Automatisk fläktstyrning via moderkortet

Permalänk
Medlem

Automatisk fläktstyrning via moderkortet

Jag skulle vilja veta så mycket som möjligt om voltreglering och PWM styrning av fläktar via moderkortet. Har läst igenom flera trådar där PWM styrning tas upp men dessa hanterar mest specifika byggen bara. Jag delade upp och numrerade mina frågor då inlägget hade blivit sjukt rörigt annars.

1: Hur/vart kan man se att ett moderkort stödjer voltreglering och är detta något som kan mätas med PWM styrning, eller är det PWM det som gäller i dagsläget. Fördelar och nackdelar av de olika typerna?

2: Vad krävs hårdvarumässigt (adaptrar??) för att kunna styra fler fläktar än det finns kontakter för på moderkortet, ta som exempel ett fractal design arc med 8 chassifläktar?

3: Krävs det eller behöver man använda extra mjukvara (speedfan m.m) eller klarar moderkortet av styrningen bra utan extra program?

4: Är en 4-PIN fläktkontakt på ett moderkort garanti för att de går köra PWM styrning på?

Edit:
5: Vilka PWM styrda fläktar rekommenderas?

Edit: Bra svar från EHN

Skrivet av EHN:

SVAR
1: I manualen till moderkorten ser man vilka fläktar som kan styras. Fördelen med PWM är att man kan reglera hastigheten nästan ner till noll. Det beror på att PWM pulsar 12V med olika längd beroende på önskad hastighet. Spänningsstyrning begränsas av vid vilken lägsta spänning fläkten kan starta.

2: Jag har alltid kört med SPEEDFAN, ett fantastiskt program, när man väl lärt sig hantera det, vill man inte ha nåt annat. Man kan parallellkoppla flera spänningsreglerade (3-pin) fläktar där en är master som ansluts 3-poligt till MB, medan de andra matas tvåtrådigt parallellt.

3: Många MB har program för fläktreglering, ASUS kallar sitt för Q-fan. Dom funkar hyfsat, men är mycket begränsade jmfrt med SPEEDFAN.

4: Ja, och ALLA moderna MB har PWM-styrda CPU-fläktar

5: Omöjligt att rekommendera, beror helt på vilka ljudnivåer man accepterar. En allmän regel JAG har för 80mm-fläktar är att strömförbr. vid 12V inte överstiger 0,2A.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Skrivet av Dew87:

2: Vad krävs hårdvarumässigt (adaptrar??) för att kunna styra fler fläktar än det finns kontakter för på moderkortet, ta som exempel ett fractal design arc med 8 chassifläktar?

https://www.inet.se/produkt/8903247/adapter-for-3-pins-flakta...

En sådan, dock är det endast 3-pins. Men det bör nog finnas likadana för 4-pins.

Skrivet av Dew87:

3: Krävs det eller behöver man använda extra mjukvara (speedfan m.m) eller klarar moderkortet av styrningen bra utan extra program?

Så vitt jag vet krävs det mjukvara för att styra varvtalet via PWM.

Skrivet av Dew87:

4: Är en 4-PIN fläktkontakt på ett moderkort garanti för att de går köra PWM styrning på?

Ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

https://www.inet.se/produkt/8903247/adapter-for-3-pins-flakta...

En sådan, dock är det endast 3-pins. Men det bör nog finnas likadana för 4-pins.

Jag har sett att dessa rekommenderas i en annan tråd http://www.inet.se/produkt/8903473/adapter-1x-cpu-2x-flaktar-.... Något liknande där man kan koppla in ännu fler fläktar vore trevligt och att alla dessa styrs lika (Vet inte om det är fallet här).

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Hittade denna så nu börjar det likna något http://www.akasa.co.uk/update.php?tpl=product/product.detail.... på PWM sidan. Någon som har använt styrning med voltreglering och vill bidra med erfarenheter?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Skrivet av Dew87:

Någon som har använt styrning med voltreglering och vill bidra med erfarenheter?

Styrning av fläkthastighet via voltreglering är väl vad en fläktkontroller gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Styrning av fläkthastighet via voltreglering är väl vad en fläktkontroller gör?

Ok, jag kanske har missuppfattat det hela med voltreglering. Trodde att vissa moderkort kunde styra fläktar med 3-PIN genom att reglera spänningen till dem men jag kanske är helt ute och cyklar :). Vet dock som du säger att man kan reglera spänningen med fläktkontroller och att sätta in motstånd.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Skrivet av Dew87:

Ok, jag kanske har missuppfattat det hela med voltreglering. Trodde att vissa moderkort kunde styra fläktar med 3-PIN genom att reglera spänningen till dem men jag kanske är helt ute och cyklar :). Vet dock som du säger att man kan reglera spänningen med fläktkontroller och att sätta in motstånd.

Du kanske har rätt trots allt, det där om voltreglering av fläktar via moderkortet. På min förra dator, som verkligen hade måååånga år på nacken (Intel Pentium 4-processor bland annat), kunde jag reglera fläkthastigheterna via SpeedFan, och det var då inga PWM-fläktar i den datorn inte!

Men med tanke på att PWM ens existerar, och att många personer köper fläktkontroller till sin dator, så känns det lite skumt att det skulle gå att reglera fläktar med 2/3-pins via mjukvara som då styr voltregleringen. Då blir en fläktkontroller helt plötsligt värdelös, detsamma med PWM.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Dew87:

Ok, jag kanske har missuppfattat det hela med voltreglering. Trodde att vissa moderkort kunde styra fläktar med 3-PIN genom att reglera spänningen till dem men jag kanske är helt ute och cyklar :). Vet dock som du säger att man kan reglera spänningen med fläktkontroller och att sätta in motstånd.

Många modernare moderkort (särskilt till Sandy/Ivy Bridge /E) har inte längre möjlighet att styra fläktar kopplade med 3-pin. Tyvärr, men så är fallet. PWM fungerar dessutom oftare bättre då en PWM-fläkt teoretiskt kan köras hur långsamt som helst.

Exempelvis körs mina CPU-fläktar (2x Scythe 120mm PWM) i 200 RPM när datorn idlar, och fläkten i sidan stängs av när grafikkorten ligger under 60C. Resten av chassifläktarna är "dumma", men alla fyra är Nexus Real Silent så de är i princip ljudlösa ändå.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

PWM fungerar dessutom oftare bättre då en PWM-fläkt teoretiskt kan köras hur långsamt som helst.

Om nu fläktar via PWM-reglering kan köras hur långsamt som helst, hur kommer det sig då att vissa PWM-fläktar endast har ett visst spann där de kan kontrolleras via PWM? Jag tänker exempelvis på Noctua F12, som jag har för mig att den kan köras i lägst 200 RPM - om jag inte missminner mig givetvis!

Är det här någonting du känner igen eller är det bara jag som har missuppfattat någonting kanske?

Skrivet av Zcenicx:

Exempelvis körs mina CPU-fläktar (2x Scythe 120mm PWM) i 200 RPM när datorn idlar, och fläkten i sidan stängs av när grafikkorten ligger under 60C. Resten av chassifläktarna är "dumma", men alla fyra är Nexus Real Silent så de är i princip ljudlösa ändå.

Med vilket program kan du konfigurera, med den här exaktheten, hur dina PWM-fläktar ska styras? Det låter intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Många modernare moderkort (särskilt till Sandy/Ivy Bridge /E) har inte längre möjlighet att styra fläktar kopplade med 3-pin. Tyvärr, men så är fallet. PWM fungerar dessutom oftare bättre då en PWM-fläkt teoretiskt kan köras hur långsamt som helst.

Exempelvis körs mina CPU-fläktar (2x Scythe 120mm PWM) i 200 RPM när datorn idlar, och fläkten i sidan stängs av när grafikkorten ligger under 60C. Resten av chassifläktarna är "dumma", men alla fyra är Nexus Real Silent så de är i princip ljudlösa ändå.

Bra att man kan lär sig något nytt emellan åt, tackar :).

Vart kan man se om ens moderkort stödjer fläktsytrning av fläktar till 3-PIN uttag? Har för mig att jag har sett någon sida för speedfan eller liknande där man listade kort som kunde (snabb google http://www.almico.com/forummotherboards.php). Kallas featuren för voltreglering eller kan det variera?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Subdubwise:

Om nu fläktar via PWM-reglering kan köras hur långsamt som helst, hur kommer det sig då att vissa PWM-fläktar endast har ett visst spann där de kan kontrolleras via PWM? Jag tänker exempelvis på Noctua F12, som jag har för mig att den kan köras i lägst 200 RPM - om jag inte missminner mig givetvis!

Är det här någonting du känner igen eller är det bara jag som har missuppfattat någonting kanske?

Teoretiskt kan de gå hur långt ner som helst, men självklart finns det fläktar som har ett minsta spann. Just 200 RPM är rätt vanligt, mina Scythe-fläktar har också det som lägsta gräns. Nu är 200 RPM väldigt långsamt (3 varv i sekunden) och mer eller mindre tomgång, men ställer man fläkten lägre än dess minimivärde stannar den oftast helt. I alla fall gör min sidofläkt det.

Citat:

Med vilket program kan du konfigurera, med den här exaktheten, hur dina PWM-fläktar ska styras? Det låter intressant.

Asus AI Suite II med Fan Xpert-modulen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Många modernare moderkort (särskilt till Sandy/Ivy Bridge /E) har inte längre möjlighet att styra fläktar kopplade med 3-pin. Tyvärr, men så är fallet.

Jag vet inte exakt hur mitt P8Z68-V moderkort reglerar hastigheten, men jag kan i alla fall reglera hastigheten på mina tre 3-pins-chassifläktar när jag kopplar dem till mina två CHA_FAN-kontakter (varav en är en 4-pins kontakt). Hur det är med CPU_FAN kontakten vet jag inte, men på mitt gamla moderkort kunde den inte reglera hastigheten på 3-pinsfläktar i alla fall.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Jag skulle vilja veta så mycket som möjligt om voltreglering och PWM styrning av fläktar via moderkortet. Har läst igenom flera trådar där PWM styrning tas upp men dessa hanterar mest specifika byggen bara. Jag delade upp och numrerade mina frågor då inlägget hade blivit sjukt rörigt annars.

1: Hur/vart kan man se att ett moderkort stödjer voltreglering och är detta något som kan mätas med PWM styrning, eller är det PWM det som gäller i dagsläget. Fördelar och nackdelar av de olika typerna?

2: Vad krävs hårdvarumässigt (adaptrar??) för att kunna styra fler fläktar än det finns kontakter för på moderkortet, ta som exempel ett fractal design arc med 8 chassifläktar?

3: Krävs det eller behöver man använda extra mjukvara (speedfan m.m) eller klarar moderkortet av styrningen bra utan extra program?

4: Är en 4-PIN fläktkontakt på ett moderkort garanti för att de går köra PWM styrning på?

Edit:
5: Vilka PWM styrda fläktar rekommenderas?

SVAR
1: I manualen till moderkorten ser man vilka fläktar som kan styras. Fördelen med PWM är att man kan reglera hastigheten nästan ner till noll. Det beror på att PWM pulsar 12V med olika längd beroende på önskad hastighet. Spänningsstyrning begränsas av vid vilken lägsta spänning fläkten kan starta.

2: Jag har alltid kört med SPEEDFAN, ett fantastiskt program, när man väl lärt sig hantera det, vill man inte ha nåt annat. Man kan parallellkoppla flera spänningsreglerade (3-pin) fläktar där en är master som ansluts 3-poligt till MB, medan de andra matas tvåtrådigt parallellt.

3: Många MB har program för fläktreglering, ASUS kallar sitt för Q-fan. Dom funkar hyfsat, men är mycket begränsade jmfrt med SPEEDFAN.

4: Ja, och ALLA moderna MB har PWM-styrda CPU-fläktar

5: Omöjligt att rekommendera, beror helt på vilka ljudnivåer man accepterar. En allmän regel JAG har för 80mm-fläktar är att strömförbr. vid 12V inte överstiger 0,2A.

Visa signatur

EHN P5Q Deluxe, Q9550 2,83 GHz, 8 GB RAM, 74 GB Raptor, 2 x 2TB Seagate, Tagan 580W

Permalänk
Medlem
Skrivet av EHN:

SVAR
1: I manualen till moderkorten ser man vilka fläktar som kan styras. Fördelen med PWM är att man kan reglera hastigheten nästan ner till noll. Det beror på att PWM pulsar 12V med olika längd beroende på önskad hastighet. Spänningsstyrning begränsas av vid vilken lägsta spänning fläkten kan starta.

2: Jag har alltid kört med SPEEDFAN, ett fantastiskt program, när man väl lärt sig hantera det, vill man inte ha nåt annat. Man kan parallellkoppla flera spänningsreglerade (3-pin) fläktar där en är master som ansluts 3-poligt till MB, medan de andra matas tvåtrådigt parallellt.

3: Många MB har program för fläktreglering, ASUS kallar sitt för Q-fan. Dom funkar hyfsat, men är mycket begränsade jmfrt med SPEEDFAN.

4: Ja, och ALLA moderna MB har PWM-styrda CPU-fläktar

5: Omöjligt att rekommendera, beror helt på vilka ljudnivåer man accepterar. En allmän regel JAG har för 80mm-fläktar är att strömförbr. vid 12V inte överstiger 0,2A.

Såg att du använder speedfan för att kontrollera dina fläktar. Jag försöker ställa in det så att min topfläkt och bakfläkt går efter cputemperaturen. Jag har köpt en http://www.inet.se/produkt/8906279/adapter-1x-cpu-2x-flaktar-... och kopplar in de fläktarna. Men vet inte hur jag ska ställa in speedfan. kan ställa det på "manual" och kan då justera fläkthastigheten. Men vill inte behöva ändra det om man tex spelar. Och annars får jag bara fläktarna till att gå på MAXvarv, vilket inte heller är så kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddepanik:

Såg att du använder speedfan för att kontrollera dina fläktar. Jag försöker ställa in det så att min topfläkt och bakfläkt går efter cputemperaturen. Jag har köpt en http://www.inet.se/produkt/8906279/adapter-1x-cpu-2x-flaktar-... och kopplar in de fläktarna. Men vet inte hur jag ska ställa in speedfan. kan ställa det på "manual" och kan då justera fläkthastigheten. Men vill inte behöva ändra det om man tex spelar. Och annars får jag bara fläktarna till att gå på MAXvarv, vilket inte heller är så kul.

Visst, med den kabeln kommer top-och-bakfläkt att regleras lika som CPU-fläkten. Men OBS att du bara ser varvtalet på CPU-fläkten, inte de andras. Om CPU-fläkten vid ett tillfälle går med 50% fart, så gör även de andra det.

Visa signatur

EHN P5Q Deluxe, Q9550 2,83 GHz, 8 GB RAM, 74 GB Raptor, 2 x 2TB Seagate, Tagan 580W

Permalänk
Medlem
Skrivet av EHN:

Visst, med den kabeln kommer top-och-bakfläkt att regleras lika som CPU-fläkten. Men OBS att du bara ser varvtalet på CPU-fläkten, inte de andras. Om CPU-fläkten vid ett tillfälle går med 50% fart, så gör även de andra det.

Ja jo det har jag med räknat ut. Men finns det något program man kan ställa in temperaturkurvor? för att få ner ljudnivå vid idle osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddepanik:

Ja jo det har jag med räknat ut. Men finns det något program man kan ställa in temperaturkurvor? för att få ner ljudnivå vid idle osv?

Jag trodde vi pratade om programmet SPEEDFAN som klarar av ALLT du önskar.
I Help and HOW TO i SPEEDFANs programmapp kan du läsa allt om inställningar, den är mycket detaljerad.
En svensk guide för det allra enklaste finns här
http://www.idg.se/2.1085/1.232453/steg-for-steg-sa-aktiverar-...

Visa signatur

EHN P5Q Deluxe, Q9550 2,83 GHz, 8 GB RAM, 74 GB Raptor, 2 x 2TB Seagate, Tagan 580W