Permalänk
Entusiast

13 grader?! (1100T)

Öppnade min dator och beskådade den lite och gick sedan iväg med fönstret uppe och kom tillbaks och bestämde mig för att kolla temperaturerna och snacka om att jag blev överraskad!
På Speccy så låg processorn på 13 GRADER! Min rumstemperatur var 19-20 så det var rejält under! Är detta något fel med Speccy eller är detta möjligt?
Skickar upp en bild: http://postimage.org/image/b2gai0dnx/full/

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

den mäter på kärnorna just nu (hardware temperature monitor i bios som läser fel efter överklockning och på vissa moderkort) lägg till mellan 10 och 15 grader så är det som det ska i idle och load håller du helst under 60 grader på den processorn btw :P.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Hur ska de kunna vara möjligt få någonting under rumstemperatur med fläktar eller vatten?^^
Omöjligt buggade sensor du borde söka lite på google ganska många har buggade sensor speciellt på amd sensorer.
Testa något annat program för kolla temps med, tror säkert siffran ändrar sig ganska radikalt om du skulle köra något som prime95 eller OCCT.
För oftast brukar AMD sensorerna visa rätt/bättre på full load/högre temperaturer.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Hur ska de kunna vara möjligt få någonting under rumstemperatur med fläktar eller vatten?^^
Omöjligt buggade sensor du borde söka lite på google ganska många har buggade sensor speciellt på amd sensorer.
Testa något annat program för kolla temps med, tror säkert siffran ändrar sig ganska radikalt om du skulle köra något som prime95 eller OCCT.
För oftast brukar AMD sensorerna visa rätt/bättre på full load/högre temperaturer.

japp .. min 1090t är också helt buggad i idle temp'sen har haft 10grader en gång xD

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Hur ska de kunna vara möjligt få någonting under rumstemperatur med fläktar eller vatten?^^
Omöjligt buggade sensor du borde söka lite på google ganska många har buggade sensor speciellt på amd sensorer.
Testa något annat program för kolla temps med, tror säkert siffran ändrar sig ganska radikalt om du skulle köra något som prime95 eller OCCT.
För oftast brukar AMD sensorerna visa rätt/bättre på full load/högre temperaturer.

Förstår inte varför "folk" säger att det borde vara omöjligt att kyla under rumstemperatur med luftkylning. Är jag den enda som blivit kyld av en bordsfläkt i ett 35 gradigt rum på sommaren?
Vindraget kyler även. Det kanske inte blir tio graders skillnad men lite

Rent hypotetiskt har inga bevis osv.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Entusiast

För att vara lite mer specifik använder jag en Corsair A70-kylare med medföljande kylpasta om någon undrar

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Förstår inte varför "folk" säger att det borde vara omöjligt att kyla under rumstemperatur med luftkylning. Är jag den enda som blivit kyld av en bordsfläkt i ett 35 gradigt rum på sommaren?
Vindraget kyler även. Det kanske inte blir tio graders skillnad men lite

Rent hypotetiskt har inga bevis osv.

Fråga:
1. Kan man med hjälp av fläktar kyla en kylfläns (på tex. en dator) till under rådande rumstemperatur? Det finns dom som påstår att detta skulle vara möjligt under extrema förhållanden.

Svar:
1. Nej, inte en kylfläns som normalt är torr. Däremot om du omger en flaska med en fuktig trasa och låter vinden blåsa, så kan flaskan få lägre temperatur än omgivningen. Detta beror på att vattnets ångbildningsvärme (den energi som fordras för att vatten skall övergå från flytande till gasform) kyler flaskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Fråga:
1. Kan man med hjälp av fläktar kyla en kylfläns (på tex. en dator) till under rådande rumstemperatur? Det finns dom som påstår att detta skulle vara möjligt under extrema förhållanden.

Svar:
1. Nej, inte en kylfläns som normalt är torr. Däremot om du omger en flaska med en fuktig trasa och låter vinden blåsa, så kan flaskan få lägre temperatur än omgivningen. Detta beror på att vattnets ångbildningsvärme (den energi som fordras för att vatten skall övergå från flytande till gasform) kyler flaskan.

Tack Intressant, var hittade du detta?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Förstår inte varför "folk" säger att det borde vara omöjligt att kyla under rumstemperatur med luftkylning. Är jag den enda som blivit kyld av en bordsfläkt i ett 35 gradigt rum på sommaren?
Vindraget kyler även. Det kanske inte blir tio graders skillnad men lite

Rent hypotetiskt har inga bevis osv.

den flyttar bara runt luften som din kropp inte hinner värma upp DVS att du upplever det kallare än det är. vill du ha det kallare så får du använda peltier eller kompressor.
finns en anledning till att kylskåp/frysar har kompressor och inte en stor fläkt :).

ONT: ja din sensor är lite buggig vilket är ganska vanligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Tack Intressant, var hittade du detta?

Varsegod

Oj, trodde jag skrev med vars jag hittad det.
Här hittade jag det.

Här har du en till länk om det du sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Förstår inte varför "folk" säger att det borde vara omöjligt att kyla under rumstemperatur med luftkylning. Är jag den enda som blivit kyld av en bordsfläkt i ett 35 gradigt rum på sommaren?
Vindraget kyler även. Det kanske inte blir tio graders skillnad men lite

Rent hypotetiskt har inga bevis osv.

Hej!
Ett vanligt.
Du känner säkert till att människans kropp har en inre temperatur på ca ~36 grader Celcius. Detta innebär att oavsett hur kallt/varmt ditt rum är så kommer temperaturen vid din hud att ligga mellan rumstemperatur och ~36C. rumstemperatur > din "yttre" värme" > ~36C.

Eftersom värme vill utjämna sig mellan massa, likt en varm spisplatta värmer en kastrull. Så kommer din kropp som är över rumstemperatur att värma upp luften runt den. Det bildas då en "hinna" utav varmare luft runt din kropp.

Det fläkten gör att att ventilera dig, så att denna "hinna" förflyttas bort, och på det sättet så känner du en svalka.
F.ö. så kommer du antagligen att svettas och ligga med tungan ute ifall du blir fläktar med 35C varm luft under en längre period, likt en hund

Samma princip gäller på alla luftbaserade kylare, där processorn värmer upp kylflänsen, som värmer upp luften mellan flänsarna, fläkten transporterar sedan bort denna luft och ersätter med svalare som kan absorbera mer värme-energi. Såldeles så kommer processorn aldrig att hamna under rumstemperatur.

Mvh