Permalänk
Medlem

Låsa upp x4 till x6 HJÄLP!

Tjenare, jag har en AMD Phenom x4 960T Black Edition och jag undrar om den går att låsa upp till en x6 och isåfall hur svårt det är?

Jag undrar också om jag då behöver bättre kylning, jag har kollat på en ny vattenkylning: https://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide 240, CPU: Intel i5 4690K @ 3.5MHz, CPU-Kylare: Corsair Hydro H100i w/ 4x Noctua NF-F12, Moderkort: ASUS Gryphon Z97 Armor-edition, RAM: Corsair DDR3 16Gb (4x4),SSD: Corsair 120Gb, HDD: WD Green 1TB, Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0.

Permalänk

Är ju inte ens säkert ifall du ens kan låsa upp den...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wholteza:

Tjenare, jag har en AMD Phenom x4 960T Black Edition och jag undrar om den går att låsa upp till en x6 och isåfall hur svårt det är?

Jag undrar också om jag då behöver bättre kylning, jag har kollat på en ny vattenkylning: https://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620

Har du testat Googla? hittade det på några sekunder = http://www.youtube.com/watch?v=SRgo1X2DvdI

http://lmgtfy.com/?q=AMD+Phenom+x4+960T+unlock

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Är ju inte ens säkert ifall du ens kan låsa upp den...

Men hur ska man veta det om man inte har provat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Men hur ska man veta det om man inte har provat?

Skickades från m.sweclockers.com

Han frågade OM den gick att låsa upp

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Sen är det ju viktigt att du har ett modekort som har core unlocker annars kan du inte låsa upp kärnor.
Och som ovan sa det är inte alla phenom II x4 960t som går att låsa upp till 6 kärnor vissa går låsa upp 5 och vissa går de inte låsa upp några alls på.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Jo, men så fin kvalite var det ju inte, men kanske tillräckligt för att se ska se när jag kommer hel

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide 240, CPU: Intel i5 4690K @ 3.5MHz, CPU-Kylare: Corsair Hydro H100i w/ 4x Noctua NF-F12, Moderkort: ASUS Gryphon Z97 Armor-edition, RAM: Corsair DDR3 16Gb (4x4),SSD: Corsair 120Gb, HDD: WD Green 1TB, Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0.

Permalänk

sålänge kortet har unlock core eller liknande så skall det fungera.

Dock som ovanstående säger så kan vissa låsas upp till x6 vissa x5 och vissa inte alls.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Entusiast

Något som jag har funderingar över: Är AMD Phenom x4 960T Black Edition en 6x core med två låsta kärnor, eller en renodlad 4x core där det helt enkelt inte finns fler kärnor att låsa upp?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Något som jag har funderingar över: Är AMD Phenom x4 960T Black Edition en 6x core med två låsta kärnor, eller en renodlad 4x core där det helt enkelt inte finns fler kärnor att låsa upp?

en felande sex kärnig egentligen men två kärnor som är avstängda finns på den

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Något som jag har funderingar över: Är AMD Phenom x4 960T Black Edition en 6x core med två låsta kärnor, eller en renodlad 4x core där det helt enkelt inte finns fler kärnor att låsa upp?

Något i stil med en defect x6 så istället för att slänga hela säljer dom den som x4, därav slump om du kan låsa upp beroende på defecten

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RoToX:

Något i stil med en defect x6 så istället för att slänga hela säljer dom den som x4, därav slump om du kan låsa upp beroende på defecten

Jo, anledningen till varför man låser kärnor ä ju på grund av någon liten defekt.
Men jag hade en misstanke om att 3x och 4x processorer i regel var renodlade 4x processorer.
Men som du säger, så kan det mcyket väl vara att många av dem nyare 4x-processorerna helt enkelt är 6x varianter med en eller två defekta cores.

Låt mig omformulera frågan:
Är AMD Phenom x4 960T i regel alltid utrustade med 6 kärnor där två kärnor är låsta?
Eller finns det olika produktioner där vissa är renodlade 4x, och andra är 6x med 2 kärnor låsta?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jo, anledningen till varför man låser kärnor ä ju på grund av någon liten defekt.
Men jag hade en misstanke om att 3x och 4x processorer i regel var renodlade 4x processorer.
Men som du säger, så kan det mcyket väl vara att många av dem nyare 4x-processorerna helt enkelt är 6x varianter med en eller två defekta cores.

Låt mig omformulera frågan:
Är AMD Phenom x4 960T i regel alltid utrustade med 6 kärnor där två kärnor är låsta?
Eller finns det olika produktioner där vissa är renodlade 4x, och andra är 6x med 2 kärnor låsta?

Just 960T tror jag alltid är en 6 kärnig, men andra som fx4100 tror jag är en ren x4. mycket tror här men kanske bättre än inget svar.

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI

Permalänk
Medlem

Alla är inte defekta, många är inte det, det har delvis att göra med att man kan sälja CPUs som har lite problem men det har även med produktionslinjer att göra, 960T är alltid en 6 core CPU, däremot är det ett spel om det är en som är låst till 4 pga fel eller om det är en som är låst till 4 pga produktionslinjen.

Min 960T går 100% stabilt just nu i 4Ghz på alla 6 cores, jag har fått upp den stabilt i 4,1Ghz och troligen klarar den lite till men varje 100Mhz man går upp kräver mer och mer volt för att vara stabil och skiten blir varm och 4Ghz är helt ok.
Företag gör såhär oftare än man tror, det är nämligen ofta billigare för dem att fylla ett hål i deras utbud med en låst high-end än det är att sätta upp en helt ny produktionslinje, bra ex. är vissa grafikkort som med en "simpel" flashning kan stiga 1-2 steg på high/low-end stegen.

Detta kan låta kontraproduktivt, varför sälja en dyrare CPU billigare?
Det som kostar inom tech är utveckling och att sätta upp en produktlinje, när det är klart är själva tillverkningen av delarna relativt billigt så det enda intressanta sedan är hur många enheter du kan sälja, om man då ser att vår 600kr modell säljer ok, vår 1000kr modell säljer lite mindre och runt 800 tar konkurrenten allt för vi inte har något där, då är det billigare att slänga in sin high-end modell där, men samtidigt då så börjar man sänka priset allmänt och det blir mer priskrig och svårare att få in pengarna, så man stryper sin high-end modell lite och lägger in den i mitten mot konkurentens 800krs alternativ och iom att du nu täcker en ny marknad utan att ha kostnaderna som kommer med utveckling och att sätta upp en produktlinje så tjänar du på det samt att du får ut produkten snabbare på marknaden.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood