Vilken SSD är egentligen bäst "bang for the buck" just nu?

Permalänk
Medlem

Vilken SSD är egentligen bäst "bang for the buck" just nu?

Jag sitter och velar lite mellan en Intel 520 60GB & en 120GB, men den första är egentligen lite liten, och den andra lite dyr. Idealet är runt 100GB för en tusenlapp...
Men sedan när hittar man någonsin sitt ideal...

Disken ska sitta som systemenhet till ett MSI P67A-GD65. Är Intel SSD'n det bästa alternativet för de rimligaste pengarna, och jag ska välja mellan de två bristerna, för att gå med det alternativet som blir vettigast? Eller finns det något annat som är ett bättre val och inte passar sämre i mina preferenser på storlek och pris?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

60GB är inte för litet för windows + program som office och alla adobe program. Har ca 25GB ledigt på min 60GB.

Sätt spel och annan lagring på en lagringsdisk.
Ta bort swapfilen och vilolägefilen. Har du X GB RAM så tar de upp X x2. Har du 16GB så blir det 32GB waste

För val av märke så finns det bara en vinnare just nu, och det är Samsung 830 serien: stabil som intels firmware och snabb som sandforce.
Dock intel 520 är en chansning då det är sandforce.

Permalänk
Medlem

Corsair Force 3 eller OCZ Agility 3 är väl dem mest prisvärda diskan överlag för tilfället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Corsair Force 3 eller OCZ Agility 3 är väl dem mest prisvärda diskan överlag för tilfället?

Näe skaffa inte nån med sandforce chip.

Permalänk
Medlem

Crucial M4 eller Samsung 830.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Näe skaffa inte nån med sandforce chip.

Sandforce har inte samma problem som dem har haft tidigare.
Efter den nya firmware (finns i alla nya diskar) så fungerar dem riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

60GB är inte för litet för windows + program som office och alla adobe program. Har ca 25GB ledigt på min 60GB.

Jag ska inte riktigt ha lika mycket skräp i min Windowsinstallation, men med tiden blir det ju gärna en del...Pluss att jag har en flock Virituella maskiner som jag hoppas kunna ha på SSD'n för att få lite bättre fart på VMware.

Skrivet av MX510.:

Sätt spel och annan lagring på en lagringsdisk.
Ta bort swapfilen och vilolägefilen. Har du X GB RAM så tar de upp X x2. Har du 16GB så blir det 32GB waste

Kommer Iofs bara ha 8GB, men ju, tanken var att fimpa viloläge, och förlägga eventuell växlingsfil på en av de roterande diskarna.

Skrivet av MX510.:

För val av märke så finns det bara en vinnare just nu, och det är Samsung 830 serien: stabil som intels firmware och snabb som sandforce.

Den ligger ruskigt bra till om man jämför med alla andra diskar, och priset är inte tvärfel. Men 320MB/s writes, det är ett långt steg från Sandforce diskarnas 500+. Jag misstänker att det är därför Samsungen har 256MB cache, men lyckas den verkligen hålla takten så pass bra att man inte saknar skrivprestandan? (Jag har valt att titta på 120GB diskarna, för att ha en rimlig referenspunkt. 60GB Samsungen har halverad write, vilket gör även den hysteriskt långsam.)

Skrivet av MX510.:

Dock intel 520 är en chansning då det är sandforce.

Och nu kommer vi då till den kanske viktigaste frågan. Är det fortfarande problem med Sandforce? Jag trodde det hade lugnat sig, mest eftersom jag vet en kille som sitter på en Corsair Force 3, och inte har några problem.

Skrivet av FribBe:

Crucial M4 eller Samsung 830.

Jag tittar bara på siffror i nuläget. Crucial M4 är helt enkelt för dyr, och för långsam för att vara en kandidat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Men då kanske Samsung 830 kan vara något?
Stabil som tusan och snabb.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Jag köpte en ocz agility3 120GB som jag fick i måndags, inga problem med den än så länge i alla fall.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MX510.:

60GB är inte för litet för windows + program som office och alla adobe program. Har ca 25GB ledigt på min 60GB.

Sätt spel och annan lagring på en lagringsdisk.
Ta bort swapfilen och vilolägefilen. Har du X GB RAM så tar de upp X x2. Har du 16GB så blir det 32GB waste

För val av märke så finns det bara en vinnare just nu, och det är Samsung 830 serien: stabil som intels firmware och snabb som sandforce.
Dock intel 520 är en chansning då det är sandforce.

Det där beror lite på hur du använder Adobe. Installationen tar ca 9 GB fast det är tempfiler och scratch so tar massa plats. Jag har ca 20 GB annat junk från Adobe som den dumpar dels i tempmappen och sen under Application Data. Hur mycket som hamnar där beror lite på vad man gör men totalt har jag alltså 30 GB Adobe på min systemdisk. Det kan bli ännu mer tillfälligt när man håller på eftersom Adobe lägger det som inte får plats i RAM på disk när man jobbar. Jag hade aldrig köpt en 60 GB SSD om Adobe är inblandat om det inte ska vara en ren scratchdisk för enbart scratchmapp.

Ska man däremot köra en ren kontorsdator, det vill säga Windows, Office, browser, mailklient och lite annat bös så räcker det med 60 GB. Jag har ca 40 GB program och filer på min laptop och den har bara Windows, Office, ett enkelt bildredigeringsprogram och Matlab som tar plats. Filerna tar ca 1 GB av utrymmet, resten är ett par program. Skulle man lägga till ett par spel så blir det fullt direkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Men då kanske Samsung 830 kan vara något?

Erkänn, du läste bara sista quoten, och tillhörande text av mitt inlägg, inte sant?

Skrivet av THEBADGUY:

Stabil som tusan och snabb.

Problemet är just att den läser snabbt nog, men writes ser ut att vara lidande om man inte klättrar upp på minst en 256GB enhet. Och det är "lite" över min budget om jag ska vara ärlig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag ska inte riktigt ha lika mycket skräp i min Windowsinstallation, men med tiden blir det ju gärna en del...Pluss att jag har en flock Virituella maskiner som jag hoppas kunna ha på SSD'n för att få lite bättre fart på VMware.

Kommer Iofs bara ha 8GB, men ju, tanken var att fimpa viloläge, och förlägga eventuell växlingsfil på en av de roterande diskarna.

Den ligger ruskigt bra till om man jämför med alla andra diskar, och priset är inte tvärfel. Men 320MB/s writes, det är ett långt steg från Sandforce diskarnas 500+. Jag misstänker att det är därför Samsungen har 256MB cache, men lyckas den verkligen hålla takten så pass bra att man inte saknar skrivprestandan? (Jag har valt att titta på 120GB diskarna, för att ha en rimlig referenspunkt. 60GB Samsungen har halverad write, vilket gör även den hysteriskt långsam.)

Och nu kommer vi då till den kanske viktigaste frågan. Är det fortfarande problem med Sandforce? Jag trodde det hade lugnat sig, mest eftersom jag vet en kille som sitter på en Corsair Force 3, och inte har några problem.

Jag tittar bara på siffror i nuläget. Crucial M4 är helt enkelt för dyr, och för långsam för att vara en kandidat.
B!

Att flytta växlingsfilen till en hårddisk låter lite onödigt för där vill du ju ha lite fart.

Sandforce har lyckats göra sig av med de värsta buggarna men det finns tydligen fortfarande problem. Intel skrev ju om firmwaren rejält och med tanke på hur lång tid det tog så hittade de tydligen massa skit. Tidiga rapporter har indikerat att Intels sandforce har löst problem för de som fortfarande hade krångel med Sandforce. Tyvärr är det fortfarande på tok för tidigt för att kunna säga något konkret om stabiliteten.

Så vad som är mest prisvärt beror på vad du prioriterar. Är det hastighet så går det att hitta 120 GB Sandforce för en tusenlapp ibland. Annars ligger det många på 1200 kr. Är stabilitet viktigare är det mer prisvärt att titta på Intel 320 eller Samsungs prylar. Vill du ha väldigt hög prestanda och massa trassel kan du ju titta på PCIe-grejer. De har prestanda som man inte når med SATA fast de kan krångla ungefär hur mycket som helst. Alla moderkort stödjer inte ens att man bootar från dem. Så steg ett är att reda ut dina prioriteringar.

Edit: när du tittar på prestandasiffror hoppas jag att du tittar på faktiska tester och inte bara på tillverkarnas egna för de talar inte hela sanningen. Sandforce är svårslagna på komprimerbar data men de kan tappa väldigt mycket i hastighet om det är "fel" data. Du måste alltså också väga in vad du skriver. De där topphastigheterna gäller också bara när den är ny, ge den ett par månader och mycket av prestandan är borta. TRIM brukar lösa mycket men inte allt i alla lägen. Titta här till exempel:
http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/ocz-octane_5...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag sitter och velar lite mellan en Intel 520 60GB & en 120GB, men den första är egentligen lite liten, och den andra lite dyr. Idealet är runt 100GB för en tusenlapp...
Men sedan när hittar man någonsin sitt ideal...

Disken ska sitta som systemenhet till ett MSI P67A-GD65. Är Intel SSD'n det bästa alternativet för de rimligaste pengarna, och jag ska välja mellan de två bristerna, för att gå med det alternativet som blir vettigast? Eller finns det något annat som är ett bättre val och inte passar sämre i mina preferenser på storlek och pris?
B!

Enligt mitt tycke så är Ocz Octane sata II 128gb bäst "bang for the buck" atm, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1032028 under 1000kr för 128gb är väldigt bra, om du även använder rabattkoden på CDON "swec1203" så får du den för 950kr.

Sen att du skriver det med att du inte får tillräckligt med "read and write" så är det ganska fel siffror att titta på. Det du bör titta på är IOPS:en om du vill få den riktiga "verklighets" prestanda skillnaden.

Visa signatur

<Dator 1> CPU: Intel I9 9900K@5Ghz | CPU Kylare: Noctua NH15 | MB: Asus Maximus XI Gene | RAM: G.Skill 32GB DDR4 3200MHz CL14 Trident | HDD: Samsung M.2 970 1tb | GPU: Asus RTX 3080TI Strix
<Dator 2> CPU: Intel I7 8700K@4.8Ghz | CPU Kylare: Be Quite Dark Rock Pro 4 | MB: Asus Z370-H | RAM: G.Skill 16GB DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws V | HDD: Samsung M.2 970 500gb | GPU: Asus 2080 Dual

Permalänk

a-data s510 e 120gb å e ganska billig

Visa signatur

I7 9700k : Asus ROG Maximus Hero XI (wifi) : Corsair Dominator 32GB : EVGA RTX 2080TI Black Gaming : 500GB + 2TB Samsung 970evo : Corsair HX750i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att flytta växlingsfilen till en hårddisk låter lite onödigt för där vill du ju ha lite fart.

Sandforce har lyckats göra sig av med de värsta buggarna men det finns tydligen fortfarande problem. Intel skrev ju om firmwaren rejält och med tanke på hur lång tid det tog så hittade de tydligen massa skit. Tidiga rapporter har indikerat att Intels sandforce har löst problem för de som fortfarande hade krångel med Sandforce. Tyvärr är det fortfarande på tok för tidigt för att kunna säga något konkret om stabiliteten.

Så vad som är mest prisvärt beror på vad du prioriterar. Är det hastighet så går det att hitta 120 GB Sandforce för en tusenlapp ibland. Annars ligger det många på 1200 kr. Är stabilitet viktigare är det mer prisvärt att titta på Intel 320 eller Samsungs prylar. Vill du ha väldigt hög prestanda och massa trassel kan du ju titta på PCIe-grejer. De har prestanda som man inte når med SATA fast de kan krångla ungefär hur mycket som helst. Alla moderkort stödjer inte ens att man bootar från dem. Så steg ett är att reda ut dina prioriteringar.

Edit: när du tittar på prestandasiffror hoppas jag att du tittar på faktiska tester och inte bara på tillverkarnas egna för de talar inte hela sanningen. Sandforce är svårslagna på komprimerbar data men de kan tappa väldigt mycket i hastighet om det är "fel" data. Du måste alltså också väga in vad du skriver. De där topphastigheterna gäller också bara när den är ny, ge den ett par månader och mycket av prestandan är borta. TRIM brukar lösa mycket men inte allt i alla lägen. Titta här till exempel:
http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/ocz-octane_5...

Nu ska man ta de där siffrorna med en rejäl nypa salt...dom skriver det inte uttryckligen, men resultaten tyder på att de fyller disken x2 med konstanta skrivningar. Då kan man pressar ner disken i riktigt låga prestandalägen, men det är väldigt få (om någon) normalanvändare som använder disken på detta sätt. Ger man disken lite paus i skrivningarna då och då så kommer den att hålla prestandan uppe, speciellt om du har trim aktiverat. Hur ofta fyller man disken, kommer på att man gjorde fel, raderar allt och fyller den igen...utan att ens ge den några minuters vila här och där?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Frispel:

Nu ska man ta de där siffrorna med en rejäl nypa salt...dom skriver det inte uttryckligen, men resultaten tyder på att de fyller disken x2 med konstanta skrivningar. Då kan man pressar ner disken i riktigt låga prestandalägen, men det är väldigt få (om någon) normalanvändare som använder disken på detta sätt. Ger man disken lite paus i skrivningarna då och då så kommer den att hålla prestandan uppe, speciellt om du har trim aktiverat. Hur ofta fyller man disken, kommer på att man gjorde fel, raderar allt och fyller den igen...utan att ens ge den några minuters vila här och där?

Jag syftade mest på siffrorna före och efter TRIM, inte mellanläget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sitter här i skrivande stund, och det lutar mot Samsung 830, med Intel 520 som en stark tvåa. Intels alternativ får en möjligen oförtjänt bonus för sin långa garantitid.

Det blir mest troligt en Samsung 830, 128GB. Budgeten tillåter inte 256GB för den lila boosten i intern bandbredd.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Sitter här i skrivande stund, och det lutar mot Samsung 830, med Intel 520 som en stark tvåa. Intels alternativ får en möjligen oförtjänt bonus för sin långa garantitid.

Det blir mest troligt en Samsung 830, 128GB. Budgeten tillåter inte 256GB för den lila boosten i intern bandbredd.
B!

Hej, har läst runt lite här angående köp av SSD och är också lite inne på den Samsung 830. Egentligen var min budget 1200 kr för en 120-128gigare.
Finns inga erbjudanden på 830 någonstans? vart tänker du köpa den isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Back3n:

Hej, har läst runt lite här angående köp av SSD och är också lite inne på den Samsung 830. Egentligen var min budget 1200 kr för en 120-128gigare.
Finns inga erbjudanden på 830 någonstans? vart tänker du köpa den isf?

Billigaste jag hittade var ifrån CDON.
1402 kr blir det med SWEC1203 rabattkoden i kassan. Då med frakten inräknad.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en från CDON. En polare är tydligen storkund, och har vunnit ett tröstpris med rätt god rabatt på, så jag stoppade den i hans order på ett gäng cd & dvd skivor. I slutändan blev det ungefär samma pris som via rabattkoden ovan, fast jag slipper frakten... Istället får jag hämta lådan hos honom.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

60GB är inte för litet för windows + program som office och alla adobe program. Har ca 25GB ledigt på min 60GB.

Sätt spel och annan lagring på en lagringsdisk.
Ta bort swapfilen och vilolägefilen. Har du X GB RAM så tar de upp X x2. Har du 16GB så blir det 32GB waste

För val av märke så finns det bara en vinnare just nu, och det är Samsung 830 serien: stabil som intels firmware och snabb som sandforce.
Dock intel 520 är en chansning då det är sandforce.

Bara så ingen missuppfattar då stämmer inte det med viloläget. Jag har 4gb ram, och får 2 gb extra med powercfg.exe /hibernate off
Så snara x =gb ram x/2 extra diskspace

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Bara så ingen missuppfattar då stämmer inte det med viloläget. Jag har 4gb ram, och får 2 gb extra med powercfg.exe /hibernate off
Så snara x =gb ram x/2 extra diskspace

Hibernate MÅSTE få plats att dumpa hela minnet när man går ner i viloläge, så det behövs lika mycket reserverad plats på disken som man har i fysiskt ram. Fick du andra siffror så hände det nog någon mer diskaktivitet i samband med att du stängde av hibernate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hibernate MÅSTE få plats att dumpa hela minnet när man går ner i viloläge, så det behövs lika mycket reserverad plats på disken som man har i fysiskt ram. Fick du andra siffror så hände det nog någon mer diskaktivitet i samband med att du stängde av hibernate

Trodde jag med men testade precis!
Jag har testat flera gånger

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Citat:

Problemet är just att den läser snabbt nog, men writes ser ut att vara lidande om man inte klättrar upp på minst en 256GB enhet. Och det är "lite" över min budget om jag ska vara ärlig.
B!

För att 320mb/sec write räcker inte då? (128gb varianten)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Till en burk är det säkert bra nog, men jag kommer köra den fysiska datorn från disken, plus 6-8 VM's simultant. Så, jag misstänker att det inte kommer vara riktigt bra nog. Däremot kommer det högst troligt vara bättre än situationen jag har i dag, när alla ska samsas om en disk dedikerad till mina VM's, och en annan dedikerad till systemet. Eftersom det i stor utsträckning rör sig om data som går att komprimera tror jag SandForce hade preseterat mycket bra där, men i slutändan blev det i alla fall (som du redan vet, om du läst alla inläggen) en Samsung 830 128GB.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Bytte min Corsair Gt 120gb mot en Intel 520 120gb för att den krånglade så mycket

Inga problem alls med Intels ännu

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Bara så ingen missuppfattar då stämmer inte det med viloläget. Jag har 4gb ram, och får 2 gb extra med powercfg.exe /hibernate off
Så snara x =gb ram x/2 extra diskspace

Skrivet av Frispel:

Hibernate MÅSTE få plats att dumpa hela minnet när man går ner i viloläge, så det behövs lika mycket reserverad plats på disken som man har i fysiskt ram. Fick du andra siffror så hände det nog någon mer diskaktivitet i samband med att du stängde av hibernate

Skrivet av gn1p:

Trodde jag med men testade precis!
Jag har testat flera gånger

Jag har 8gb Ram, nu när jag stängde av Hibernate så fick jag 6gb extra ledigt på min disk ,

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Jag har 8gb Ram, nu när jag stängde av Hibernate så fick jag 6gb extra ledigt på min disk ,

Egentligen så borde ni inte mäta ledigt utrymme, kolla med tex treesize free hur mycket plats som används istället. Har för mig att hibernate-filen dyker upp i treesize, bara att kolla hur stor den är. Har mycket svårt att tro att det inte finns reserverad plats för hela ram-minnet, vad händer annars om disken är full och hela ram-minnet används?

Permalänk
Medlem

Killar ni är på fel ställe. Men i alla fall. Öppna ett "DOS fönster" och kör Powercfg –h –size <percentsize> där <percentsize> är ett värde mellan 50 & 100, och skrivs %50. Det tar längre tid att stänga ned och starta med hårdare komprimerad hibernation fil, men visst fungerar det.

Personligen stänger jag av skiten, eftersom jag inte har någon nytta av att datorn halvsover. I det läget stänger jag av den "på riktigt" i stället. Speciellt eftersom den tiden det tar att starta burken till 75% består av att den ska gå igenom sin uppstarts process, leta diskar, väcka USB osv. De sista 25% påverkas av huruvida datorn varit i viloläget eller kör en kallstart, och slutresultatet skiljer på kanske ensiffrigt i sekunder. Så ofta stänger jag inte av datorn att den tidsförtjänsten är intressant. Hade datorn börjat starta windows med en gång efter att jag tryckt på powerknappen hade det varit sin sak, men nu ägnar den ju ett par minuter åt sina egna tester och uppstarter.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Bara så ingen missuppfattar då stämmer inte det med viloläget. Jag har 4gb ram, och får 2 gb extra med powercfg.exe /hibernate off
Så snara x =gb ram x/2 extra diskspace

Konstigt, så här har det varit för mig.

16GB RAM på ren installation = 32 GB "waste":
16GB pagefile.sys
16GB hiberfil.sys

4GB RAM på ren installation = 8 GB "waste":
4GB pagefile.sys
4GB hiberfil.sys