Permalänk

Mer än en skärm?!

Hej jag undrar hur det går till med x-fire bryggor. Jag förstår konceptet: Du har två grafikkort på 2gb vardera så kopplar du ihop dem och får 4gb grafikminne, MEN nu till frågan. Om jag har två skärmar och vill koppla in dem så jag använder båda kortens prestanda, kopplar jag in en skär i kort nummer ett, och sen en skärm i kort nummer två? Eller jag ska kanske skaffa en splitter och samköra de på samma ingång på kort ett/två?

Permalänk
Medlem

alltså, för det första har du fel: kortens minne, deras VRAM, adderas inte när du kör crossfire eller sli. har du 2 kort om 2 gb styck, så blir din totala vram fortfarande bara 2 gb.

i vilket kort du kopplar in skärmarna påverkar inte prestandan.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk

Du får inte 4gb grafikminne. Minnet speglas. Du kommer alltså fortfarande bara att ha 2gb grafikminne. Den riktigt frågan har jag tyvärr ingen aning om

Mvh David

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Asså det är inte grafikminnet som avgör prestandan. Dessutom speglas minnet som ovanstående säger så du har fortfarande bara 2gb grafikminne du kan utnyttja. Båda kortens prestanda utnyttjar du genom att aktivera crossfire i catalyst control centre, och det har ingen som helst betydelse i vilket kort du kopplar skärmen/skärmarna.

Permalänk
Skrivet av Booyahkascha:

Hej jag undrar hur det går till med x-fire bryggor. Jag förstår konceptet: Du har två grafikkort på 2gb vardera så kopplar du ihop dem och får 4gb grafikminne, MEN nu till frågan. Om jag har två skärmar och vill koppla in dem så jag använder båda kortens prestanda, kopplar jag in en skär i kort nummer ett, och sen en skärm i kort nummer två? Eller jag ska kanske skaffa en splitter och samköra de på samma ingång på kort ett/två?

Det räcker med att koppla in skärmarna på kort 1 om det går.

Permalänk

Jag tror att det inte är meningen att man ska använda splitter då bilden bara speglas (jag antar att du ska ha utökad skärm)

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk

Tack för alla svar!
Har plötsligt lite mer koll på det hela, men två följdfrågor som liksom väcktes nu när jag fick reda på att grafikminnet inte adderas med varandra, utan att det bara "speglas".
Ett: Vad är "spegling" av grafikminnet?
Två: Är det då lönt att bygga en dator med två grafikkort?
All sån här info är bra med tanke på att jag planerar att bygga en speldator efter sommaren. Så det är bara att upplysa mig. =D

Permalänk
Skrivet av Booyahkascha:

Tack för alla svar!
Har plötsligt lite mer koll på det hela, men två följdfrågor som liksom väcktes nu när jag fick reda på att grafikminnet inte adderas med varandra, utan att det bara "speglas".
Ett: Vad är "spegling" av grafikminnet?
Två: Är det då lönt att bygga en dator med två grafikkort?
All sån här info är bra med tanke på att jag planerar att bygga en speldator efter sommaren. Så det är bara att upplysa mig. =D

Det enda som spelar roll är inte grafikminnet! Framförallt så har du en grafikprocessor. Det är den som gör mest skillnad. Ett gtx580 på 700mhz och 1,5gb minne komer alltid vara mycket bättre än ett gt540 på 1000mhz och 2gb minne. När du kopplar ihop 2st grafikkort så får du 2st grafikprocessorer som beräknar varannan bild, i stället för att en tar alla. Vilket betyder att du får (nästan) dubbel prestanda. Ja, du får dubbelt så mycket grafikminne, men det är också dubbelt så många grafikkort som ska dela på det Varje kort har ändå bara 2gb var

Permalänk

Två: Nej, finns i dagsläget många bra singelkort som räcker gott och väl till dagens spel. Finns nackdelar med Xfire/SLI vilket gör det olönt. Flera kort är bara lönt om du antingen inte nöjer dig med t.ex prestandan från ett 7970, alternativt att du redan har ett kort med stöd för parning och vill öka prestandan utan att slänga ut det

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Det enda som spelar roll är inte grafikminnet! Framförallt så har du en grafikprocessor. Det är den som gör mest skillnad. Ett gtx580 på 700mhz och 1,5gb minne komer alltid vara mycket bättre än ett gt540 på 1000mhz och 2gb minne. När du kopplar ihop 2st grafikkort så får du 2st grafikprocessorer som beräknar varannan bild, i stället för att en tar alla. Vilket betyder att du får (nästan) dubbel prestanda. Ja, du får dubbelt så mycket grafikminne, men det är också dubbelt så många grafikkort som ska dela på det Varje kort har ändå bara 2gb var

Ok så om jag fattade rätt så delar grafikkorten på arbetsuppgifterna och på så sätt går det snabbare?
Jag undrar dock hur det kommer sig att "Ett gtx580 på 700mhz och 1,5gb minne" är bättre/snabbare än "gt540 på 1000mhz och 2gb minne".
"gt540 på 1000mhz och 2gb minne" Har ju både mer grafikminne och en högre klockningshastighet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att köra ett kort i alla fall.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Skrivet av Booyahkascha:

Tack för alla svar!
Har plötsligt lite mer koll på det hela, men två följdfrågor som liksom väcktes nu när jag fick reda på att grafikminnet inte adderas med varandra, utan att det bara "speglas".
Ett: Vad är "spegling" av grafikminnet?
Två: Är det då lönt att bygga en dator med två grafikkort?
All sån här info är bra med tanke på att jag planerar att bygga en speldator efter sommaren. Så det är bara att upplysa mig. =D

Ett:
Eftersom båda korten behöver samma information för att skapa bilderna, texturer och liknande, måste denna information speglas i båda kortens minne så att det är samma information som de bygger bilderna med.

Två:
Det är för och nackdelar med att använda två grafikkort. Största fördelen är att spel som stöder flera kort bra ger nästan dubbel FPS jämfört med ett enkelt kort i samma dator. Nackdelar är att det inte alltid fungerar som det ska (man kan då stänga av crossfire/sli och endast använda ett kort). Desutom kan du få "micro stuttering" ett fenomen där det blir olika långa tider där bilderna visas och det kan upplevas som störande/hackande i visingen. Det är olika hur mycket man störs av detta, själv blir jag inte särskilt störd av småhack så för min del går det bra att köra två kort.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Booyahkascha:

Ok så om jag fattade rätt så delar grafikkorten på arbetsuppgifterna och på så sätt går det snabbare?
Jag undrar dock hur det kommer sig att "Ett gtx580 på 700mhz och 1,5gb minne" är bättre/snabbare än "gt540 på 1000mhz och 2gb minne".
"gt540 på 1000mhz och 2gb minne" Har ju både mer grafikminne och en högre klockningshastighet.

Men ett "gt540" har en sämre grafik processor och ett annat format på minnet. Det är inte bara minne och MHz som spelar roll, det är lite mer komplicerat xD (Tyvärr)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av Booyahkascha:

Ok så om jag fattade rätt så delar grafikkorten på arbetsuppgifterna och på så sätt går det snabbare?
Jag undrar dock hur det kommer sig att "Ett gtx580 på 700mhz och 1,5gb minne" är bättre/snabbare än "gt540 på 1000mhz och 2gb minne".
"gt540 på 1000mhz och 2gb minne" Har ju både mer grafikminne och en högre klockningshastighet.

Det beror på att det är olika processorer som sitter på de korten. Processorn på ett gtx580 kan utföra mycket merr per klockcykel än den som sitter på gt540.
Man kan därför inte bara titta på mängd minne och klockfrekvens. Läs alltid tester av korten först så att du kan se hur de presterar i förhållande till andra kort.
Ett bra exempel är HD7770 som har högre klockfrekvens och kostar bara någon hundralapp mindre än ett HD6870 just nu, men det presterar sämre.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Men ett "gt540" har en sämre grafik processor och ett annat format på minnet. Det är inte bara minne och MHz som spelar roll, det är lite mer komplicerat xD (Tyvärr)

MEN HELVETE VAD BRA! Kul att grafikkorts tillverkarna bara slänger in en helvetes massa hertz och gb bara för att lura oss som inte är mer än "lite halvt" insatta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Booyahkascha:

MEN HELVETE VAD BRA! Kul att grafikkorts tillverkarna bara slänger in en helvetes massa hertz och gb bara för att lura oss som inte är mer än "lite halvt" insatta!

Precis, nu har du fattat xD

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Men kom igen, du tror väl verkligen inte att det är grafikminnet som avgör prestandan? Isf skulle ju ett 550 Ti prestera som ett 570, vilket det inte gör. Det är, som BrutalSwede sa, grafikprocessorn som avgör prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Booyahkascha:

MEN HELVETE VAD BRA! Kul att grafikkorts tillverkarna bara slänger in en helvetes massa hertz och gb bara för att lura oss som inte är mer än "lite halvt" insatta!

Egentligen inte, de tjänar inga pengar på det. Då köper ju ingen de dyraste korten för att de har ju ändå samma grafikminne och t.o.m lägre klockfrekvens (ibland).

Permalänk
Skrivet av Booyahkascha:

MEN HELVETE VAD BRA! Kul att grafikkorts tillverkarna bara slänger in en helvetes massa hertz och gb bara för att lura oss som inte är mer än "lite halvt" insatta!

Lätt sätt att jämföra kort (från samma tillverkare):
1.Kolla på modelnamnet på kortet, om det står GTX först eller GT eller liknande GTX är de aktuella korten nu, eftersom Nvidia har mer eller mindre lagt ner de andra
2. Kolla på numret som följer (eg. GTX560), ju högre det är desto bättre är kortet, OBS gäller endast kort från samma serie (4xx,5xx. osv)

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av Kagamex:

Men kom igen, du tror väl verkligen inte att det är grafikminnet som avgör prestandan? Isf skulle ju ett 550 Ti prestera som ett 570, vilket det inte gör. Det är, som BrutalSwede sa, grafikprocessorn som avgör prestandan.

Jag trodde ju dock att grafikprocessorn påverkades rätt mycket av klockningsfrekvensen. Sen så är ju 16gb RAM bättre än 1gb RAM, så jag körde lite efter den logiken. Tycker ju att det borde vara lite logiskt med tanke på att en dator består av en helvetes massa LOGIK-kretsar som bara arbetar med ettor och nollor.

Permalänk
Skrivet av danielmw2:

Lätt sätt att jämföra kort (från samma tillverkare):
1.Kolla på modelnamnet på kortet, om det står GTX först eller GT eller liknande GTX är de aktuella korten nu, eftersom Nvidia har mer eller mindre lagt ner de andra
2. Kolla på numret som följer (eg. GTX560), ju högre det är desto bättre är kortet, OBS gäller endast kort från samma serie (4xx,5xx. osv)

Första saken som har med grafikkort att göra som verkar logiskt. Hur ska man jämföra kort från olika tillverkare då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Lätt sätt att jämföra kort (från samma tillverkare):
1.Kolla på modelnamnet på kortet, om det står GTX först eller GT eller liknande GTX är de aktuella korten nu, eftersom Nvidia har mer eller mindre lagt ner de andra
2. Kolla på numret som följer (eg. GTX560), ju högre det är desto bättre är kortet, OBS gäller endast kort från samma serie (4xx,5xx. osv)

Då kommer han ha ett problem om han ska kolla på ett 560 (Ti)...

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att grafikkorts minnen inte dubblas när man sätter in ett till, men tyvärr så gör dem inte det

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Tycker det är synd att grafikkorts minnen inte dubblas när man sätter in ett till, men tyvärr så gör dem inte det

Håller med, tycker dessutom att det är jävligt skumt. Jag menar RAM-minnet adderas ju med varandra. Känns nästan lite som att det är ett sätt för att datorkomponents tillverkarna att tjäna mer pengar. I och med att det får folk att "uppgradera" oftare än om att grafikminnena hade lagts ihop. =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Booyahkascha:

Första saken som har med grafikkort att göra som verkar logiskt. Hur ska man jämföra kort från olika tillverkare då?

Du tittar på Swecs tester och läser runt i forumet.

Skrivet av Sweex:

Då kommer han ha ett problem om han ska kolla på ett 560 (Ti)...

För att inte nämna GTX560Ti med 486 cuda-kärnor, eller det nya GTX560blablabla som kom härom dagen.

Skrivet av Booyahkascha:

Håller med, tycker dessutom att det är jävligt skumt. Jag menar RAM-minnet adderas ju med varandra. Känns nästan lite som att det är ett sätt för att datorkomponents tillverkarna att tjäna mer pengar. I och med att det får folk att "uppgradera" oftare än om att grafikminnena hade lagts ihop. =D

Nej, de gör det knappast för att vara elaka. Den av de två största gpu-tillverkarna som hade löst sli/cf så att vram adderades hade fått ett kraftigt övertag över konkurrenten. Det är en begränsning i tekniken, varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

För att vram:en skulle kunna adderas så måste det innebära att grafik-processorerna måste kunna komma åt varandras minnesbanker. Detta innebär en nästan omöjlig breddning av sli/crossfire-bryggan. Att kunna ha en brygga med samma bandbredd som mellan gpu:n och minnena (som för övrigt är en av de snabbaste kopplingarna som finns mellan tvåkomponenter i moderna datorer) skulle vara otroligt svårt.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Booyahkascha:

Jag trodde ju dock att grafikprocessorn påverkades rätt mycket av klockningsfrekvensen. Sen så är ju 16gb RAM bättre än 1gb RAM, så jag körde lite efter den logiken. Tycker ju att det borde vara lite logiskt med tanke på att en dator består av en helvetes massa LOGIK-kretsar som bara arbetar med ettor och nollor.

Klockfrekvensen har stor skillnad för prestandan, annars hade det vart meningslöst att klocka korten. Däremot kan man inte jämföra klockfrekvenser mellan olika modeller eftersom deras processorer fungerar olika. Ytterligare en sak man kan kolla på är antalet beräkningsenheter grafikprocessorn har, det ger oftast en bättre uppfattning om hur de presterar än frekvensen. Men inte heller de är perfekt för olika modeller klarar av att göra olika mycket per kärna och klockcykel, speciellt i jämförelse mellan AMD och Nvidia funkar inte detta.

Så i slutändan är enda sättet att kolla på benchmarks om du vill veta hur de presterar ^.^

Permalänk

Tack så mycket för alla svar. Lärt mig att detta kommer bli ett mycket svårare projekt än jag från början tänkt mig. Känns som att jag kommer få ta hjälp av sak-kunnig när jag bygger min dator. Eller rentav posta delarna någonstans här på detta forum när det blir dags att bygga i slutet av sommaren så ni får säga om det ser bra ut eller om det är rena rama skiten.

Permalänk
Skrivet av Booyahkascha:

Ok så om jag fattade rätt så delar grafikkorten på arbetsuppgifterna och på så sätt går det snabbare?
Jag undrar dock hur det kommer sig att "Ett gtx580 på 700mhz och 1,5gb minne" är bättre/snabbare än "gt540 på 1000mhz och 2gb minne".
"gt540 på 1000mhz och 2gb minne" Har ju både mer grafikminne och en högre klockningshastighet.

Yes, men som sagt, det som spelar störst roll är vilken grafikprocessor du har En bättre grafikprocessor kan få ut mycket mer prestanda per hz Så när du ska välja grafikkort. Kolla aldrig på klockfrekvenser, och nästan aldrig på minnesmängd. Kolla helt enkelt på vad de heter Tex asus hd7970 och xfx hd7970 är nästan likadana, och presterar nästan exakt lika bra. Det är att det är ett 7970 som spelar roll, inte hur högt klockat det är, eller vem som har satt sin klisterlapp på kylaren

Permalänk
Skrivet av Booyahkascha:

Tack så mycket för alla svar. Lärt mig att detta kommer bli ett mycket svårare projekt än jag från början tänkt mig. Känns som att jag kommer få ta hjälp av sak-kunnig när jag bygger min dator. Eller rentav posta delarna någonstans här på detta forum när det blir dags att bygga i slutet av sommaren så ni får säga om det ser bra ut eller om det är rena rama skiten.

Eller helt enkelt skriva "jag ska bygga en dator för x kr, vad ska jag köpa", och så sätter någon ihop ett bra paket åt dig