Permalänk
Medlem

IP adresser

Jag undrar om det finns något sätt som man kan ta reda på vems dator som IP adressen tillhör? Vi kan ta ett exempel om jag kollar upp min fars och min brors ipadresser hur vet jag då vilken som tillhör min bror och vilken som tillhör far? Jag vet att man inte kan få upp namn,adress osv. Men det borde väl finnas något sätt som gör så att man ändå vet vem den kan tillhöra? Tacksam för svar (Detta är inte för olagligt bruk. Vill veta för att jag är intresserad av nätverk osv.)

Permalänk

.

Permalänk
Medlem

Skriv nslookup på kommandotolken----->Skriv Ip-adress och tryck enter.

Permalänk

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GHARN:

Jag undrar om det finns något sätt som man kan ta reda på vems dator som IP adressen tillhör? Vi kan ta ett exempel om jag kollar upp min fars och min brors ipadresser hur vet jag då vilken som tillhör min bror och vilken som tillhör far? Jag vet att man inte kan få upp namn,adress osv. Men det borde väl finnas något sätt som gör så att man ändå vet vem den kan tillhöra? Tacksam för svar (Detta är inte för olagligt bruk. Vill veta för att jag är intresserad av nätverk osv.)

http://www.geoiptool.com/

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Det enda du kan få reda på är vilken leverantör som har ipadressen

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoNaLdSuThErLaNd:

Tips: Kolla upp vad en IP-adress är för någonting.

Urusel rubrik

Dold text

Jag vet att en Ipadress är adressen för datorn. Typ som min adress på gatan jag bor på. Förstå inte vad din onödiga kommentar gick ut på.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mitt nätverkskorts IP-adress är inte speciellt unik, 192.168.0.3 torde nog finnas hur många om helst som har, däremot min externa IP-adress borde vara någotsånär unik.

Om det vore halvlätt att få reda på vem som har en specifik IP-adress så skulle piratjägarna vara överlyckliga, för att få reda på vem som har/haft ett speciellt ip-nummer så får man fråga respektive internetleverantör som knappast lämnar ifrån sig sådana uppgifter om det inte är någon myndighet som t ex polisen som frågar, och även då kan det vara svårt, alla sparar inte loggarna.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

däremot min externa IP-adress borde vara någotsånär unik.

Den externa, publika adressen är alltid fullständigt unik.

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet (fördelen ?) är att de allra flesta som inte har företagsabonemang har dynamiska ip nummer så de kan bytas ut, och de operatörer som använder statiska ip, brukar bara ge ut max 5 på ett hemabonemang, så man kan säga att du kan få fram routerns ip nummer, men datorerna innanför rutern har interna adresser som inte används på internet, normalt på hemmaprylar är att de ligger på 192.168.xxx.xxx /24 eller på företagsprylar 10.xxx.xxx.xxx dessa adresserier är privata nät, och de får inte finnas ute på internet, Routern översätter därför addresserna till nått som är giltigt på internet, det kallas NAT
Därför är det inte så lätt att veta vad en dator har för ip, den måste tala om det till någon annan som har en fast adress, och det finns flera sådana tjänster, tex www.dyndns.com

http://compnetworking.about.com/od/workingwithipaddresses/f/p...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Network_Address_Translation

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Den externa, publika adressen är alltid fullständigt unik.

Jo så är det, tänkte bara ett steg längre, det som inte kommer inträffa iom ip v6 kommer i bruk på allvar, att ip v4 adresserna tar slut och man måste sätta vissa grupper bakom en typ NAT för att "få plats", men då är ju dessa inte publika, så alltså en tankevurpa av mig...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Vad finns det för möjligheter att kolla vem som använt ett IP-nummer om man har datum och klockslag?

Permalänk
Medlem

I stort sett inga alls, det skulle vara om operatören skulle få för sig att lämna ut det, vilket de inte kommer att göra.

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfredius:

Vad finns det för möjligheter att kolla vem som använt ett IP-nummer om man har datum och klockslag?

Som privatperson har du ingen möjlighet att kolla upp det, om du inte heter Henrik Pontén förstås...

Permalänk
Medlem

Tror det krävs domstolsbeslut för att få ut sån information

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Tror det krävs domstolsbeslut för att få ut sån information

Är det inte det som är själva grejen med Antipiratbyrån, att det INTE krävs domstolsbeslut för att dom ska få ut upgifterna? Eller har jag missuppfattat allting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfredius:

Vad finns det för möjligheter att kolla vem som använt ett IP-nummer om man har datum och klockslag?

Har för mej att vissa routrar loggar aktivitet i nätverket. Kanske man kan hitta det där?
nvm. Trodde det gällde lokala ip-addresser:P

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Har för mej att vissa routrar loggar aktivitet i nätverket. Kanske man kan hitta det där?

En sån router skulle jag vilja ha, som loggar personuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

En sån router skulle jag vilja ha, som loggar personuppgifter.

Hehe^^ Trodde det handlade om lokala ip adresser.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GHARN:

Jag undrar om det finns något sätt som man kan ta reda på vems dator som IP adressen tillhör? Vi kan ta ett exempel om jag kollar upp min fars och min brors ipadresser hur vet jag då vilken som tillhör min bror och vilken som tillhör far? Jag vet att man inte kan få upp namn,adress osv. Men det borde väl finnas något sätt som gör så att man ändå vet vem den kan tillhöra? Tacksam för svar (Detta är inte för olagligt bruk. Vill veta för att jag är intresserad av nätverk osv.)

Sitter ni alla bakom en router så brukar routern ha en lista av utdelade adresser och namn på datorn som har lånet, så har ni bara satt vettiga namn kan du se det på så sätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Sitter ni alla bakom en router så brukar routern ha en lista av utdelade adresser och namn på datorn som har lånet, så har ni bara satt vettiga namn kan du se det på så sätt.

Ja absolut, så är det.
Men jag tolkar det som att trådskaparen undrar om det går att få reda på vem som har en viss publik IP-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GHARN:

Jag undrar om det finns något sätt som man kan ta reda på vems dator som IP adressen tillhör? Vi kan ta ett exempel om jag kollar upp min fars och min brors ipadresser hur vet jag då vilken som tillhör min bror och vilken som tillhör far? Jag vet att man inte kan få upp namn,adress osv. Men det borde väl finnas något sätt som gör så att man ändå vet vem den kan tillhöra? Tacksam för svar (Detta är inte för olagligt bruk. Vill veta för att jag är intresserad av nätverk osv.)

är ju bara kolla i routern, du ser vilken ip som lagts till vilken MAC vilken tid, Din ISP har givetvis koll på vem som har vilken IP när även om dom kör dynamisk IP, dock kan du ju drömma om att dom ger ut dessa uppgifter för att du är "intresserad".
Men sitter ni på samma router så är det ju bara kolla web-UI i routern för att se vilken ip som delats ut.

Sitter ni på samma router har dessutom inte eran ISP nån koll på vem som har vilken ip då ip fördelningen sker lokal i erat LAN via en router och alla sitter på Samma WAN adress

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!