Har Komplett rätt att göra detta?

Permalänk
Avstängd

Har Komplett rätt att göra detta?

Hallå,

För någon vecka sedan så hade Komplett någon tillfällig rea som varade 3 timmar eller något så jag passade på att köpa ROCCAT Kova+ Max Performance GamingMouse för 158kr.

Jag fick ordernummer och allting och det stog att de skulle beställa in den musen inom 8 dagar,

så jag väntade tills idag då jag fick ett meddelande som är följande:

"Hej,

Vi måste tyvärr meddela att artikel 627626 ROCCAT Kova+ Max Performance Gaming Mouse som du beställt dessvärre har utgått ur vårt sortiment. Denna artikel kommer ej att komma in i vårt sortiment igen. Således har vi avbeställt artikeln från din order. Om du har några frågor, var vänlig och svara på detta email eller ring in till vår kundtjänst på telefon 031 - 710 2000. Beklagar eventuella problem detta kan ha orsakat dig."

så nu till min fråga har komplett rätt att göra det?

personligen tycker jag det var lite väl sent att skriva det 1 vecka senare

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Medlem

Dom har ju inget annat val?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anerhell:

Hallå,

För någon vecka sedan så hade Komplett någon tillfällig rea som varade 3 timmar eller något så jag passade på att köpa ROCCAT Kova+ Max Performance GamingMouse för 158kr.

Jag fick ordernummer och allting och det stog att de skulle beställa in den musen inom 8 dagar,

så jag väntade tills idag då jag fick ett meddelande som är följande:

"Hej,

Vi måste tyvärr meddela att artikel 627626 ROCCAT Kova+ Max Performance Gaming Mouse som du beställt dessvärre har utgått ur vårt sortiment. Denna artikel kommer ej att komma in i vårt sortiment igen. Således har vi avbeställt artikeln från din order. Om du har några frågor, var vänlig och svara på detta email eller ring in till vår kundtjänst på telefon 031 - 710 2000. Beklagar eventuella problem detta kan ha orsakat dig."

så nu till min fråga har komplett rätt att göra det?

personligen tycker jag det var lite väl sent att skriva det 1 vecka senare

Stod det att produkten var i lager när du beställde den?
Annars, har de inget val och det tar faktiskt tid att beställa produkten ifall inte deras leverantör har produkten i lager, en gång fick jag vänta i två månader tills leverantören fick produkten lager och sedan fördes vidare till inet.
Ifall det uppstår problem mellan komplett och leverantör så kan de inte göra något åt saken.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skrompf:

Dom har ju inget annat val?

Tycker ändå att de kanske borde meddelat lite tidigare

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzor:

Stod det att produkten var i lager när du beställde den?
Annars, har de inget val och det tar faktiskt tid att beställa produkten ifall inte deras leverantör har produkten i lager, en gång fick jag vänta i två månader tills leverantören fick produkten lager och sedan fördes vidare till inet.
Ifall det uppstår problem mellan komplett och leverantör så kan de inte göra något åt saken.

Den var på lager när jag beställde senare när jag hade beställt gick jag in och tittade på musen igen och då var den slutsåld så jag tänkte att jag måste ha beställt den sista.

Jag hade kunnat vänta 2 månader det är inga problem men att de avbeställer den är inte direkt trevligt när jag redan väntat 1 vecka, de kunde ju åtminstone skickat ett meddelande nästa dag.

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Inaktiv

För att svara på din fråga:

Ja, så kan det göra, så länge de betalar tillbaka pengarna du gett dem.

På samma sätt så finns det ju lagar som skyddar dig som kund. Så att om du köper en vara så kan du ju returnera den.

Permalänk

Tyvärr så har komplett ett stort problem med produkter som "är på väg in". Trots att man får mail om att produkten inte längre finns efter en vecka så går den fortfarande att beställa.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

För att svara på din fråga:

Ja, så kan det göra, så länge de betalar tillbaka pengarna du gett dem.

På samma sätt så finns det ju lagar som skyddar dig som kund. Så att om du köper en vara så kan du ju returnera den.

jaså okay men senaste gången jag försökte returnera en vara så begärde de 1000kr de var en dator i det fallet

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anerhell:

Den var på lager när jag beställde senare när jag hade beställt gick jag in och tittade på musen igen och då var den slutsåld så jag tänkte att jag måste ha beställt den sista.

Jag hade kunnat vänta 2 månader det är inga problem men att de avbeställer den är inte direkt trevligt när jag redan väntat 1 vecka, de kunde ju åtminstone skickat ett meddelande nästa dag.

Nu är det så att de kanske inte visste om problemet med leverantören en vecka tidigare och fick reda på de dåliga nyheterna en vecka senare.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Anerhell:

jaså okay men senaste gången jag försökte returnera en vara så begärde de 1000kr de var en dator i det fallet

Distansköplagen ger kunden rätt att returnera varan, men man måste returnera den inom 14 dagar och förpackningen måste vara obruten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Distansköplagen ger kunden rätt att returnera varan, men man måste returnera den inom 14 dagar och förpackningen måste vara obruten.

Nej, förpackningen behöver inte alls vara obruten. Man får öppna och undersöka.
I fallet som nämns antar jag att det rör sig om en dator som startats och därefter returnerats, då är man förverkat ångerrätten och Komplett har istället gått med på ett frivilligt återköp mot en återställningskostnad.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Om vi återgår till tråden... Jag beställde också en ROCCAT Kova+ Max Performance GamingMouse samt en SteelSeries Fang Nordic bland annat... Och på musen står det i lager samt hur många det fanns i lager... Sedan på SS Fang Nordic står det "Gäller så långt lagret räcker", kan kanske acceptera det om det hade stått på musen också... Men om man kan beställa produkten som finns i lager så tycker jag att man borde få sin produkt!

Komplett steg i mina ögon när dem hade rean (för det var verkligen REA) men nu är dem så långt under så jag knappt vill beställa därifrån mer, då dem inte "håller sitt ord" ... :/

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Det tog väll slut möss medan du gjorde din order och pga allt spammande från rean så blev det fel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av twit:

Nej, förpackningen behöver inte alls vara obruten. Man får öppna och undersöka.
I fallet som nämns antar jag att det rör sig om en dator som startats och därefter returnerats, då är man förverkat ångerrätten och Komplett har istället gått med på ett frivilligt återköp mot en återställningskostnad.

Det stämmer, men bara när man handlat på distans. Köper man en vara i butik har man inte rätt att öppna förpackningen, även om många butiker är schyssta och tar tillbaka varan ändå. Antar att du redan visste det, men vill bara förtydliga för andra som läser detta.

Permalänk
Medlem

Det enda Komplett har gjort är att göra er besvikna för att ni inte lyckades göra en bra affär. Dessutom är det troligtvis inte deras fel heller eftersom leverantören inte har prylarna.
Detta är inget ovanligt alls. Rea betyder ju att dom skall sälja slut den varan det är rea på, om sidan inte uppdateras snabbt nog i takt med beställningarna (saldot) är ju tråkigt, men det KAN faktiskt vara så att den sista blev såld medans ni fyllde i uppgifterna på betällningen. Beställningen går ju inte förrän ni klickar på "OK" så att säga.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Vilket patetiskt gnällande det var här då! Om prylen tar slut under rean och Komplett låter hälsa att de inte får tag på fler är det bara att gilla läget. Ingen anledning att starta en tråd hör för att gråta ut...

En butik kan normalt sett inte tvingas sälja en vara till ett visst pris och tar en sak slut så är det så.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av '[SH:

;12034346']
En butik kan normalt sett inte tvingas sälja en vara till ett visst pris och tar en sak slut så är det så.

Kan dom visst. TS har fått en orderbekräftelse och han och Komplett har därför ingått ett bindande avtal. Kan, eller vill inte komplett leverera, kan TS kräva ett s.k. täckningsköp. Dvs TS får köpa varan nån annanstans och Komplett får betala mellanskillnaden. Alternativt kan TS kräva en motsvarande vara.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är väl inget konstigt alls?
De reade ut produkter, när dessa är slut utgår de ur sortimentet.
Lagerstatus på hemsidor är ej tillförlitliga, särskilt inte när det är reaprodukter.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Spelar somsagt fortfarande ingen roll när han med hjälp av en orderbekräftelse har ingått ett bindande avtal med komplett. sedan att dem inte kan fixa ordning på sin lagerstatus är ju bara deras egen förlust.

Permalänk

2.1 Beställning av Kompletts produkter sker via www.komplett.se. För att en beställning skall vara bindande för Komplett, måste beställningen skriftligen bekräftas av Komplett före genomförd leverans. Detta innebär bland annat att om produkt i Komplett sortiment utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Komplett ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt oaktat att kunden beställt densamma enligt ovan.

Visa signatur

"There are strings in the human heart that had better not be vibrated." -- Charles Dickens

Permalänk
Avstängd

Nu verkar ju detta hänt med en mängd olika varor dom hade på "rean", känns aningen oseriöst och liknande "lockvaror" hysterin.

Gillade inte komplett innan med sin svindyra frakt och detta hjälper inte dom heller.

Permalänk

Handla på dustin istället Kan vara dyrare i vissa lägen men har aldrig haft några problem med leveranser och om nått har vart oklart eller fel så har de löste det galant.

Beställde en dator på komplett blev försenade 2v pga fel ideras system. Fick nog ringa 3-4 ggr och prata med olika personer
Fick kompesation på 100kr.

Problem vid beställning på dustin så ringde jag 1 gång sen ringde dustin mig + att dom löste problemet väldigt snabbt.

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk
Medlem

Samma hände mig, men har för mig att priset på musen var 99:- Inte mycket jag hänger läpp för, blev mycket annat på rean, och det var riktigt bra priser på många produkter.
Musen tog nog slut ganska fort, och enligt Komplett så ligger ens köpsession kvar i 45 min om man lägger något i korgen. Om sista musen beställdes på de beställningar som lades låt oss säga kl 21:05, och jag skickade in min beställning 21:45, så blir det så.
Samma som man kommer till rea i en vanlig butik, produkter tar slut, och det är ett begränsat antal. Skillnaden här är att saldot måste uppdateras på webben.

Permalänk
Komplett.se

Hej alla,

Vårt system fungerar så att när man genomfört beställningen så tar det några minuter innan lagersaldot uppdateras på alla webbservrarna. Under Live-rean så hade vi väldigt många Roccat Kova och SteelSeries Fang på lager men under rean så kom det in order i en rasande takt. Så även om det såg ut som att varan fanns i lager kan det vara så att den var slut. Rean gällde de produkterna vi hade på lager och olyckligtvis fick en del kunder igenom sina order trots att produkterna var slut. Det ber vi verkligen om ursäkt för. Vi ber också om ursäkt för att det tog nästan en vecka innan ni fick besked om detta, detta borde ni fått information om nästan direkt.

/Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Hej alla,

Vårt system fungerar så att när man genomfört beställningen så tar det några minuter innan lagersaldot uppdateras på alla webbservrarna. Under Live-rean så hade vi väldigt många Roccat Kova och SteelSeries Fang på lager men under rean så kom det in order i en rasande takt. Så även om det såg ut som att varan fanns i lager kan det vara så att den var slut. Rean gällde de produkterna vi hade på lager och olyckligtvis fick en del kunder igenom sina order trots att produkterna var slut. Det ber vi verkligen om ursäkt för. Vi ber också om ursäkt för att det tog nästan en vecka innan ni fick besked om detta, detta borde ni fått information om nästan direkt.

/Mikael

Om systemet senare upptäcker att produkten inte finns i lager efter en uppdatering utav saldot så borde väl kunden få ett meddelande om att ordern ej gått igenom eller liknande?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av wartech:

Om systemet senare upptäcker att produkten inte finns i lager efter en uppdatering utav saldot så borde väl kunden få ett meddelande om att ordern ej gått igenom eller liknande?

Hej!

Ja det stämmer, men detta sker inte automatiskt utan det är något som kundtjänst gör manuellt med de kunderna som är drabbade.

/Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

Another one bites the dust.

Inte så mycket att göra åt.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Hej!

Ja det stämmer, men detta sker inte automatiskt utan det är något som kundtjänst gör manuellt med de kunderna som är drabbade.

/Mikael

Okej okej, vore ju nice om ni tillämpade en sådan funktion som notifierade kunden med en automatisk uppdatering om att den beställda produkten tyvärr har utgått och att ordern är tillbakadragen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nangijala:

2.1 Beställning av Kompletts produkter sker via www.komplett.se. För att en beställning skall vara bindande för Komplett, måste beställningen skriftligen bekräftas av Komplett före genomförd leverans. Detta innebär bland annat att om produkt i Komplett sortiment utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Komplett ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt oaktat att kunden beställt densamma enligt ovan.

I detta fallet är det ju ointressant då TS redan har fått en orderbekräftelse.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

I detta fallet är det ju ointressant då TS redan har fått en orderbekräftelse.

Nu fördummar du avtalsförfarandet, baserat på okunskap får jag anta.
Avtalslagen (som säger att anbud + accept = bindande avtal) är dispositiv, alltså får anbudsgivaren avtala bort hela eller delar av lagen. Komplett kan alltså mycket väl ange specifika villkor för beställning som exempelvis stycket ovan. Dessa villkor godkänner man som konsument när man beställer från företaget. Vill man inte godkänna villkoren beställer man på annat ställe eller kontaktar Komplett med ett eget anbud, vilket troligtvis ej kommer accepteras.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720