Låt det vara som det är.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Jag ser inte vad problemet är. Filtret gör sitt jobb! Låt det vara som det är.

Helst skulle jag ha ett insug i botten, men som sagt - med tanke på allt damm som samlas i fläktfiltret blir jag tveksam. Allt damm fastnar ju inte i filtret, utan man kan ju också se det som så att desto mer damm som har fastnat i filtret desto mer damm har också tagit sig in i datorn. Och även om dammfiltret gör sitt jobb ganska bra och hindrar mycket damm så bidrar det också till att mindre luft kan flöda in från botten när dammfiltret är ganska packat med damm?

Permalänk

Vet att fractals R3 chassin kan vara "täta" samt att de medföljande frontfläktarna inte snurrar särskilt fort. Jag skulle tro att du sänker prestandan på övriga fläktar med ett extra bottenutblås och att du förutom dammproblemet gör dig själv en björntjänst.
Insugsfläktar brukar ofta underskattas av många men om man har ett hyfsat tätt chassi kan de vara (minst) lika viktiga för luftflödet och temperaturen som utblås.

Är inte fractals dammfilter löstagbara?

Permalänk

Ser inte heller problemet, bara dammsug filtret varje gång du städar, vilket förhoppningsvis är oftare än 1 gång i månaden.

Permalänk
Medlem

antar att du har datorn på golvet?, försök ställ den på nånting så den kommer upp lite..borde bli mindre damm då.

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk

Köp ett två par billiga hjul på ÖB och snickra ihop en ram eller skateboard-aktig platta att ställa datorn på, så att den kommer upp någon decimeter från golvet.
Inget mer damm och lätt att rulla ut lådan när den ska städas.

Permalänk
Medlem

Provat att städa lite oftare?
Jag har problem med damm oxå men det finns nått som heter damsugare
FDs filter är ganska bra, men om man ser till att fläktarna på inblås är lite starkare än utblås, så bildas ett övertryck i lådan som inte drar in damm i andra hål än de som har filter.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Helst skulle jag ha ett insug i botten, men som sagt - med tanke på allt damm som samlas i fläktfiltret blir jag tveksam. Allt damm fastnar ju inte i filtret, utan man kan ju också se det som så att desto mer damm som har fastnat i filtret desto mer damm har också tagit sig in i datorn. Och även om dammfiltret gör sitt jobb ganska bra och hindrar mycket damm så bidrar det också till att mindre luft kan flöda in från botten när dammfiltret är ganska packat med damm?

Förvisso. Dock så stiger värme, så att dra värmen från toppen och ut ur botten är inte så kul.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Jag tänker ju att det kan vara smidigt att ha ett fett starkt insug i bottnen, för då slipper man damsuga de 2m^2 som datorn står på...

OnT: Jag läste på Toms hardware en väldigt bra "guide" angående chassikylning, de tar upp undertryck och övertryck och sånt som kan vara bra att känna till... Leta upp det, sök på typ cooling... Jag rekommenderar den starkt! Observera att recensionen har samma upplägg som här på SweC (flera sidor) så läs inte bara första sidan.

Edit: http://www.tomshardware.com/reviews/cooling-air-pressure-heat... i övrigt så har de mycket, i min mening, bra saker..

GLHF

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem

Värme stiger så att putta in luft underifrån och suga ut uppifrån är bra för luftflödet. Problemet med damm kan du lösa på andra sätt (städa oftare, ställ datorn på hjul etc).

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Höj datorn från golvet. Gör underverk.

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

samt att de medföljande frontfläktarna inte snurrar särskilt fort.

Dock har jag bytt ut originalfläkten i fronten med två stycken Noctua P12-fläktar som flyttar mycket mer luft. Den fläkten jag hade tänkt att sätta i botten är däremot en svag Fractal-fläkt. Så min förhoppning var att den fläkten skulle vara svag nog för att inte sabba luftflödet i chassit men stark nog för att hålla borta dammet från att komma in där.

Skrivet av Irrationell:

Är inte fractals dammfilter löstagbara?

Jo, dock inte det vid den fläkten. Underbart, eller hur?

Skrivet av lanbonden:

Ser inte heller problemet, bara dammsug filtret varje gång du städar, vilket förhoppningsvis är oftare än 1 gång i månaden.

Haha, jag städar mitt rum väldigt ofta. Dock sitter dammfiltret i sig inte på datorns undersida, utan vid fläktens undersida, så det är en bit in i chassit. Så för att verkligen få ut dammet med en dammsugare gället det att man pressar dammsugarns munstycke i princip rakt emot undersidan, och då måste jag alltså lägga ner datorn och då måste jag i sin tur dra ut alla kablar till datorn då de annars kommer att spännas åt för mycket då jag har buntbandat ihop alla kablar snyggt. Så att fixa en smidig permanent lösning tänkte jag på det här med fläkten.

Skrivet av biorrith:

Höj datorn från golvet. Gör underverk.

Mjo, jag har haft den tanken - dock har jag aldrig sett någon snygg lösning på det hela och därav har det inte heller blivit av. Några tips? Förutom att ha ett enormt skrivbord, vilket jag inte har, och sedan dra upp datorn på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Har ett liknande chassi och själv kör jag insug i botten. Dessutom sitter ju nätagget i botten och även där tar in luft. Ser givetvis dammigt ut på undersidan efter en vecka men det finns ju dammsugare av en orsak.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

om jag har min dator på skrivbordet så hörs den betydligt mer än på golvet under skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4rret:

Jag tänker ju att det kan vara smidigt att ha ett fett starkt insug i bottnen, för då slipper man damsuga de 2m^2 som datorn står på...

Hahaha *tummen upp* Låter som en bra lösning

Permalänk

Vi har ett kontor där vi har alla datorer.. varje Lördag vid 2- 3 tiden så tar jag bort datorerna och damsuger och sätter tillbaka de.. det är jobbigt men det måste man göra om man inte vill ha damm i datorerna.. Så det är bara att göra..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Finns många lösningar, allt från små upphöjningar på hjul som beskrivits här till hållare du skruvar fast i skrivbordets undersida, vilket är vanligt på kontor.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Kan väl inte vara ett sånt jäkla jobb att dra fram dammsugaren en gång i månaden, tar ju på sig höjd 5 minuter, och det om man är riktigt dålig på att dammsuga.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |