Permalänk

Hjälp med i7 950 Överklockning

Hej Sweclockers!

På senaste tid har jag märkt att min dator kan prestera bättre än vad den gör för tillfället. Jag köpte min dator i en affär som heter "Modchip" som köpte delar och byggde ihop den till mig. Datorn ska redan vara överklockad, men jag det känns som det kan gå ännu mera. Jag är helt ny inom detta område, därför vände jag mig hitåt för hjälp och tips.

När jag tog detta hade jag "Heroes of Newerth", Skype och MSN uppe. Vet inte om det påverkar men tänkte jag kunde nämna det endå.

Riddarrockaren

Permalänk
Avstängd

Troll?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Nej, varför tror du det?

Permalänk
Skrivet av Riddarrockaren:

Nej, varför tror du det?

Han tror det för att det ser ut i CPU-Z som den är nerklockad, men han förstod inte att processorn helt enkelt är i "viloläge" och klockar då ner sig.
Kör ett stresstest samtidigt som CPU-Z så ska du få se att det händer grejer.

EDIT: Detta kallas Intel Speedstep och kan lätt stängas av i BIOS om så önskas! Då kör processorn max hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riddarrockaren:

Nej, varför tror du det?

Han menar att klocken är på 2,4 Ghz, men jag tror att din CPU är i idle. pröva köra nå bench program i bakgrunden innan du printar CPU-Z

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahlberg1992:

Han tror det för att det ser ut i CPU-Z som den är nerklockad, men han förstod inte att processorn helt enkelt är i "viloläge" och klockar då ner sig.
Kör ett stresstest samtidigt som CPU-Z så ska du få se att det händer grejer.

Nej jag vet att den är nerklockad, det är inte det som jag menar med "troll".
Det är hans undran om hur mycket han kan överklocka, och allt han ger i info är en bild från Cpuz.
Antingen är han en total nybörjare eller så är det ett troll.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

"Bench program"?

Sorry, är inte helt säker på vad som menas

Jo, jag är helt nybörjare, glömde nämna det.

Permalänk
Skrivet av robalm:

Nej jag vet att den är nerklockad, det är inte det som jag menar med "troll".
Det är hans undran om hur mycket han kan överklocka, och allt han ger i info är en bild från Cpuz.

Jag ber om ursäkt för att jag tolkade din kommentar som ett tecken på okunskap. Men helt ärligt var det lite svårt att få fram detta genom att bara läsa "Troll?". Klart att det inte räcker med en CPU-Z bild, men det kan ju åtminstone visa hur mycket den är klockad för tillfället. Det är en bra grund att börja med enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Skrivet av dahlberg1992:

Han tror det för att det ser ut i CPU-Z som den är nerklockad, men han förstod inte att processorn helt enkelt är i "viloläge" och klockar då ner sig.
Kör ett stresstest samtidigt som CPU-Z så ska du få se att det händer grejer.

EDIT: Detta kallas Intel Speedstep och kan lätt stängas av i BIOS om så önskas! Då kör processorn max hela tiden.

Intel Speedstep var avstängd redan.

Permalänk

Som sagt jag är helt ny på detta området, hur får jag fram resten av informationen?

Permalänk
Skrivet av Riddarrockaren:

"Bench program"?

Sorry, är inte helt säker på vad som menas

Jo, jag är helt nybörjare, glömde nämna det.

Ett extremt hett tips är att läsa sweclockers guide till att överklocka i7 med socket 1366.

http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7

Där får du reda på allt du behöver veta om bland annat "benchprogram" och hålla koll på temperaturer och spänningar!

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Skrivet av Riddarrockaren:

Intel Speedstep var avstängd redan.

Jag ber om ursäkt, det brukar kallas det i vanliga fall. Men i detta fall heter inställningen C1E i BIOS.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Skrivet av dahlberg1992:

Ett extremt hett tips är att läsa sweclockers guide till att överklocka i7 med socket 1366.

http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7

Där får du reda på allt du behöver veta om bland annat "benchprogram" och hålla koll på temperaturer och spänningar!

Jag har kollat och flummat igenom artikeln lite, ska jag gå efter just denna? Det är det jag undrar, för jag vet inte vad som är säkert för min dator.

Permalänk
Medlem

Beror inte det på MB?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Riddarrockaren:

Jag har kollat och flummat igenom artikeln lite, ska jag gå efter just denna? Det är det jag undrar, för jag vet inte vad som är säkert för min dator.

Du ska inte gå exakt efter artikeln och bara skriva in deras värden, nej.
Alla processorer är unika, och kräver således olika mycket spänning vid en specifik frekvens.
Det du ska lära dig med artikeln är hur överklockningen fungerar. Du höjer ditt BCLK, och då kommer din QPI + Uncore att hänga med och då får du öka spänningen på dessa osv. Läs den ordentligt, och försök förstå principen bakom det. Allt blir så mycket enklare då!

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB