Rykte: Valve arbetar på Steam Box – spelkonsol med PC-hårdvara

Permalänk
Medlem

Detta är en jättebra idé, om denna "konsol" eller vad man nu ska kalla det blir populär kommer utvecklingen av spel till PC att fortsätta i stark takt. Om dom också gör så att hårdvaran i steamburken blir uppgraderingsbar med vanlig hårdvara så kommer även det få en försäljningsboost. Om hårdvaran är densamma bör de ej krocka mycket med vanliga datorer, bara köra vidare på vanliga datorer om man känner så. Men jag ser inget negativt i detta alls, bara gör allting enklare för PC utvecklare att göra spelen.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

om datorn bootar rätt in i steam biblioteket och inte har möjlighet att installera andra programvaror, nej.
Men om man ser till att man slipper köpa en hemdator, eftersom man redan har en speldator. möjligen.
på samma sätt som att priset på tv'n och högtalarna du kommer behöva inte ingår i denna diskussion.

Nu pratas det om ps3 (5-6000) vs dåtidens dator (11 000 för bara cpu och gpu)

Permalänk
Inaktiv

om det är nån som kan pull this off är det väl valve

Dom har ju en fanbase av en anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffinet:

Detta är en jättebra idé, om denna "konsol" eller vad man nu ska kalla det blir populär kommer utvecklingen av spel till PC att fortsätta i stark takt. Om dom också gör så att hårdvaran i steamburken blir uppgraderingsbar med vanlig hårdvara så kommer även det få en försäljningsboost. Om hårdvaran är densamma bör de ej krocka mycket med vanliga datorer, bara köra vidare på vanliga datorer om man känner så. Men jag ser inget negativt i detta alls, bara gör allting enklare för PC utvecklare att göra spelen.

Precis, ifall de gör konsollen uppgraderingsbar och begränsar antal kort konsolen har så blir det fortfarande lättare, t.ex ifall du endast kan välja bland 6870, 6950 eller 6970 från xfx så vet utvecklaren att de ska utveckla endast till de tre korten men samtidigt har man en möjlighet för bättre prestanda, mycket bättre att välja ut en del uppgraderingsbara produkter till konsolerna och låta konsumenterna välja istället för att bara låsa gammal hårdvara man inte kan göra något åt.

Men att göra en konsol mer universal låter omöjligt för de flesta.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Än HL3 då valve?!?!

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Nu pratas det om ps3 (5-6000) vs dåtidens dator (11 000 för bara cpu och gpu)

ja om moderkort, ramminne, nätagg, dvdspelare, chassi och hårddiskar etc fattas, så är det ju inte rättvist nej.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

FPS på steambox med handkontroll vs. Vanlig jävla pc.
idioterna i fps spel kommer bli ännu sämre

Om man kommer kunna uppgradera hårdvaran så ska det säkert vara med deras speciella delar ala 5x normalt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Om man kommer kunna uppgradera hårdvaran så ska det säkert vara med deras speciella delar ala 5x normalt pris.

valve brukar vara ganska snälla på den biten. xbox tillbehör däremot

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Om man kommer kunna uppgradera hårdvaran så ska det säkert vara med deras speciella delar ala 5x normalt pris.

Fast... Miljontals konsoler = lågt tillverkningspris.

Och med Valve som stödjer indie utvecklare samt har galna reor osv har jag inte fått uppfattningen att de är sådana som mjölkar pengar.

Permalänk
Medlem

Älskar hur många grinar över det här när det största problemet PC har just är fragmenteringen. Allt som gör så att det blir mindre fragmentering ÄR bra. Klart inte utvecklare orkar utveckla till PC när det kostar så enormt mycket mer tid att göra det pga alla biljarders olika konfigurationsmöjligheter.

För er som vill spela spelen ännu bättre kommer det troligen vara helt valbart (till skillnad från konsol). Det är ju helt enkelt bara gå ut och köpa bättre prylar, är det så svårt eller...?(!)

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Fast... Miljontals konsoler = lågt tillverkningspris.

typ som Dell då? Dom har ju väldigt billig uppgraderingshårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Älskar hur många grinar över det här när det största problemet PC har just är fragmenteringen. Allt som gör så att det blir mindre fragmentering ÄR bra. Klart inte utvecklare orkar utveckla till PC när det kostar så enormt mycket mer tid att göra det pga alla biljarders olika konfigurationsmöjligheter.

För er som vill spela spelen ännu bättre kommer det troligen vara helt valbart (till skillnad från konsol). Det är ju helt enkelt bara gå ut och köpa bättre prylar, är det så svårt eller...?(!)

Precis. Detta vore underbart om det blev verklighet.

Permalänk
Medlem

jag ser ingen som helst marknad för denna produkt. känns lite samma som en pad, finns andra producter som redan gör det den gör och till ett överkomligt pris.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zedarion:

jag ser ingen som helst marknad för denna produkt. känns lite samma som en pad, finns andra producter som redan gör det den gör och till ett överkomligt pris.

Inte alltid det som är viktigt!

Permalänk
Medlem

En konsol för de som inte vill lira på konsol?
En PC med alla begränsningar från konsoler men inga av fördelarna med en PC?
En frälsare för PC gaming, eller den sista dödsstöten för den?
Steambox, frälsaren eller förrädaren?

Steambox kommer självklart att konkurrera med nästa generations konsoler, det är troligen så att den kommer att påverka hur konsolerna utformas och även göra att de (troligen) blir kraftigare för att kunna konkurrera. Mycket möjligt att vi också ser en kortare generation nästa gång om Steambox slår igenom.
Dock så kommer också steambox påverka Pc gaming, närmare bestämt core och hardcore gaming som redan i dagsläget tappat rejält mot konsolerna, med steambox kan det bli slutet. PCs största nackdel är just den spridda hårdvaran, segregeringen, men det löses snabbt med Steambox. Nackdelen blir dock att utvecklare ännu mindre än idag lär bry sig om att fokusera på bättre hårdvara än vad Steambox har, Wii blir "low", 720/Ps4 står för medium och Steambox blir motsvarande "high end grafik", även på PC.
Visst, färre eller iaf bättre konsolportar blir givet, större och bättre stöd för moddar, fast på bekostnad av friheten då du bara kan spela spel från förutbestämda tjänster (Valve, Origins?) och inte vilka du vill, som i dagsläget. PRecis som det alltid varit med Valve och Steam, ge upp lite och få lite, ge upp rätten till dina spel men få automatisk patchning, digital nerladdning etc istället.

När Steambox kommer blir den så mycket mer än bara en konkurrent till Taurus, Alienware eller Elgigantens "datorer". Den blir mer än en konkurrent till dagens konsoler, den kan mycket väl bli framtiden för den PC gaming som vi idag känner till, bort med hemmabyggen och byte av delar vart annat år, bort med hårdvaruproblem och dålig prestanda, in med en enad PC-front som kan konkurrera med konsolerna på lika villkor.
Lyckas den kan den tveklöst föra tillbaka spelare från konsoler till PC, och om inte så tvingas iaf konsoltillverkarna anpassa sig och sina produkter efter denna nya konkurrent som med en trogen fanbase kommer slå hårt. Alla tjänar på det, i alla fall spelare och utvecklare, så länge man inte är hemmabyggare. Största förlorarna blir tveklöst de som bygger sin geen gaming-dator samt de som säljer lösa delar, AMD tycks ju ha vunnit nästa generations konsoler, kan de stå för grafikkorten till Steambox också ser det mörkt ut för nVidia.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår ej.

Kalla mig noob, men är det en "vanlig" dator med typ windows 7 eller vad är det för något?

Permalänk

Jag ser detta som något väldigt positivt för spelmarknaden för PC.
En mer standardiserad hårdvara kommer att göra saker lättare för utvecklare.
Och om majoriteten av spelare kör på liknande hårdvara så kommer det inte finnas något
"grafik-rally" bland en del utvecklare.
Den största fördelen gentemot konsoler kommer att vara att spelen kommer att vara bra från början om utvecklarna
tar detta till sig som en sorts standard.
När en ny konsol släpps finns det alltid utvecklare som utnyttjar den nya prestandan genom att släppa ögongodis som
ingen sett förut, det har ju ingen kunnat utveckla tidigare. Och storyn har varit skit. När konsolen funnits ute ett tag
kan dom inte längre tänka i dom banorna utan måste tänka på kvalité i sina spel.
Steambox kommer troligtvis inte att dras med detta för PC-gamers har sett ögongodiset förut.
Och även om hårdvaran inte kommer vara top notch efter något/några år så gör det inte så mycket, grafiken är
inte allt, det kommer tvinga utvecklarna att skapa mer optimerade spel med mer fokus på kvalité och bra story.
Kan inte hålla mig för att dra paraleller till FF7, det är gräsligt att titta på men fan så jävla bra spelet är.
Grafiken är inte allt, man måste inte kunna köra BF3 eller Skyrim 2560*1600 med 150 fps.
Enbart positivt för spelmarknaden i mina ögon.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

Jag har redan datorn brevid TVn. Trådlöst tangentbord i mitt knä och mus på Qpad på soffan bredvid mig själv. Beställt Xbox kontrol till datorn.

Hur är detta annorlunda från Steam-konsolen?

Det finns hundratals andra PC-tillverkare som också gör en "enhetlig lösning för spelande". Enda skillnaden är att Valve kommer främst optimera sina spel mot denna konfiguration. Lite lättare att göra spel men lite sämre konkurrens och prestanda för PC-marknaden som stort.

Permalänk
Medlem

jag tycker detta är en jätte bra idé, speciellt i avseende av detta grafik korts rally som hålls just nu.. jag vill kunna ha kvar mitt gtx570 ett bra tag till och kunna njuta av bra spel, inte bra grafik.

Hoppas att denna koncept får samma gud status som apples produkter får.

Viva la PC-Gaming!!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreflarn:

Fast skillnaden kommer bli att Valve kommer släppa en konsoll var 4e år. Vilket håller igång utveckling. Det är nog det mest positiva i sig måste jag våga mig påstå.

Det finns något i det fördelen blir ju att detl påskyndar utvecklingen av spel igenom att släppa steambox och på det sättet så kan Valve konkurrera med sony och microsoft (-:

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem

"Med Steam Box kan spelföretagen fokusera på en enhetlig plattform, precis som för traditionella spelkonsoler."

Känns lite oroväckande, med fokus enbart på Intel och Nvidia. Inte för att jag tror att detta innebär att man lämnar x86/64-standarden så är det ändå ett steg i fel riktning. Det är ett steg bort från universaldatorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jag har redan datorn brevid TVn. Trådlöst tangentbord i mitt knä och mus på Qpad på soffan bredvid mig själv. Beställt Xbox kontrol till datorn.

Hur är detta annorlunda från Steam-konsolen?

Det finns hundratals andra PC-tillverkare som också gör en "enhetlig lösning för spelande". Enda skillnaden är att Valve kommer främst optimera sina spel mot denna konfiguration. Lite lättare att göra spel men lite sämre konkurrens och prestanda för PC-marknaden som stort.

Hur mycket skiljer det sig mot en xbox eller mot en ps3? Jag tycker det finns avsevärda skillnader, några av de första jag kommer att tänka på:

1. Standard för spelutvecklare, spel kommer att kunna vara utvecklade för olika versioner av steamkonsolerna och konsolerna i sig kommer direkt att kunna få optimala inställningar.
2. Fler spel som är gjorda för standardiserade handkontroller, (äntligen?). Tidigare har visserligen xbox360 kontrollerna varit godtagbara, men man har alltid behövt ställa om varenda knapp i spelet, konsolerna har alltid haft bäst stöd.
3. Mindre och tystare speldatorer, som tack vare optimeringar fortfarande ger god prestanda. Du kommer i förväg veta att spelet kommer att flyta på din dator. Har du en nyare version av konsolen så får du kanske bättre grafik medan en äldre version får lite sämre men att det ändå 'flyter'. Men jag har kanske blivit för gammal för att se tjusningen med att höja inställningarna till max för att sedan spela med 25-30 fps.
4. Fler spel? Och jämfört med ps2,ps3 etc så kommer ju spelen kunna spelas även på nästa version av konsolen
5. Dator som spelkonsol är inte lika enkelt, och funkar inte lika bra. Finesser som att man sätter igång den via en trådlös handkontroll där man sedan kan styra allt ifrån finns inte. Istället sitter man och bökar med ett tangentbord som man jämnt och ständigt lägger ifrån sig och får böja sig mot bordet för att kunna använda musen vettigt. Har man inga behov av bekvämlighet så visst, men de flesta flyttar nog tillbaka datorn till en skrivbord inom en vecka.

Nu är det troligtvis drömtänkande att alla dessa punker skulle lösas direkt när en ny typ av konsol släpps, men ge det något år så kommer det nog att finnas speltitlar och funktioner. Känns som att det plötsligt är något som händer på pcspels fronten.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Säger bara "Heja Valve". Världens bästa speluvecklare, det kan bara bli bra. Ang PS3, Battlefield 3 ser ju anskrämligt ut.

Nej, jag kommer att stå i kö när den släpps...

Permalänk

Well, får vi se denna på CES 2013? det, är frågan.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36