Kan jag ha skadat datorn? Tryckluft på burk

Permalänk
Avstängd

Kan jag ha skadat datorn? Tryckluft på burk

Hej ! Höll nyss på att rengöra datorn med tryckluft. Jag riktade behållaren lite åt sidan och då kom det ut någon form av vätska som droppade ner på moderkortet. Är detta farligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rajtin:

Hej ! Höll nyss på att rengöra datorn med tryckluft. Jag riktade behållaren lite åt sidan och då kom det ut någon form av vätska som droppade ner på moderkortet. Är detta farligt?

ska inte va farligt enligt egen erfarenhet. om datorn var igång borde du märkt om det gått sönder nånting och annars vänta lite innan du startar den

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Nja, vanligtvis brukar den vätskan avdunsta.
Se till att det inte ligger någon vätska och kortsluter när du startar datorn helt enkelt.

Hett tips är även att hålla behållaren i vertikalt läge ALLTID.

Permalänk

Så länge du inte slår på den medan det är vått så ska det inte vara någon fara, den ska ju inte lämna några spår när den dunstar, så borde funka bra

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Vätskan som kommer ut är ej ledande heller, så du borde ej oroa dig. vänta tills det dunstat, sen starta igång systemet.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk

Gjorde rent min polares dator med tryckluft på burk här om dagen, samma sak hände. Det är ingen fara så länge det inte är blött när du startar systemet.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Avstängd

Tack! Det borde vara lugnt för min del för jag startade datorn ca 10 min efter att jag hade använt tryckluften och ingenting har hänt ännu iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av rajtin:

Hej ! Höll nyss på att rengöra datorn med tryckluft. Jag riktade behållaren lite åt sidan och då kom det ut någon form av vätska som droppade ner på moderkortet. Är detta farligt?

Det är kondensat som droppade ner på dit MoBo.
Beroende på tillverkare av den komprimerade luften så tillsätts lite sprit i drivgasen så den bör dunsta bort ganska fort, så jag tror inte det ska vara någon fara.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Hänt mig också vid rengöring av en polares dator, som alla redan påpekat är det med största sannolikhet ingen fara öht.

Permalänk
Medlem

Du kan enkelt kolla på burken vad den innehåller, hittade en gammal burk som faktiskt innehöll R134a vilket är ett köldmedel som är icke ledande i vätskeform.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

När den komprimerade gasen exapnderas blir det kallt vilket skapar kondens framförallt på munstycket, så det är bara vanligt vatten (ev som någon nämnde någon tillsatts för att få det att dunsta snabbare)

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk innehåller inte luft, utan huvudsakligen oftast 1,1,1,2-tetrafluoretan och eventuellt andra ämnen, dvs R134a, kylmedia som finns i bilars AC m.m.

Detta är troligen helt ofarligt för elektronik men det kan bildas kondens om det kommer ut i flytande form pga att det kyler kraftigt.

Biltemas säkerhetsdatablad
CRC dust off säkerhetdatablad

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Du kan enkelt kolla på burken vad den innehåller, hittade en gammal burk som faktiskt innehöll R134a vilket är ett köldmedel som är icke ledande i vätskeform.

Du hann före, men om någon är sugen på säkerhetsdatablad så titta på mitt inlägg tidigare

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av foppson:

Tryckluft på burk innehåller inte luft, utan huvudsakligen oftast 1,1,1,2-tetrafluoretan och eventuellt andra ämnen, dvs R134a, kylmedia som finns i bilars AC m.m.

Detta är troligen helt ofarligt för elektronik men det kan bildas kondens om det kommer ut i flytande form pga att det kyler kraftigt.

Biltemas säkerhetsdatablad
CRC dust off säkerhetdatablad

Så rätt! Finns/fanns också flaskor med butan/propan som i lågt tryck är flytande.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha riktigt tryck i burken men inte har några spärrar vad gäller säkerhet, den smäller troligen, värm burken med tetrafluoretan till 90°C och vips så har ni ett tryck på 31bar(e) 32bar(a), vid rumstemp så är trycket ca 4,5bar(e) 5,5bar(a)
e=tryck relativt atmosfärstryck
a=tryck relativt vacuum.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"