Köpa ny webbserver eller använda gamla datorn?

Permalänk
99:e percentilen

Köpa ny webbserver eller använda gamla datorn?

Jag och en kompis planerar att starta en hemsida. Den kommer vara blogg och portal för appar och annat som vi skapar. Det kan bli aktuellt med hosting av server för CS: Source och andra spel, men den kommer främst användas till sidan, som förmodligen inte kommer ha så mycket trafik.

Jag har en stationär dator som består av följande delar:

Moderkort: Gigabyte GA-MA790X-UD4
CPU: AMD Phenom II 940 X4 (ej Black Edition)
RAM: Corsair XMS2 DHX TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB (TWIN2X4096-6400C5DHX)
Grafikkort: HIS Radeon HD4850 512MB IceQ 4
HDD: Seagate Barracuda ES ST3750640NS 16MB 750GB 7200rpm
PSU: Corsair TX 650W
DVD: Sony Optiarc AD-5200A
Chassi: Noname miditower med två USB 2.0 samt hörlur och mikrofon fram, toolfree bays, 2x 5,25", 5x 3,5"

Jag väljer mellan följande:
A) Sälja delarna ovan och bygga ett Micro-ATX-baserat system. Vilka delar kan ni isåfall rekommendera? Priset är viktigt.
B) Sälja grafikkortet, sätta in ett 6600GT och använda datorn ovan som webbserver.

Om det blir A får inte den nya servern kosta mycket mer än jag får för den andra datorn. Helst betydligt mindre.

Vad skulle ni göra?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag är ingen expert. Men med dessa delar skulle jag installera Linux och XAMPP.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kamilenski:

Jag är ingen expert. Men med dessa delar skulle jag installera Linux och XAMPP.

Jag har använt XAMPP, men aldrig Linux. Är det stor skillnad mot Windows?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

den borde absolut fungera att köra som server, om ni skaffar lite mer ram-minne. det är dessutom väldigt billigt i dagsläget, så det hade jag kört på

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

den borde absolut fungera att köra som server, om ni skaffar lite mer ram-minne. det är dessutom väldigt billigt i dagsläget, så det hade jag kört på

hade dock kört på den interna grafiken och plockat ut grafikkortet, dels för att spara på strömmen, dels för att det känns mer "serverish"!

sorry, råkade citera mitt eget inlägg istället för att redigera. såg att moderkortet inte har någon intern grafik, så ni får väl köra på den som den är i guess!

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk

Linux Mint är som Windows. Men kräver nästan inga resuser. Och bara fungerar. Och du behöver inte köpa mer RAM. Du kan testa med en live cd o testa. T.ex. nu:)
Eller från USB sticka. Men om du vill använda den som server och spela och lite till, bör du nog köra med Windows.

Inget slår Linux i server app.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Jag har använt XAMPP, men aldrig Linux. Är det stor skillnad mot Windows?

Xampp finns ej för Linux, där är det Lamp som gäller!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Skrivet av _vanilla:

Xampp finns ej för Linux, där är det Lamp som gäller!

Där har du fel!!!
Har själv den.

http://www.apachefriends.org/en/xampp-linux.html

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kamilenski:

Senast jag använde hette det LAMPP

  1. Linux

  2. Apache

  3. Mysql

  4. Php

  5. Project

nu har dom tydligen bytt

Citat:

By the way: In the past this software was called LAMPP but to avoid misconceptions we renamed it to »XAMPP for Linux«. So if you are seeking for LAMPP you're on the right track.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Alternativ C one.com 3gb, php, sql, cloud, egen domän osv 12kr månad +95kr år för .se domän
http://www.one.com/sv/

Permalänk

Den dator som TS har med Linux+XAMPP kommer att knocka många bättre rustade med Windows o XAMP.
Varför kasta bort pengar?

Permalänk
Medlem

Är helt novis på servrar men körde tidigare ett gammalt hembygge som utvecklingsserver och den drog 85W med en processor på 33W TDP, er processor har 125W TDP. Med resterande delar är en förbrukning på 150-200W inte omöjligt vilket kan innebära uppåt 4kr/dygn i skillnad i elpris eller nästan 1500kr/år.

Nu kanske CS behöver en så pass kraftfull och snabb processor men klarar ni utan detta och istället handlar strömsnålt går det alltså att spara en hel del, i alla fall om datorn är igång 24/7.

Ni som är haja på CS kan väl tipsa om hur mycket som krävs så har ni något att utgå ifrån.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Finess:

hade dock kört på den interna grafiken och plockat ut grafikkortet, dels för att spara på strömmen, dels för att det känns mer "serverish"!

sorry, råkade citera mitt eget inlägg istället för att redigera. såg att moderkortet inte har någon intern grafik, så ni får väl köra på den som den är i guess!

Nej, det blir ett Nvidia GeForce 6600GT då. Det drar inte mycket ström.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

Frågan är egentligen inte vilket som är bäst, utan om det är VÄRT att sälja datorn och bygga en liten server.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du lär kunna köra minst 4 CS:S servrar på den och webserver samtidigt, utan några som helst problem. Folk säger att du ska skaffa mer RAM, men det är inte nödvändigt. Varje srcds instans drar upp till 500MB, innan du når till 4GB så kommer din processor skapa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamilenski:

Jag är ingen expert. Men med dessa delar skulle jag installera Linux och XAMPP.

Varför XAMPP och inte använda de färdiga paket som finns linux distributionen? Ger XAMPP så mycket mervärde att det är värt att inte få sin server säkerhetspatchad automatiskt?

Permalänk
Skrivet av Fnorken:

Varför XAMPP och inte använda de färdiga paket som finns linux distributionen? Ger XAMPP så mycket mervärde att det är värt att inte få sin server säkerhetspatchad automatiskt?

Vad är färdigt? Jag fick installera XAMPP för att jag inte viste att
det skulle finnas nåt i Linuxen.

Vad finns det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamilenski:

Vad finns det?

Centos som jag brukar använda (när jag inte använder RHEL) har webbserver, php, postgresql, mysql och en förskräckligt massa andra paket. Den intresserade kan titta i paketlistan.

Permalänk
Medlem

VPS kan ju vara ett alternativ också.
http://www.lowendbox.com/

Permalänk

Jag tycker du ska installera CentOS på datorn du har och köra XAMPP på den: http://www.apachefriends.org/en/xampp.html
Kan hjälpa dig att installera om du vill, jag kör själv det på min hemsida för min minecraft server: http://epiclandserver.net/

Permalänk

Det kommer nog räcka fint ;D
Har en server som kör CS:S, Minecraft och FTP serverprogramvara med en AMD Athlon X2 3800+ på 2 GHz och det fungerar hur bra som helst! Kör på det du har, så länge du inte börjar tjäna pengar på servern

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

oh gud varför ska du sälja? riktigt bra webserver ju.. dock hade jag gått för intel istället men skit samma, ska du ha linux kan jag hjälpa dig att installera en gratis webbpanel som heter "kloxo", använder mig själv av den här och kör på en server med 2 gb ram och en xeon processor på en 1gbit lina. Har 10,000 unika besökare varje dag och mer kan jag ha så jag förstår inte varför du ska byta delar när dina är bättre änn mina

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Skrivet av makkesk8:

oh gud varför ska du sälja? riktigt bra webserver ju.. dock hade jag gått för intel istället men skit samma, ska du ha linux kan jag hjälpa dig att installera en gratis webbpanel som heter "kloxo", använder mig själv av den här och kör på en server med 2 gb ram och en xeon processor på en 1gbit lina. Har 10,000 unika besökare varje dag och mer kan jag ha så jag förstår inte varför du ska byta delar när dina är bättre änn mina

Din prosessor och ditt internet är ju förmoderligen bättre, men din webadress skulle inte sitta helt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gammaldator:

Jag tycker du ska installera CentOS på datorn du har och köra XAMPP på den

Varför använda XAMPP när mjukvaran redan finns i Centos-installationen? XAMPP är ju inte avsett för produktion och du får uppdatera manuellt istället för att dra nytta av Centos infrastruktur.

Permalänk
99:e percentilen

Thing is, jag har också en typ 7–8 år gammal dator med nåt MSI-moderkort, 1536 MB RAM och GeForce 6600GT. (Vet tyvärr inte mer, men kan ta reda på det om det behövs.) Om jag kan få en slant för den nyare datorn och använda den äldre som server skulle det vara bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers