AMD ger upp ägandet i Globalfoundries

Permalänk

Jag undrar om det där investmentbolaget även äger delar i det nya avknoppade AMD?

Personligen anser jag att ATIC var vinnaren i dealen redan när dom tog över fabrikssektionen i AMD och bytte namn till Global Foundries.
AMD står nämligen för den dyra riskfyllda delen. Nämligen att utveckla arkitektur och logik och hoppas att det håller måttet.
Om dom misslyckas så har dom inga andra kort på hand.

Global Foundries däremot står i bakgrunden och håller sina utgifter på minimal nivå eftersom dom gått ut med att dom inte tänker jaga nanometrar.
Många kunder nöjer sej säkert med den processnod som GF befinner sej på just nu (28nm?), vilket gör GF hyffsat oberoende av AMD som blir tvungna att bita i det sura äpplet - eller egenhändigt betala för GF's uppgraderingar.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Om du driver ett företag gör du det för vinst, att dina kunder blir glada är en biprodukt.

Med den inställningen lär man knappast få nöjda kunder, och utan kunder ingen vinst, eller ens intäkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med den inställningen lär man knappast få nöjda kunder, och utan kunder ingen vinst, eller ens intäkter.

Om du vänder på det, att du gör allt för dina kunder och inget för aktieägarna, då kommer du aldrig att få investeringar. Utan investeringar inget kapital och utan kapital har du inget företag. I ekonomi utgår man alltid från att vinstmaximera. Självklart har du rätt i att företag ska arbeta mot nöjda kunder, men ekonomiskt sett är det bara en biprodukt.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"shareholders and costumers"... Jaha? Så aktieägare är viktigare än kunderna?? Det känns ju jävligt betryggande.

Det är alltid så med börsnoterade företag. I första hand blankslickar de aktieägarnas stjärtär. Det mest humoristiska/patetiska/tragiska är när man jobbar på ett börsnoterat företag, och vd:n motiverar sina anställda med "Kom ihåg att allt vi gör är för aktieägarnas skull!". Kommer aldrig begripa hur ledningen kan tro att de anställda skulle motiveras av det, förutom de fåtal anställda som råkar äga stora aktieposter? Den faktiska effekten blir ju snarare tvärtom. Men ekonomer (åtminstone i ledningsposition) brukar inte vara särskilt eftertänksamma.

Det vore skönt om företagen (och folk i allmänhet) fokuserade på annat än enbart pengar, men nu är det ju så det är.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Om du vänder på det, att du gör allt för dina kunder och inget för aktieägarna, då kommer du aldrig att få investeringar. Utan investeringar inget kapital och utan kapital har du inget företag. I ekonomi utgår man alltid från att vinstmaximera. Självklart har du rätt i att företag ska arbeta mot nöjda kunder, men ekonomiskt sett är det bara en biprodukt.

Precis. Företag som behöver mycket externt kapital måste slicka mycket aktieägarsjärt, och har stort behov av att börsnoteras.

Det är sorgligt att det som sagt (nästan) bara är pengar som spelar roll.

För att vara lite mer on topic, så undrar jag vad AMD fick betalt för sin ägarandel? "Ger upp ägandet" låter ju nästan som "gav bort", men så kan det ju ändå inte ha varit, såvida nu AMD inte var skyldiga GF en hel del pengar?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Om du vänder på det, att du gör allt för dina kunder och inget för aktieägarna, då kommer du aldrig att få investeringar. Utan investeringar inget kapital och utan kapital har du inget företag. I ekonomi utgår man alltid från att vinstmaximera. Självklart har du rätt i att företag ska arbeta mot nöjda kunder, men ekonomiskt sett är det bara en biprodukt.

Och vilken normalt funtad människa vill investera i ett bolag som saknar kunder?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Har du nån källa på att nVidia lägger mer krut på Tegra än grafikkort? Tegra2 floppade duktigt och även om Tegra3 ser ut att sälja bättre så tror jag att även den kommer kallas flopp snart. Tegra2 led bla av hög strömförbrukning, dålig full-HD videoinspelning, problem med wifi, problem med gps, telefonen stängde av sig under laddning och random omstarter.

Asus har ju valt bort Tegra3 i nya Transformer Pad Infinity LTE till förmån för Qualcomms S4. Även HTC har ju övergivit Tegra3 i sin nya LTE lur One X och kör S4 istället. Orsaken enligt Asus är hög strömförbrukning.

Det är bara att gå in på deras press-releases och se vad de har mest nyheter angående, det är Tegra och de har stora planer att utveckla Tegra varför det finns roadmaps för flera år framöver, hur många år finns GPU-roadmaps för?
Dessutom köpte de Icera för 367 miljoner dollar:
http://www.nvidia.com/object/nvidia-icera-products.html
Så att inte påstå att de satsar mer på mobiltelefoner är inte sant, när investerade de över 2 miljarder i sina grafikkort?

Citat:

Går dock inte att jämföra riktigt så. Saab sålde lokalerna, och inte fabrikerna, för att få in kapital. AMD säljer sin del i GF för att göra GF mer attraktivt för andra företag (tex nVidia lär ju inte använde GF om AMD står som delägare). Denna dealen påverkar inte AMD speciellt mycket men för GF kan det göra hela skillnaden för att bli en attraktiv tillverkningspartner för andra företag.

/Knight

Jo det gör det, nu har AMD inget att säga till om vad det gäller tillverkningsprocessen och det enda som skiljer GF från TSCM i någon aspekt är en goodwill-relation till AMD som jag garanterar inte kommer räcka särskilt länge. När AMD helt gör sig av med all tillverkning försvinner dessutom en stor teknisk resurs och allt kunnande som tidigare funnits inom företaget. Det har tidigare varit en enorm fördel att de haft samlad kompetens istället för att vara beroende av tredjepart som andra. Kan garantera att AMD inte haft sådana enorma framgångar med Athlon om de inte förstått hur de skulle optimera processorerna och allt det kommer försvinna nu.

Det här är kommer påverka AMD precis lika negativt som utförsäljningen av sjukvården påverkar svenska samhället, när det bara handlar om pengar på kort sikt och inte långsiktiga investeringar samt utveckling så blir verksamheten alltid lidande i långa loppet. AMD fattar inte hur extremt beroende de är av tillverkningen, de tillverkar enormt mycket mer tidsödande och komplicerade kretsar jämfört med andra halvledarföretag som nu kommer köpa upp en stor del av den kapacitet som tidigare var exklusiv för AMD. Resultatet blir att AMD antingen kommer behöva betala högre pris för tillverkningen för att konkurrera mot övriga eller så måste de göra arkitekturerna enklare och då kommer prestanda och funktionalitet bli lidande.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Typhonos:

Vet att jag skrev att det här skulle hända för några månader sedan. GF är jävligt dåliga för AMD men att inte äga ens en andel i någon tillverkning kommer bli en stor förlust för AMD. AMD kommer tyna bort och bli obetydliga bredvid övriga fabrikslösa bolag, de kommer sannolikt sluta tillverka högpresterande lösningar och bara fokusera på inbyggda system. Nåväl det här förklarar ju hur de hade råd med serverföretaget men det är klart det sämsta bytet man kan göra.
Det här är början till slutet för AMD när det gäller entusiaster.

Vadå det här? Det framgick väl med all önskad tydlighet när de presenterade sin nya strategi för ett tag sedan. Deras fokus kommer ligga på att utveckla APU och på prestandasidan är det serverplattformen som gäller. I deras strategi lämnades ett hål för Intel i entusiastsegmentet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vadå det här? Det framgick väl med all önskad tydlighet när de presenterade sin nya strategi för ett tag sedan. Deras fokus kommer ligga på att utveckla APU och på prestandasidan är det serverplattformen som gäller. I deras strategi lämnades ett hål för Intel i entusiastsegmentet.

Ja och det var precis vad jag skrev innan Bulldozer lanserades. Processorerna blir enklare eller dyrare att tillverka och AMD kommer gå på enklare varför de blir sämre. Tycker fortfarande att det är dåligt även om jag hade rätt för serverprocessorerna är inte särskilt överlägsna de heller och drar fortfarande alldeles för mycket.
http://www.anandtech.com/show/5279/the-opteron-6276-a-closer-...
http://www.anandtech.com/show/5553/the-xeon-e52600-dual-sandy...

AMDs roll som aktör är över nu, på servermarknaden ligger de efter lika mycket som för entusiastprocessorer och Intel kommer släppa nya Xeon baserade på Ivy-Bridge. AMD kommer bli det nya VIA.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Typhonos:

Ja och det var precis vad jag skrev innan Bulldozer lanserades. Processorerna blir enklare eller dyrare att tillverka och AMD kommer gå på enklare varför de blir sämre. Tycker fortfarande att det är dåligt även om jag hade rätt för serverprocessorerna är inte särskilt överlägsna de heller och drar fortfarande alldeles för mycket.
http://www.anandtech.com/show/5279/the-opteron-6276-a-closer-...
http://www.anandtech.com/show/5553/the-xeon-e52600-dual-sandy...

AMDs roll som aktör är över nu, på servermarknaden ligger de efter lika mycket som för entusiastprocessorer och Intel kommer släppa nya Xeon baserade på Ivy-Bridge. AMD kommer bli det nya VIA.

Jag hade inte räknat ut AMD än. Något blev uppenbarligen väldigt fel med Bulldozer och artikeln visar ju på att det finns stor potential. Kan de piska sina ingenjörer till att reda ut de där buggarna kan de nog få något som är användbart på servermarknaden. Kanske blir det en konsumentversion av de dåligt binade för att sälja lite mer men Bulldozer är ju primärt till för servrar och inte för vanliga dödliga.

Sen finns det stor potential för APU också. Det är ju i de lägre prisklasserna där de stora pengarna finns. Kan de sälja in en tillräckligt snabb processor för vardagsbruk med integrerad grafik som går att spela på så kan de sälja hur mycket som helst. OEM-tillverkare lär älska det eftersom det blir mycket enklare och billigare att bygga om man slipper montera lösa grafikkort.

Fast mycket bygger ju på att de kan få lite ordning på Piledriver.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag hade inte räknat ut AMD än. Något blev uppenbarligen väldigt fel med Bulldozer och artikeln visar ju på att det finns stor potential. Kan de piska sina ingenjörer till att reda ut de där buggarna kan de nog få något som är användbart på servermarknaden. Kanske blir det en konsumentversion av de dåligt binade för att sälja lite mer men Bulldozer är ju primärt till för servrar och inte för vanliga dödliga.

Jag tror inte på Interlagos, den presterar sämre än förra generationens intel och drar mer, ingen som köper dyra servrar vill byta ned sig. För Barcelona/Shanghai var det skillnad, det var en processor som faktiskt presterade bättre i serverapplikationer och drog relativt lite till skillnad från hur K10 samt K10.5 annars presterade. För att Interlagos eller kommande uppföljare ska bli konkurrenskraftiga behöver antingen:
Den flertrådade prestandan förbättras med åtminstone 30 % och alla allvarliga buggar måste lösas.
Strömförbrukningen minskas med 30 % med bibehållen prestanda.
Med samma tillverkningsprocess och i grunden dålig IPC kommer de inte uppnå det här, dessutom förutsätter det en framtid där Ivy Bridge presterar sämre och drar mer än Sandy Bridge för vilken sannolikheten är astronomiskt liten.

Citat:

Sen finns det stor potential för APU också. Det är ju i de lägre prisklasserna där de stora pengarna finns. Kan de sälja in en tillräckligt snabb processor för vardagsbruk med integrerad grafik som går att spela på så kan de sälja hur mycket som helst. OEM-tillverkare lär älska det eftersom det blir mycket enklare och billigare att bygga om man slipper montera lösa grafikkort.

Fast mycket bygger ju på att de kan få lite ordning på Piledriver.

I och med hur stora kraven har blivit på hårdvara så är acceptabel prestanda så är goda spelupplevelser väldigt avlägsna med APU med tanke på vad en konsol kostar och hur dyr en X86 baserad dator är. Llano är inte tillräckligt snabb vilket klart och tydligt ses när Dolphin används, att en Core i3 eller i5 kör över Llano är ju väntat men problemet är att Llano ligger efter Wolfdale fortfarande, drar för mycket ström och har för låga klockfrekvenser för att kunna vara användbara till spel som alternativ till konsoler. Vanliga spel idag är oerhört krävande spel, Crysis, Metro, AVP är omöjliga att spela med en sådan hårdvara.
Företagskunder som använder vanliga fåtrådiga program bryr sig inte om prestandan på integrerad grafik och köper därför i3 om de vill ha kraftfullare maskiner eller Pentium G8XX om de vill ha billigare, båda är överlägsna Llano i vardagen. Intel har ju helt ok integrerad grafik i nästan alla sina processorer med så det gör ju ingen skillnad för OEM förutom att Intels lösningar ger utrymme för billigare kylning, klenare nätagg, färre faser på moderkortets strömförsörjning osv. Skillnaden mellan beräkningskapaciteten hos ett FireGL/Quadro-kort i valfri prisklass och GPUn i Llano är fortfarande gigantisk så de som håller på mycket med grafikintensiva beräkningar kommer inte sluta köpa dessa kort pga Llano.

Så Bulldozer är dålig för alla målgrupper, Llano/Trinity dålig för alla utom vissa potentiella företag som skulle ha behov av låg strömförbrukning och måttlig GPGPU. Brazos är den enda processorn värd att ha med AMDs namn på.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Funderar på om detta är bra eller inte...
De slipper väl kanske lite utgifter, men tappar inte
AMD lite inkomster också...?
Vet inte hur inblandade de var ekonomiskt...

Ptja apple tillverkar inga av sina produkter, men de går väl med hyffsad vinst...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Ptja apple tillverkar inga av sina produkter, men de går väl med hyffsad vinst...?

Där har du en bra poäng.

EDIT:
läste detta på tomshardware:
http://www.tomshardware.com/news/amd-globalfoundries-28nm-apu...
och efter det känns det bättre.
Visst, AMD får punga ut med mer pengar, men de är inte längre låsta till GF, som de
tydligen har varit innan. De kommer alltså ha en större chans att hamna i apples datorer,
tack vare att de kan få upp produktionen och lägga äggen i mer än en korg, så att säga.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och vilken normalt funtad människa vill investera i ett bolag som saknar kunder?

Läser du vad jag skriver eller? "Självklart har du rätt i att företag ska arbeta mot nöjda kunder".

Du tror alltså att ett företag ska arbeta mot så nöjda kunder som möjligt i första hand och vinst i andra hand? McDonalds borde kanske bjuda på hamburgare för att bli populära? Klart jag fattar att företag strävar efter nöjda kunder men det som är deras huvudsakliga mål är VINST. Röda korset jobbar för nöjda kunder, AMD jobbar för vinst.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Läser du vad jag skriver eller? "Självklart har du rätt i att företag ska arbeta mot nöjda kunder".

Du tror alltså att ett företag ska arbeta mot så nöjda kunder som möjligt i första hand och vinst i andra hand? McDonalds borde kanske bjuda på hamburgare för att bli populära? Klart jag fattar att företag strävar efter nöjda kunder men det som är deras huvudsakliga mål är VINST. Röda korset jobbar för nöjda kunder, AMD jobbar för vinst.

Det finns företag som beter sig som det du beskriver. Carema är ett utmärkt exempel, men jag har svårt att tro att de flesta företag sätter vinst före nöjda kunder, om det inte då är typ Carema, eller bluffakturaföretag som vet att de inte kommer finnas mer än något halvår max.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Intressant artikel av Jörgen Städje från Intels Fab 24 på Irland:
http://www.idg.se/2.1085/1.383976/intel-fab-24--ett-rent-mons...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns företag som beter sig som det du beskriver. Carema är ett utmärkt exempel, men jag har svårt att tro att de flesta företag sätter vinst före nöjda kunder, om det inte då är typ Carema, eller bluffakturaföretag som vet att de inte kommer finnas mer än något halvår max.

Vinst är inte ett kortsiktig fenomen! Bluffakture-företag jobbar inte på lång sikt. Normala företag som Telia, AMD, Volvo och din lokala korvmojj sätter priser för att maximera sina vinster. Höjder de för mycket får de inga kunder och sänker de för mycket går de back på det de säljer. Det är ingen supergirig galenskap att tänka utifrån sin vinst när man driver företag, det är det enda sättet! Ibland sätter man initialt låga priser för att som du uppfattar det "få gladare kunder" men det är i själva verket för att locka till sig fler kunder och på så sätt ÖKA SIN VINST. Så hög vinst som möjligt är inte samma sak som oändliga priser och värdelösa varor, maximal vinst får du när du säljer där MR=MC, alltså marginalintäkt=marginalkostnad.

Det är grundläggande mikroekonomi, läs!
http://en.wikipedia.org/wiki/Profit_maximization

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD