Permalänk

Valve Steam Box

Verkar som Valve kommer ge sig in i konsolbranschen. Deras plattform kommer enligt rykten vara väldigt PC lik men mer enad hårdvara som konsolerna erbjuder. Dessutom ska den vara mer öppen vilket innebär att andra kommer tillverka sin version av konsolen men efter Valve hårdvaru krav.

Vad tror ni om detta rykte?

http://www.techpowerup.com/161657/Valve-Working-On-Its-Own-Ga...

Kanske kan sätta mer press på Nintendo, Microsoft och Sony?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Läste det också precis, är det sant så är det ju underbart, även om det mer låter som en HTPC man kan spela på.
Skulle vara intressant och veta vad den kommer till att kosta.

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Skrivet av Osterberg1985:

Läste det också precis, är det sant så är det ju underbart, även om det mer låter som en HTPC man kan spela på.
Skulle vara intressant och veta vad den kommer till att kosta.

Ja det står att den ( om den nu är på riktigt ) ska visas upp på GDC ( Game Developers Conference ) nästa vecka.

The Verge har också skrivit om det!

http://www.theverge.com/2012/3/2/2840932/exclusive-valve-stea...

Står på förstasidan där så känns som att ryktet kan stämma.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ja om den kan sätta press på de andra 3 stora, vetifan. Det beror på prislappen och deras målgrupp och tanke med konsolen.
Både Sony, Microsoft och Nintendo kan erbjuda sina användare på speciella funktioner. Men kommer "Steam Box" kunna göra detta till den grad att man blir köp sugen? Vi får se.

Förövrigt känns det som en HTPC á la Apple style. "Låst" och har mindre funktionalitet än en HTPC med Windows 7 etc.

Permalänk
Inaktiv

Intressant.

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt intressant. Med tanke på att den ska klara av samtliga spel på Steam och dessutom Origin så kommer den med andra ord använda Windows i någon form (kanske Windows 8 Embedded?) och det öppnar ju upp även för att man kanske kommer kunna använda Windows 8 appar på burken (Spotify, VLC, XBMC, Voddler osv.) vilket gör den än mer intressant.

Frågan är dock vem som kommer göra hårdvaran? Att vem som helst skulle kunna slänga ihop en Steam Box låter lite väl spretigt och konstigt. Kanske Playstation 4 som ryktas vara som en PC kan vara en Steam Box?

Men om Playstation 4 är en Steam Box så blir det väldigt märklig situation för Microsoft eftersom de kommer tjäna pengar på att Sony+Valve använder deras operativsystem. Och då är ju frågan varför Microsoft ska satsa dyra pengar på en egen box när de lika gärna kan stötta Sony+Valve (samt även PC-gaming på Windows som kommer dra nytta av det här).

Intressant som sagt. Skulle Sony+Valve+Microsoft lansera en gemensam box så vore det ju Game Over för Nintendo.

Permalänk

Usch. Kill it with fire. Lär ju endast kunna lira steamspel, eller?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Usch. Kill it with fire. Lär ju endast kunna lira steamspel, eller?

Enligt TheVerge kommer den kunna spela samtliga spel på Steam och Origin.

Permalänk
Medlem

fast vem som helst kommer ju kunna använda sin dator som konsol med Steam på när deras 10-foot interface kommer ut så det känns ju lite löjligt att köpa en speciell låda bara för det.
Troligen så blir det väl någon typ av certifierings process så att retail folket kan sätta sticker med "STEAM COMPATIBLE" och skit på sina lådor för att locka mer folk dock innebär ju det att vi kanske förhoppningsvis kan få en baslinje för en "spel dator"

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Skrivet av Spindel:

Tycker det är riktigt intressant. Med tanke på att den ska klara av samtliga spel på Steam och dessutom Origin så kommer den med andra ord använda Windows i någon form (kanske Windows 8 Embedded?) och det öppnar ju upp även för att man kanske kommer kunna använda Windows 8 appar på burken (Spotify, VLC, XBMC, Voddler osv.) vilket gör den än mer intressant.

Frågan är dock vem som kommer göra hårdvaran? Att vem som helst skulle kunna slänga ihop en Steam Box låter lite väl spretigt och konstigt. Kanske Playstation 4 som ryktas vara som en PC kan vara en Steam Box?

Men om Playstation 4 är en Steam Box så blir det väldigt märklig situation för Microsoft eftersom de kommer tjäna pengar på att Sony+Valve använder deras operativsystem. Och då är ju frågan varför Microsoft ska satsa dyra pengar på en egen box när de lika gärna kan stötta Sony+Valve (samt även PC-gaming på Windows som kommer dra nytta av det här).

Intressant som sagt. Skulle Sony+Valve+Microsoft lansera en gemensam box så vore det ju Game Over för Nintendo.

Inte Windows väl? Då får vi bara en massa virus på den och sånt. Hur säkert är Windows embedded?

"The only difference here is that unlike Xbox, PlayStation or Wii, which are close-ended hardware platforms manufactured solely by the people behind them, that's Microsoft, Sony, and Nintendo, respectively, Valve's console will will be open-ended. The physical consoles will be made by various partners (just like NVIDIA GeForce is sold by various NVIDIA partners, such as EVGA, ASUS and ZOTAC). Valve will govern and mandate baseline hardware specifications, which partners have to meet, to ensure the platform delivers a consistent gaming experience to players"

Detta citatet från Techpowerup tolkar jag som att andra olika aktörer kan tillverka sin version av Steam Box?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Så är det en riktig konsol med hårdvara dit spel optimeras eller är det bara en typ apple tv fast för spel? Om det är det senare är det ganska ointressant då det enda som gör konsolerna "bra" är att det optimeras så kraftigt så att de fungerar med dålig hårdvara. Om den kommer spela pc-spel på dåliga delar blir ju grafiken lidande.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Kom en nyhet för någon vecka sen på Gamereactor.

http://www.gamereactor.se/nyheter/38531/Valve+skapar+h%E5rdva...

Gabe Newell sa detta:

"If we have to sell hardware we will," säger Newell. "We have no reason to believe we're any good at it, it's more we think that we need to continue to have innovation and if the only way to get these kind of projects started is by us going and developing and selling the hardware directly then that's what we'll do."

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Inte Windows väl? Då får vi bara en massa virus på den och sånt. Hur säkert är Windows embedded?

"The only difference here is that unlike Xbox, PlayStation or Wii, which are close-ended hardware platforms manufactured solely by the people behind them, that's Microsoft, Sony, and Nintendo, respectively, Valve's console will will be open-ended. The physical consoles will be made by various partners (just like NVIDIA GeForce is sold by various NVIDIA partners, such as EVGA, ASUS and ZOTAC). Valve will govern and mandate baseline hardware specifications, which partners have to meet, to ensure the platform delivers a consistent gaming experience to players"

Detta citatet från Techpowerup tolkar jag som att andra olika aktörer kan tillverka sin version av Steam Box?

Windows Embedded är en flexibel version av Windows 7. Windows 8 ska väl egentligen vara som Windows Embedded med allt installerat - MinWin kallar man det för. Grejen med Windows Embedded är att man kan ta bort sådant som anses överflöd och anpassa det till vad det endast är till för.

Ett exempel är Motorola ShopExpress-enheterna som finns ute i de större mataffärerna - de använder Windows Embedded.

Så man skulle alltså kunna anpassa Windows för SteamBox så att bara Origin och Steam fungerar - eller låt säga ett slags SteamsOS med stöd för Origin app och kanske andra appar i någon form av Steam App Store.

Skulle ju även kunna vara så att både Xbox 720 och Playstation 4 kommer använda Steam/Windows Embedded. Detta var ju vad Microsoft egentligen ville göra förr i tiden. Man gjorde det bland annat med Dreamcast men när Dreamcast blev ett misslyckande och ingen annan ville hoppa på tåget så började man med Xbox istället. Dreamcast har ju en "Compatible with Windows Microsoft Windows CE" logo:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a0/Sega-dream...

Permalänk
Medlem

Innebär detta att alla spel kommer att stödja kontroller på ett eller annat sätt? Jag har en Xbox 360-kontroll inkopplad till datorn men det är ju bara ett fåtal spel som faktiskt stödjer handkontroller. Dessutom har jag datorn 3 meter ifrån TVn, och då känns ju en "Steam Box" överflödig.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av Spindel:

Windows Embedded är en flexibel version av Windows 7. Windows 8 ska väl egentligen vara som Windows Embedded med allt installerat - MinWin kallar man det för. Grejen med Windows Embedded är att man kan ta bort sådant som anses överflöd och anpassa det till vad det endast är till för.

Ett exempel är Motorola ShopExpress-enheterna som finns ute i de större mataffärerna - de använder Windows Embedded.

Så man skulle alltså kunna anpassa Windows för SteamBox så att bara Origin och Steam fungerar - eller låt säga ett slags SteamsOS med stöd för Origin app och kanske andra appar i någon form av Steam App Store.

Skulle ju även kunna vara så att både Xbox 720 och Playstation 4 kommer använda Steam/Windows Embedded. Detta var ju vad Microsoft egentligen ville göra förr i tiden. Man gjorde det bland annat med Dreamcast men när Dreamcast blev ett misslyckande och ingen annan ville hoppa på tåget så började man med Xbox istället. Dreamcast har ju en "Compatible with Windows Microsoft Windows CE" logo:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a0/Sega-dream...

Då är jag med! Tack för svar. Men kan det fortfarande riktas virus mot en sådan plattform? Jag anser att fördelen med en konsol är att operativsystemet är stängt på så sätt att det är svårt att rikta virus mot den osv. Med Windows till en konsol borde man inte öppna upp för en massa virus då?

EDIT: Det sägs också att den är designad efter Alienware X51.

http://www.dell.com/us/p/alienware-x51/pd.aspx

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Då är jag med! Tack för svar. Men kan det fortfarande riktas virus mot en sådan plattform? Jag anser att fördelen med en konsol är att operativsystemet är stängt på så sätt att det är svårt att rikta virus mot den osv. Med Windows till en konsol borde man inte öppna upp för en massa virus då?

Nja, jag antar att de kommer göra operativsystemet (modifierad version av Windows dvs.) såpass stängt att man måste installera appar genom en app store som i sig kommer kontrollera att apparna inte är virus.

Virus har egentligen inget med operativsystemet att göra. Windows Phone har inga virus eftersom man bara kan installera genom Windows Marketplace medan Android som är öppet har massvis med virusappar som man kan installera från Internet.

Förmodligen kommer man bara kunna installera genom Steam (och Origin) som man gör idag. Och än så finns det ju inget virus på Steam eller Origin.

Permalänk
Skrivet av Spindel:

Nja, jag antar att de kommer göra operativsystemet (modifierad version av Windows dvs.) såpass stängt att man måste installera appar genom en app store som i sig kommer kontrollera att apparna inte är virus.

Virus har egentligen inget med operativsystemet att göra. Windows Phone har inga virus eftersom man bara kan installera genom Windows Marketplace medan Android som är öppet har massvis med virusappar som man kan installera från Internet.

Förmodligen kommer man bara kunna installera genom Steam (och Origin) som man gör idag. Och än så finns det ju inget virus på Steam eller Origin.

Det har du helt rätt i. Detta kan bli bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Är faktiskt intresserad av den!:O

Gjorde inte newell ett uttallande vid/runt releasen av portal någonting om att de skulle "take our games to the tv screen" eller något dylikt? Undrar om det var detta han menade.

Hursomhelst, dagens alla pc spel går typ genom steam eller liknande, så det är ju inte så stor loss det

Permalänk
Medlem

Nej tack jag har redan en pc kopplad till min tv;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

... Gjorde inte newell ett uttallande vid/runt releasen av portal någonting om att de skulle "take our games to the tv screen" eller något dylikt? Undrar om det var detta han menade.

Har ju länge stått på steamworks hemsida att steam kommer få ett att tv anpassat gränssnitt med stöd för handkontroll: http://www.steampowered.com/steamworks/thebigpicture.php

Permalänk
Medlem

http://www.nextpowerup.com/news/467/valve-and-xi3-reveal-stea...

Händer grejer här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon på reddit lyckades ta lite bilder.

http://imgur.com/a/MxZ3u

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Hur kraftfull kan en såpass liten passivt kyld låda vara egentligen?

Känns ju inte som att den kommer hänga med i särskilt många år om det redan nu är lite utdaterad hårdvara.

Permalänk

Har läst att den ska vara uppgraderingsbar, dvs den har ett modulärt moderkort där man kan byta ut delarna i den. Jag antar att i framtiden går att uppgradera datorn med bättre grejer om så önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindwalker:

Har läst att den ska vara uppgraderingsbar, dvs den har ett modulärt moderkort där man kan byta ut delarna i den. Jag antar att i framtiden går att uppgradera datorn med bättre grejer om så önskas.

Nu ska jag inte säga bu eller bä, men kollar man på bilderna jag länkade verkade inte SoC'n så utbytbar.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Nu ska jag inte säga bu eller bä, men kollar man på bilderna jag länkade verkade inte SoC'n så utbytbar.

Nja, nåt verkar vara utbytbart iaf... och andra sidan verkar vara bortagbar även den om man jämför kanterna.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130108/valve-i-samarbete-...
Det ska gå uppgradera allt i den men med tanke på storleken och priset så är det ett stort skämt.
Skräpbox..
CPU: Quad-Core 64-bit ( 3.2GHz)
GPU: Integrated (384 shader cores)
Interminne: 8GB DDR3 RAM
Lagring: Upp till 1 TB SSD
Anslutningar: 4 st stycken USB 3.0-portar, 4 st eSATAp, 4 USB 2.0-portar, 10/100/1000 Ethernet, hdmi/dp-port

Den viktigaste komponenten är även den sämsta antagligen.. GPU: Integrated (384 shader cores)

"Något pris är inte officiellt men Piston ska vara baserad på företagets X7A-modell och deras Kickstarter-projekt från i höstas, som inte blev finansierat, skvallrar om följande specifikationer till priset av 999 dollar:"

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130108/valve-i-samarbete-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Nja, nåt verkar vara utbytbart iaf... och andra sidan verkar vara bortagbar även den om man jämför kanterna.

http://i.imgur.com/hvEMK.jpg

Ja men du har ju ingen typ av processor på det där kortet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Ja men du har ju ingen typ av processor på det där kortet.

Sant, men någon form av utbytbart dotterkort är det iaf. GPU'n är integrerad, CPU'n verkar sitta under kylflänsen, va är det man kan uppgradera i så fall? Skulle de där massiva korten vara ramminnet? Löjligt... Nåt är fel här....

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Valve Failbox.